Vilnius pribrendo metropolitenui ir pagal Maskvos standartus

Vilnius pribrendo metropolitenui ir pagal Maskvos standartus

Nenuostabu, kad dalis Lietuvos visuomenės dar gyvena pagal sovietinius standartus. 50 metų mes jais vadovavomės, ne taip lengva atprasti. „Metro sąjūdžio“ žmonės jau beveik 20 metų įrodinėja, kad Vakarų Europoje sprendimą pradėti planuoti ir statyti miesto geležinkelį – metropoliteną lemia ekonominis ir socialinis tikslingumas, o ne gyventojų skaičius. Kol kas tuo įtikinti pavyko tik LR Seimą, kuris 2018 metų vasara priėmė Metropoliteno įgyvendinimo įstatymą. Tuo tarpu sostinės valdžiai 99 proc. vilniečių nuomonė – nė motais. Nors dar prieš kelias dešimtis metų, dar „prie sovietų“, sovietinių šalių sostinėms buvo pasiūlyta statyti metropolitenus ar jų mažesnius variantus. Tarp jų ir Vilniui. Ir darbai buvo pradėti, tačiau „perestroika“ ir nepriklausomybės siekis šiuos darbus sustabdė.

Dešimtmečiai bėga, Vilnius auga nesustodamas (jau pasigirsta neramių balsų: ar netapsime vieno miesto valstybe?), tačiau metro kritikų argumentas – iš to paties metalo: kur milijonas, kur keleivių srautai?

Pabandykime su sovietinio milijono standarto šalininkais padiskutuoti, kas iš tikrųjų stabdo metro statybą. Pinigai nei anksčiau, nei dabar nėra pagrindinis stabdys. Anksčiau jie buvo duodami Maskvos, o dabar – Briuselio. Pagrindinis stabdys – valdžios apsisprendimas. Anksčiau apsispręsti padėdavo Maskva. Dabar tai turime padaryti patys. Pasirodo, kai kam tai – dar sunkiau. Suskaičiuota, kad Vilniaus spūstyse per metus vėjais paleidžiame per du milijardus eurų. Už tokią sumą įrengtume daugiau nei pusę sostinės metro sistemos. Tačiau atmetus ekonominį ir socialinį tikslingumą ir įsikibus tik į mistinį ar simbolinį, ar dar kokį milijoną bei savo sprendimus ir veiksmus susiejus su gyventojų skaičiumi, iškyla aibė klausimų.

Kaip mes skaičiuosime tuos gyventojus? Ar tik nuolat gyvenančius miesto ribose, ar ir atvykstančius iš aplinkinių vietovių? Pastarųjų – apie 200 tūkstančių. Jeigu skaičiuotume Vilniaus, Vilniaus rajono ir kasdien atvykstančius į sostinę iš tolimesnių vietovių, jau dabar būtų apie milijonas. O jeigu dar prabilsime apie miesto įtakos zoną, kuri prof. K. Masiulio teigimu, apima Šalčininkų, Ukmergės, Trakų ir Širvintų miestus?

Kai susitarsime, kokio milijono mums reikia, turėsime pradėti tartis, ką turime daryti toliau. Galbūt jau dabar, žinodami, kad dėl milijono susitarsime, galime tartis, kokio mums to metro reikia: sunkaus ar lengvojo? Kur gali būti planuojamos trasos ir stotys? Nuo kurios atkarpos pradėsime šią sistemą įgyvendinti? Kai pagaliau po 10 metų turėsime tą milijoną, kas turėtų būti padaryta: pradėtas metro trasų planavimas, projektavimas, statyba ar metropoliteno eksploatacija?

Pasaulinė patirtis rodo, kad nuo politinio sprendimo pradėti kurti metropoliteno sistemą iki pirmos linijos eksploatacijos pradžios praeina ne mažiau kaip dešimt metų. Jeigu susitartume, kad 2030 metais Vilniaus metropolitenas būtų naudingas milijonui Vilniaus, Vilniaus rajono ir iš kitų Lietuvos vietovių atvykstantiems žmonėms, politinį sprendimą kurti Vilniaus metro sistemą turėtume priimti dar šiemet.

Diskusija dėl Vilniaus metropoliteno tęsiasi daugiau nei 50 metų. Koronavirusas diskusijai netrukdo, nes diskutuoti galima įvairiomis ryšio priemonėmis, Kviesčiau pasisakyti Vilniaus savivaldybės bei Aplinkos ir Susisiekimo ministerijų atstovus. Dabartinis Vilniaus meras prieš penketą metų yra pareiškęs, kad, jo nuomone, vilniečiams metropolitenas bus reikalingas po 15 metų. Tad jei priimsime jo nuomonę kaip pamatinį naujos transporto sistemos tašką, tai priimti politinį sprendimą ir pradėti planuoti Vilniaus metropoliteną taip pat būtina dar šiemet.

Politinis sprendimas dėl Vilniaus metro aktualus įvairiomis prasmėmis: ekonomine, socialine, civilinės saugos, gamtosaugine, gyventojų užimtumo, emigracijos, užsienio investicijų, šalies prestižo ir kitomis. Jis keltų šalies gyventojų pasitikėjimą savo jėgomis, savo valdžios protu ir ryžtu priimti drąsius sprendimus, leidžiančius neatsilikti nuo ES šalių sostinių išsivystymo lygio. Jei, žinoma, pripažįstame, kad modernus miestas – ne tik gražiai pastatyti namai, bet ir puikiai išvystyta infrastruktūra.

Pranešimą paskelbė: Juozas Zykus, Viešoji įstaiga „Vilniaus metro”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Stogo bagažinėse telpa viskas: nuo vaikiško vežimėlio iki žvejybos įrangos

Stogo bagažinėse telpa viskas: nuo vaikiško vežimėlio iki žvejybos įrangos

Kur dėti daiktus? Milijoną kartų bagažinėje perdėliojami daiktai. Ginčai tarp šeimos narių, kurie daiktai „nusipelno“ keliauti kartu, kurie bus „nubausti“ ir liks namuose. Daugelis yra susidūręs su situacija, kai į automobilį pirmiausia sukrauname daiktus, o tik paskui bandome įsisprausti patys. Tokiu atveju, važiuojame nepatogiai, nesaugiai ir nesmagiai. Išlaisvinti salono ir bagažinės vidų gali padėti stogo […]


Prahoje Vidurio Europos ir Baltijos šalių transporto ministrai tariasi dėl didesnio europinio finansavimo strateginiams infrastruktūros projektams

Prahoje Vidurio Europos ir Baltijos šalių transporto ministrai tariasi dėl didesnio europinio finansavimo strateginiams infrastruktūros projektams

Vidurio Europos ir Baltijos šalių transporto ministrai, šiandien susitikę Čekijos sostinėje Prahoje, pasirašė deklaraciją, kuria sutariama stiprinti tarpusavio bendradarbiavimą, siekiant didesnio europinio finansavimo strateginiams regiono transporto infrastruktūros projektams, gerinantiems karinio mobilumo jungtis su Europa. Deklaraciją kartu su Čekijos, Estijos, Vengrijos, Latvijos, Lenkijos ir Slovakijos transporto ministrais pasirašiusio Lietuvos susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio teigimu, didesnis europinis […]


M. Skuodis su Vidurio Europos ir Baltijos šalių kolegomis Prahoje tarsis dėl strateginių transporto jungčių finansavimo ir plėtros

M. Skuodis su Vidurio Europos ir Baltijos šalių kolegomis Prahoje tarsis dėl strateginių transporto jungčių finansavimo ir plėtros

Susisiekimo ministras Marius Skuodis ketvirtadienį vyksta į Prahą, kur su Vidurio Europos ir Baltijos šalių transporto ministrais tarsis dėl bendrų transporto infrastruktūros projektų įgyvendinimo. Siekdami toliau gerinti viso regiono susisiekimą ir stiprinti karinio mobilumo jungtis, ministrai ketina pasirašyti bendrą deklaraciją dėl strateginių transporto jungčių plėtros ir finansavimo. Višegrado šalių grupei šiuo metu pirmininkaujančios Čekijos organizuojamame […]


Mr Skuodis to discuss financing and development of strategic transport links with Central European and Baltic colleagues in Prague

Mr Skuodis to discuss financing and development of strategic transport links with Central European and Baltic colleagues in Prague

Lithuanian Minister of Transport and Communications, Marius Skuodis, is travelling to Prague on Thursday to discuss the implementation of joint transport infrastructure projects with the transport ministers of Central Europe and the Baltic States. In order to further improve connectivity across the region and strengthen military mobility links, the ministers intend to sign a joint […]


Logistikos valdymo sistema Cargo Stream žengia į priekį su dirbtinio intelekto sprendimais: automatizacijos lygis pasiekė 60-80%

Logistikos valdymo sistema Cargo Stream žengia į priekį su dirbtinio intelekto sprendimais: automatizacijos lygis pasiekė 60-80%

Lietuvoje sukurta ir naudojama visoje Europoje, logistikos valdymo sistema Cargo Stream sėkmingai įgyvendino dvejų metų trukmės projektą, skirtą dirbtinio intelekto (AI) technologijų integravimui į visus logistikos procesus. Rezultatai kalba patys už save – vidutinėms ir didelėms įmonėms pasiektas 60-80% automatizacijos lygis, kuris žymiai padidina veiklos efektyvumą ir pelningumą. Logistikos sektorius susiduria su daugybe iššūkių – […]


Minister Skuodis: Rail Baltica construction pace is unsatisfactory, the Board of LTG must manage investment risks

Minister Skuodis: Rail Baltica construction pace is unsatisfactory, the Board of LTG must manage investment risks

Lithuanian Minister of Transport and Communications Marius Skuodis says that the top management of Lietuvos Geležinkeliai (LTG) must find solutions to speed up the implementation of strategically important European gauge railway project Rail Baltica. As lack of progress poses the risk to lose part of the EU funds allocated for the project in Lithuania by […]