Transporto sektoriaus ateitis: būsimas tendencijas formuoja dabarties pamokos

Transporto sektoriaus ateitis: būsimas tendencijas formuoja dabarties pamokos

Vis daugiau valstybių švelnina karantino suvaržymus, kurie didele dalimi lemia verslo veiklos apribojimus ir dėl to trūkinėjančias tiekimo grandines. Tačiau, specialistų teigimu, kada verslas galės sugrįžti prie normalios veiklos apimčių, vis dar sunku prognozuoti. Akivaizdu tai, kad šį pavasarį viso pasaulio išmoktos pamokos formuos ateities tendencijas.

Vieni pirmųjų tiek nuopuolių, tiek pakilimų virpėjimus ekonomikos seismačiuose fiksuoja transporto sektoriaus darbuotojai. Krovinių ekspedijavimo ir tiekimo grandinės valdymo bendrovės „Balti Logistika“ Lietuvos padalinio vadovė Jūratė Cimanavičienė sako, kad ekonomika nemenkai priklauso nuo žmonių lūkesčių, todėl jiems gerėjant tikimasi ir greitesnio sugrįžimo į vėžes bei atsigavimo. 

Vis dėlto skirtingi sektoriai ir nukentėjo skirtingai. Dalies smulkiųjų verslų pardavimai krito žaibiškai ir buvo pasirinktas kelias užsidaryti iškart, neapsikraunant augančių skolų našta. Kiti ėmėsi ryžtingų veiksmų mažindami išlaidas, atleisdami darbuotojus.

„Akivaizdu, kad kai kurie verslai pasirinkę taupymo, bet išsilaikymo režimą nebūtinai sėkmingai išsikapstys iš sudėtingos situacijos. Jiems nemenka tikimybė žlugti artimiausioje ateityje kyla dėl nemokių, vėluojančių, bankrutuojančių klientų, stipriai smukusių pardavimų. Tačiau tokie sektoriai kaip biotechnologijos,  gyvybės mokslai, apsauginių kaukių, skydelių, respiratorių gamintojai patyrė staiga šoktelėjusį pakilimą ir tuo sėkmingai naudojasi didindami gamybos pajėgumus, ieškodami naujų rinkų“, – sako J. Cimanavičienė.

Jos teigimu, transporto sektorius yra itin jautrus pokyčiams rinkoje, tad šis pavasaris buvo kupinas iššūkių. Valstybės pagalbos transportininkai nesulaukė, nes jų veikla oficialiai nebuvo sustabdyta. Menkiausiai nukentėjo maisto produktų vežėjai, šaldytuvų turėtojai, kurių paslaugų reikėjo kaip niekad. Tačiau kiti vasarą pasitinka gerokai pesimistiškesnėmis nuotaikomis.

„Gamybai daugelyje Europos regionų sustojus, nemažai užsakymų buvo atšaukta ir nemenkas skaičius vilkikų turėjo sustoti. Sudėtingoje situacijoje atsidūrė įsipareigojimų lizingo bendrovėms turintys vežėjai. Pastarosios sunkiai leidžiasi į kalbas dėl įmokų atidėjimų“, – teigia specialistė.

Geležinkelio renesansas ir oro kompanijų transformacijos

Ganėtinai palankiai susiklostė situacija geležinkelių transportui: krovinių srautas pervežamas traukiniais tarp Azijos ir Europos auga rekordiškai, keblumų sukelia tik ilgai trunkančios ir vėlavimus sukeliančios Kinijos muitinės patikros, sako J. Cimanavičienė.

„Atsigavimo ženklus paskutinėmis gegužės savaitėmis jau matome ir jūrų transporte. Tiesa, augant krovinių srautams, jūrų linijos dar nepuola leisti į darbą laikinai stovinčių laivų, o pasinaudodamos išaugusia paklausa mėgina atgauti anksčiau taikytus aukštesnius tarifus už frachtą“, – atskleidžia J. Cimanavičienė. 

Dramatiškiausia situacija – aviakompanijų versle. Pašnekovės teigimu, nemaža dalis jų globaliai atšaukus keleivinius reisus atleido net iki 90 procentų savo darbo jėgos. Dauguma šių bendrovių vis dar derasi su vyriausybėmis dėl gelbėjimo paketų ir stabilizavimo priemonių. Karantino metu oro erdvę raižė tik krovininiai lėktuvai, tačiau ir jų gretos retėja – dalis reisų, kurie vykdavo oru, buvo pakeisti į keliones kelio transportu.

„Tokia situacija lėmė oro transporto kainų šoktelėjimą iki neregėtų aukštumų. Trūkstant krovininių lėktuvų buvo imtasi ir laikino keleivinių orlaivių transformavimo į krovininius, kai taip išaugus medicininių kaukių paklausai šios buvo gabenamos tiesiog lainerių salonuose, užimdamos keleivių vietas“, – pasakoja J. Cimanavičienė. 

Jos teigimu, pamažu atlaisvinant karantino suvaržymus ir atsargiai atveriant sienas, jau grąžinama dalis reisų: Vokietijos bendrovė „Lufthansa“ jau reguliariai skraido tarp Vilniaus ir Frankfurto, o latvių „Air Baltic“ atnaujino skrydžius į Rygą, Taliną ir Oslą, tačiau tai dar negelbsti situacijos oro krovinių rinkoje – kainų stabilizavimosi čia dar teks palūkėti.

Ateities tendencijas formuos dabarties pamokos

Pandemijos sukelta verslo suirutė visam pasauliui parodė, kokios svarbos versle yra tiekimo grandinės valdymo uždaviniai. Iki COVID-19 išplintant po visą planetą daugybės įmonių tiekimo grandinės ekonomiškai motyvuotai vedė į Kiniją, tačiau dabartinėje situacijoje atsiskleidė ir galybė su tuo susijusių rizikų. J. Cimanavičienė sako, kad verslo horizonte jau matomas didesnis tiekėjų diversifikacijos poreikis. 

„Bendrovėms reikės ne tik sumažinti priklausomybę nuo Kinijos, bet ir kurti didesnio pasirinkimo tinklą. Tai neabejotinai palies ir logistikos sektorių. Daug vakarietiškų verslų jau išsikraustė iš Kinijos ir ėmė plėtoti gamybą kitose Azijos šalyse.

Koronaviruso epidemija priminė, kad Vakarų įmonėms rūpesčių kelia ir dideli atstumai, tad vis daugiau atsiranda svarstymų apie tiekimo grandinių trumpinimą, tiekėjų paieškas geografiškai arčiau, gamybos perkėlimą į Europą. Mes savo pavyzdžiu taip pat patyrėme, kokia svarbi yra žaibiška reakcija į situacijos pokyčius, kai kainos ir galimybės radikaliai keičiasi pernakt, o situaciją gelbsti aktyvi komunikacija su tiekėjais bei klientais, įvairių alternatyvų paieška bei realistiškas situacijos vertinimas“, – teigia specialistė.

Ji pažymi, kad pasaulis po pandemijos dar didesnę svarbą teiks internetui ir noriai rinksis išpopuliarėjusios e-komercijos paslaugas, tad šios srities vartotojų gretos toliau sparčiai augs.

„Manau, kad nemažai internete prekiaujančių bendrovių ilgainiui patikės logistikos ir užsakymų vykdymo darbus profesionaliam tiekėjui, kad pačios galėtų daugiau laiko skirti internetinei parduotuvei ir savo tiesioginiam verslui vystyti“, – sako J. Cimanavičienė.

Pranešimą paskelbė: Ramūnas Pletkus, Integrity PR

Kiti skelbimai:
 
Bio Phyto Mild Facial Cleanser Veido prausiklis, 250 ml
 
TOMMY HILFIGER 15-39-01-5 Black 01 44
 
AUDIMAS Švelnaus mod.polo maršk.ilg.rank. 2021-571 Navy Blazer S
 
Este 83-28-05-8 Black 37
 
Camper Courb K300289 Blue 46

Rekomenduojame

Vairavimas žiemą: svarbu atsakingai įvertinti eismo sąlygas

Vairavimas žiemą: svarbu atsakingai įvertinti eismo sąlygas

Žiemos sąlygos gali būti itin permainingos. Kartais net tą pačią dieną gali lyti, kristi sniegas, šlapdriba, formuotis plikledis arba staigiai kristi oro temperatūra, todėl prieš kiekvieną kelionę vairuotojai turėtų itin atidžiai įvertinti esamas eismo sąlygas, kelio dangos būklę ir pasirinkti žiemos sąlygoms tinkamą, saugų vairavimo stilių. Važiuojant slidžia kelio danga vairuoti reikėtų tolygiai, vengti staigių […]

„Audi e-tron GT“ premjera – jau vasario mėnesį

„Audi e-tron GT“ premjera – jau vasario mėnesį

„Nuostabiausias automobilis, kurį esu kada nors nupiešęs“ , – taip teigė „Audi Design“ padalinio vadovas Marc Lichte 2018 m. rudenį, kada gamintojas Los Andželo automobilių parodoje pristatė koncepcinį „Audi e-tron GT“. Po dviejų metų debiutuoja pirmas serijinės gamybos elektrinis „Gran Turismo“ klasės „Audi“ automobilis. Pasaulinė automobilio premjera – jau vasario 9 dieną. Apgalvotas ir funkcionalus […]

Susisiekimo ministro ir elektroninių ryšių rinkos atstovų susitikime – dėmesys 5G ryšiui, valstybinio kritinio ryšio tinklo kūrimui, Elektroninių ryšių įstatymo projektui

Susisiekimo ministro ir elektroninių ryšių rinkos atstovų susitikime – dėmesys 5G ryšiui, valstybinio kritinio ryšio tinklo kūrimui, Elektroninių ryšių įstatymo projektui

Susisiekimo ministras Marius Skuodis trečiadienį nuotoliniame susitikime su elektroninių ryšių rinkos atstovais išreiškė viltį, kad naujos kartos judriojo ryšio (5G) dažnių skirstymo aukciono pradžia neužtruks, tinklas bus tolygiai diegiamas visoje Lietuvoje ir artimiausiais metais pasieks bent jau didžiuosius šalies miestus. Taip pat, ministro manymu, labai svarbu, kad visa Lietuvoje esama elektroninių ryšių infrastruktūros informacija būtų […]

Vilnius pribrendo metropolitenui ir pagal Maskvos standartus

Vilnius pribrendo metropolitenui ir pagal Maskvos standartus

Nenuostabu, kad dalis Lietuvos visuomenės dar gyvena pagal sovietinius standartus. 50 metų mes jais vadovavomės, ne taip lengva atprasti. „Metro sąjūdžio“ žmonės jau beveik 20 metų įrodinėja, kad Vakarų Europoje sprendimą pradėti planuoti ir statyti miesto geležinkelį – metropoliteną lemia ekonominis ir socialinis tikslingumas, o ne gyventojų skaičius. Kol kas tuo įtikinti pavyko tik LR […]