Susisiekimo ministerija: įsisenėjusios LAKD problemos tęsiasi metų metus

Susisiekimo ministerija: įsisenėjusios LAKD problemos tęsiasi metų metus

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) vėluoja atlikti numatytus darbus ir tinkamai nesprendžia kilusių problemų, kurios kasmet kartojasi – parodė Susisiekimo ministerijos atliktas LAKD vidaus auditas. 

Vidaus audito metu buvo vertintas LAKD 2016–2019 m. projektų, finansuojamų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų ir 2014–2020 m. Europos Sąjungos (ES) struktūrinės paramos fondų lėšų, vykdymo efektyvumas, analizuota projektų įgyvendinimo eiga ir vėlavimo priežastys. 

Auditas parodė, jog lėšos (beveik 600 mln. eurų), skirtos iš KPPP ir ES, nėra efektyviai įsisavinamos, nebus įgyvendinta 4-erių metų Vyriausybės programa ir gali likti maždaug 200 km neišasfaltuotų žvyrkelių atkarpų visoje šalyje. 

Nustatyta, kad KPPP ir ES fondų lėšos praėjusiais metais buvo panaudotos atitinkamai 86 proc. ir 66 proc. 

Ką atskleidė vidaus auditas?

  • Nors KPPP finansavimo lėšų sąmatos vykdymas 2018 m. – 83,40 proc., tačiau lėšų, skirtų valstybinės reikšmės kelių tinklui plėsti ir užtikrinti, panaudojimas – 70,9 proc. Tačiau įvertinus LAKD vadovo pasiektus rezultatus, vykdant metines užduotis, nustatyta, kad valstybės tarnautojas iš esmės įvykdė užduotis pagal vertinimo rodiklius ir jo tarnybinė veikla už 2018 m. įvertinta labai gerai. Tokiu būdu, tiesioginio vadovo motyvuotame siūlyme LAKD vadovo kasmetinio tarnybos vertinimo metu nustatytos užduotys neapėmė svarbiausių įstaigos sričių ir neatskleidė LAKD neefektyvaus KPPP finansavimo lėšų sąmatos vykdymo.
  • LAKD, neturėdama susistemintų duomenų apie kiekvieniems metams planuojamus ir faktiškai atliktus projektus, finansuojamus ES lėšomis, darbus negalėjo tinkamai kontroliuoti šių projektų vykdymo. Turima projektų valdymo informacinė sistema neužtikrina informacijos surinkimo ir susisteminimo.
  • Vidaus audito metu nustatyta, kad LAKD projektus, finansuojamus ES lėšomis, vykdo neefektyviai, nes nepakankamas ES lėšų panaudojimas (2017 m. – 30,5 proc., 2018 m. – 93,8 proc., 2019 m. – 65,7 proc.), fizinių rodiklių pasiekimas (2018 m. – 24 proc., 2019 m. – 85 proc.) ir ženklus projektų vėlavimas.
  • Projektų vėlavimo priežastys kasmet kartojasi, skirtų lėšų panaudojimas nepakankamas. Tokiu būdu LAKD neužtikrina efektyvaus projektų įgyvendinimo rizikų valdymo, jos neeliminuojamos – tai lemia nepakankamą skirtų lėšų naudojimą.
  • Atsižvelgiant į dažnai pasitaikančias viešųjų pirkimų procedūrų problemas bei kitus projektų įgyvendinimo trikdžius, kyla rizikos dėl savalaikio likusių sutarčių sudarymo bei ES lėšų įsisavinimo. 

Nuolatinis vėlavimas

Auditas atskleidė jau įsisenėjusias LAKD problemas, kurios pastaruoju metu nėra efektyviai sprendžiamos, viena didžiausių problemų – nuolatinis vėlavimas asfaltuojant Lietuvos žvyrkelius. Dėl LAKD nesugebėjimo planuoti darbus ir efektyviai įsisavinti lėšas, iki 2020 metų pabaigos nemažai kelių visoje šalyje, ypač gyvenvietėse, taip ir liks nesuremontuoti, nepadengti asfalto danga.

„Kartais atrodo, kad LAKD vadovybė į auditą žvelgia kaip į asmeninį įžeidimą ar asmeninį patikrinimą. Neturėtų būti jokių asmeniškumų, juk auditas yra atliekamas kasmet ir reikia priimti jį kaip pagalbą tobulinant kelių priežiūros ir plėtros programos įgyvendinimą“, – sako susisiekimo viceministras Virgaudas Puodžiukas. Jo manymu, LAKD turėtų efektyviau naudoti ir planuoti lėšų paskirstymą, atkreipti dėmesį į kelių vartotojus – t. y. daugiau dėmesio skirti tiems keliams, kurie duoda didesnę ekonominę grąžą bei tiems darbams, kurie turi įtakos mažėjančiam eismo įvykių ir žuvusiųjų keliuose skaičiui. 

„Žvelgiant į LAKD veiklą kyla klausimas, ar vadovybė pasirengusi daryti išvadas, o galbūt vadovaujasi išankstine savo nuomone, kuri trukdo pastebėti darbo trūkumus“, – komentuoja V. Puodžiukas. 

Eismo saugumas ir kelių būklė

Ministerija mato ir kitą išryškėjusią problemą – tai eismo saugumas. LAKD užduotis yra kurti saugią, patogią ir draugišką aplinkai kelių transporto infrastruktūrą. Tačiau Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2019 m.  eismo įvykių skaičius išaugo iki 12,4 %, sužeista – 15,4 %, o žuvusiųjų 6,4 % daugiau nei pavyzdžiui 2018 m. 

„Per dvejus metus nebuvo rasta būdų nupirkti greičio matuoklių ir dvejus pastaruosius metus keliuose greitis nėra pakankamai kontroliuojamas, – sako V. Puodžiukas. – Kita vertus ir pačios kelių saugumo priemonės, ko gero, nėra pagrįstai atrenkamos, o LAKD veikla, susijusi su kelių saugumo gerinimu, yra netinkamai įgyvendinta – tai gali būti tiesiogiai susiję su padidėjusiu avarijų skaičiumi šalyje. LAKD turėtų tobulinti kelių planavimo, projektavimo procesą, kad didžiulės lėšos, skirtos kelių priežiūrai ir plėtrai, mažintų eismo įvykių, žuvusiųjų keliuose kiekį.“

Būtent LAKD turėtų daryti viską, kad vairuotojas, padaręs klaidą kelyje nežūtų, o, palyginus saugiai, atsitrenktų į atitvarus, apsaugines sieneles, ar įrengtus pylimus žiedinėse sankryžose. Šiuolaikiniai keliai pasaulyje projektuojami taip, kad būtų atlaidūs vairuotojų klaidoms ir išsaugotų jų ir kitų eismo dalyvių gyvybes.

Trečioji problema yra prastėjanti kelių dangų būklė. Per metus pablogėjo rajoninių kelių lygumas, padidėjo provėžų kiekis ir gylis. Taip pat didesnių provėžų per metus atsirado ir krašto keliuose.

„Žvelgiant į didesnį eismo įvykių kiekį ir didėjančias bei gilėjančias provėžas rajoniniuose bei krašto keliuose, natūraliai kyla klausimas, ar lėšos, kurias valdo LAKD, yra panaudojamos efektyviai, kaip atrenkami remontuotini objektai, kam skiriamas prioritetas?“, – sako V. Puodžiukas.  

Sulaukiama skundų dėl veiklos

Statybos darbų techninę priežiūrą ir projektavimo darbus atliekančios įmonės vieningai atkreipia dėmesį į sunkumus, su kuriais susiduria dalyvaudamos LAKD skelbiamuose viešųjų pirkimų konkursuose projektavimo darbams atlikti ir įgyvendindamos projektus. Jų vadovų teigimu „LAKD konkurso sąlygų techninėse specifikacijose praktiškai niekada nebūna detaliai aprašyti reikalingi atlikti projektavimo darbai (…) ir daug paliekama „spręsti projektavimo metu“, o tokie niuansai gali dvigubai padidinti faktines sąnaudas.“ LAKD turėtų suformuoti detalią užduotį, o projektavimo darbų metu operatyviai bendradarbiauti su projektuotoju ir išsamiau atsakyti į pateiktus klausimus.

Atkreipiamas dėmesys į perteklinius LAKD reikalavimus dokumentacijos turiniui, taip pat į LAKD darbuotojų komunikavimo ir kompetencijos problemas įgyvendinant projektus.

Miestų ir rajonų savivaldybės skundžiasi dėl LAKD nelanksčių metodikų sudarant prioritetines kelių projektų įgyvendinimo eiles, stipriai vėluojantį sudarytų prioritetinių eilių skelbimą bei pasigenda aiškumo, kada bus vykdomi suplanuoti kelių projektų įgyvendinimo darbai.

Pranešimą paskelbė: Vaiva Grigaitienė, LR Susisiekimo ministerija

Kiti skelbimai:
 
Crocs™ Crocs LED CUPCAKE G0656800-MU
 
Crocs™ Crocs LION KING TIMON G0657900-MU
 
Crocs™ Bayaband Sandal Kid's Pink Lemonade 21
 
Teva Midform Universal Women's Hummingbird Gloxinia 38
 
BIOMECANICS 202203 Malva 23

Rekomenduojame

Saugos diržu privalu segti ir augintinius: nepaisant saugumo, gresia nelaimės ir nuostoliai

Saugos diržu privalu segti ir augintinius: nepaisant saugumo, gresia nelaimės ir nuostoliai

Išsiruošę į vasaros keliones automobiliu, į jas neretai leidžiamės drauge su savo augintiniais. Tačiau specialistai perspėja – keturkojais transporto priemonėse būtina tinkamai pasirūpinti, antraip šie išvykų palydovai rizikuoja susižaloti, sužeisti kitus arba sukelti eismo įvykius. Policijos pareigūnai antrina – netinkamas gyvūnų automobilyje vežimas gali baigtis ir baudomis, kurios, keliaujant užsienyje, aptemdytų net maloniausius atostogų įspūdžius: […]

Skrydžiai su vaikais arba kaip tėvams paruošti atžalas kelionei lėktuvu?

Skrydžiai su vaikais arba kaip tėvams paruošti atžalas kelionei lėktuvu?

Šalies aviacijai atgaunant pagreitį, Lietuvos oro uostai sulaukia vis daugiau klausimų apie taisykles, galiojančias keliaujant su vaikais arba nepilnamečių pasiruošimą savarankiškam skrydžiui. Apie tai, kokiais dokumentais būtina pasirūpinti prieš kelionę ir kaip užtikrinti sklandžią vaikų keliavimo patirtį, dalinasi Lietuvos oro uostų Keleivių patirties valdymo skyriaus vadovė Rasa Petraitienė. Galiojantis asmens dokumentas Pastaruoju metu dažniausiai keleivių […]

Visuomenei pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Šveicarija-Žeimiai projektiniai pasiūlymai

Visuomenei pristatyti „Rail Baltica“ atkarpos Šveicarija-Žeimiai projektiniai pasiūlymai

Projektą „Rail Baltica“ vykdančios bendrovės „RB Rail AS“ ir už sekcijos Kaunas-Ramygala detalųjį techninį projektavimą atsakingos Ispanijos kompanijos IDOM atstovai visuomenei pristatė rekomenduojamus projektinius pasiūlymus. Jonavos savivaldybėje vykusio susitikimo metu gyventojams pristatytas globalus „Rail Baltica“ projektas ir jo įgyvendinimo eiga trijose Baltijos valstybėse bei Jonavos rajone esančios atkarpos Šveicarija-Žeimiai projektiniai pasiūlymai, atsakyta į gyventojų klausimus. […]

„DB Schenker“ patalpas naujam biurui Vilniuje išsirinko „Galio Group“ verslo centre „Wave“

„DB Schenker“ patalpas naujam biurui Vilniuje išsirinko „Galio Group“ verslo centre „Wave“

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Galio Group“ ir logistikos operatorius „DB Schenker“ pasirašė biuro nuomos sutartį. Pasauliniu mastu veikianti kompanija „DB Schenker“ centrinę būstinę perkels iš Trakų rajono į verslo centrą „Wave“, Vilniaus Savanorių prospekto pradžioje. Sandoriui tarpininkavo nekilnojamojo turto paslaugų bendrovė „Colliers International Advisors“. „DB Schenker“ išsinuomojo beveik 1.000 kv. m ploto patalpas verslo centre […]