Praėjusiais metais transporto sektoriuje labiausiai atsigavo aviacija, augo sektoriaus paslaugų eksportas ir pajamos, visų rūšių transportu vežta daugiau keleivių

1

Praėjusiais metais transporto sektoriuje labiausiai atsigavo aviacija, augo sektoriaus paslaugų eksportas ir pajamos, visų rūšių transportu vežta daugiau keleivių

Praėjusiais metais, išankstiniais duomenimis, Lietuvos transporto sektoriuje krovinių vežimas sumažėjo apie 17 proc., tačiau įvairių rūšių transportu vežta 48 proc. daugiau keleivių, tarp jų daugiau kaip dvigubai išaugo oro uostuose aptarnautų keleivių skaičius. Veikiant infliacijai ir didėjant transportavimo paslaugų paklausai, augo paslaugų eksportas (24 proc.) ir generuojamos pajamos (22 proc.) – rodo Susisiekimo ministerijos parengta 2022 m. transporto sektoriaus apžvalga.

Kasmet vis daugiau Lietuvos transporto paslaugų eksportuojama į Europos Sąjungos (ES) šalis. Išankstiniais Lietuvos banko duomenimis, per pirmus tris 2022 m. ketvirčius transporto paslaugų eksportas į ES sudarė 80 proc. (5,43 mlrd. eurų), atitinkamu 2021 m. laikotarpiu – 74 proc. (4,04 mlrd. eurų). Praėjusiais metais sparčiai augo transporto paslaugų eksportas į pagrindines rinkas: į Vokietiją – 29 proc., į  Prancūziją – 28 proc., į Nyderlandus – 54 proc., į Daniją – 25 proc., į Austriją – 50 proc.

Šalies transporto paslaugų eksporto rinkų kontekste vis žemesnes pozicijas užima Rusija ir Baltarusija. Pernai šių paslaugų eksportas į Rusiją krito 10,5 proc., į Baltarusiją – 63 proc., šios šalys rinkų sąraše buvo atitinkamai ketvirtoje ir septynioliktoje vietose. Palyginimui – 2014 m. Rusija buvo pirmoje, Baltarusija – trečioje vietoje.

„Besikeičianti geopolitinė situacija dėl Rusijos karo prieš Ukrainą skatina vis greitesnį Lietuvos susisiekimo sektoriaus perorientavimą iš Rytų į Vakarus. Tai pastebima ne tik kelių transporto srityje, bet ir geležinkelių bei jūrų uosto veikloje. „Lietuvos geležinkeliai“ pradėjo reguliariai vežti krovinius iš Kauno į Duisburgą Vokietijoje, išbandytas naujas krovinių maršrutas į Triestą Italijoje ir „Amber train“ intermodalinis traukinys, maršrutu Šeštokai–Ryga–Talinas jungiantis tris Baltijos valstybes. Klaipėdos uostas, tiesiogine jungtimi susietas su rytine JAV pakrante ir kitų šalių jūrų uostais, svarsto apie naujas krovininės ir keleivinės laivybos linijas tarp Klaipėdos ir Stokholmo“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Išankstiniais duomenimis, praėjusiais metais, palyginti su 2021 m., krovinių vežimas visų rūšių transportu bendrai Lietuvoje sumažėjo 17 proc. (145 mln. t). Tam didelę įtaką turėjo Rusijos karas prieš Ukrainą, dėl sankcijų ribojami krovinių srautai, išaugusi infliacija ir energijos išteklių kainos. Kelių transportu pernai vežta 7 proc. mažiau (105 mln. t) krovinių, geležinkeliais – 39 proc. mažiau (31 mln. t), vidaus vandenų transportu – 19 proc. daugiau (8,71 mln. t), per šalies oro uostus –  4 proc. daugiau (21,3 tūkst. t). Krovinių krova Klaipėdos uoste ir Būtingėje sumažėjo 17 proc. (44,3 mln. t). Pažymėtina, kad krovinių sumažėjimas geležinkelių sektoriuje ir Klaipėdos uoste buvo mažesnis, nei prognozuota praėjusių metų pradžioje.

Klaipėdos uoste pernai krauta 36,1 mln. t krovinių, t. y. 21 proc. mažiau, palyginti su 2021 m. Labiausiai mažėjo rūdos (-92 proc.) ir trąšų (-77 proc.) krova, tačiau 57 proc. išaugo konteinerių krova, jų krauta daugiau kaip 1 mln. TEU (standartinių konteinerių vienetų). Šiuo atžvilgiu Klaipėda pralenkė Sankt Peterburgo ir Rygos uostus, kuriuose konteinerių krova mažėjo daugiau nei perpus. Be to, pastebimai padidėjo per suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalą importuojamų dujų kiekis, o suaktyvėjus vėjo jėgainių parkų statyboms, per uostą buvo gabenta nemažai vėjo jėgainių.

Praėjusiais metais labiausiai atsigavo Lietuvos aviacijos sektorius, po COVID-19 pandemijos vėl grįžtantis į priešpandeminį lygį. Palyginti su 2021 m., pernai keleivių srautas Lietuvos oro uostuose išaugo daugiau nei dvigubai – nuo 2,5 mln. iki 5,35 mln.keleivių (+116 proc.). Tiesioginių skrydžių krypčių padaugėjo nuo 94 iki 98 – tai pranoko rekordiniais laikomus priešpandeminius 2019 m., kai buvo siūlomos 92 kryptys.

Šiemet transporto sektorius susidurs su panašiais iššūkiais kaip pernai. Dėl prognozuojamos ekonominės recesijos ir karo Ukrainoje lėtėjant ekonomikai ir traukiantis vartojimui, mažės krovinių, augs transportavimo sąnaudos, atitinkamai mažės vežėjų pelno marža. Tačiau pastebima ir teigiama tendencija, kad infliacija transporto sektoriuje mažėja sparčiau nei bendrai šalyje – pernai gruodį siekė 14 proc., o šių metų sausį sumažėjo iki 12 proc. Atitinkamai visa šalies ūkio infliacija gruodį buvo 22 proc., sausį – 20 proc.

Pranešimą paskelbė: Dalia Perednienė, LR Susisiekimo ministerija

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Šiauliuose toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, įgyvendinamas ir Lietuvos kariuomenei svarbus susisiekimo projektas

Šiauliuose toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, įgyvendinamas ir Lietuvos kariuomenei svarbus susisiekimo projektas

Šiauliuose po žiemos sezono atnaujinti infrastruktūros plėtros darbai – toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, kuris sujungs miestą kertančius magistralinius kelius, taip pat pradedamos rekonstruoti Lietuvos kariuomenei svarbios Aerouosto ir Lakūnų gatvės. Abu šie valstybei svarbūs vietinės reikšmės kelių projektai iš dalies finansuojami Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšomis. „Jau antri metai Šiauliuose vykdomi didelės apimties […]


„Mercedes-AMG“ S klasė: privataus lėktuvo komforto ir F-1 bolido dinamikos sintezė

„Mercedes-AMG“ S klasė: privataus lėktuvo komforto ir F-1 bolido dinamikos sintezė

Naujoji „Mercedes-Benz“ S klasė elektrifikavosi, bet ne dėl taupumo, o siekiant išskirtinės dinamikos. 802 AG ir 1430 Nm galia labiau primena sportinius automobilius, nei įprastus limuzino klasės automobilius. AMG pagamino greičiausią visų laikų S klasę, o suvaldyti šią galią pasitelkė technologijas įprastai naudojamas F-1 boliduose. S klasė visuomet vaidino svarbų vaidmenį „Mercedes-AMG“. Jau daugiau nei […]


Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Rodos dar visai neseniai galėjote tiesiogiai nuskristi į tam tikrą šalį ar miestą, o šiandien tokio skrydžio neberandate. Kodėl vienus maršrutus keičia kiti ir kas priverčia oro bendroves nutraukti arba laikinai sustabdyti skrydžius? Atsakymus į šiuos klausimus pateikė Lietuvos oro uostų (LTOU) maršrutų plėtros vadovas Tomas Zitikis. „Oro bendrovės visuomet atsižvelgia į keleivių paklausą, orlaivių […]


Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Susisiekimo infrastruktūra, jos sauga ir patikimumas – vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių kiekvienos šalies ekonomikos plėtrą. Įvairių pramonės šakų vystymasis neįsivaizduojamas be kelių ir tiltų infrastruktūros plėtros bei esamų statinių saugaus naudojimo. Didėjantys transporto srautai, jų intensyvumas, svoriai ir kiti parametrai tampa nauju iššūkiu tiek projektuojant, tiek ir eksploatuojant bei prižiūrint transporto infrastruktūros statinius.   Pasak Vilniaus […]


Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Išsirinkti naują automobilį nėra lengva, dar sunkiau, kai jis naudotas. Naudotų automobilių pardavėjų teigimu, norimo pirkinio paieškos gali užtrukti ir 3 mėn. – nors naudotų automobilių pasiūla, palyginti su praėjusių metų rudeniu, atsigauna, vis dėlto rinka dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Dėl šios priežasties ieškantys naudoto automobilio turi kur kas atidžiau rinktis ir saugotis sukčių kabliuko. […]


Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Remiantis reprezentatyvia vasario mėnesį „Norstat“ atlikta apklausa, beveik pusę (44 proc.) vairuotojų labiausiai erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą. Bendrovės „Moller Auto“ užsakymu atlikta apklausa atskleidė, kad penktadalį (21 proc.) vairuotojų erzina, kai šalia sėdintis keleivis staiga išblaško dėmesį ir tenka atitraukti akis nuo kelio. 7 proc. apklausoje dalyvavusių vairuotojų taip pat […]