Viešas palinkėjimas naujojo Seimo nariams: suremontuokite Kelių įstatymą, kol jis galutinai nesugriuvo

1

Viešas palinkėjimas naujojo Seimo nariams: suremontuokite Kelių įstatymą, kol jis galutinai nesugriuvo

Virginija Rimšelienė, statinių informacinio modeliavimo ekspertė, „BIMhub“ vadovė

Pastaraisiais metais statinio informacinis modeliavimas (BIM) tapo neatsiejama šiuolaikinių projektavimo ir statybų procesų dalimi. Ši skaitmeninė technologija Lietuvos rinkoje egzistuoja jau apie penkioliką metų, tačiau ji kol kas taikoma tik didesnės vertės projektuose, taip pat ir viešuosiuose, numatytuose, pavyzdžiui, Kelių įstatyme. Vis dėlto, pagal dabartinę įstatymo redakciją, BIM naudojimas privalomas tik tuose projektuose, kurių vertė viršija 3 milijonus eurų. Tuo metu mažesnės apimties viešieji projektai neįtraukiami į BIM taikymo apimtis, o tai stabdo visos viešosios infrastruktūros kokybės progresą.

Dabartinis požiūris – klaida ilgalaikėje perspektyvoje

Padidėjusi klaidų, taisymų tikimybė, medžiagų ir resursų švaistymas – tik dalis problemų, su kuriomis susiduriama be BIM vykdant mažesnės vertės viešuosius projektus. Šiuo metu Kelių įstatyme nustatyti ribojimai naudoti statinio informacinį modeliavimą tik didesnės vertės projektuose užkerta kelią mažesnės apimties projektams tapti ekonomiškais, tvariais ir atitinkančiais aukštus kokybės reikalavimus. Tai gana akivaizdžiai matosi iš dabartinės kelių, ypač ne valstybinės reikšmės, būklės.

Nerimą kelia ir tai, kad neturint BIM, įprasti projektavimo metodai dažnai reiškia atidėtus sprendimus ir prastą duomenų valdymą, o tai ilgainiui lemia papildomus kaštus ir žemą kokybę.

BIM – akivaizdžiai reikalingas

Kalbant apie BIM naudą, svarbu pabrėžti, kad tai nėra tik 3D modelis ar kažkokie techniniai brėžiniai: tai kompleksinis informacijos valdymo požiūris, suteikiantis galimybę visapusiškai kontroliuoti projektą nuo planavimo iki priežiūros etapų. Kitaip tariant, su ja prižiūrite viską: nuo pradžios iki pabaigos, ir dar toliau.

Efektyvinant procesus ir optimizuojant darbą, BIM leidžia sumažinti klaidų ir brangių taisymų riziką, ypač kai projektas jau pradėtas statyti. Pritaikant šią technologiją, projektas pirmiausia sukuriamas skaitmeninėje erdvėje: taip galima iš anksto identifikuoti galimus iššūkius, atsekti projekto duomenis ir sudaryti aiškų darbo planą.

BIM taip pat leidžia tiksliai apskaičiuoti sąnaudas, optimizuoti išteklius ir sumažinti laiką, skiriamą dokumentacijai bei procedūroms tvarkyti. Su BIM įgyvendinant ir mažesnės apimties infrastruktūros projektus – parkus, vietinės reikšmės gatves ir pan., sumažėtų taisymų poreikis, užtikrintume nuoseklesnę kokybės kontrolę ir prisidėtų prie atliekų mažinimo.

Dar viena dažnai pamirštama statinio informacinio modeliavimo technologijos nauda – galimybė užtikrinti skaidrią komunikaciją ir aiškų projekto informacijos srautą. Skaitmeniniu būdu laikoma projekto dokumentacija, brėžiniai ir projekto eiga yra lengvai prieinami visiems projekto dalyviams, todėl kiekvienas sprendimas yra matomas, o nesusikalbėjimo galimybė šiuo atveju yra minimali. BIM projektai leidžia visapusiškai kontroliuoti ir stebėti projekto eigą net ir po dešimties ar daugiau metų, kai atliekama objektų priežiūra, jų taisymai.

BIM – ir siekiantiems tvarumo tikslų

Statybų sektorius yra vienas didžiausių teršėjų, todėl kiekvienas BIM metodologijos pritaikymas tiesiogiai prisideda prie tvarumo tikslų. Statinio informacinis modeliavimas atlieka esminį vaidmenį mažinant statybos atliekas. BIM aplinkoje atliekamas tikslių kiekių ir resursų apskaičiavimas leidžia dar ankstyvosiose planavimo stadijose optimizuoti projektą ir išvengti perteklinio medžiagų naudojimo. Kiekviena klaida, kurios galima išvengti naudojant skaitmeninius modelius, padeda sumažinti atliekų kiekį ir neigiamą poveikį aplinkai.

Kodėl būtina atnaujinti Kelių įstatymą?

Kartu su partneriais iš statybų sektoriaus pabrėžiame būtinybę atnaujinti dabartinį Kelių įstatymą, kad jis eitų koja kojon su infrastruktūros sektoriaus progresu. Atnaujintos nuostatos taip pat turėtų skatinti rinkos dalyvius pasitelkti BIM, nepriklausomai nuo projekto vertės. Kol įstatymo pataisų vis dar laukiame, prarandame galimybę kurti ilgalaikę ir ekonomiškai tvarią infrastruktūrą.

Norėtųsi, kad tiek viešojo, tiek ir privataus sektorių atstovai suprastų, kad statinio informacinis modeliavimas yra daugiau nei reikalavimas: tai – galimybė efektyviai ir kokybiškai įgyvendinti projektus, taupant laiką ir išteklius. Jei Kelių įstatymas būtų atnaujintas, kiekvienam mažos vertės projektui galėtume pasitelkti BIM ir užtikrinti, kad šalies infrastruktūra atitiktų aukščiausius kokybės standartus.

 

 

Pranešimą paskelbė: Aušra Matulaitytė, UAB „Bosanova”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale įdiegtos visos technologijos: vyksta vidiniai testavimo darbai

Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale įdiegtos visos technologijos: vyksta vidiniai testavimo darbai

Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale jau įdiegtos visos technologijos ir šiuo metu vyksta jų derinimo ir vidinio testavimo darbai. Moderniausia įranga pagrindiniame šalies oro uoste leis dvigubai išplėsti keleivių aptarnavimo pajėgumus, pagreitins procesus bei užtikrins dar geresnę keliavimo patirtį. „Siekdami turėti pažangiausią oro uosto išvykimo terminalą Baltijos šalyse, vykdėme daugiau kaip 15 didesnių ar […]


Kęstutis Grinaveckas. Trys priežastys, kodėl verslas neskubės persėsti į elektromobilį 2025 metais

Kęstutis Grinaveckas. Trys priežastys, kodėl verslas neskubės persėsti į elektromobilį 2025 metais

Klimato neutralumas iki 2050 m., automobilių su vidaus degimo varikliais gamybos ir pardavimo uždraudimas nuo 2035 metų ir t.t. Tai – priemonės, kurios kasmet vis labiau turėtų skatinti perėjimą prie elektromobilių. Vis dėlto, panašu, kad bent jau verslai skubėti nelinkę, mat 2024 m. augant Europos komercinių transporto priemonių pardavimams, elektromobiliai tame tarpe nesudarė itin reikšmingos […]


5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui

5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui

5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui Šiais laikais galima rasti programėlę kiekvienai gyvenimo sričiai – ne išimtis ir automobilio vairavimas. Rinkoje siūloma daugybė mobiliųjų aplikacijų, kurios ne tik palengvina kasdienę automobilio priežiūrą, bet ir padeda išvengti aibės nepatogumų kelyje. Tačiau kaip išsirinkti vertingiausias? Rinkos ekspertai dalinasi penkiomis naudingomis programėlėmis, kurios pravers tiek pradedantiesiems, tiek ir […]


Ambicinga „Adampolis Group“ plėtra: į naują kompleksą investuoja 33 mln. Eur

Ambicinga „Adampolis Group“ plėtra: į naują kompleksą investuoja 33 mln. Eur

„Adampolis Group“, įtvirtinusi savo pozicijas kaip oficiali „MAN Truck & Bus“ atstovė Lietuvoje ir Suomijoje, pradeda ambicingą plėtros projektą Kaune. Statomame naujame verslo komplekse bus sutelktos visos įmonių grupės paslaugos, o jame įsikursianti „MAN Truck & Bus Lietuva“ atstovybė taps vienu didžiausių MAN aptarnavimo centrų Europoje. „Adampolis Group“ yra viena didžiausių komercinio transporto bei specialiosios […]


Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

2024m. gruodžio 3 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimas pradėjo svarstyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis siūloma aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams panaikinti teisę keliuose stabdyti dalį transporto priemonių ir tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų kiekį bei panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą. […]


„Swiss International Air Lines“ į Vilnių skraidys dažniau

„Swiss International Air Lines“ į Vilnių skraidys dažniau

Šveicarijos tarptautinės oro linijos („Swiss International Air Lines“) nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios padidins skrydžių tarp Vilniaus ir Ciuricho skaičių. Reguliarūs tiesioginiai skrydžiai vasaros mėnesiais bus vykdomi kasdien. „Swiss International Air Lines“ (SWISS) skelbia, kad nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios tarp Vilniaus ir Ciuricho skraidys dažniau. Lyginant su 2024 m. vasaros sezonu, vežėjo […]