Šiandien Seime įvyks lemiamas balsavimas dėl Atsinaujinančių išteklių direktyvos (RED III) perkėlimo į Lietuvos nacionalinę teisę. Priėmus reikalingus įstatymų pakeitimus, Lietuva iki 2030 m. įsipareigos pasiekti 29 proc. atsinaujinančių energijos išteklių dalį transporto sektoriuje. Visgi kyla klausimas – ar šio tikslo sieksime skatindami vietinę pramonę, ar remdami Azijos šalių degalų gamintojus?
RED III direktyva siekiama paskatinti atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą pramonėje, energetikoje, transporte. Tikimasi, kad direktyva padės pasiekti tikslą – ES sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį sumažinti bent 55 proc., palyginti su 1990 m. lygiu.
Lietuvoje perkeliant direktyvą keičiami 5 įstatymai, kurių projektams pritarė Vyriausybė ir Seimo komitetai.
„Galime pasidžiaugti, kad svarstant įstatymų projektus, buvo įsiklausyta į visų suinteresuotų pusių argumentus, o Lietuva – viena iš pirmųjų valstybių, kuri direktyvos nuostatas į įstatymus perkels sklandžiai ir laiku“, – teigė Atsinaujinančių degalų asociacijos „Future Fuel“ prezidentas Vytautas Kisielius.
Tikimasi, kad priėmus direktyvą bus paspartina transporto dekarbonizacija. 2030 m. net 29 proc. šio sektoriaus sunaudojamos energijos turės būti pagaminta iš AEI. Deja, naujausiais „Eurostat“ duomenimis, Lietuvoje AEI dalis sudaro vos 7,2 proc. ir pagal šį rodiklį atsiliekame nuo daugelio kitų ES valstybių.
Nerimą kelia importas iš Azijos
Pasak „Future Fuel“ vadovo, pasiekti direktyvoje iškeltą tikslą realu, tačiau tam reikės visų atsinaujinančios energijos šaltinių plėtros – atsinaujinančių degalų, biometano, elektros. Ypač svarbus vaidmuo teks atsinaujinantiems degalams, kurie Lietuvoje yra pagrindinis žaliosios energijos transporte šaltinis.
„Turime visas galimybes transporto dekarbonizacijos siekti išnaudodami Lietuvos pramonės potencialą. Lietuvos gamintojai investuoja į naujus skystųjų atsinaujinančių degalų ir biometano gamybos pajėgumus – vien šiemet numatyta 180 mln. eurų investicijų suma. Visgi, nerimą kelia neaiškios kilmės žaliavų importas iš Azijos, kuris gali sužlugdyti Europos pramonę“, – teigė V. Kisielius.
Jau šiemet veiklą sustabdė viena didžiausių Didžiosios Britanijos atsinaujinančių degalų gamyklų „Greenenergy“. Nutraukti gamybą planuoja bioetanolio gamykla „Vivergo Fuels“. Apie sudėtingą situaciją rinkoje paskelbė Airijos atsinaujinančios energetikos milžinė „Clonbio“.
Europos atsinaujinančių degalų pramonei didžiausią grėsmę kelia azijietiški degalai, pagaminti iš atliekų – palmių aliejaus gamyklų nuoplovų (POME). Kadangi degalų iš atliekų naudojimą ES skatina, pastaruosius kelerius metus degalų iš POME importo apimtys pradėjo sparčiai augti. Remiantis ES duomenimis, 2020-2023 m. degalų importas iš POME Kinijos, Malaizijos, Indonezijos išaugo 5 kartus.
Tokia sparti azijietiškų degalų ekspansija sukėlė rinkos dalyvių įtarimus dėl galimo sukčiavimo schemų. Sukčiavimas tapo akivaizdus paaiškėjus, kad 2023 m. vien į Europą įvežta 1,8 mln. tonų POME degalų, kai pasaulyje metinė jų gamyba yra beveik keturis kartus mažesnė (0,5 mln. tonų). Pradėjo aiškėti klastojimo schemos: kilmės dokumentuose degalai įvardinami pažangiais, nes pagaminti iš atliekų. Tačiau realybėje – tai grynas palmių aliejus, kurio naudojimą degaluose ES draudžia dėl atogrąžų miškų naikinimo ir neigiamo poveikio bioįvairovei.
Sukčiavimo mastas pasiekė tokį lygį, kad netgi kuriamos fiktyvios gamyklos, kurios padirbtus degalus importuoja į Europos šalis. UFOP asociacijos duomenimis, viena tokių fiktyvių įmonių veikė Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Dubajuje registruota gamykla eksportavo degalus į ES šalis ir tik po kurio laiko paaiškėjo, jog tokia gamykla net neegzistuoja.
Daugikliai skatina dirbtinai naudoti daugiau naftos
Siekiant paskatinti žaliosios energetikos plėtrą, ES taikomas dvigubos energetinės vertės skaičiavimo mechanizmas. Tai reiškia, kad degalų pardavėjui įsigijus vieną litrą pažangiųjų degalų, statistinėse ataskaitose tas litras padvigubinamas. Tokiu matematiniu triuku degalų tiekėjai skatinami pasiekti jiems iškeltus aplinkosauginius tikslus – naudoti kuo daugiau degalų iš atsinaujinančių išteklių. Tačiau realybėje rezultatas priešingas, nes didėja naftos produktų dalis degaluose.
Taikant šią daugiklių skaičiavimo schemą, degalų pardavėjams tapo patrauklu pirkti degalus iš atliekų, nes norint pasiekti aplinkosauginius tikslus, jų įsigyti reikia dvigubai mažiau. Tačiau tokia situacija neparanki vietiniams biodyzelino, bioetanolio ir biometano, gamintojams, kurie gamina tikrus ir tvarius atsinaujinančius degalus iš vietinių nemaistinių grūdų arba maisto pramonės bei žemės ūkio atliekų.
Lyderystės imasi Vokietija
Siekiant apginti vietinę pramonę, kelios ES valstybės kreipėsi į ES Tarybą su prašymu apginti savo gamintojų interesus ir apriboti azijietiškų degalų klastočių importą. Kol ES lygiu nėra priimti vieningi sprendimai, atskiros šalys imasi degalų klastočių problemą spręsti nacionaliniu lygiu.
Vokietija pirmoji iš ES valstybių nuo kitų metų visiškai atsisakys daugiklių, o degalams iš palmių aliejaus ir jo atliekų bus panaikintas atsinaujinančių degalų statusas. Tokiu būdu Vokietija siekia suteikti postūmį vietinių atsinaujinančių degalų pramonei ir žemės ūkiui. Riboti palmių aliejaus atliekų naudojimą rengiasi ir kitos ES valstybės – Prancūzija, Airija.
Ekonominis nacionalizmas
Pasak V. Kisieliaus, azijietiškų degalų klastočių problema Lietuvoje tokia pat aktuali, kaip ir kitose ES šalyse. „Baltpool“ duomenimis, du trečdaliai visų pažangiųjų atsinaujinančių degalų į Lietuvą importuojama. Tikėtina, kad didelė dalis šių degalų yra su padirbtais kilmės sertifikatais.
„Future Fuel“ birželio mėn. atviru laišku kreipėsi į atsakingas Lietuvos valdžios institucijas su prašymu greičiau spręsti degalų klastočių problemą ir ginti Lietuvos ekonominius interesus.
„Jei degalų klastočių problema nebus sprendžiama, vietinė atsinaujinančių degalų pramonė gali būti sužlugdyta. Kviečiame Lietuvos politikus ir atsakingas valdžios institucijas rinktis ekonominio nacionalizmo kelią, o ne sudaryti sąlygas neaiškios kilmės importinei produkcijai“, – teigė V. Kisielius.
Pranešimą paskelbė: Mindaugas Biliauskas, MB Comms
Keliaudami po Baltijos šalis ar kitur pasaulyje, daugelis žmonių susiduria su klausimu – ar naudotis nuosavu automobiliu, ar ekonomiškiau būtų jį išsinuomoti? Abu variantai turi savitų privalumų ir trūkumų, bet galutinis sprendimas paprastai priklauso nuo kelionės pobūdžio, trukmės ir kitų aplinkybių. Automobilių nuomos tarpininkas EconomyBookings.com, priklausantis „Booking Group Corporation“ ir „Bolt Drive“, pateikia savo įžvalgas […]
Skaičiuojant paskutines valandas iki didžiausių Baltijos šalyse „Aurum 1006 km lenktynių“ starto, „Circle K Miles+“ komandos lenktynininkas Eimantas Navikauskas atskleidžia, kiek litrų degalų sudeginama per varžybas, ir dalijasi patarimais, kaip įprastose kelionėse važiuoti ekonomiškiau. Kas lemia didžiausias sąnaudas? Eimantas Navikauskas atskleidžia, kad artėjančiose lenktynėse vairuos „Audi R8 LMS GT3 EVO II“ – vieną greičiausių kėbulinių […]
Tarptautinė antžeminių paslaugų, orlaivių degalų tiekimo ir logistikos paslaugų teikėja „Baltic Ground Service“ (BGS), priklausanti didžiausiai pasaulyje ACMI (orlaivių nuoma su įgula, technine priežiūra ir draudimu) grupei „Avia Solutions Group“, birželį antrą kartą iš eilės užtikrino 100 proc. punktualumą, aptarnaudama „Wizz Air“ skrydžius Vilniaus oro uoste. Įspūdingam rezultatui nesutrukdė ir įsibėgėjantis atostogų sezonas, kasmet apsunkinantis […]
2025 m. liepos 11 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas pradėjo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų svarstymą ir paskelbė konsultavimosi su visuomene laikotarpį. Gyventojai savo pasiūlymus dėl šio projekto turi galimybę pateikti iki rugsėjo 10 d. Svarstomais įstatymo pakeitimais siekiama norintiems gauti […]
Vaidas Žagūnis, „Citadele“ banko valdybos narys, verslo bankininkystės tarnybos vadovas Baltijos šalyse Lietuvos kelių transportavimo sektorius, glaudžiai susijęs su eksporto rinkomis Europoje, o kartu – stipriai priklausomas nuo Europos Sąjungos (ES) ekonomikos ciklo, pastaruoju metu rodo vis daugiau atsigavimo signalų. Išankstiniai rodikliai, kuriuos stebi „Citadele“ banko analitikai, rodo, kad Lietuvos vežėjų sektorius pamažu kopia iš […]
Kaip skelbia sinoptikai bei indikuoja AB „Kelių priežiūra“ sistemos, rytoj išlieka pavojingo meteorologinio reiškinio – smarkaus lietaus – tikimybė. Remiantis prognozių duomenimis, intensyviausi krituliai numatomi rytų ir šiaurės Lietuvoje. Pasak bendrovės atstovų, dėl didelio kritulių kiekio per trumpą laiką gali susidaryti sudėtingos eismo sąlygos: kelio dangos patvankos ar kiti išplovimai. AB „Kelių priežiūra“ specialistai aktyviai […]