Vairuotojo profesionalumą rodo mokėjimas pasirinkti saugų greitį

Vairuotojo profesionalumą rodo mokėjimas pasirinkti saugų greitį

„Vairuotojo profesionalumą vertinu ne pagal tai, kaip greitai jis moka važiuoti, o pagal tai, kaip jis moka pasirinkti saugų greitį. Ir būtent saugaus greičio pasirinkimas yra vairuotojo profesionalumo kriterijus“, – sako vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas, su Susisiekimo ministerijos ekspertais aptardamas vieną dažniausių Lietuvoje eismo įvykių priežasčių – leistino greičio viršijimą.

 

Statistinė šalies eismo įvykių analizė rodo skaudžias leistino greičio viršijimo pasekmes. Per pastaruosius penkerius metus, 2013–2017 m., eismo įvykiuose, kurių pagrindinė priežastis buvo greičio viršijimas, žuvo 279 žmonės – apie 56 kasmet. Susisiekimo ministerija ir saugaus eismo ekspertai ragina vairuotojus kelyje elgtis atsakingai ir nepamiršti, kad leistino greičio viršijimas dažnai turi skaudžias pasekmes.

„Dažnai vairuotojai, viršydami leistiną greitį, nepagalvoja, kad tai yra išties pavojinga. Tačiau svarbu suprasti, kad jei greičio ribojimas yra nustatytas, jo reikia paisyti – priešingu atveju laukia ne tik baudos, bet ir galimi eismo įvykiai su vienokiomis ar kitokiomis pasekmėmis“, – sako Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento vyresnysis patarėjas.

Saugaus eismo ekspertų teigimu, vairuotojų pasirinktas greitis turi tiesioginę įtaką avaringumo rodikliams. Dažniausia mirtinų eismo įvykių priežastimi tampa žmogiškojo faktoriaus rizikos veiksniai. Lietuvoje net 2 iš 3 vairuotojų gyvenvietės teritorijoje viršija leistiną važiavimo greitį. 2015–2017 m. stebėjimai parodė, kad leistiną greitį daugiau nei 10 km/val. magistraliniuose keliuose viršija 17,6 proc. vairuotojų, krašto keliuose – 31,6 proc., o rajoniniuose keliuose – 19,2 proc. vairuotojų. Su greičio viršijimu siejasi ir kita dažna eismo įvykių priežastis – įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą, lenkimo taisyklių pažeidimas.

„Greičio viršijimas labai aktuali problema Lietuvai, – sako vairavimo instruktoriaus A. Pakėnas. – Pas mus visi labai skuba. Kuomet kaip vairavimo mokytojas keliu klausimą, kad derėtų važiuoti laikantis eismo taisyklių, leistinu greičiu, vairuotojai nenori suprasti ir bando savo tokį ne visai tikslų supratimą apie greitį, apie gyvenimo tempą perkelti į kelią ir sako – palauk, juk atsirado nauji ir galingi automobiliai, pilni elektronikos, saugumo priemonių, eismo organizavimo sistemų, o greitis išliko toks pat – devyniasdešimt. Klausimas labai paprastas – o kas išliko toks pat? O gi pats vairuotojas. Žmogaus reakcijos nepasikeitė per pastaruosius šimtą metų. Žmogaus reakcija, kuri buvo, tarkime, Lietuvos aušroje, 1918 metais, ir eilinio vairuotojo reakcija 2018 metais, jo reagavimas į kritinę situaciją, į pavojų kelyje, yra tokia pati – apie 1 sekundė. Tai visiškai nepriklauso nuo to, kokiu galingu automobiliu mes važiuojame, o nuo to, kokie vairuotojai mes esame.“

Didžiausią leistiną greitį skirtingų kategorijų Lietuvos keliuose nustato Kelių eismo taisyklės. Be to, kai kuriuose kelių ar gatvių ruožuose nustatomi papildomi greičio ribojimai, atsižvelgiant į konkretaus ruožo pavojingumą, avaringumą, eismo intensyvumą, kelią supančią aplinką bei galimą pėsčiųjų eismą. Greičio apribojimu siekiama sumažinti nelaimingų atsitikimų riziką, sušvelninti jų pasekmes.

Siekiant sumažinti tokių pažeidimų skaičių, Lietuvos keliuose diegiama naujovė – vidutinio greičio matuokliai. Šiuo metu jie yra įrengti 25-iuose valstybinės reikšmės kelių ruožuose ir veikia bandomuoju režimu, iki bus sureguliuota jų metrologinė patikra. Pirmieji šių matuoklių duomenys parodė, kad leistiną greitį viršija daugiau nei trečdalis vairuotojų, o per pirmus penkis šių metų mėnesius užfiksuota daugiau kaip 2,8 mln. pažeidimų. Tikimasi, kad vidutinio greičio matuokliai taps svarbia greičio viršijimo prevencijos priemone. Tokius matuoklius naudojančių užsienio šalių patirtis rodo, kad kontroliuojamuose kelio ruožuose ženkliai sumažėja žūčių skaičius, priklausomai nuo šalies – apie 80 proc.

Saugaus eismo specialistai atkreipia dėmesį, kad kiekvienas greičio ribojimas, net jei jis atrodo per griežtas, turi pagrįstas priežastis ir jo būtina laikytis, kaip ir kitų įprastų viešo elgesio normų. Pastebima, kad žmogaus elgesys prie vairo dažnai atspindi jo įprastą elgesį visuomenėje. „Jei žmogus paiso visuomenėje nustatytų normų ir reikalavimų, yra kultūringas, jis stengsis ir eisme elgtis kultūringai – o tai padeda išsaugoti gyvybes“, – teigia Susisiekimo ministerijos atstovas V. Pumputis.

Pranešimą paskelbė: Dalia Perednienė, LR Susisiekimo ministerija

Kiti skelbimai:
 
REIMA Sydvest 521590 Navy 122
 
Crocs™ Classic Slipper Charcoal/Charcoal 42,5
 
FILA Vault CMR Jogger CB Low 1010802 Purple/Black 41
 
Crocs™ Reviva Mesh Slip-On Women's Navy/White 36,5
 
Moisture Recovery Treatment Balm Kaukė sausiems plaukams, 250ml

Baltijos šalių siekis – spartus ir koordinuotas projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimas

Baltijos šalys siekia sparčiai ir koordinuotai įgyvendinti projektą „Rail Baltica“. Projekto pažangą ir jo įgyvendinimo valdymo klausimus Baltijos šalių transporto ministrai aptaria šiandien Rygoje vykstančiame susitikime. „Džiaugiamės, kad Lietuva jau gali pristatyti visuomenei ir verslui projekto „Rail Baltica“ rezultatus. Mums, visoms trims Baltijos valstybėms, svarbu derinti veiksmus ir sustiprinti bendrą projekto valdymą, kad nekiltų vėlavimo […]

  Straipsniai »

Kalėdų karštinė pasiekė piką – pavėlavusius į siuntų traukinį išgelbės nebent lėktuvas

Nors pirmosiomis gruodžio dienomis daugeliui atrodo, kad iki didžiųjų metų švenčių dar liko prailgsiančios savaitės laukimo, transporto sektoriuje jau dabar pasiektas šventinio jaudulio ir nerimo pikas. Logistikos profesionalų teigimu, įmonėms, norinčioms suskubti dar šiemet atsisiųsti didesnį siuntinį iš viso pasaulio tiekėja vadinamos Kinijos, – jau per vėlu. Dėl dovanų ieškančių globalaus vartotojų srauto gauti trokštamą […]

  Straipsniai »
Kitąmet Klaipėdos rajone bus pradėta rekonstruoti dar daugiau kelių nei planuota

Kitąmet Klaipėdos rajone bus pradėta rekonstruoti dar daugiau kelių nei planuota

„Kai darai, o ne tik kalbi, tai ir rezultatą turi“, – neabejoja Klaipėdos rajono savivaldybės mero pavaduotoja Audronė Balnionienė. To pavyzdys – jau visai netrukus Klaipėdos rajone bus pradėti įgyvendinti net keli dideli infrastruktūrą pagerinsiantys projektai. Priekulėje, Karklėje, Gargžduose ir Kretingalėje planuojama rekonstruoti dalį gatvių, įrengti nuovažas, pėsčiųjų takus, perėjas, iškiliąsias sankryžas bei apšvietimą. Tai […]

  Straipsniai »
Viešasis transportas Vilniuje judės greičiau – Ukmergės gatvė tik pradžia

Viešasis transportas Vilniuje judės greičiau – Ukmergės gatvė tik pradžia

Sostinės Ukmergės gatvės A juosta važiuoti galės viešasis transportas, elektromobiliai, taip pat nuo šios savaitės sugrąžinamas taksi judėjimas. Tyrimas ir rezultatų analizė parodė, kad spalį Ukmergės gatvės dalyje įrengus guminius bortelius, kurie A juostą atskyrė nuo bendro automobilių srauto, viešojo transporto greitis didėjo iki 30 proc., o pažeidėjų sumažėjo beveik dvigubai. Taksi automobiliams važiuoti A […]

  Straipsniai »