Tyrimas: elektromobilis – geriausias pasirinkimas praktiškam lietuviui

Tyrimas: elektromobilis – geriausias pasirinkimas praktiškam lietuviui

Pranešimas spaudai

2021 m. birželio 2 d.

Visuminių transporto išlaidų analizė parodė, kad geriausiu ilgalaikiu pasirinkimu, perkant automobilį, lietuviams yra elektromobilis. Tokią išlaidų tyrimo studiją Lietuvoje atliko Vartotojų aljansas kartu su Jungtinės Karalystės transporto konsultacijų bendrove „Element Energy“ bei Europos vartotojų organizacija BEUC. Be Lietuvos, tyrimas vykdytas dar aštuoniose Europos Sąjungos šalyse.

„Lietuva nuo kitų tyrime dalyvavusių šalių skiriasi tuo, kad joje per pastaruosius kelerius metus elektromobilių įsigyta vis dar gana mažai. Suskaičiavus transporto priemonių eksploatacijos visumines išlaidas akivaizdu, jog daugeliu atvejų gyventojams labiausiai apsimoka įsigyti būtent elektromobilį, tačiau didžioji dalis vartotojų vis dar mano, kad įsigijimo kaina yra pagrindinis barjeras pasirenkant“, – sako Kęstutis Kupšys, Vartotojų aljanso viceprezidentas ir Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto narys.

K. Kupšio teigimu, buvo tiriami šešių tipų variklių – benzininio, dyzelinio, suskystintas naftos dujas naudojančio benzininio, hibridinio be įkrovimo, hibridinio su įkrovimu, elektrinio ir vandenilinio – lengvųjų automobilių eksploatacijos kaštai. Taip pat žiūrėta, kokios bendros išlaidos tektų ne tik naujo automobilio savininkui, bet ir vėlesniems jo turėtojams, pirkusiems automobilį iš „antrųjų“, „trečiųjų rankų“.

„Šiandien naujas įsigytas elektra varomas automobilis, palyginti su benzinu varomu, antram ir trečiam savininkui kartu paėmus sutaupys vidutiniškai 6700 eurų. Svarbiausia, kad nauda yra ne tik vartotojo piniginei, bet ir sveikatai. Elektra varomi automobiliai miestuose mažina išmetamo CO2 kiekį. Be to, kuo daugiau nuvažiuojama, tuo didesnis taupymas. Todėl elektra varomas automobilis – tiesiog aukso kasykla daug važiuojantiems pardavimo agentams verslo įmonėse, taksistams, aktyvaus gyvenimo būdo žmonėms“, – teigia K. Kupšys.

Pasak jo, spartesniam elektromobilių paplitimui Lietuvoje trūksta dviejų dalykų: išvystytos infrastruktūros – galimybės lengvai ir pigiai (skirtingais elektros tarifais) pasikrauti elektromobilį – bei daugiau valstybės paskatų įsigyjant naują elektromobilį. Jis pasidžiaugė, kad šiemet didėja išmokos už įsigytą naują ir naudotą elektromobilius.

„Studiją atlikusių mokslininkų teigimu, vienam Lietuvos namų ūkiui reiktų 4000 eurų subsidijos, kuri lemtų elektrinio ir benzinu varomo naujo automobilio visuminių sąnaudų paritetą. Faktiškai dabar vidutinės klasės tokių dviejų automobilių bendrieji kaštai skiriasi 3400 eurų (kol kas benzininio variklio naudai); taigi, 4000 eurų subsidijos pakanka persverti svarstykles elektromobilio naudai“, – teigia Vartotojų aljanso atstovas

Tuo tarpu iš „antrų rankų“ įsigijus dėvėtą elektrinį automobilį sąlygos yra tokios palankios, kad jį pirkti ir eksploatuoti apsimoka netgi be subsidijos, teigi K. Kupšys.

Europos politikos Žaliojo kurso kryptis, siekiant klimatui neutralios ekonomikos, skatina vartotojus rinktis netaršias transporto priemones. Europos vartotojų organizacijos teigia, kad perėjimas prie „nulinės emisijos“ negali vartotojų, ypač mažesnių pajamų ar socialiai jautrių grupių, nustumti „į paraštes“.

„Todėl Vartotojų aljansas, kartu su kitomis Europos vartotojų organizacijomis ragina valstybes nares visiems vartotojams kurti vienodas prieinamumo sąlygas. Visiems gyventojams elektromobilio įkrovimas turi būti taip pat lengvai, greitai ir už aiškią kainą prieinamas, kaip dabar yra su vidaus degimo varikliais“, – sako Kęstutis Kupšys.

Jis prognozavo, kad dėl įvestų „Euro 7“ reikalavimų 2022-2024 m. išaugs vidaus degimo varikliais varomų automobilių kainos. Tokiu atveju elektra varomų automobilių plėtra Lietuvoje galėtų paspartėti, jei politikos formuotojai toliau kurs palankias sąlygas infrastruktūrai vystytis.

Anot K. Kupšio, Lietuvoje reikia ne naujų dujų pildymo stotelių, o visaapimančios krovimo sistemos plėtros, įtraukiant savivaldybes. Jose būtų sudaromos sąlygos kiekvienam ketinančiam įsigyti elektromobilį kreiptis į savo miesto savivaldybę ir registruoti savo interesą turėti elektromobilio krovimo stotelę ne daugiau kaip 300 metrų atstumu nuo namų. Savivaldybės tokius prašymus gavusios ieško optimalios vietos stotelei ir subsidijuoja jos įrengimą. Tai sukelia tolesnį miestiečių susidomėjimą, persėdimo į elektromobilius procesas pajuda. Taip, pasak Vartotojų aljanso viceprezidento ir Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto nario K. Kupšio, daroma Antverpene, Utrechte ir keliuose kituose Europos miestuose.

Šių metų balandžio mėnesį užbaigta visuminių transporto kaštų (angl. TCO – total cost of ownership) studija atlikta Belgijoje, Ispanijoje, Italijoje, Kipre, Lietuvoje, Portugalijoje, Prancūzijoje, Slovėnijoje ir Vokietijoje.

Skaičiuojant visuminius transporto priemonės valdymo ir eksploatavimo kaštus, buvo vertinama automobilio įsigijimo kaina (įskaitant PVM) ir jo visos eksploatacijos išlaidos 16 metų laikotarpiu – keturis metus automobilį eksploatuojant pirmajam savininkui, po to dar penkis metus – antrajam savininkui, ir galiausiai dar 7 metus – trečiajam savininkui. Pagrindinis scenarijus modeliuotas su 15, 12 ir 10 tūkstančių kilometrų metine rida atitinkamai 1-ajam, 2-ajam ir 3-iajam savininkui. Studijoje taip pat pateikti du papildomi scenarijai Lietuvoje. Pagal pirmąjį, įvertinti sutaupymai įmonėms, valdančioms intensyviai naudojamą lengvųjų automobilių parką. Antrasis scenarijus aiškinosi, kaip skiriasi visa eksploatacijos kaina elektromobilio krovimo viešuosiuose krovimo punktuose gatvėse atveju palyginti su krovimu nuosavame garaže iš namų tinklo.

2020-aisiais kas dvidešimtas (5,44 proc.) naujas registruotas automobilis Europoje buvo elektrinis, o tai apie du kartus daugiau negu 2019-aisiais ir net aštuonis kartus daugiau negu 2017-aisiais. Nors elektrinių automobilių dalis naujai registruojamų lengvųjų transporto priemonių skaičiuje didėja, elektra varomi automobiliai Lietuvoje tesudaro tik apie 0,1 proc. parko. Ne ką daugiau ir Europos Sąjungoje – 0,2 proc. (tarptautinės asociacijos ACEA duomenimis). Norvegijoje šis skaičius jau pasiekė 9,4 proc.

Pranešimą paskelbė: Eglė Kybartienė, Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas

Kiti skelbimai:
 
Service Perm Post Treatment Stabilizatorius cheminiam sušukavimui,1000 ml
 
Crocs™ Kids' Fun Lab Super Mario Lights Clog Flame 27
 
Intense Shower Gel Parfumuotas dušo gelis, 200ml
 
Crocs™ Baya Lined Clog Navy/Navy 39,5
 
Crocs™ Classic Bright Cobalt 36,5

Rekomenduojame

Lietuvos oro uostai primena: veido kaukių dėvėjimas keleivių terminaluose – lieka būtina saugumo priemonė

Lietuvos oro uostai primena: veido kaukių dėvėjimas keleivių terminaluose – lieka būtina saugumo priemonė

Lietuvos oro uostai primena, kad visi keleiviai prieš kelionę laukiantys skrydžio ir po kelionės patekę į terminalą – turėtų toliau dėvėti apsaugines veido kaukes. Tokia pati tvarka galioja ir keleivių terminaluose viešintiems lankytojams, artimiesiems, kurie pasitinka keleivius, šiuo atveju išimtis dėl privalomo kaukių dėvėjimo taikoma tik jaunesniems nei šešerių metų amžiaus vaikams. „Patekimas į Lietuvos […]

Per metus nesulaukė pinigų už atšauktus „Ryanair“ skrydžius – vartotojų gynėjai ragina nenuleisti rankų

Per metus nesulaukė pinigų už atšauktus „Ryanair“ skrydžius – vartotojų gynėjai ragina nenuleisti rankų

Airijoje registruotas oro vežėjas „Ryanair“ iki 2020 metų rugsėjo žadėjo keleiviams grąžinti pinigus už atšauktus skrydžius. Tačiau dar šiandien yra vartotojų, laukiančių, kada paslaugos teikėjas ištesės žodį. Jei bilietus pirkote tiesiogiai iš „Ryanair“ oficialaus internetinio puslapio  Tie vartotojai, kurie bilietus pirko tiesiogiai iš oro vežėjo, atšaukus skrydį, gali susigrąžinti pinigus arba gauti nukreipimą kitu maršrutu […]

Tarnybinius automobilius su vairuotojais Žemės ūkio ministerijoje pakeis pavėžėjai ir paspirtukai

Tarnybinius automobilius su vairuotojais Žemės ūkio ministerijoje pakeis pavėžėjai ir paspirtukai

Žemės ūkio ministerija atsisako tarnybinių automobilių ir vairuotojų. Darbuotojams bus sudarytos sąlygos rinktis alternatyvų transportą – pavėžėjus, automobilių dalinimosi paslaugas, paspirtukus ar automobilių nuomą. Iki šiol Žemės ūkio ministerija turėjo aštuonis automobilius ir keturis vairuotojus. Ministerijoje lieka vienas vairuotojas ir vienas automobilis, skirtas ministrui. Kiti automobiliai bus perduoti kitoms įstaigoms, kurios vykdo žemės ūkio valdymo […]

M. Skuodis: Tarptautinio Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo sovietinis pastatas nesuderinamas su keleivių aptarnavimo ir modernaus oro uosto poreikiais

M. Skuodis: Tarptautinio Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo sovietinis pastatas nesuderinamas su keleivių aptarnavimo ir modernaus oro uosto poreikiais

Susisiekimo ministras Marius Skuodis siūlo sparčiau atnaujinti ir plėtoti Vilniaus oro uosto terminalus, apsisprendžiant ir atsisakant beveik 70 metų senumo ir nemažų išlaikymo kaštų reikalaujančio oro uosto atvykimo terminalo senojo pastato. Okupacinę stalinizmo epochą menantį, pagal Rusijos oro uostų pavyzdžius statytą pastatą ministras siūlo keisti nauju, atvykstančius keleivius pasitiksiančiu šiuolaikišku, patogiu ir erdviu terminalu. „Vilniaus […]

Išskirtinė pramoga šeštadienį: mobili paroda traukinyje

Išskirtinė pramoga šeštadienį: mobili paroda traukinyje

Šeštadienį, rugsėjo 18 d., kelionę iš Lietuvos į Estiją pradeda specialusis Europos geležinkelių metus žymintis Baltijos šalių ekspresas. Miestų, kuriuose kelionės metu stos traukinys, gyventojai ir jų svečiai kviečiami nemokamai aplankyti traukinyje įrengtą mobilią parodą, pasakojančią apie geležinkelio naudą bei didžiausius šio sektoriaus projektus.  Traukinyje įrengtą parodą šeštadienį, rugsėjo 18 d., Vilniaus geležinkelio stotyje bus […]

Užtikrinus nacionalinio saugumo interesus Prezidentas pritarė strateginių valstybės įmonių pertvarkai

Užtikrinus nacionalinio saugumo interesus Prezidentas pritarė strateginių valstybės įmonių pertvarkai

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį pasirašė valstybės įmonių pertvarkymo į akcines bendroves įstatymų paketą po to, kai Seimas įtraukė į įstatymus nuostatas, sustiprinančias su viešosios transporto infrastruktūros valdymu ir nacionaliniu saugumu susijusių interesų apsaugą. Įstatymų paketu sudaromos prielaidos valstybės įmones „Lietuvos oro uostai“, „Oro navigacija“, „Vidaus vandens kelių direkcija“ ir „Klaipėdos valstybinio jūrų uosto […]