„Oro navigacija“: Bendro Europos dangaus iniciatyvos reforma į aviacijos sektorių atneš esminių pokyčių

1

„Oro navigacija“: Bendro Europos dangaus iniciatyvos reforma į aviacijos sektorių atneš esminių pokyčių

Europos Komisija pasiūlė Bendro Europos dangaus (angl. Single European Sky (SES)) iniciatyvos reglamento atnaujinimą, kuris yra suderintas su Europos žaliojo susitarimo sąlygomis. Juo siekiama modernizuoti Europos oro erdvės valdymą ir nustatyti tvaresnes bei veiksmingesnes skrydžių trajektorijas. Prognozuojama, kad šie pokyčiai lemtų net 10 proc. siekiantį oro transporto išmetamų teršalų kiekio sumažėjimą.  

Atsižvelgiant į tai, kad Europos oro eismo valdymo paslaugų teikėjai nuolat bendradarbiauja tarpusavyje, Lietuvos VĮ „Oro navigacija“ taip pat prisideda prie įgyvendinamos SES iniciatyvos, prasidėjusios dar 2004 m. Šia iniciatyva siekiama užtikrinti reikiamą Europos dangaus eismo pralaidumą, saugą, efektyvumą ir minimizuoti neigiamą įtaką aplinkai. Visoms SES iniciatyvos šalims yra taikomi bendri reikalavimai veiklos rezultatų rodikliams.

„SES iniciatyvos tikslai yra įgyvendinami palaipsniui, siekiant išvengti neigiamo poveikio Europos oro eismo vadybos sistemai ir suteikiant šalims sąlygas tinkamai pasirengti artėjantiems pokyčiams – akivaizdu, kad šiuo metu Europos Komisijos taikomos priemonės dar nėra SES reformos pabaiga. Tai rodo 2020 m. rugsėjo mėn. pasirodęs reglamento projektas SES2+, kuris numato priemones, nukreiptas į Europos oro eismo vadybos sistemos liberalizavimą“, – teigia Strateginės plėtros ir inovacijų departamento vadovė Lina Liuberskytė.

Naują reformą paskatino tvarumo siekis

Nors pandemijos laikotarpiu skrydžių yra sumažėję ir su dideliais iššūkiais oro valdymo erdvėje nesusiduriama, tačiau SES šalys jau dabar ruošiasi skrydžių srautų grįžimui ir tolimesniam augimui. Praėjusiais metais oro navigacijos paslaugų teikėjai Europoje susidūrė su sunkumais: Europos saugios oro navigacijos agentūros „Eurocontrol“ duomenimis, 2018-2019 m. atidėtų skrydžių padaugėjo 50 proc., palyginus su ankstesniais metais. 2019 m. vien vėlavimai ES kainavo 6 mlrd. EUR, o šių orlaivių išmesto CO2 kiekis sudarė 11,6 mln. tonų.

Papildomai išmetamas CO2 susidaro ir dėl to, jog orlaiviai privalo judėti perpildytoje oro erdvėje ir ne tiesia skrydžio trajektorija, kas sąlygoja papildomai nuskrendamus kilometrus. Tai pat prie papildomų išmetamų teršalų prisideda ir oro transporto bendrovių ilgesnių maršrutų pasirinkimas, siekiant apskristi mokesčių zonas, kuriose taikomi aukštesni tarifai.

Pasak Linos Liuberskytės, veiksmingesnė oro eismo valdymo sistema lemtų daugiau tiesioginių maršrutų,  mažesnį kuro sunaudojimą, mažiau išmetamų teršalų bei mažesnes išlaidas oro transporto bendrovėms. Numatomas SES reformos tęsinys gali padėti ne tik beveik 10 proc. sumažinti aviacijos sektoriaus išmetamų kenksmingų dujų kiekį, bet ir skatinti skaitmeninių inovacijų įsisavinimą dėl augančios paslaugų teikėjų konkurencijos.

Oro navigacijos paslaugų teikimo organizavimo pokyčiai

Plėtojant SES koncepcijos įgyvendinimą, Europos oro eismo vadybos sistemą planuojama padaryti liberalesnę, pagrįstą konkurencija. Tuo siekiama sumažinti oro navigacijos paslaugų kainas, sudaryti sąlygas lanksčiau reaguoti į oro erdvės naudotojų poreikius ir taip paskatinti greitesnį aviacijos sektoriaus vystymąsi.

Šiuo metu svarstomo SES reglamento projekte numatyta, kad tokios paslaugos kaip ryšių, navigacijos ir stebėjimo, oro navigacijos informacijos, aviacijos duomenų, meteorologijos ir terminalinės oro eismo (apimančios aerodromo skrydžių, perono valdymo bei prieigų paslaugas) bus pradėtos traktuoti kaip pagalbinės ir, jei tai bus naudinga, visos šios oro navigacijos paslaugos galės būti teikiamos rinkos sąlygomis. Didžioji dalis šiuo metu teikiamų oro navigacijos paslaugų taps geografiškai nepriklausomos – galės būti teikiamos nuotoliniu būdu, o tai sukurs pagrindą didesnei konkurencijai.

„Vienintelės paslaugos, nepatenkančios į šį sąrašą – Erdvės oro eismo paslaugos, kurių teikimas bus organizuotas aukštutinėje oro erdvėje ir vyks centralizuotai. Šiuo metu jau yra testuojama ir vertinama oro eismo vadybos koncepcija, kurioje skrydžių valdymo sektorių nebus, o tai, užtikrinant centralizuotą planavimą, sudarys sąlygas efektyviau panaudoti ne tik technologinius, bet ir žmogiškuosius išteklius, tuo metu reikalingus oro eismo paslaugų teikimui Europos regione. Dėl technologinių, organizacinių ir teisinių aspektų toks Erdvės paslaugų teikimo organizavimas yra tikėtinas nuo 2035 m.“, – pažymi L. Liuberskytė.

Reformos reikšmė Lietuvos oro erdvei

Įmonės ekspertų vertinimu, labai optimistinė SES reformos pradžios data – 2025 m., o naujų konkurentų atsiradimas oro navigacijos paslaugoms Lietuvos Respublikos oro erdvėje tikėtinas nuo 2026-2027 m.  Tiksli pradžios data priklausys nuo pasiūlyto Bendro Europos dangaus reglamento SES-2+ svarstymo eigos.

„Siekiant sėkmingos įmonės veiklos ilgalaikėje perspektyvoje, numatomai reformos pradžiai, „Oro navigacija“ turi tinkamai pasirengti. Esame pasiruošę maksimaliai išnaudoti savo turimas stipriąsias puses, o per trumpą periodą išvystyti atitinkamas kompetencijas, kurių reikės įsibėgėjant pokyčiams. Planuojame išsaugoti ir kuo daugiau išplėsti teikiamų paslaugų spektrą, ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu. Reformą vertiname teigiamai – tai bus puiki proga mūsų moderniai, lanksčiai ir, palyginti, nedidelei įmonei pasinaudoti naujomis galimybėmis ir nenustoti tobulėti“, – pabrėžia L. Liuberskytė. 

Apie VĮ „Oro navigacija“:

VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų bei Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.

Pranešimą paskelbė: Rita Rauluševičiūtė, UAB „Gravitas Partners“

Kiti skelbimai:
 
LORENZO 81-63-01-9 Light Brown 38
 
AUDIMAS Lengvos kelnės SENSITIVE 2111-303 Black 160/XS
 
BIOMECANICS 212226 Blanco/Frutas 25
 
K.therapy Active Prevention Shampoo Šampūnas nuo plaukų slinkimo, 1000 ml
 
Crocs™ Athens II Black/Smoke 36,5

Rekomenduojame

„Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ vadovo konkursas bus skelbiamas iš naujo

„Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ vadovo konkursas bus skelbiamas iš naujo

Siekdama pritraukti kuo daugiau pretendentų VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ direktoriaus pareigoms eiti, Susisiekimo ministerija informuoja, kad atšaukia balandį paskelbtą įstaigos vadovo konkursą ir artimiausiu metu skelbs naują. Balandį skelbtame konkurse dalyvavo trys kandidatai, tačiau tik vienas iš jų atitiko keliamus reikalavimus. „Neatsiradus dideliam kandidatų susidomėjimui pirmuoju konkursu, paskelbtu balandžio mėnesį, VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ dalininkų […]

Esminė kelių eismo taisyklė, kurią pamiršus gali baigtis liūdnai: susipainioja net ir patyrę vairuotojai

Esminė kelių eismo taisyklė, kurią pamiršus gali baigtis liūdnai: susipainioja net ir patyrę vairuotojai

Per pandemiją sumažėjus galimybių keliauti po pasaulį lietuviai dažniau išsiruošia į keliones po gimtąją šalį. Norima aplankyti ne tik pagrindinius Lietuvos kurortus, bet ir atrasti mažiau populiarius turistinius maršrutus, miestelius ir gyvenvietes. Keliaujant po juos automobiliu dažniau tenka prisiminti ir kai kurias esmines, tačiau vairuotojų neretai primirštas, kelių eismo taisykles. Draudimo bendrovės ERGO Verslo klientų […]

Jau skelbiami pirkimai 2022 m. vykdyti darbus valstybinės reikšmės keliuose

Jau skelbiami pirkimai 2022 m. vykdyti darbus valstybinės reikšmės keliuose

Gegužės mėn. duomenimis, VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija (toliau – Kelių direkcija) jau yra pasirašiusi sutartis 95 proc. visų lėšų, skirtų 2021 metams, valstybinės reikšmės keliams administruoti, tiesti ir prižiūrėti. Iš 2021 metams valstybinės reikšmės keliams skirtų 426 mln. eurų jau yra pasirašyta sutarčių už 403 mln. eurų. Dar beveik už 140 mln. eurų sumą Kelių […]

Tarptautinėje telekomunikacijų sąjungoje į aukštas pareigas siūloma  T. Lamanausko kandidatūra

Tarptautinėje telekomunikacijų sąjungoje į aukštas pareigas siūloma T. Lamanausko kandidatūra

Susisiekimo ministerija siūlo buvusio Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) direktoriaus pavaduotojo Tomo Lamanausko kandidatūrą į Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos (ITU) generalinio sekretoriaus pavaduotojo postą 2023-2026 metų kadencijai. Šį siūlymą Vyriausybė svarstys trečiadienio pasitarime.  1865 metais įkurta Tarptautinė telekomunikacijų sąjunga yra viena seniausių specializuotų Jungtinių Tautų agentūrų, veikianti telekomunikacijų, informacinių ir ryšių technologijų srityje ir teikianti pagalbą valstybėms […]