„Kelių priežiūra“ žvyrkeliuose išbando dulkėjimo mažinimo technologijas

„Kelių priežiūra“ žvyrkeliuose išbando dulkėjimo mažinimo technologijas

AB „Kelių priežiūra“ pradėjo vykdyti bandomąjį projektą, kuriuo sistemingai vertinami skirtingi žvyrkelių dulkėjimo mažinimo tirpalai realiomis eismo sąlygomis. Nors žvyrkelių laistymas dažnai suvokiamas kaip laikina priemonė nuo dulkių, kelių priežiūros specialistai siekia įvertinti, ar šios priemonės gali atlikti ne tik vizualinę, bet ir konstrukcinę funkciją. Bandymų metu vertinama, kiek tokia technologija realiai gali padėti dangai ilgiau išlaikyti rišlumą, mažinti byrėjimą ir rečiau reikalauti greideriavimo.

Pasak „Kelių priežiūros“ generalinio direktoriaus dr. Audriaus Vaitkaus, dulkėjimas žvyrkeliuose – ne tik diskomfortas gyventojams, bet ir tiesioginis kelio konstrukcijos degradavimo požymis. „Visiems yra žinoma, kad kiekvienas pravažiuojantis automobilis sukelia smulkių dalelių sūkurį, o tai reiškia, kad nuo kelio paviršiaus tiesiogine prasme nuolat „išnešamas“ žvyras. Tai virsta ne tik dulkių debesimis, bet ir metų eigoje prarandama 50–100 m³ medžiagos iš 1 km ilgio kelio“, – sako dr. A. Vaitkus.

Žvyrkelių dulkėjimo mažinimo testavimui parinktos keturios skirtingos medžiagos: dviejų skirtingų gamintojų lignosulfonatai, gaminami iš medienos perdirbimo proceso likučių, tradicinis kalcio chlorido (druskos) tirpalas ir vadinamasis kambro vanduo – druskingas skystis, susidarantis gilesniuose uolienų sluoksniuose. Tokia medžiaga naftos gavyboje susidaro kaip antrinis produktas. Nors minėtų medžiagų cheminė sudėtis skiriasi, visų veikimo principas panašus – sudrėkintas paviršius išlieka stabilesnis, todėl pravažiuojančios transporto priemonės ne taip lengvai kelia dulkes, o danga ilgiau nepraranda struktūrinio vientisumo. Lignosulfonatai padengia paviršių ir suriša dulkes į didesnes daleles, o kalcio chloridas veikia higroskopiškai – sugeria drėgmę iš oro ir palaiko dangą drėgną, todėl dulkės neprilimpa prie transporto priemonių ratų ir nekyla į orą.

Svarbu paminėti, kad „Kelių priežiūros“ bandymuose dulkėjimo mažinimo tirpalai naudojami ne gryna forma. Visi mišiniai ruošiami tik pagal technines rekomendacijas ir galiojančius aplinkosaugos reikalavimus. Tokiu būdu gaunama koncentracija prilygsta natūraliam druskingumui. Lietuvos klimato sąlygomis ji greitai susimaišo su viršutiniu dirvožemio sluoksniu ir nesukelia neigiamo poveikio augmenijai ar gyvūnijai. Dėl šios priežasties panašios sudėties tirpalai plačiai taikomi įvairiose Europos šalyse miestų gatvėse, pramoninėse aikštelėse ar net žemės ūkyje.

Šiuo metu tirpalai išbandomi keliuose atrinktuose valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožuose Vilniaus rajone. Ruožai skiriasi eismo intensyvumu ir reljefo savybėmis, tad bus galima įvertinti efektą įvairiomis eksploatacinėmis sąlygomis. Bandymų metu pastebėta ir teigiama vietos gyventojų reakcija – dalis žmonių tiesiogiai išreiškė palaikymą, džiaugdamiesi sumažėjusiu dulkių kiekiu.

„Žvyrkelių laistymas dažnai vertinamas kaip trumpalaikė priemonė nuo dulkių. Kelių priežiūros praktika rodo, kad drėgmės palaikymas yra viena iš esminių konstrukcinės dangos ilgaamžiškumo sąlygų. Išsausėjusi danga praranda rišlumą, pradeda byrėti, todėl tenka dažniau greideriuoti ir papildomai vežti žvyro. Vertindami įvairius dulkėjimo mažinimo tirpalus, žiūrime ne tik į jų poveikį kelio dangai, bet ir į galimą ilgalaikį efektą priežiūros sąnaudoms. Sprendimai turi būti grindžiami ne įspūdžiu, o duomenimis – praktikoje turi būti taikoma tik tai, kas veikia Lietuvos klimato sąlygomis“, – sako dr. A. Vaitkus.

„Kelių priežiūros“ technologinių bandymų tikslas – pateikti objektyviais stebėjimais grįstas rekomendacijas bei kitų metų sezonui atsirinkti efektyviausią medžiagą Lietuvos sąlygomis. Pirminiais skaičiavimais atrinktų ruožų apdorojimas dulkėjimą mažinančiomis medžiagomis kainuotų nuo 2000 iki 6000 Eur vienam žvyrkelio kilometrui per metus, kai tuo tarpu tokio pačio ilgio pilna žvyrkelio rekonstrukcija įrengiant asfalto dangą gali kainuoti nuo 200 000 eurų. Pagal nustatytus kriterijus efektyviai naudojant dulkėjimo mažinimo priemones apgyvendintose teritorijose sumažėtų neigiamas poveikis aplinkai ir diskomfortas gyventojams iki tol, kol žvyrkelis bus išasfaltuotas.

Minėtų ruožų stebėsena tęsiama tol, kol tai leidžia oro sąlygos. Sukaupta informacija naudojama pirminiams rezultatams apibendrinti ir kuriant aiškesnį dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo modelį.

Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra per 5000 km rajoninių kelių su žvyro danga, kurie reikalauja nuolatinės priežiūros.

Pranešimą paskelbė: Rimantas Zagrebajev, AB „Kelių priežiūra”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Padangos elektromobiliams – ką reikia žinoti renkantis?

Padangos elektromobiliams – ką reikia žinoti renkantis?

Vienintelis dalykas, jungiantis automobilį su keliu yra padangos – tai sena, kaip automobilių pramonė, taisyklė, kurios aktualumas išlieka itin svarbus atsižvelgiant į naujausias rinkos tendencijas. Tinkamas padangų pasirinkimas gali nulemti ar vairuodami jausitės komfortiškai, ar bus užtikrintas maksimalus saugumas. Keliuose bei gatvėse daugėjant elektromobilių, padangų gamintojai stengiasi sukurti tokius produktus, kurie užtikrintų šias savybes, atsižvelgiant […]


„Via Lietuva“: Tauragės r. baigtas tilto per Šuniją rekonstravimas

„Via Lietuva“: Tauragės r. baigtas tilto per Šuniją rekonstravimas

„Via Lietuva“ baigė tilto per Šunijos upę, esančio Tauragės r., valstybinės reikšmės krašto kelyje Nr. 164 Mažeikiai–Plungė–Tauragė (136,1 km), rekonstravimą.  Tilto rekonstrukcija buvo būtina dėl itin prastos jo būklės – anksčiau šiuo tiltu eismas buvo ribojamas dėl saugumo. 2023-aisiais šis tiltas kritinių tiltų eilėje buvo antruoju numeriu. Siekiant užtikrinti patikimą infrastruktūrą, buvo atlikta kapitalinė rekonstrukcija: […]


„Via Lietuva“: eismo organizavimo pokyčiai prie statomo Tarandės tunelio – spalio pabaigoje

„Via Lietuva“: eismo organizavimo pokyčiai prie statomo Tarandės tunelio – spalio pabaigoje

Patiksliname, kad  eismo organizavimo tvarka automagistralėje Vilnius–Panevėžys (A2) keisis ne spalio 6 d., kaip buvo skelbta, o spalio pabaigoje. Apie naują pokyčių įsigaliojimo datą gyventojai ir eismo dalyviai bus informuoti papildomai. Primename, kad šiuo metu, iki spalio pabaigos, eismas ir toliau bus organizuojamas taip: Vilniaus kryptimi transportas vyksta šalia automagistralės esančiu vietiniu keliu dviem juostomis. […]


ICAO pasmerkė Rusiją dėl keliamų GPS trikdžių

ICAO pasmerkė Rusiją dėl keliamų GPS trikdžių

Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) penktadienį priėmė rezoliuciją, kuria pasmerkė Rusiją dėl jos vykdomo GPS signalų trikdymo Europoje, Baltijos jūros regione. Tarptautinė aviacijos bendruomenė konstatavo, kad šie Rusijos veiksmai prieštarauja tarptautinei teisei ir turi būti nedelsiant nutraukti. „Skrydžių sauga yra bendras visų valstybių rūpestis ir atsakomybė. Tarptautinė bendruomenė aiškiai pasisakė, kad bet kokie orlaivių navigacijos […]


„Via Lietuva“: dėl labai blogos būklės uždaromas tiltas per Kančioginos upę – eismas nukreipiamas apylanka

„Via Lietuva“: dėl labai blogos būklės uždaromas tiltas per Kančioginos upę – eismas nukreipiamas apylanka

„Via Lietuva“ informuoja, kad dėl labai blogos perdangos plokščių būklės nuspręsta uždrausti visų transporto priemonių eismą tiltu per Kančioginos upę valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 1414 Mielagėnai–Paliesius 1,7 km atkarpoje, Ignalinos r. savivaldybėje, šalia Mielagėnų gyvenvietės. Eismas nukreipiamas apylanka valstybinės reikšmės rajoniniais keliais: Nr. 4401 Švenčionys – Mielagėnai – Andriejauka ir Nr. 1408 Mikalavas – […]


„Xiaomi EV“ žengia į Europą: atidarytas naujas tyrimų ir dizaino centras Miunchene

„Xiaomi EV“ žengia į Europą: atidarytas naujas tyrimų ir dizaino centras Miunchene

Technologijų milžinė „Xiaomi“ žengia svarbų žingsnį tarptautinės plėtros link – Miunchene, Vokietijoje atidarytas „Xiaomi Electric Vehicles Europe“ tyrimų ir dizaino (R&D)centras. Tai pirmasis tokio tipo padalinys už Kinijos ribų, kuris taps svarbia pasaulinės „Xiaomi EV“ strategijos dalimi, siekiant spartinti išmaniojo mobilumo bei automobilių inovacijų vystymą ir įgyvendinti „Human x Car x Home“ ekosistemos viziją. Miunchene […]