Tyrimas: dalis lietuvių itin kenksmingas alyvos atliekas galimai naudoja pakartotinai

Tyrimas: dalis lietuvių itin kenksmingas alyvos atliekas galimai naudoja pakartotinai

Aplinkosaugininkai informuoja, jog bet koks antrinis tepalų praktinis pritaikymas Lietuvoje yra draudžiamas ir užtraukia baudas iki kelių tūkstančių eurų. Vis dėlto, apsukrūs tautiečiai iš variklių išleistus teršalus sugeba suvartoti kaip kurą toms pačioms mašinoms, pastatų šildymui, medienos impregnavimui, senų transporto priemonių variklių ir greičių dėžių, benzininių pjūklų grandinių ir kitų agregatų tepimui.

Tyrimas atskleidė – dar daug gyventojų alyvą keičiasi patys ir ją kaupia

KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų instituto surengta apklausa atskleidė, jog automobilių tepalus namuose keičia net 22 proc. vairuotojų, o 4 proc. iš viso tuo nesirūpina, nes šį procesą patiki kitiems asmenims. Į klausimą, kur dedate atitarnavusius naftos produktus, net 11 proc. respondentų negalėjo tiksliai atsakyti, nes už tai atsakingas kitas asmuo. 5 proc. nurodė, kad kaupia garaže ar sandėlyje.

„Iš šio tyrimo paaiškėjo, jog dar yra žmonių, kurie su panaudota automobiline alyva elgiasi ne taip, kaip reikalauja Atliekų tvarkymo įstatymas ir tikėtina, kad neteisėtai ją naudoja, kur tik sugalvoja. O tai  didžiulė žala ne tik gamtai, bet ir žmonių sveikatai. Nors reikalavimai visiems skirtingi, tiek gamintojai, tiek importuotojai, tiek naudotojai turi žinoti, kaip reikia elgtis su šiuo taršiu skysčiu. Kalbant apie gamintojus ir importuotojus, pirmiausia jie privalo šviesti bei informuoti visuomenę apie alyvos atliekų keliamą pavojų aplinkai ir šių teršalų tvarkymo galimybes bei finansuoti patį procesą, –  sako Rita Zdanevičienė, Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė. – Mūsų tikslas, kad asociacijos nariai visus reikalavimus, susijusius su alyvų platinimu, surinkimu ir utilizavimu įgyvendintų, kaip tai yra reikalaujama pagal įstatymus. Tai dėl asociacijos narių mums nekyla jokių abejonių, tačiau dėl eilinių vairuotojų sąmoningumo dar reikia nemažai pastangų. Dauguma žino, jog antrą kartą naudoti tepalus draudžiama, tačiau kaip parodė apklausa su jais elgiasi ne visada atsakingai, ieško kuo didesnės naudos ir neįvertina pavojaus savo ir kitų žmonių sveikatai bei neigiamo poveikio aplinkai“.

Fiziniai asmenys, kurie yra alyvos turėtojai privalo jos atliekas perduoti licenzijuotiems tvarkytojams. Tokio pobūdžio teršalus draudžiama maišyti su kitomis atliekomis ar medžiagomis, šalinti teisės aktuose nenumatytais būdais.

Pagal Administracinių nusižengimų kodeksą už alyvos ir alyvos atliekų tvarkymo reikalavimų nevykdymą asmenims gali būti paskirta bauda nuo 120 iki 6000 eurų. Juridiniams asmenims – nuo 300 iki 6000 eurų.  

Po kiekvieno kontakto su panaudota alyva organizmuose kaupiasi kancerogenai

Vilniaus Gedimino technikos universiteto – VILNIUS TECH Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Alfredas Rimkus yra įsitikinęs, kad atitarnavusių tepalų praktinis taikymas pakartotinai nesuteiks norimo efekto, o tik padidins aplinkos taršą ir gali turėti neigiamą poveikį žmonių sveikatai.

„Medienos impregnavimui yra sukurtos specialios medžiagos. Apdorojus atitarnavusią alyvą ilgą laiką bus jaučiamas atidirbusios alyvos kvapas, ypač esant aukštesnei temperatūrai. Tai reiškia kad iš teršalų sklinda lakiosios medžiagos, kurios nėra ekologiškos ar draugiškos aplinkai.

Naudojant kaip kurą skirtą šildymui, reikia suvokti, kad atitarnavusiame tepale yra didelė taršių elementų koncentracija. Patekę į degimo produktus jie neleistinai terš orą, jeigu nebus specialių valymo filtrų.

Kalbant apie antrinį panaudojimą technikos tepimui, atidirbusioje alyvoje gali būti dilimo produktų, o jos klampa, tepumas ir kitos savybės greičiausia nebus geros ir tik sukels intensyvesnį įvairių mechanizmų dilimą, – teigia doc. dr. A. Rimkus.

To pačio universiteto Aplinkos apsaugos ir vandens inžinerijos katedros docentės dr. Aušros Zigmontienės teigimu, alyvų atliekose esančios cheminės medžiagos ne tik sukelia rimtas aplinkosaugines problemas, bet ir kaupiasi organizmuose. Tad po kiekvieno kontakto su tokiais teršalais, jų vis padaugėja. Sunkieji metalai gali pažeisti nervų sistemą, inkstus, sukelti vėžinius susirgimus. Tokiems naftos produktams, patekus į dirvožemį,  dažnai sutrikdomas augalų ir dirvožemio mikroorganizmų aprūpinimas deguonimi.

„Panaudotoje alyvoje yra įvairių cheminių medžiagų. Joje galima aptikti ne tik platų spektrą sunkiųjų metalų, pvz. vario, cinko, švino, bet ir įvairių chlororganinių junginių. Jei paviršius apdorosime tokia medžiaga, po tam tikro laiko, veikiant atmosferiniams reiškiniams, į dirvožemį, vandenį ar net ir patalpą gali patekti alyvų atliekose esančios cheminės medžiagos. Jau naudotame tepale esantys teršalai toksiškai veikia gyvūnus ir augalus, – tvirtina doc. dr. A. Zigmontienė. – Tai yra pavojingosios atliekos, kurias tvarkyti ir nukenksminti būtina tik saugiu būdu. Jei deginama,  degimo procese palaikoma ne žemesnė kaip +1100 °C temperatūra, kurios dėka susiformavę organiniai junginiai sudega iki mažiau kenksmingų medžiagų. Deja, bet namų ūkiuose esantys šildymo katilai nėra pritaikyti tokioms aukštoms temperatūroms, yra be oro valymo įrenginių, todėl šildyti patalpas atitarnavusiais tepalais tiek aplinkosauginiu, tiek ir sveikatos požiūriais yra pavojinga ir draudžiama“.

Panaudotos alyvos turėtojams draudžiama:

  • naudoti ją antrą kartą ir ne pagal paskirtį;
  • išpilti ar išleisti į paviršinio bei požeminio vandens telkinius bei drenažo ir kanalizacijos sistemas;
  • išpilti ar išleisti ant dirvožemio;
  • perduoti asmenims, neturintiems teisės tvarkyti tokių atliekų;
  • deginti alyvų atliekas, neturint teisės tai daryti.

Pranešimą paskelbė: Rasa Kruopaitė-Lalienė, UAB „Projektai kitaip”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Naujos kartos „Volkswagen“ komercinės transporto priemonės – modernesnės, efektyvesnės ir universalesnės

Naujos kartos „Volkswagen“ komercinės transporto priemonės – modernesnės, efektyvesnės ir universalesnės

„Volkswagen“ Lietuvoje pristato visapusiškai atnaujintą komercinių automobilių gamą – nuo kompaktiškojo „Caddy“ iki daugiafunkcio „Transporter“, erdvaus „Crafter“ ir legendinio „California“ kemperio. Šie naujausios kartos „Volkswagen“ modeliai sukurti siekiant užtikrinti neprilygstamą komfortą, kuris ypač svarbus tiems, kurie didžiąją dienos dalį praleidžia prie vairo. „Komerciniai automobiliai yra daugelio kasdienių operacijų pagrindas – jos jungia žmones, prekes ir […]


„Truckmaster“ sunkvežimių plovykla – efektyvus sprendimas jūsų sunkiojo transporto švarai

„Truckmaster“ sunkvežimių plovykla – efektyvus sprendimas jūsų sunkiojo transporto švarai

Sunkvežimių plovimas yra kur kas daugiau nei tik estetinis rūpestis – tai būtina priežiūros dalis, padedanti užtikrinti ilgesnį technikos tarnavimo laiką, saugumą keliuose ir įmonės įvaizdį. „Truckmaster“ sunkvežimių plovykla siūlo profesionalias plovimo paslaugas, atitinkančias šiuolaikinių transporto įmonių poreikius. Moderni įranga ir patikimos technologijos „Truck Master“ sunkvežimių plovyklose naudojama moderni ATLAS ir ITECO įranga, kuri užtikrina […]


Kryžkalnyje startavo naujos „Inbalance grid“ stotelės „Orlen“ degalinėse: jau veikia 10 greito įkrovimo taškų

Kryžkalnyje startavo naujos „Inbalance grid“ stotelės „Orlen“ degalinėse: jau veikia 10 greito įkrovimo taškų

Elektromobilių įkrovimo tinklo operatorė „Inbalance grid“ pradėjo vasaros plėtros sezoną – startavo nuo Kryžkalnio „Orlen“ degalinių, kur įjungti 8 nauji greitojo įkrovimo taškai A1 kelyje į pajūrį ir iš jo. Iš viso šiais metais „Inbalance grid“ įrengs 54 didelės galios įkrovimo prieigas. Naujose stotelėse – pigiausia kilovatvalandė A1 kelyje „A1 magistralė – tai stuburas, jungiantis […]


EIMIN paskirstė 5 mln. eurų Lietuvos savivaldybių kelių projektams

EIMIN paskirstė 5 mln. eurų Lietuvos savivaldybių kelių projektams

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) finansuos įvairiose Lietuvos savivaldybėse esančių kelių, vedančių į teritorijas, kuriose kuriamos darbo vietos, tvarkymą: 7 projektams įgyvendinti skirta 5 mln. eurų. „Lietuvos regionų konkurencingumo didinimas – vienas svarbiausių EIMIN ekonomikos transformacijos plano „START“ prioritetų. Tad skirdami investicijų regionų kelių infrastruktūrai tobulinti ne tik pagerinsime susisiekimą, bet ir prisidėsime prie darbo […]


„airBaltic“ padvigubins skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą ir Dubajų dažnį

„airBaltic“ padvigubins skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą ir Dubajų dažnį

Pirmaujanti Baltijos šalių oro linijų bendrovė „airBaltic“ paskelbė planus padidinti skrydžių iš Vilniaus į Amsterdamą (Nyderlandai) ir Dubajų (Jungtiniai Arabų Emyratai) dažnį artėjančiu žiemos sezonu, nuo 2025 m. spalio pabaigos iki 2026 m. kovo pabaigos. „airBaltic“ tarp Vilniaus ir Amsterdamo vykdys net 14 skrydžių per savaitę, dar labiau pagerindama Lietuvos susisiekimą su pasauliu per vieną […]


Per mėnesį Lietuvoje įrengtos dar 23 naujos įkrovimo stotelės

Per mėnesį Lietuvoje įrengtos dar 23 naujos įkrovimo stotelės

Lietuvoje tęsiama elektromobilių viešojo įkrovimo tinklo plėtra. Per gegužės mėnesį žaliųjų energijos sprendimų bendrovė „Enefit“ visoje šalyje įrengė 23 naujas elektromobilių įkrovimo stoteles. Ekspertai sako, kad vis didesnis dėmesys kreipiamas erdvėms už didžiųjų miestų ribų, siekiant, kad infrastruktūra būtų išvystyta tolygiai visoje šalyje. Per gegužę įrengtose 23-ose stotelėse vienu metu jau dabar gali būti įkrauti […]