Nuo 2026 m. – automobilių pardavimas tik su galiojančia technine apžiūra: ką reikš naujasis ES reglamentas?

1

Nuo 2026 m. – automobilių pardavimas tik su galiojančia technine apžiūra: ką reikš naujasis ES reglamentas?

Nuo 2026 m. įsigaliosianti naujoji Europos Komisijos tvarka iš esmės pakeis nusistovėjusią praktiką naudotų automobilių rinkoje – kiekvienas parduodamas automobilis privalės turėti galiojančią techninę apžiūrą (TA). Tai reiškia, kad nebebus galima parduoti transporto priemonės „kaip yra“, be jokių garantijų dėl jos būklės. Tokia prievolė kardinaliai pakeis atsakomybės balansą: pirkėjui nebereikės prisiimti rizikos dėl galimų defektų, o pardavėjai turės užtikrinti, jog automobilis atitinka minimalius techninius, saugumo ir aplinkosaugos reikalavimus.

Iki šiol Lietuvoje ir daugelyje kitų ES šalių buvo įprasta parduoti automobilį neturint TA. Pirkėjas tapdavo atsakingas už transporto priemonės paruošimą, o dažnu atveju tik po sandorio paaiškėdavo, kad reikalingi dideli remontai ar investicijos. Tai sudarydavo sąlygas nesąžiningai prekybai: į rinką patekdavo „neaiškios būklės“ automobiliai, o pirkėjai jausdavosi apgauti.

„Įsigaliojus reglamentui, tokios praktikos nebeliks. Tai bus akivaizdus žingsnis skaidresnės rinkos link – pirkėjas galės būti tikras, kad automobilis bent jau atitinka bazinius saugumo ir aplinkosaugos standartus. Pardavėjams teks prisiimti daugiau atsakomybės ir užtikrinti, kad jų siūloma transporto priemonė yra techniškai tvarkinga. Tai sudarys sąlygas sąžiningesnei konkurencijai ir sumažins neskaidrios prekybos atvejų“, – komentuoja naudotų automobilių pardavimo bendrovės „Longo LT“ vadovas Paulius Valiukėnas.

Laikinas pasiūlos šuolis

Ekspertas prognozuoja, kad iki naujosios tvarkos įsigaliojimo rinka gali patirti laikinas svyravimus. Dalis savininkų, ypač turinčių senesnius ar prastesnės techninės būklės automobilius, skubės juos parduoti dar iki TA galiojimo pabaigos, taip siekdami išvengti remonto ar papildomų išlaidų. Tokiu laikotarpiu galima tikėtis pigesnių, bet rizikingesnių pasiūlymų.

„Toks laikinas efektas yra neišvengiamas. Tačiau ilgainiui ši prievolė paskatins savininkus labiau rūpintis savo automobilių technine būkle. Jei nori parduoti – turėsi užtikrinti, kad automobilis praeina TA. Tai paskatins rinkoje cirkuliuoti daugiau prižiūrėtų transporto priemonių“, – tikina P. Valiukėnas.

Anot jo, šis reglamentas turės teigiamą įtaką visai transporto sistemai. Jei automobilis nepraeina TA dėl taršos ar rimtų defektų, jis negalės būti parduotas tol, kol bus sutvarkytas. Tai ilgainiui mažins aplinkos taršą, gerins kelių eismo saugumą ir skatins savininkus labiau prižiūrėti savo transporto priemones.

„Tai ne tik pirkėjų garantijos, bet ir ilgalaikis indėlis į šalies automobilių parko atsinaujinimą. O tai reiškia saugesnius kelius, mažesnį taršos lygį ir labiau prižiūrėtą transportą“, – aiškina P. Valiukėnas.

Didžiausią iššūkį patirs pardavėjai

Didžiausią pokytį pajus prekybininkai, kurie iki šiol galėjo pasiūlyti automobilius be TA. Jie turės investuoti į transporto priemonių paruošimą, remontą ir techninę apžiūrą. Tai pareikalaus laiko, papildomų finansinių resursų, o mažesni pardavėjai gali net pasitraukti iš rinkos.

„Jie privalės keisti savo verslo modelį – negalės parduoti automobilio be TA. Vieniems tai reikš rimtą iššūkį, kitiems – gal net veiklos pabaigą. Laimės tie, kurie pasiruošę veikti skaidriai“, – įsitikinęs P. Valiukėnas.

Tuo metu „Longo LT“ visi automobiliai pereina daugiau nei 150 punktų patikrą, yra paruošiami techninio centro specialistų ir tik tada pasiūlomi klientams. Todėl, bendrovės vadovo teigimu, šis reglamentas įmonei nesukels papildomų iššūkių, priešingai – suvienodins konkurencines sąlygas.

Pirkėjams – paprastesnis procesas

Didžiausią naujosios tvarkos naudą pajus pirkėjai. Jie įgis daugiau saugumo ir garantijų, kad automobilis bent jau atitinka minimalius techninius reikalavimus.

„Aišku, TA negarantuoja, kad automobilis bus visiškai be defektų, tačiau ji užtikrina, kad transporto priemonė pasiekia bazinius saugumo ir aplinkosaugos standartus. Tai reiškia mažiau rizikos, mažiau netikėtų išlaidų iškart po įsigijimo. Pirkėjui procesas taps paprastesnis, skaidresnis ir saugesnis – jis galės daugiau dėmesio skirti automobilio istorijai, eksploatacijos kaštams, draudimui“, – teigia P. Valiukėnas.

Skaidresnė rinka

Reglamentas reikšmingai sumažins nesąžiningos prekybos atvejus. Iki šiol dažnai pasitaikydavo situacijų, kai automobiliai parduodami be TA, o pirkėjas tik vėliau sužinodavo apie rimtus trūkumus. Naujoji tvarka tokias galimybes eliminuos – parduoti automobilį bus galima tik su galiojančia TA.

„Tai nebus panacėja nuo visų apgaulės formų, tačiau rizika įsigyti techniškai netvarkingą automobilį ženkliai sumažės. Tai prisidės prie skaidresnės ir sąžiningesnės naudotų automobilių rinkos kūrimo“, – apibendrina P. Valiukėnas.

Pranešimą paskelbė: Saulė Bakšė, Idea Prima

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Po orlaivių eismą sutrikdžiusio drono skrydžio – koreguojamos procedūros

Po orlaivių eismą sutrikdžiusio drono skrydžio – koreguojamos procedūros

Po paskutinio atvejo, kuomet dėl pranešimo apie droną buvo trumpam sutrikdytas orlaivių eismas, „Oro navigacija“ imasi procesų papildymo. Ateityje tokių situacijų turėtų mažėti dėl dabar diegiamos skaitmeninės dronų eismo valdymo sistemos. Įvykis fiksuotas antradienį, kuomet orlaivių eismą sutrikdė pastatų ir teritorijų filmavime besispecializuojančios bendrovės  pakeltas dronas, kuris filmavo „Teltonikos“ technologijų parką.  „Oro navigacijos“ vadovas Saulius […]


Šiauliai pretenduoja susigrąžinti dviračių sostinės vardą

Šiauliai pretenduoja susigrąžinti dviračių sostinės vardą

Šiauliuose įgyvendinant darnaus judumo projektą, kurio pagrindinis tikslas – plėsti ir atnaujinti dviračių takų tinklą, įgyvendintas projektas, kurio metu buvo pratęsti esami takai Talkšos ežero pakrantėje. Šiltą rugsėjo popietę į naujosios dviračių gatvės atidarymą susirinko gausus žmonių būrys. Naujųjų takų atidaryme dalyvavo ir Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazijos mokiniai. Visi darnaus judumo projektai Šiauliuose gražiai dera […]


Vilniuje įvyko Tarptautinė Baltijos šalių kelių konferencija – subūrė kelių sektoriaus profesionalus iš visos Europos

Vilniuje įvyko Tarptautinė Baltijos šalių kelių konferencija – subūrė kelių sektoriaus profesionalus iš visos Europos

Rugsėjo 3-4 dienomis Vilnius tapo Baltijos kelių inovacijų epicentru – parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vykusioje Tarptautinėje Baltijos šalių kelių konferencijoje „Road to the Future 2025“ būrėsi kelių sektoriaus ekspertai, politikos formuotojai ir inovatoriai iš daugiau nei 25 šalių. Renginyje aptarta kelių infrastruktūros strateginė reikšmė saugumui, gynybai ir ekonomikos augimui, diskutuota apie regiono junglumą, naujus […]


Klaipėdoje prasidės pietinio įvažiavimo rekonstrukcija: „YIT Lietuva“ atnaujins daugiau nei 1 km Šilutės plento atkarpą

Klaipėdoje prasidės pietinio įvažiavimo rekonstrukcija: „YIT Lietuva“ atnaujins daugiau nei 1 km Šilutės plento atkarpą

Tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ pasirašė sutartį su Klaipėdos miesto savivaldybe dėl Šilutės plento atkarpos nuo Rimkų geležinkelio iki Smiltelės rekonstravimo darbų, kurių vertė apie 2,4 mln. eurų. Tai – vienas svarbiausių pietinių įvažiavimų į uostamiestį, kurio atnaujinimo darbai ne tik pagerins susisiekimo sąlygas, bet ir prisidės prie miesto įvaizdžio gerinimo. „Moderni […]


Tadas Drunga paskirtas vadovauti „Omniva“ komandai Lietuvoje

Tadas Drunga paskirtas vadovauti „Omniva“ komandai Lietuvoje

Nuo rugsėjo 1 d. Tadas Drunga pradėjo eiti tarptautinės siuntų ir logistikos bendrovės „Omniva“ Lietuvos komandos vadovo pareigas. Naujas atsakomybes jis derins su tarptautinės verslo plėtros vadovo pareigomis, kurias eina jau 4 metus – nuo pat prisijungimo prie „Omniva“ grupės.  „Lietuva yra viena iš strategiškai svarbiausių „Omniva“ rinkų, turinti reikšmingą augimo potencialą. Paskyrus T. Drungą vadovauti vietos komandai, stiprinsime orientaciją į paslaugų kokybę, inovacijas bei komandos augimą“, – […]


„Road to the Future 2025“: Vilniuje tęsiasi diskusijos apie transporto sektoriaus ateitį

„Road to the Future 2025“: Vilniuje tęsiasi diskusijos apie transporto sektoriaus ateitį

Vilniuje tęsiasi tarptautinė Baltijos šalių kelių konferencija ir paroda „Road to the Future 2025“. Didžiausias kelių infrastruktūros forumas Baltijos regione šiemet sutraukė daugiau kaip pusę tūkstančio ekspertų, politikos formuotojų ir inovatorių iš daugiau kaip 25 šalių. Šiandien konferencijos dėmesio centre – kelių sektoriaus ateities iššūkiai ir galimybės.  Diskusijų ir pranešimų įvairovė apims temas nuo dirbtinio […]