Vilniaus metro stabdo mitai

Vilniaus metro stabdo mitai

Praėjusią savaitę susisiekimo ministras Marius Skuodis socialdemokratų frakcijos posėdyje teigė, kad, jo nuomone, klausimas dėl sostinės metropoliteno yra atviras ir priminė tramvajaus idėją, nes ji pigesnė ir paprastesnė. Vėliau ministras pridūrė, kad „žiniasklaidoje buvo pasirodžiusi tik trumpo ir neišsamaus pasvarstymo ištrauka, kurios esmė: 1. dėl sprendimų esminį žodį turi tarti savivaldybės; 2. svarstykime visas reikalingas alternatyvas.“

Dvejones dėl metro tinkamumo pasėjo ydinga keleivių srautų vertinimo metodika. 2012 m. VGTU parengtoje studijoje ir pora metų vėliau atliktame „Investuok Lietuvoje“ finansiniame metro projekto vertinime buvo atsižvelgiama tik į dabartiniu viešuoju transportu besinaudojančiųjų srautus ir padaryta išvada, kad metropolitenui jie yra nepakankami. Perspektyviniai srautai, t. y. kiek gyventojų persės iš automobilių į metro, vertinti nebuvo. Be to, tam, kad metro pasiteisintų, studijos autoriai kėlė reikalavimą, jog jis turi pervežti apie 15 tūkst. keleivių srautą viena kryptimi per valandą. Vėliau šį mitą kartojo ir miesto vyr. architektas M. Pakalnis. Svarbu pažymėti, kad Tulūzoje, Vilniaus dydžio mieste Prancūzijoje, nauja metropoliteno trasa suprojektuota viso labo 5 tūkst. keleivių srautui per valandą viena kryptimi, o pasaulinė patirtis rodo, kad planuojant naują viešojo transporto rūšį visuomet turi būti vertinami ir perspektyviniai srautai. Metro sėkmingai veikia bei yra plečiamas ir kur kas mažesniuose miestuose nei Vilnius, pavyzdžiui, Lozanoje (138 tūkst.), Rene (218 tūkst.) ar Lilyje (233 tūkst.).

Metro skeptikai dažnai kartoja ir kitą mitą, jog Vilniaus gyventojų tankis yra nepakankamas metro sistemai. Tikrovė tokia, kad Vilniaus miesto ribos yra labai išplėstos ir į jas patenka daugybė retai apgyvendintų plotų – miškų, draustinių ir kitų negyvenamų teritorijų, kurios ir nulemia nedidelį vidutinį sostinės gyventojų tankį. Visgi metro trasos eis ne per miškus, o miesto centrine dalimi ir mikrorajonais, kurie apgyvendinti ypač tankiai. Pavyzdžiui, Justiniškių tankis yra didesnis nei 10 tūkst. žmonių viename kvadratiniame kilometre. Palyginimui, Londono Hammersmith bei Fulham rajonų tankis yra 11 tūkst. gyventojų kvadratiniame kilometre ir per juos eina dvi metro linijos bei „Overground“ traukinių tinklo trasa.

Savivaldybei srautų ir atsiperkamumo argumentas nebegalioja, kuomet kalba pasisuka apie milijonines investicijas į dviračių takus: nors dviračiais sostinėje atliekama viso labo 0,7% visų kelionių, tai nėra kliūtis kasmet investuoti didžiules sumas tiesti naujiems takams, kuriais šaltuoju metų laiku pasinaudoja vos keli entuziastai.

Grįžtant prie metropoliteno ir tramvajaus, svarbu išsiaiškinti esminius šių transporto rūšių skirtumus. Tarptautinė viešojo transporto asociacija (UITP) metro apibrėžia kaip viešojo transporto rūšį, kurios riedmenų eismas organizuojamas atskiromis trasomis, nedarančiomis įtakos pėsčiųjų ir antžeminio transporto judėjimui. Tuo tarpu tramvajus naudojasi tomis pačiomis gatvėmis, o jo bėgiai perkerta tiek pėsčiųjų, tiek dviratininkų takus. Iš čia kyla didžiausias tramvajaus trūkumas – tokios sistemos įdiegimas galimas tik kitų eismo dalyvių sąskaita, o tai suformuos tik dar didesnes transporto spūstis. Vilnius yra senas miestas, kurio centrinių gatvių platinimui vietos nebėra, todėl daugelyje jų automobilių eismą tektų uždrausti visai.

Įvertinę trūkumus ir tramvajaus nepopuliarumą, šios idėjos išsižadėjo ir patys jos iniciatoriai, vadovaujami tuometinio mero A. Zuoko. 2016 m. Vilniaus miesto savivaldybės nutarimu, tramvajaus projekto įgyvendinimas buvo atidėtas iki 2030 m.

2020 m. įsigaliojo LR Metropoliteno įgyvendinimo įstatymas, kuris numato, kad metro projektai gali būti įgyvendinami ir privačiomis lėšomis, tačiau tam, kad idėja pereitų į kitą etapą, būtina priimti politinį sprendimą organizuoti metro projekto įgyvendinimą.

Pigumas ir paprastumas yra prastas argumentas, kuomet kalbama apie miesto ateitį ir viešąjį transportą. Kur kas svarbiau ekonominė ir socialinė nauda, kurią nauja transporto rūšis duos. Metropolitenas šiuo aspektu yra vienareikšmiškai patrauklesnė alternatyva už tramvajų.

Parangė Jurgis Laskauskas

Pranešimą paskelbė: Juozas Zykus, Viešoji įstaiga „Vilniaus metro“

Kiti skelbimai:
 
Service Perm Post Treatment Stabilizatorius cheminiam sušukavimui,1000 ml
 
Crocs™ Kids' Fun Lab Super Mario Lights Clog Flame 27
 
Intense Shower Gel Parfumuotas dušo gelis, 200ml
 
Crocs™ Baya Lined Clog Navy/Navy 39,5
 
Crocs™ Classic Bright Cobalt 36,5

Rekomenduojame

Lietuvos oro uostai primena: veido kaukių dėvėjimas keleivių terminaluose – lieka būtina saugumo priemonė

Lietuvos oro uostai primena: veido kaukių dėvėjimas keleivių terminaluose – lieka būtina saugumo priemonė

Lietuvos oro uostai primena, kad visi keleiviai prieš kelionę laukiantys skrydžio ir po kelionės patekę į terminalą – turėtų toliau dėvėti apsaugines veido kaukes. Tokia pati tvarka galioja ir keleivių terminaluose viešintiems lankytojams, artimiesiems, kurie pasitinka keleivius, šiuo atveju išimtis dėl privalomo kaukių dėvėjimo taikoma tik jaunesniems nei šešerių metų amžiaus vaikams. „Patekimas į Lietuvos […]

Per metus nesulaukė pinigų už atšauktus „Ryanair“ skrydžius – vartotojų gynėjai ragina nenuleisti rankų

Per metus nesulaukė pinigų už atšauktus „Ryanair“ skrydžius – vartotojų gynėjai ragina nenuleisti rankų

Airijoje registruotas oro vežėjas „Ryanair“ iki 2020 metų rugsėjo žadėjo keleiviams grąžinti pinigus už atšauktus skrydžius. Tačiau dar šiandien yra vartotojų, laukiančių, kada paslaugos teikėjas ištesės žodį. Jei bilietus pirkote tiesiogiai iš „Ryanair“ oficialaus internetinio puslapio  Tie vartotojai, kurie bilietus pirko tiesiogiai iš oro vežėjo, atšaukus skrydį, gali susigrąžinti pinigus arba gauti nukreipimą kitu maršrutu […]

Tarnybinius automobilius su vairuotojais Žemės ūkio ministerijoje pakeis pavėžėjai ir paspirtukai

Tarnybinius automobilius su vairuotojais Žemės ūkio ministerijoje pakeis pavėžėjai ir paspirtukai

Žemės ūkio ministerija atsisako tarnybinių automobilių ir vairuotojų. Darbuotojams bus sudarytos sąlygos rinktis alternatyvų transportą – pavėžėjus, automobilių dalinimosi paslaugas, paspirtukus ar automobilių nuomą. Iki šiol Žemės ūkio ministerija turėjo aštuonis automobilius ir keturis vairuotojus. Ministerijoje lieka vienas vairuotojas ir vienas automobilis, skirtas ministrui. Kiti automobiliai bus perduoti kitoms įstaigoms, kurios vykdo žemės ūkio valdymo […]

M. Skuodis: Tarptautinio Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo sovietinis pastatas nesuderinamas su keleivių aptarnavimo ir modernaus oro uosto poreikiais

M. Skuodis: Tarptautinio Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo sovietinis pastatas nesuderinamas su keleivių aptarnavimo ir modernaus oro uosto poreikiais

Susisiekimo ministras Marius Skuodis siūlo sparčiau atnaujinti ir plėtoti Vilniaus oro uosto terminalus, apsisprendžiant ir atsisakant beveik 70 metų senumo ir nemažų išlaikymo kaštų reikalaujančio oro uosto atvykimo terminalo senojo pastato. Okupacinę stalinizmo epochą menantį, pagal Rusijos oro uostų pavyzdžius statytą pastatą ministras siūlo keisti nauju, atvykstančius keleivius pasitiksiančiu šiuolaikišku, patogiu ir erdviu terminalu. „Vilniaus […]

Išskirtinė pramoga šeštadienį: mobili paroda traukinyje

Išskirtinė pramoga šeštadienį: mobili paroda traukinyje

Šeštadienį, rugsėjo 18 d., kelionę iš Lietuvos į Estiją pradeda specialusis Europos geležinkelių metus žymintis Baltijos šalių ekspresas. Miestų, kuriuose kelionės metu stos traukinys, gyventojai ir jų svečiai kviečiami nemokamai aplankyti traukinyje įrengtą mobilią parodą, pasakojančią apie geležinkelio naudą bei didžiausius šio sektoriaus projektus.  Traukinyje įrengtą parodą šeštadienį, rugsėjo 18 d., Vilniaus geležinkelio stotyje bus […]

Užtikrinus nacionalinio saugumo interesus Prezidentas pritarė strateginių valstybės įmonių pertvarkai

Užtikrinus nacionalinio saugumo interesus Prezidentas pritarė strateginių valstybės įmonių pertvarkai

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį pasirašė valstybės įmonių pertvarkymo į akcines bendroves įstatymų paketą po to, kai Seimas įtraukė į įstatymus nuostatas, sustiprinančias su viešosios transporto infrastruktūros valdymu ir nacionaliniu saugumu susijusių interesų apsaugą. Įstatymų paketu sudaromos prielaidos valstybės įmones „Lietuvos oro uostai“, „Oro navigacija“, „Vidaus vandens kelių direkcija“ ir „Klaipėdos valstybinio jūrų uosto […]