Nuo Vilniaus iki Talino tvariai ir be sustojimo – atsiveria kelias „žalesniam“ krovinių gabenimui Baltijos šalyse

1

Nuo Vilniaus iki Talino tvariai ir be sustojimo – atsiveria kelias „žalesniam“ krovinių gabenimui Baltijos šalyse

Dėl besikeičiančio požiūrio į aplinką, su ja susijusios politikos ir atsiradusių įvairių ribojimų pagreitį Vakarų Europoje įgavęs ekologiškesnis krovininis transportas vis atkakliau kelią skinasi ir mūsų regione. Baltijos šalyse veikiančios įmonės įsisąmonina, kad su tvarumu susiję sprendimai leidžia tausoti ne tik gamtą, bet ir savo laiką bei piniginę. Pavyzdžiui, jau dabar galima kur kas pigiau ir švariau be sustojimo pervežti krovinius nuo Lietuvos iki Latvijos ar Estijos.

Tvarūs sprendimai – čia ir dabar

Skaičiuojama, kad ketvirtadalį Europos Sąjungos (ES) automobilių parko sudarantis sunkusis transportas – sunkvežimiai, vilkikai ir pan. – atsakingas už beveik pusę viso transporto išmetamo anglies dvideginio. Kaip pasakoja krovininių vilkikų gamintojo „Scania Lietuva“ pardavimo direktorius Ramūnas Saveikis, gerokai sumažinti taršą keliuose ateityje padės vandeniliu ir elektra varomos krovininės transporto priemonės.

„Vandeniliu varomi automobiliai ir vilkikai užims svarbią vietą transporto sistemoje, tačiau dėl reikalingų technologinių patobulinimų ir infrastruktūros plėtros artimiausioje ateityje šie sprendimai negalės patenkinti vežėjų poreikių. Tiesa, elektra varomi sunkvežimiai Vakarų Europoje ir Skandinavijoje jau sėkmingai eksploatuojami prekėms paskirstyti mieste ar jo apylinkėse. Tokio tipo transporto priemonės per artimiausius kelerius metus turėtų pasirodyti ir Lietuvoje. Prie technologijų tobulinimo aktyviai prisidedanti „Scania“ įsipareigojo artimiausią dešimtmetį kasmet pristatyti elektra varomos transporto priemonės sprendimą, o iki 2025 m. į rinką išleisti sunkvežimius su vos per 45 minutes iki 80 proc. įkraunamomis baterijomis“, – teigia R. Saveikis.

Visgi, nepaisant progreso, minėtų technologijų pagrindu sukurtų tolimųjų pervežimų vilkikų reikės dar gerokai palaukti. O tvarią ir pelningą veiklą siekiančios vykdyti įmonės išeičių turi ieškoti jau dabar. Taip elgtis skatina ir ES, kuri per artimiausią dešimtmetį užsibrėžė kone trečdaliu sumažinti sunkiojo transporto išmetamą anglies dvideginio kiekį.

Tad pereinamuoju laikotarpiu, kol kuriamos iškastinio kuro nenaudojančios transporto sistemos, tinkamiausiu sprendimu laikomi suskystintomis gamtinėmis (LNG) ir suslėgtosiomis (CNG) dujomis varomi vilkikai. Dėl esančios infrastruktūros Lietuvos keliuose populiaresni pastarieji.

„Pagrindinis šios technologijos privalumas – ji prieinama čia ir dabar. Pagrįstas ir jos atsiperkamumas, ir tvarumas. Naudojant biodujas, dar vadinamas biometanu, išmetamo anglies dvideginio kiekį įmanoma sumažinti iki 90 proc., toksišką azoto dioksidą – iki 90 proc., lyginant su įprastu dyzelinu varomomis transporto priemonėmis. Ypač svarbu, kad net 95 proc. gali sumažėti žmogaus sveikatai kenksmingų kietųjų dalelių“, – dujinių vilkikų ekologinę naudą pabrėžia „Scania“ atstovas.

Per visas Baltijos šalis – su vienu sustojimu

R. Saveikis pasakoja, kad daugiausia potencialo suslėgtosiomis dujomis varomi vilkikai turi statybose – prie šių sunkvežimių galima kabinti savivartes, birioms medžiagoms (žvyrui, skaldai, asfaltui) pervežti skirtas puspriekabes ar cementovežių puspriekabes. Taip pat didelis efektyvumas pasiekiamas transportuojant medieną ar krovinius su puspriekabėmis platformomis. Vis dažniau ši technologija naudojama ir dėl degalų sąnaudų – lyginant su dyzelinu varomais vilkikais, jos mažesnės iki 15 procentų.

„Svarbu ir tai, kad, tobulėjant technologijoms ir pritaikant įvairius sprendimus, dujomis varomi vilkikai gali nuvažiuoti vis daugiau kilometrų be sustojimo. Pavyzdžiui, „Scania“ padidinus atstumą tarp priekinės ir galinės ašių 20 centimetrų, atsirado galimybė sumontuoti maždaug 200 litrų daugiau CNG dujų talpinančius degalų bakus. Todėl nuvažiuojamas atstumas padidėjo nuo 500 iki 800 kilometrų, o tai yra daugiau nei atstumas tarp Vilniaus ir Talino. Taip taupomas ir brangiai kainuojantis laikas – vienas sustojimas pasipildyti degalų gali „sudeginti“ ir pusvalandį“, – teigia pašnekovas.

Tokį lankstumą, kai dingsta galvos skausmas, ar vairuotojui pavyks nudirbti visą darbo dieną bei kur pakeliui įsigyti degalų, ir galimybę savo verslą vystyti tvariau įvertina vis daugiau įmonių Baltijos šalyse. „Scania Lietuva“ duomenimis, šiame regione nuo 2019 m. užregistruota daugiau nei 240 vnt. dujinių sunkvežimių: Lietuvoje – 120, Latvijoje – 75, Estijoje – 48.

Tiesa, dalis jų yra varomi LNG dujomis. Jie skirti tarptautiniams pervežimams ir ilgesniems atstumams įveikti. Dėl užsienio šalyse taikomų lengvatų, tokių kaip mokesčių nemokėjimas už kelius Vokietijoje iki 2023 m. pabaigos, įmonės gali sutaupyti 18,7 cento už kilometrą.

Tuo metu Lietuvos ir kitų Baltijos šalių keliais vis dažniau galima pamatyti CNG dujomis varomus vilkikus – pienovežius, komunalinio ūkio, statybinį ir prekėms paskirstyti skirtą transportą.

„Įmonės mato akivaizdžią naudą – ekonominis efektyvumas, skaičiuojant įsigijimo vertę, eksploatacines išlaidas, degalų kainą, jų suvartojimą ir priežiūros kaštus, yra pranašesnis nei dyzelinių vilkikų, ypač ilguoju laikotarpiu. Verta paminėti, kad finansinę naštą sumažina įvairios valstybės taikomos paramos programos, o patogumą didina gerėjanti infrastruktūra – jau kone visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose galima rasti CNG dujų stoteles“, – apibendrina „Scania“ atstovas.

Apie SCANIA

„Scania“ yra viena didžiausių pasaulyje transporto sprendimų teikėjų, kartu su savo partneriais ir klientais kurianti tvarią transporto sistemą. 2020 m. įmonė pardavė 66 900 vilkikų, 5 200 autobusų bei 11 000 pramoninių ir jūrinių variklių. Pardavimo pajamos pernai siekė daugiau nei 12,29 mlrd. eurų, iš kurių apie 20 proc. sugeneravo teikiamos paslaugos.

1891 m. įkurta „Scania“ šiandien veikia daugiau nei 100 šalių ir joje dirba 50 000 darbuotojų. Moksliniai ir eksperimentiniai tyrimai bei naujų produktų kūrimas sukoncentruoti Švedijoje. Gamyba vyksta Europoje ir Lotynų Amerikoje. Regioniniai gamybos centrai įsteigti Afrikoje, Azijoje ir Eurazijoje.

UAB „Scania Lietuva“ prekiauja naujais ir naudotais „Scania“ sunkvežimiais bei autobusais, siūlo jų finansavimą ir draudimą, atlieka techninės priežiūros ir remonto darbus autorizuotuose įmonės servisuose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose, teikia ekonominio vairavimo, transporto parko valdymo, tachografo ir kitas paslaugas.

Pranešimą paskelbė: Matas Ramonas, UAB „INK agency“

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Susisiekimo infrastruktūra, jos sauga ir patikimumas – vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių kiekvienos šalies ekonomikos plėtrą. Įvairių pramonės šakų vystymasis neįsivaizduojamas be kelių ir tiltų infrastruktūros plėtros bei esamų statinių saugaus naudojimo. Didėjantys transporto srautai, jų intensyvumas, svoriai ir kiti parametrai tampa nauju iššūkiu tiek projektuojant, tiek ir eksploatuojant bei prižiūrint transporto infrastruktūros statinius.   Pasak Vilniaus […]


Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Išsirinkti naują automobilį nėra lengva, dar sunkiau, kai jis naudotas. Naudotų automobilių pardavėjų teigimu, norimo pirkinio paieškos gali užtrukti ir 3 mėn. – nors naudotų automobilių pasiūla, palyginti su praėjusių metų rudeniu, atsigauna, vis dėlto rinka dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Dėl šios priežasties ieškantys naudoto automobilio turi kur kas atidžiau rinktis ir saugotis sukčių kabliuko. […]


Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Remiantis reprezentatyvia vasario mėnesį „Norstat“ atlikta apklausa, beveik pusę (44 proc.) vairuotojų labiausiai erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą. Bendrovės „Moller Auto“ užsakymu atlikta apklausa atskleidė, kad penktadalį (21 proc.) vairuotojų erzina, kai šalia sėdintis keleivis staiga išblaško dėmesį ir tenka atitraukti akis nuo kelio. 7 proc. apklausoje dalyvavusių vairuotojų taip pat […]


Seimas patikslino mažos taršos zonų nustatymo miestuose tvarką

Seimas patikslino mažos taršos zonų nustatymo miestuose tvarką

Seimas pritarė Alternatyviųjų degalų įstatymo pataisoms (projektas Nr. XIVP-2305(2), patikslindamas, kuriems miestams reikalinga nustatyti ir įgyvendinti mažos taršos zonas. Įstatyme nustatyta, kad mažos taršos zonų nustatymo rekomendacijas tvirtins Susisiekimo ministerija. Taip pat patikslinta, kokiuose miestuose savivaldybių tarybos nustatys ar atnaujins mažos taršos transporto zonas. Tai bus daroma miestuose, turinčiuose kurorto arba kurortinės teritorijos statusą ar […]


Seimas patvirtino pokyčius dėl tarpmiestinio susisiekimo autobusais

Seimas patvirtino pokyčius dėl tarpmiestinio susisiekimo autobusais

2023 m. kovo 23 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai)  Seimas priėmė Kelių transporto kodekso pakeitimus, kuriais nutarta Lietuvoje nuo liepos 1 d. įtvirtinti liberalų verslo modelį vežėjams, vežantiems keleivius tarpmiestiniais autobusais. Kodekso pakeitimais siekiama užtikrinti vežėjų konkurenciją ir galimybę naujoms įmonėms netrukdomai ateiti į šių paslaugų […]


Wizz Air pelnė metų oro linijų apdovanojimą

Wizz Air pelnė metų oro linijų apdovanojimą

Wizz Air oro transporto industrijos apdovanojimuose „Air Transport Awards“ įvertinta kaip geriausia oro linijų bendrovė. Apdovanojimą per iškilmes, vykusias Monrealyje „Oro transporto simpoziumo 2023” metu, atsiėmė Jozsefas Varadi, Wizz Air grupės vadovas. „Air Transport Awards“ yra tarptautiniai oro transporto pramonės apdovanojimai, kasmet skiriami už išskirtinius pasiekimus aviacijos sektoriaus organizacijoms, bendrovėms ir lyderiams. J. Varadi džiaugėsi […]