Augantis susidomėjimas elektromobiliais neslopsta – pastebima, kad kiekvieną šių metų mėnesį Lietuvoje elektromobilių skaičius padidėja vidutiniškai 500-ais vienetų. Susisiekimo ministerijos atstovė Aistė Gasiūnienė sako, kad toks skaičius neturėtų stebinti, o ateityje, sparčiau plečiant šių transporto priemonių įkrovimo infrastruktūrą, jis bus dar didesnis.
Pasak Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vyresniosios patarėjos A. Gasiūnienės, Lietuvos ir kaimyninių šalių požiūris į tvarų transportą beveik nesiskiria – šiai politikai pirmiausia įtaką daro bendri europiniai susitarimai ir nustatyti ES tikslai („Fitfor55“). Pastarieji reglamentuoja, kad iki 2030 metų grynąjį išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti reikėtų bent 55 proc.
„Šių dujų kiekį sumažinti per ateinantį dešimtmetį labai svarbu tam, kad Europa iki 2050-ųjų taptų pirmuoju pasaulyje savo poveikį klimatui neutralizavusiu žemynu ir Europos žaliasis kursas virstų realybe. Galima pasidžiaugti, kad Lietuva nacionaliniuose teisės aktuose yra išsikėlusi ambicingus transporto sektoriaus žalinimo tikslus ir priemones jiems pasiekti, pavyzdžiui, apibrėžtas konkretus skaičius, nusakantis, kokia turi būti netaršaus transporto dalis transporto priemonių parke, o tam pasiekti naudojami griežtesni nei ES viešųjų žaliųjų pirkimų reikalavimai“, – sako ji.
Pašnekovė tikina, kad Lietuvą galima įvardinti ir kaip elektromobilių diegimo bei plėtros lyderę tarp Baltijos šalių. Statistikos duomenimis, 2022 m. pagal M1 ir N1 klasės elektromobilių procentinę dalį nuo viso automobilių parko, Lietuva pirmavo tarp Baltijos šalių. Lyginant elektromobilių procentinę dalį nuo pirmą kartą registruotų automobilių, Lietuva šiek tiek atsiliko nuo Latvijos, tačiau gana ženkliai aplenkė Estiją.
Investicijomis pasinaudojo net 17-a savivaldybių
A. Gasiūnienės teigimu, pirminė elektromobilių įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje buvo kuriama ir plėtojama penkiuose didžiuosiuose miestuose ir kurortuose bei pagrindiniame transeuropiniame kelių tinkle, kurį sudaro E85, E67 ir kiti valstybinės reikšmės magistraliniai keliai.
„Norint palengvinti susisiekimą elektromobiliais, įkrovimo stotelės buvo įrengtos maždaug kas 50 kilometrų. 2014-2020 metais automagistralėse Vilnius–Klaipėda, Vilnius–Panevėžys ir šalia kitų valstybinės reikšmės kelių ES lėšų pagalba įrengtos 26-ios viešosios didelės galios elektromobilių įkrovimo stotelės. Ši infrastruktūra buvo kuriama ir plėtojama atsižvelgiant į patvirtintus ES standartus ir sudarant galimybę įkrauti visų tipų elektromobilius“, – aiškina pašnekovė.
Ji pabrėžia, kad 2014-2020 metų laikotarpiu, ES investicijomis elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti pasinaudojo 17 Lietuvos savivaldybių. Šiam tikslui skirtos Europos regioninės plėtros fondo lėšos.
„Pasinaudojant šiomis lėšomis, savivaldybės numatė įrengti 56-ias viešąsias elektromobilių įkrovimo stoteles – 33 stoteles su didelės galios prieigomis ir 23 stoteles su įprastos galios prieigomis. Palyginti su 2021 m., viešųjų įkrovimo stotelių skaičius Lietuvoje šiuo metu padidėjo jau beveik 3 kartais. Tam didžiausios įtakos turi vis spartesnė privati iniciatyva viešosios įkrovimo infrastruktūros vystymui“, – pasakoja ekspertė.
Pastebi spartų augimą
Remiantis gyventojų sociologinio tyrimo duomenimis, iš elektromobilius vairuojančių respondentų net 59 proc. nurodė juos naudojantys kelionėms į darbą, mokslus ir kitoms reikmėms, bei kasdien jais nuvažiuojantys iki 50 kilometrų. Didžioji dalis rinkos gamintojų Lietuvos pirkėjams jau siūlo tokius elektromobilius, kurie vienu įkrovimu nuvažiuoja 300 ir daugiau kilometrų.
Šiuo metu Lietuvoje jau registruota 16750 elektromobilių, iš kurių 10225 – grynieji elektromobiliai.
„Pirmasis elektromobilis mūsų šalyje buvo užregistruotas 2010 m. Nuo to laiko šių transporto priemonių skaičius stipriai išaugo, o ypač spartus didėjimas pastebimas pastaraisiais metais, pradėjus teikti finansines paskatas elektromobilių įsigijimui. Nuo 2020-ųjų pradžios elektromobilių skaičius šalyje padidėjo 6-is kartus, o palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2022 m. – beveik du kartus. Šiemet kiekvieną mėnesį elektromobilių skaičius padidėja vidutiniškai 500-ais vienetų“, – pasakoja A. Gasiūnienė.
Paklausta apie ateities planus, pašnekovė atsako, kad plėtra tęsis siekiant dar labiau didinti viešąją įkrovimo infrastruktūrą šalia valstybinės reikšmės kelių, savivaldybėse, degalinėse, oro ir jūrų uostuose, autobusų bei geležinkelio stotyse bei kitose, elektromobilių naudotojams aktualiose miestų vietose. Šiems tikslams įgyvendinti planuojama skirti apie 90 mln. eurų ES fondų investicijų lėšų, o suplanuota parama turėtų startuoti dar šiemet.
Šiuo metu mūsų šalyje jau veikia virš tūkstančio viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų, o iki 2030 m. ES lėšomis sieksime paskatinti dar virš 6 tūkst. viešųjų įkrovimo prieigų įrengimą.
Ekspertės teigimu, bendra šalyje veikianti viešoji įkrovimo infrastruktūra turės užtikrinti, kad vienam šalyje registruotam grynajam elektromobiliui tektų ne mažiau kaip 1,3 kilovatų (kW) visos suminės galios, o iš išorės įkraunamam hibridiniam automobiliui – 0,8 kW galios.
Pranešimą paskelbė: Sandra Šadulskytė, UAB „Idea Prima”
Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale jau įdiegtos visos technologijos ir šiuo metu vyksta jų derinimo ir vidinio testavimo darbai. Moderniausia įranga pagrindiniame šalies oro uoste leis dvigubai išplėsti keleivių aptarnavimo pajėgumus, pagreitins procesus bei užtikrins dar geresnę keliavimo patirtį. „Siekdami turėti pažangiausią oro uosto išvykimo terminalą Baltijos šalyse, vykdėme daugiau kaip 15 didesnių ar […]
Klimato neutralumas iki 2050 m., automobilių su vidaus degimo varikliais gamybos ir pardavimo uždraudimas nuo 2035 metų ir t.t. Tai – priemonės, kurios kasmet vis labiau turėtų skatinti perėjimą prie elektromobilių. Vis dėlto, panašu, kad bent jau verslai skubėti nelinkę, mat 2024 m. augant Europos komercinių transporto priemonių pardavimams, elektromobiliai tame tarpe nesudarė itin reikšmingos […]
5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui Šiais laikais galima rasti programėlę kiekvienai gyvenimo sričiai – ne išimtis ir automobilio vairavimas. Rinkoje siūloma daugybė mobiliųjų aplikacijų, kurios ne tik palengvina kasdienę automobilio priežiūrą, bet ir padeda išvengti aibės nepatogumų kelyje. Tačiau kaip išsirinkti vertingiausias? Rinkos ekspertai dalinasi penkiomis naudingomis programėlėmis, kurios pravers tiek pradedantiesiems, tiek ir […]
„Adampolis Group“, įtvirtinusi savo pozicijas kaip oficiali „MAN Truck & Bus“ atstovė Lietuvoje ir Suomijoje, pradeda ambicingą plėtros projektą Kaune. Statomame naujame verslo komplekse bus sutelktos visos įmonių grupės paslaugos, o jame įsikursianti „MAN Truck & Bus Lietuva“ atstovybė taps vienu didžiausių MAN aptarnavimo centrų Europoje. „Adampolis Group“ yra viena didžiausių komercinio transporto bei specialiosios […]
2024m. gruodžio 3 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimas pradėjo svarstyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis siūloma aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams panaikinti teisę keliuose stabdyti dalį transporto priemonių ir tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų kiekį bei panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą. […]
Šveicarijos tarptautinės oro linijos („Swiss International Air Lines“) nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios padidins skrydžių tarp Vilniaus ir Ciuricho skaičių. Reguliarūs tiesioginiai skrydžiai vasaros mėnesiais bus vykdomi kasdien. „Swiss International Air Lines“ (SWISS) skelbia, kad nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios tarp Vilniaus ir Ciuricho skraidys dažniau. Lyginant su 2024 m. vasaros sezonu, vežėjo […]