Lietuvoje veikiančios įmonės tvarumą supranta skirtingai nei Latvijos ir Estijos bendrovės, nors priemonės, kurių imasi siekiant mažinti emisijas, panašios visose trijose Baltijos šalyse, rodo didžiausios dyzelino iš atsinaujinančių žaliavų gamintojos „Neste“ užsakymu atliktas „Kantar“ tyrimas. Pagrindinės abejonių priežastys visose valstybėse – žema motyvacija dėl didelių investicijų. Visgi didžioji dalis apklausoje dalyvavusiųjų pripažino, kad tvarių įmonių bei atitinkamai produktų poreikis ateityje augs.
Tyrimas atskleidžia Baltijos šalių verslo atstovų, turinčių konkrečius tvarumo tikslus ir dirbančių šia kryptimi, požiūrį į aplinkai draugišką veikimo potencialą.
Tvarumo suvokimas: nuo ekonomiškai stabilios veiklos iki aplinkosaugos
Tyrime išryškėjo skirtingas tvarumo suvokimas tarp Baltijos šalių. Estijoje ir Latvijoje veikiančioms bendrovėms jis dažniausiai asocijuojasi su finansiškai stabilia veikla, taip nurodė 51 proc. estų ir 37 proc. latvių. Tuo tarpu Lietuvoje šį atsakymą nurodė kiek daugiau nei šeštadalis respondentų (15,9 proc.).
Aplinkosauga tyrime dalyvavusiems verslo atstovams taip pat glaudžiai siejasi su tvarumu. Toks atsakymas populiariausias lietuvių tarpe (23,5 proc.), kiek rečiau – tarp estų (13,7 proc.) ir latvių (12,8 proc.). Skirtingai nuo kitų Baltijos šalių, Lietuvoje beveik ketvirtadalis respondentų (24,6 proc.) nurodė, jog jiems tvarumas reiškia atsinaujinančias žaliavas. Latvijoje ir Estijoje šis atsakymas buvo mažiau populiarus ir siekė atitinkamai 12,4 proc. ir 5,2 proc.
„Pastebime, kad tvarumo svarba Baltijos šalyse nuosekliai auga. Be abejonės, laikas parodys, kaip keisis pats tvarumo suvokimas ir kokią realią įtaką jis darys verslo procesams, tačiau panašu, kad laikui bėgant jis bus integruojamas vis plačiau – įtraukiant aplinkosaugą, socialinę atsakomybę, finansinį stabilumą ir kitas sritis“, – teigia „Neste“ tvarių partnerysčių vadovė Baltijos šalyse Jone Sestakauskaite.
Kaip pagrindines priežastis siekti tvarumo tikslų įmonės nurodė vertybinius aspektus ir perspektyvias verslo galimybes. Vertybines priežastis dažniausiai išskyrė Lietuvos įmonės (35,1 proc.), kiek rečiau šį atsakymą nurodė Estijos (24,8 proc.) ir Latvijos (22 proc.) atstovai.
Tvarumo sukuriamas verslo galimybes kaip svarią priežastį nurodė beveik penktadalis Latvijos įmonių, 16,2 proc. Estijos ir 14,9 proc. Lietuvos bendrovių. Kova su klimato kaita nurodyta kaip trečia pagal populiarumą priežastis įmonėms siekti tvarumo tikslų, ir dažniausiai minėta Estijos (19 proc.) ir Lietuvos (18,9 proc.) verslo įmonių.
Iššūkiai – ekonominiai
Baltijos šalyse veikiančios įmonės kaip didžiausią tvarumo iššūkį išskyrė ekonominį aspektą – papildomas išlaidas brangesnėms žaliavoms ir atitinkamai didėjančias galutinių produktų bei paslaugų kainas. Kaip kitą didelį iššūkį apklausos dalyviai įvardijo įvykdytų tvarumo veiksmų ir jų rezultatų vertinimą.
Beveik kas antra tyrime dalyvavusi Lietuvos įmonė tvarumo tikslų pasiekimą vertina kaip didelį iššūkį. Kiek pozityviau nusiteikusios bendrovės Latvijoje ir Estijoje, nors iš šiose valstybėse maždaug trečdalis respondentų nurodė, kad ši užduotis yra „sudėtinga“.
Tarp sprendimų – maršrutų optimizavimas, dėmesys elektrifikacijai – nuosaikesnis
Remiantis tyrimu, visose Baltijos šalyse verslai tvaresnį veikimą užtikrina per energijos, degalų kaštų taupymą, optimizuojant maršrutus, bei mažinant ar išvis atsisakant popieriaus vartojimo. Tarp svarbiausių veiksmų taip pat buvo išskirtos investicijos į darbuotojus, atliekų perdirbimas.
Tarp veiksmų, kurių ėmėsi įmonės, siekdamos mažinti emisijas, transporto parko elektrifikacija minėta gerokai rečiau (32 proc. respondentų) nei maršrutų optimizavimas (68,9 proc.).
Vertindamos tvarių įmonių potencialą ateityje, įmonių atstovai prognozuoja, kad jų poreikis ateityje augs – su tuo sutiko 75 proc. apklaustųjų.
„Neste“ atstovės teigimu, augančiai paklausai įtaką daro tiek griežtėjančios ES direktyvos, tiek augantis gyventojų ir verslo sąmoningumas.
„Šios priežastys lemia, jog vis daugiau įmonių integruoja tvarius sprendimus į savo veiklą. Stebint tokias tendencijas tikėtina, kad per kelis ateinančius metus matysime tvarių įmonių skaičiaus augimą, reaguojant į besikeičiančius vartotojų lūkesčius, verslo aplinką, bei vertinant ilgalaikę šių investicijų vertę“, – sako J. Sestakauskaite.
Tyrimą 2022 m. lapkričio 29 d.– gruodžio 16 d. „Neste“ užsakymu atliko tyrimų bendrovė „Kantar“. Jo metu buvo apklausti 773 verslo įmonės iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos.
Pranešimą paskelbė: Malvina Baužytė, UAB „Publicum”
Kaip ir kasmet žvyrkeliai žiemos pabaigoje bei ankstyvą pavasarį kelininkams bei gyventojams tampa labai aktualūs. Šiemet jų būklė yra prasta, tačiau nepaisant permainingos žiemos nuo sausio valstybinės reikšmės žvyro dangos keliuose nuolat dirbo AB „Kelių priežiūra“. Bendrovės greideriai per šių metų tris mėnesius profiliuodami žvyrkelius jau nuvažiavo 5 tūkst. kilometrų. Mechanizmai ir šiuo metu nesustodami […]
Šiauliuose po žiemos sezono atnaujinti infrastruktūros plėtros darbai – toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, kuris sujungs miestą kertančius magistralinius kelius, taip pat pradedamos rekonstruoti Lietuvos kariuomenei svarbios Aerouosto ir Lakūnų gatvės. Abu šie valstybei svarbūs vietinės reikšmės kelių projektai iš dalies finansuojami Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšomis. „Jau antri metai Šiauliuose vykdomi didelės apimties […]
Naujoji „Mercedes-Benz“ S klasė elektrifikavosi, bet ne dėl taupumo, o siekiant išskirtinės dinamikos. 802 AG ir 1430 Nm galia labiau primena sportinius automobilius, nei įprastus limuzino klasės automobilius. AMG pagamino greičiausią visų laikų S klasę, o suvaldyti šią galią pasitelkė technologijas įprastai naudojamas F-1 boliduose. S klasė visuomet vaidino svarbų vaidmenį „Mercedes-AMG“. Jau daugiau nei […]
Rodos dar visai neseniai galėjote tiesiogiai nuskristi į tam tikrą šalį ar miestą, o šiandien tokio skrydžio neberandate. Kodėl vienus maršrutus keičia kiti ir kas priverčia oro bendroves nutraukti arba laikinai sustabdyti skrydžius? Atsakymus į šiuos klausimus pateikė Lietuvos oro uostų (LTOU) maršrutų plėtros vadovas Tomas Zitikis. „Oro bendrovės visuomet atsižvelgia į keleivių paklausą, orlaivių […]
Susisiekimo infrastruktūra, jos sauga ir patikimumas – vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių kiekvienos šalies ekonomikos plėtrą. Įvairių pramonės šakų vystymasis neįsivaizduojamas be kelių ir tiltų infrastruktūros plėtros bei esamų statinių saugaus naudojimo. Didėjantys transporto srautai, jų intensyvumas, svoriai ir kiti parametrai tampa nauju iššūkiu tiek projektuojant, tiek ir eksploatuojant bei prižiūrint transporto infrastruktūros statinius. Pasak Vilniaus […]
Išsirinkti naują automobilį nėra lengva, dar sunkiau, kai jis naudotas. Naudotų automobilių pardavėjų teigimu, norimo pirkinio paieškos gali užtrukti ir 3 mėn. – nors naudotų automobilių pasiūla, palyginti su praėjusių metų rudeniu, atsigauna, vis dėlto rinka dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Dėl šios priežasties ieškantys naudoto automobilio turi kur kas atidžiau rinktis ir saugotis sukčių kabliuko. […]