(Ne)žinomi elektromobilių įkrovimo pajėgumai: nuo efektyvesnio energijos naudojimo iki papildomų pajamų

1

(Ne)žinomi elektromobilių įkrovimo pajėgumai: nuo efektyvesnio energijos naudojimo iki papildomų pajamų

Vasario mėnesį Europos Parlamentas paskelbė, kad iki 2035 m. bus uždrausta naujų automobilių, turinčių vidaus degimo variklį, prekyba. Kiek daugiau nei po dešimtmečio  salone tokio automobilio jau nebenusipirksite, tad akys labiau kryps į elektromobilius. Prognozuojama, kad 2030-aisiais Lietuvos keliais jau turėtų važiuoti apie ketvirtis milijono automobilių su elektriniu varikliu. Panašios tendencijos prognozuojamos ir Estijoje – ten siekiama, kad po mažiau nei 20 metų pusė automobilių Estijoje būtų varomi elektra. Natūralu, kad pasigirsta diskusijų, ar užteks infrastruktūros didėjantiems poreikiams patenkinti?

Šiandien Baltijos šalyse per mažai kalbama apie tai, kad mūsų elektros tinkle yra neišnaudojamų pajėgumų. Be to, žmones pasiekia mažai informacijos ir apie kitas galimybes, pavyzdžiui, savo elektromobilių įkroviklio prieigą suteikti variklį norintiems pasikrauti žmonėms ir iš to papildomai užsidirbti. Taip motyvacija įsirengti įkroviklį namuose gerokai padidėtų, atsirastų daugiau įkrovimo galimybių, turėtume platesnę bei lankstesnę infrastruktūrą.

Iki trijų kartų mažesnės investicijos į tinklo plėtrą

Šiuo metu Europoje įprastai naudojamas trifazis tinklas, kuris elektrą mums tiekia trimis kabeliais. Deja, tačiau realybėje labiausiai apkraunama tik viena fazė. Senesnės statybos būstuose saugikliai neatlaiko tokio nesubalansuoto elektros tekėjimo, o į bendrą elektros tinklą įsijungiant dar ir elektromobiliams, jis tampa apsunkinamas dar labiau. 

Visgi, šiai situacijai spręsti egzistuoja gan paprastas sprendimas. Pasitelkę šiuolaikinę, tačiau nebrangią elektromobilių krovimo įrangą, kiekvienas savo namuose ar biure gali subalansuoti ir suefektyvinti elektros energijos tiekimą, kad visos trys fazės visą laiką būtų tolygiai apkrautos, o namus pasiekianti elektra būtų naudojama didesniu pajėgumu nei dabar. Tokį įkrovimo sprendimą kuriame VOOL biure, Taline.

Mūsų startuolio VOOL skaičiavimais, jei esamas tinklas būtų naudojamas efektyviau, elektros energijos tinklo plėtros išlaidos nekilnojamojo turto savininkams atsieitų nuo dviejų iki trijų kartų mažiau. Kai kuriais atvejais net nebūtina pirkti ar įrengti papildomos jungties – pakanka pasinaudoti išmaniuoju apkrovos paskirstymu tarp fazių. Akivaizdu, kad su šiandienine situacija tinklo pajėgumų ateityje nebeužteks, tačiau, jei tinklą naudosime išmaniau, didelė tikimybė, jog padengsime būsimą didesnį energijos vartojimą.

Elektromobilių įkroviklis ir elektrai parduoti  

Ekspertai sako, kad viešosios infrastruktūros trūkumas riboja aktyvesnį elektromobilių pirkimą. Visgi, kaip rodo tyrimai, net 80 proc. gyventojų norėtų savo automobilius įkrauti namuose arba biure.

Kiekvienas savo individualų įkroviklį gali padaryti viešai prieinamu ir parduoti elektros energiją kitiems elektromobilių savininkams. Mūsų skaičiavimais, tokiu principu naudojamas įkroviklis padengs įsigijimo išlaidas ir įrengimo išlaidas vos per dvejus metus. Kuo daugiau tokių tvarių sprendimų rasime, tuo lengviau ir greičiau galėsime išspręsti netolimos ateities elektros energijos pasiekiamumo problemas.

Elektromobilis – ne tik energijos naudotojas, bet ir tiekėjas

Diskusijose apie elektromobilius Estijoje nuolat pažymima, kad 100 tūkst. papildomų elektromobilių per metus Estijos elektros energijos suvartojimą padidins 3,3 proc. Tačiau yra ir kita medalio pusė – elektromobiliai ir patys kaupia energiją, padeda išlaikyti tinklo balansą ir gali veikti lyg baterija. Tai yra vertingas saugiklis ir pigesnės energijos tiekėjas, prireikus padedantis perkelti ir sumažinti vartojimo perviršius.

Pavyzdžiui, automobilį galima įkrauti, kai energija pigesnė, o kai energijos trūksta ir ji yra brangi, elektromobiliui sumaniai galima panaudoti prieš tai akumuliatoriuje sukauptą elektros energiją. Tai įrodo Estijos pavyzdys. Praėjusiais metais dėl itin aukštos 4000 eurų/MWh elektros energijos kainos trūko 2,14 MWh elektros energijos. Tai reiškia, kad būtų pakakę 195 vidutinės įkrovimo galios elektromobilių trūkstamai elektros energijai grąžinti į tinklą

Nors kai kurie žmonės  mano, kad perėjimas prie elektromobilių yra bauginantis įsipareigojimas, svarbu pabrėžti, kokias naujas galimybes tai suteikia. Prieš pradėdami modernizuoti elektros tinklą ir visą infrastruktūrą,  žymiai prasmingiau yra efektyviau panaudoti jau turimus pajėgumus. 

Juhanas Härmas, Estijos elektromobilių įkroviklių startuolio VOOL vadovas. 2018 m. startuolį VOOL įkūrė energetikos ekspertai Juhanas Härmas, Sanderis Vahtras ir Hindrikas Kilteris. Startuolis pats valdo visą savo techninės ir programinės įrangos kūrimą, o siūlomi sprendimai apima įkroviklį, koncentratorių, programėlę, interneto platformą ir administratoriaus portalą. Sistema suderinama su visais elektromobiliais, kitais įkrovikliais ir programinės įrangos sprendimais. Šiuo metu VOOL vykdo veiklą Baltijos šalyse ir Suomijoje, įmonėje dirba 30 darbuotojų.

Pranešimą paskelbė: Monika Spruntulytė, UAB „Bosanova”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Šiauliuose toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, įgyvendinamas ir Lietuvos kariuomenei svarbus susisiekimo projektas

Šiauliuose toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, įgyvendinamas ir Lietuvos kariuomenei svarbus susisiekimo projektas

Šiauliuose po žiemos sezono atnaujinti infrastruktūros plėtros darbai – toliau tiesiamas pietrytinis aplinkkelis, kuris sujungs miestą kertančius magistralinius kelius, taip pat pradedamos rekonstruoti Lietuvos kariuomenei svarbios Aerouosto ir Lakūnų gatvės. Abu šie valstybei svarbūs vietinės reikšmės kelių projektai iš dalies finansuojami Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšomis. „Jau antri metai Šiauliuose vykdomi didelės apimties […]


„Mercedes-AMG“ S klasė: privataus lėktuvo komforto ir F-1 bolido dinamikos sintezė

„Mercedes-AMG“ S klasė: privataus lėktuvo komforto ir F-1 bolido dinamikos sintezė

Naujoji „Mercedes-Benz“ S klasė elektrifikavosi, bet ne dėl taupumo, o siekiant išskirtinės dinamikos. 802 AG ir 1430 Nm galia labiau primena sportinius automobilius, nei įprastus limuzino klasės automobilius. AMG pagamino greičiausią visų laikų S klasę, o suvaldyti šią galią pasitelkė technologijas įprastai naudojamas F-1 boliduose. S klasė visuomet vaidino svarbų vaidmenį „Mercedes-AMG“. Jau daugiau nei […]


Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Svarbiausi aviacijos maršrutų planavimo principai: kaip parenkamos naujos kryptys ir kas lemia esamų atšaukimą

Rodos dar visai neseniai galėjote tiesiogiai nuskristi į tam tikrą šalį ar miestą, o šiandien tokio skrydžio neberandate. Kodėl vienus maršrutus keičia kiti ir kas priverčia oro bendroves nutraukti arba laikinai sustabdyti skrydžius? Atsakymus į šiuos klausimus pateikė Lietuvos oro uostų (LTOU) maršrutų plėtros vadovas Tomas Zitikis. „Oro bendrovės visuomet atsižvelgia į keleivių paklausą, orlaivių […]


Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? 

Susisiekimo infrastruktūra, jos sauga ir patikimumas – vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių kiekvienos šalies ekonomikos plėtrą. Įvairių pramonės šakų vystymasis neįsivaizduojamas be kelių ir tiltų infrastruktūros plėtros bei esamų statinių saugaus naudojimo. Didėjantys transporto srautai, jų intensyvumas, svoriai ir kiti parametrai tampa nauju iššūkiu tiek projektuojant, tiek ir eksploatuojant bei prižiūrint transporto infrastruktūros statinius.   Pasak Vilniaus […]


Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms – sukčiai nesnaudžia

Išsirinkti naują automobilį nėra lengva, dar sunkiau, kai jis naudotas. Naudotų automobilių pardavėjų teigimu, norimo pirkinio paieškos gali užtrukti ir 3 mėn. – nors naudotų automobilių pasiūla, palyginti su praėjusių metų rudeniu, atsigauna, vis dėlto rinka dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Dėl šios priežasties ieškantys naudoto automobilio turi kur kas atidžiau rinktis ir saugotis sukčių kabliuko. […]


Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Apklausa: 44 proc. vairuotojų erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą

Remiantis reprezentatyvia vasario mėnesį „Norstat“ atlikta apklausa, beveik pusę (44 proc.) vairuotojų labiausiai erzina keleivio komentarai apie vairavimą, manevravimą ir kelio pasirinkimą. Bendrovės „Moller Auto“ užsakymu atlikta apklausa atskleidė, kad penktadalį (21 proc.) vairuotojų erzina, kai šalia sėdintis keleivis staiga išblaško dėmesį ir tenka atitraukti akis nuo kelio. 7 proc. apklausoje dalyvavusių vairuotojų taip pat […]