Vis dar sergame greičio liga: skubame, rizikuojame, tačiau laiko nesutaupome

Vis dar sergame greičio liga: skubame, rizikuojame, tačiau laiko nesutaupome

Ryte ramiai išgėrę kavos sėdate į savo automobilį, saugiai prisegate vaikus, puikiai žinote, kiek laiko truks kelionė iki darželio ar mokyklos, kada atsidursite darbe. Deja, kasdienė šeimos kelione retai atrodo taip idiliškai: ramiai pradėti dieną neleidžia nuolat tarp eismo juostų nardantys, greitį viršijantys, agresyviai kelyje besielgiantys vairuotojai. Specialistai sako, kad vis dar sergame savotiška greičio liga ir vairuojame nesaugiai, nors iš tiesų praktiškai niekada kelionės tikslo nepasiekiame greičiau, o nelaimingų atsitikimų riziką tiek sau, tiek aplinkiniams padidiname kelis kartus.

„Mylios be promilių su „Švyturys nealkoholinis“ projektui atlikta gyventojų apklausa, kuria buvo siekiama įvertinti šalies gyventojų saugaus vairavimo įpročius, atskleidė, kad  greitį Lietuvoje viršija beveik trečdalis (23 proc.) vairuotojų, apskritai bent retkarčiais greitį viršijantys prisipažįsta 85 proc. vairuotojų.

Apklausoje dalyvavę vairuotojai taip pat sutiko (46 proc.), kad vairavimo įpročiai kelia didelį pavojų keliuose, o agresyviais taip pat laikomi greitai ir dažnai eismo juostas keičiantys vairuotojai (38 proc.) bei nesilaikantys tinkamo atstumo (35 proc.).

„Mums atrodo, kad greitis sprendžia kažkokias mūsų problemas, nors iš tikrųjų mūsų problemos yra ne greityje, o visiškai kitur – mes nemokame skaičiuoti laiko, neteisingai priimame sprendimus ir tai bandome kaip nors ištaisyti. Aš manau, kad mes turime didelę priklausomybę nuo greičio. Važiuoti reikia pagal taisykles, ar tai kažkam atrodo svarbu, ar nesvarbu, gerai, negerai – tai yra taisyklės. Taisyklės, greičio matuokliai nėra skirti pasipinigavimui, nors kai kam taip dar atrodo“, – sako vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.

Lėkdami greičiau nenuvažiuosite

Greičio viršijimas mieste dažniausiai laiko sutaupyti nepadeda, na, daugiausia kelias minutes, mat kiekvienas vairuotojas čia vis tiek yra priklausomas nuo automobilių kiekio kelyje, kamščių, šviesoforų ir t.t.

Deja, net ir neturint jokios galimybės paskubėti, dažnas vis tiek tai daro. A. Pakėnas sako, kad daugelis skuba dėl nesugebėjimo susitvarkyti su stresu.

„Visi žino, kad viršijant greitį mieste laiko sutaupyti neįmanoma. Kartais žmonių paklausiu: tai kiek tu  laiko gali sutaupyti lėkdamas? Ir jie atsako: na, minutę, dvi. Tai ko tu leki tada? Sako: nesusitvarkau su emocijomis, nes vėluoju. Neteisingai laiką susiplanavau, neįvertinau, kad kelias gali būti remontuojamas, kad bus įvykusi avarija, kad bus spūstis.  Žmonės supranta, kad sutaupys tik dvi minutes, bet jie nekontroliuoja emocijų“, – sako vairavimo ekspertas.

Anot jo, šiuo atveju reikia ir asmeninių pastangų, ir bendro visuomenės susikalbėjimo, ramybės, savitarpio supratimo.

„Mums visiems reikia socialiai daugiau bendrauti, suvokti, kodėl tiek skubame. Be abejo, reikia ir kontrolės. Yra daug šalių, pavyzdžiui, Estija, Šveicarija, kuriose skiriamos baudos greitį viršijus 1-2 km/h. Lietuvoje net greitį viršijus 20 km/h dažnai nebaudžiama. Bet jeigu tu nori lenktyniauti – tam yra trasos, lenktynės, važiuok ir pakelk savo žmogiškąjį ego. Turi būti tam tikra tvarka. Kai lenktyniauja gatvėje, yra negerai“, – sako A. Pakėnas.

Važiuoti greičiau  brangiau ir pavojingiau

Mieste sudeginame kur kas daugiau degalų nei vairuodami užmiestyje: dažniau stabdome ir vėl akseleruojame, automobilio varikliui tenka kur kas didesnis krūvis. Vis dėlto degalų sąnaudas galėtume smarkiai sumažinti, jei važiuotume lėčiau, ne taip agresyviai.

„Ergonomiškai vairuodami daugelis vairuotojų gana nesudėtingai gali kuro sąnaudas sumažinti 15-20 proc., pakaktų pasirinkti tinkamą važiavimo greitį. Tik tam reikia noro ir šiek tiek pastangų. Mes norime taupyti, bet nenorime dėl to nieko daryti. Dažniausiai norime ekonomiško automobilio, kuris važiuotų lyg lenktynių bolidas. Vis dėlto reikia pasirinkti – greitis su taupumu nesusijęs“, – dėsto pašnekovas. 

Be to, greičio viršijimas kur kas daugiau gali kainuoti dėl to, kad smarkiai padidina avarijų tikimybę, o dėl to ir riziką susižeisti. 

„Žmonės nenori pripažinti, kad greičio viršijimas didina avarijų skaičių. Dažnai mėgstame neigti akivaizdžius dalykus ir užsiimame savęs įtikinėjimu, kad avarijos vyksta tik dėl to, kad vairuotojai neturi pakankamai įgūdžių. Vis dėlto greitis tikrai daro didelę įtaką avarijų skaičiui ir tai rodo statistika. Sužalojimai, patiriami per avarijas, pinigais sunkiai įvertinami“, – sako A. Pakėnas.

Projektui atlikta gyventojų apklausa taip pat parodė, kad pusė vairuotojų apie ekonomiškumą vis dėlto galvoja. Deja, beveik penktadalis (19 proc.) apie tai, kaip vairavimo įpročiai plonina piniginę, visiškai nesusimąsto.

Už kultūrą kelyje atsakingi esame patys

„Švyturys-Utenos alus“ vadovas Rolandas Viršilas sako, kad „Mylios be promilių su „Švyturys Nealkoholinis“ projektu norima vairuotojams priminti, kad eismo kultūra ir saugumas visų pirma priklauso nuo jų.  

„Šiuo projektu siekiame atkreipti vairuotojų dėmesį į didžiausias problemas: vairavimą išgėrus, greičio viršijimą, saugumo reikalavimų nesilaikymą, nesirūpinimą automobilių technine būkle. Suprantame, kad ragindami į probleminę sritį dėmesį atkreipti kitus, turime ir patys rodyti pavyzdį. Kasmet organizuojame savo darbuotojų saugaus vairavimo mokymus, nuolat primename esminius kultūros, saugumo kelyje principus“, – sako bendrovės vadovas.  

„Spinter Research“ šalies gyventojų tyrimas apie saugų vairavimą buvo atliktas šių metų vasario mėn. Tyrimo metu buvo apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.  

„Mylios be promilių su „Švyturys Nealkoholinis“ – naujas saugiam eismui keliuose skirtas projektas, kurio tikslas – skatinti eismo dalyvių sąmoningumą, keisti neatsakingus įpročius Lietuvos keliuose ir tuo sumažinti avaringumą bei traumas ir netektis. Projekto partneriai: „Švyturys Nealkoholinis“ ir VšĮ „Vairavimo mokytojų klubas“.

Pranešimą paskelbė: Goda Diečkutė, UAB Headline Agency

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Naujos kartos „Volkswagen“ komercinės transporto priemonės – modernesnės, efektyvesnės ir universalesnės

Naujos kartos „Volkswagen“ komercinės transporto priemonės – modernesnės, efektyvesnės ir universalesnės

„Volkswagen“ Lietuvoje pristato visapusiškai atnaujintą komercinių automobilių gamą – nuo kompaktiškojo „Caddy“ iki daugiafunkcio „Transporter“, erdvaus „Crafter“ ir legendinio „California“ kemperio. Šie naujausios kartos „Volkswagen“ modeliai sukurti siekiant užtikrinti neprilygstamą komfortą, kuris ypač svarbus tiems, kurie didžiąją dienos dalį praleidžia prie vairo. „Komerciniai automobiliai yra daugelio kasdienių operacijų pagrindas – jos jungia žmones, prekes ir […]


„Truckmaster“ sunkvežimių plovykla – efektyvus sprendimas jūsų sunkiojo transporto švarai

„Truckmaster“ sunkvežimių plovykla – efektyvus sprendimas jūsų sunkiojo transporto švarai

Sunkvežimių plovimas yra kur kas daugiau nei tik estetinis rūpestis – tai būtina priežiūros dalis, padedanti užtikrinti ilgesnį technikos tarnavimo laiką, saugumą keliuose ir įmonės įvaizdį. „Truckmaster“ sunkvežimių plovykla siūlo profesionalias plovimo paslaugas, atitinkančias šiuolaikinių transporto įmonių poreikius. Moderni įranga ir patikimos technologijos „Truck Master“ sunkvežimių plovyklose naudojama moderni ATLAS ir ITECO įranga, kuri užtikrina […]


Kryžkalnyje startavo naujos „Inbalance grid“ stotelės „Orlen“ degalinėse: jau veikia 10 greito įkrovimo taškų

Kryžkalnyje startavo naujos „Inbalance grid“ stotelės „Orlen“ degalinėse: jau veikia 10 greito įkrovimo taškų

Elektromobilių įkrovimo tinklo operatorė „Inbalance grid“ pradėjo vasaros plėtros sezoną – startavo nuo Kryžkalnio „Orlen“ degalinių, kur įjungti 8 nauji greitojo įkrovimo taškai A1 kelyje į pajūrį ir iš jo. Iš viso šiais metais „Inbalance grid“ įrengs 54 didelės galios įkrovimo prieigas. Naujose stotelėse – pigiausia kilovatvalandė A1 kelyje „A1 magistralė – tai stuburas, jungiantis […]


EIMIN paskirstė 5 mln. eurų Lietuvos savivaldybių kelių projektams

EIMIN paskirstė 5 mln. eurų Lietuvos savivaldybių kelių projektams

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) finansuos įvairiose Lietuvos savivaldybėse esančių kelių, vedančių į teritorijas, kuriose kuriamos darbo vietos, tvarkymą: 7 projektams įgyvendinti skirta 5 mln. eurų. „Lietuvos regionų konkurencingumo didinimas – vienas svarbiausių EIMIN ekonomikos transformacijos plano „START“ prioritetų. Tad skirdami investicijų regionų kelių infrastruktūrai tobulinti ne tik pagerinsime susisiekimą, bet ir prisidėsime prie darbo […]


„airBaltic“ padvigubins skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą ir Dubajų dažnį

„airBaltic“ padvigubins skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą ir Dubajų dažnį

Pirmaujanti Baltijos šalių oro linijų bendrovė „airBaltic“ paskelbė planus padidinti skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą (Nyderlandai) ir Dubajų (Jungtiniai Arabų Emyratai) dažnį artėjančiu žiemos sezonu, nuo 2025 m. spalio pabaigos iki 2026 m. kovo pabaigos. „airBaltic“ tarp Vilniaus ir Amsterdamo vykdys net 14 skrydžių per savaitę, dar labiau pagerindama Lietuvos susisiekimą su pasauliu per vieną […]


Per mėnesį Lietuvoje įrengtos dar 23 naujos įkrovimo stotelės

Per mėnesį Lietuvoje įrengtos dar 23 naujos įkrovimo stotelės

Lietuvoje tęsiama elektromobilių viešojo įkrovimo tinklo plėtra. Per gegužės mėnesį žaliųjų energijos sprendimų bendrovė „Enefit“ visoje šalyje įrengė 23 naujas elektromobilių įkrovimo stoteles. Ekspertai sako, kad vis didesnis dėmesys kreipiamas erdvėms už didžiųjų miestų ribų, siekiant, kad infrastruktūra būtų išvystyta tolygiai visoje šalyje. Per gegužę įrengtose 23-ose stotelėse vienu metu jau dabar gali būti įkrauti […]