Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Rodos dar visai neseniai galėjote tiesiogiai nuskristi į tam tikrą šalį ar miestą, o šiandien tokio skrydžio neberandate. Kodėl vienus maršrutus keičia kiti ir kas priverčia oro bendroves nutraukti arba laikinai sustabdyti skrydžius? Atsakymus į šiuos klausimus pateikė Lietuvos oro uostų (LTOU) maršrutų plėtros vadovas Tomas Zitikis.

„Oro bendrovės visuomet atsižvelgia į keleivių paklausą, orlaivių užimtumą, konkretaus oro uosto pasiekiamumą, operacinius kaštus, rinkos perkamąją galią, jautrumą kainai. Jei tai naujas skrydis, oro bendrovė remiasi prognozėmis, o jei prognozės nepasiteisina, jai labiau apsimoka perkelti skrydį į kitą miestą. Šie aviacijos maršrutų planavimo principai yra universalūs ir galioja ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje“, – komentavo T. Zitikis.

Vienas veiksnys – lemiamas

Vienas iš svarbiausių veiksnių, į kuriuos atsižvelgia oro bendrovės planuodamos naujus maršrutus, yra paklausos prognozė. Bendrovės įvertina, kiek keleivių galėtų pritraukti siūlomos kryptys ir kiek jie sutiktų mokėti už bilietą.

„Spręsdamos, ar nauji maršrutai atsipirks, oro bendrovės remiasi turimais duomenimis ir įprastu skrydžių užimtumu. Į skaičiavimus įtraukiami ir tokie aspektai kaip rinkoje jau veikiančių oro bendrovių rezultatai, maršruto pelningumas vykdant jį iš panašios rinkos, jau siūlomos kryptys. Labai svarbu ir tai, kiek keliautojų iš kitos šalies norės skristi verslo ar atostogų reikalais, tarkime, į Lietuvą – kitaip tariant, svarbi abiejų šalių, tarp kurių vyktų skrydžiai, keleivių paklausa. Pastarajam faktoriui labai didelę įtaką turi ir šių šalių patrauklumas, žinomumas, turizmo skatinimo priemonės“, – aiškino Lietuvos oro uostų atstovas.

Ekspertas pridūrė, kad, pavyzdžiui, tradicinės oro bendrovės itin atidžiai vertina galimybes pasiūlyti jungiamuosius skrydžius, naudojant mažesnius lėktuvus, bet dažniau. Taip keleiviams sudaroma galimybė patogiai atvykti į tarpinį oro uostą (angl. hub), iš kurio vėliau jie gali pasiekti tolesnes lokacijas.

Šie veiksniai lemia ir tai, kokie orlaiviai bus naudojami konkretiems skrydžiams. Tačiau net nedideli lėktuvai pustušti neskraido. Kaip rodo LTOU statistika, tradicinių oro bendrovių vidutinis lėktuvų užpildymas siekia 49–65 proc., žemų kaštų oro bendrovių – apie 80 procentų.

„Kartais gali atrodyti, kad skrydžiai buvo pilni keleivių, o maršrutą oro bendrovė vis tiek nutraukė. Viena iš galimų priežasčių – keleiviai nebuvo pasiryžę už bilietus mokėti tiek, kad skrydžiai taptų pelningi, pavyzdžiui, skrydžio pristatymo, pradžios metu pigūs bilietai buvo kaipmat išperkami, tačiau kainą pakėlus paklausa sumažėjo. Ilgainiui bilietų kainos vis tiek turi pasiekti būtiną vidurkį, kad skrydis neštų pelną“, – komentavo T.Zitikis.

 Lėktuvai pinigus uždirba ore

Oro bendrovės laikosi paprasto principo: orlaivis uždirba pajamas tada, kai yra ore, o ne tada, kai stovi ant žemės. Todėl planuodamos maršrutus oro bendrovės atsižvelgia į tai, kaip geriausia paskirstyti resursus, kad turimas transportas būtų kuo ilgiau įdarbintas.

„Jeigu numatoma, kad orlaivis ilgą laiką stovės ant žemės, oro bendrovė bus linkusi planuoti naujus, papildomus maršrutus. Tam tikrais atvejais net labiau apsimoka vykdyti trumpus, regioninius skrydžius. Pavyzdžiui, mažesni orlaiviai gali atlikti iki šešių tokių skrydžių per dieną. Tai suteikia galimybę pasiūlyti papildomus jungiamuosius skrydžius. Tuo tarpu didesni orlaiviai naudojami ilgesniems, pavyzdžiui, transatlantiniams skrydžiams“, – komentavo T. Zitikis.

Ne mažiau svarbus veiksnys yra ir konkrečios šalies ar regiono rinkos užimtumas. Tam tikrais atvejais oro bendrovės gali pasiūlyti jau egzistuojančias, populiarias skrydžių kryptis. Tiesa, tai sukelia papildomų iššūkių, pavyzdžiui, gali paaiškėti, kad net pasiūlius mažesnę kainą keleiviai toliau rinksis pamėgtą, patikimą oro bendrovę, nes jausis jai lojalūs.

Skrydžių pasiūlos pokyčiams įtakos taip pat turi sezoniškumas, ekonominiai veiksniai, net gamtos reiškiniai, pavyzdžiui, populiarų turistinį regioną supurčius žemės drebėjimui ar išsiveržus ugnikalniui, dalis žmonių gali nuspręsti pakeisti savo atostogų planus.

Išimtiniais atvejais nauji maršrutai gali atsirasti tik dėl to, kad oro bendrovei paprasčiausiai reikia įdarbinti orlaivį, tikintis, jog pasiūla stimuliuos paklausą. „Prognozės dažnai nebūna visiškai tikslios. Gali būti, kad išbandžiusios rinką, skyrusios biudžetą maršruto rinkodarai oro bendrovės po kelių mėnesių skrydžius nutrauks, nes jie nenešė pakankamai pajamų. Vėlgi, tai normali praktika“, – sakė T. Zitikis.

 Apie Lietuvos oro uostus

Daugiau naujienų – Lietuvos oro uostų svetainėje

Bendraukime Twitter arba Linkedin

Pranešimą paskelbė: Tadas Vasiliauskas, VĮ Lietuvos oro uostai

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Šalies kelininkai: įveikti kelių ir tiltų būklės krizę gali padėti investicijos į skaitmenines technologijas

Šalies kelininkai: įveikti kelių ir tiltų būklės krizę gali padėti investicijos į skaitmenines technologijas

Automatinis mašinų valdymas, papildytosios realybės panaudojimas statybų aikštelėje, skaitmeninių dvynių kūrimas – tai ateities technologijos, kurias jau galima sutikti didžiausių Lietuvos infrastruktūros projektų statybų aikštelėse. Šalies kelių tiesimo įmonių atstovai teigia, kad skaitmeninių technologijų įsigalėjimo kelių tiesyboje nauda yra milžiniška: darbai vyksta daug greičiau, tačiau realiuoju laiku užtikrinama jų kokybė, atitiktis projektiniams reikalavimams, mažėja ir nelaimingų […]


Prezidentas Rokiškyje: regionuose būtinos kokybiškos ir socialiai teisingos viešojo transporto paslaugos

Prezidentas Rokiškyje: regionuose būtinos kokybiškos ir socialiai teisingos viešojo transporto paslaugos

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ketvirtadienį su savo patarėjais dirbo Rokiškyje. Daug dėmesio Rokiškyje valstybės vadovas skyrė viešojo transporto problematikai regione ir šalyje. Rokiškio geležinkelio stotyje vykusioje apskritojo stalo diskusijoje „Rokiškio rajono žmonių lūkesčius atitinkantis viešasis transportas“, kurioje dalyvavo Rokiškio bendruomenės, centrinės valdžios, savivaldos, keleivių vežimo įmonės „LTG Link“ atstovai, aptarti būtini sisteminiai pokyčiai ir […]


Lietuvos automobilių kelių direkcija: Vilainių tilto Kėdainiuose rekonstrukcija artėja prie pabaigos

Lietuvos automobilių kelių direkcija: Vilainių tilto Kėdainiuose rekonstrukcija artėja prie pabaigos

AB Lietuvos automobilių kelių direkcija informuoja, kad valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 229 Aristava–Kėdainiai–Cinkiškiai 5,151 km tilto rekonstrukcija artėja į pabaigą. Eismą tiltu planuojama paleisti birželio pabaigoje, t.y. anksčiau nei numatyta sutartyje. Pėstiesiems per Nevėžį susisiekimas buvo ir yra užtikrinamas laikinu pontoniniu pėsčiųjų tiltu, kuriuo pėstieji galės naudotis ir iki tol, kol bus užbaigti rekonstruojamo […]


Seimo nario Andriaus Bagdono pranešimas: „Seime chaoso pabaigos nematyti – paspirtukų draudimai ketvirtadienį taps politiniu rebusu“

Seimo nario Andriaus Bagdono pranešimas: „Seime chaoso pabaigos nematyti – paspirtukų draudimai ketvirtadienį taps politiniu rebusu“

2023 m. birželio 7 d. pranešimas žiniasklaidai (daugiau naujienų) Dalies Seimo narių polinkis kuo labiau apriboti paspirtukų judėjimą privedė prie sudėtingos teisėkūros procedūros, kurią parlamentui išpainioti bus rimtas iššūkis, atkreipia dėmesį Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas. Trečiadienį Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas nagrinėjo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis nusitaikyta sureguliuoti judėjimą el. […]


„Veho Lietuva“ įsigijo vieną didžiausių kėbulų remonto įmonių Baltijos šalyse „Auto Bodyshop“

„Veho Lietuva“ įsigijo vieną didžiausių kėbulų remonto įmonių Baltijos šalyse „Auto Bodyshop“

Vienintelė oficiali „Mercedes-Benz“ atstovė mūsų šalyje bendrovė „Veho Lietuva“ įsigijo UAB „Auto Bodyshop“, vieną didžiausių kėbulo remonto įmonių Lietuvoje ir Baltijos regione. Šiuo žingsniu „Veho Lietuva“ siekia dar labiau išplėsti savo klientams siūlomų serviso paslaugų spektrą. „Šis sandoris yra nuoseklus mūsų įgyvendinamos strategijos, kurios stuburas – geriausia įmanoma klientų patirtis, žingsnis. Siekdami teikti aukščiausios kokybės […]


„Oro navigacija“ investuoja 2,5 mln. eurų: dronų naudotojai galės paprasčiau naudotis oro erdve

„Oro navigacija“ investuoja 2,5 mln. eurų: dronų naudotojai galės paprasčiau naudotis oro erdve

Įgyvendinant Europos Sąjungos (ES) bepiločių orlaivių (dronų) reglamentų paketo nuostatas, pagrindinis Lietuvos oro navigacijos paslaugų teikėjas „Oro navigacija“ investuoja 2,5 mln. eurų į  sprendimus, kurie leis dronų  naudotojams paprasčiau naudotis oro erdve. „Oro navigacija“ pasirašė sutartį su Austrijos įmone „Frequentis“, su kuria kartu Lietuvoje diegs U-Space paslaugų teikimo sistemą – per mobiliąją aplikaciją bepiločių orlaivių […]