Transporto specialistas pataria: kaip pasiruošti tamsiajam metų sezonui?

1

Transporto specialistas pataria: kaip pasiruošti tamsiajam metų sezonui?

Pagal pagrindinius avaringumo rodiklius Lietuva gana ženkliai atsilieka nuo Europos Sąjungos vidurkio. Žuvusiųjų, sužeistųjų ir įskaitinių eismo įvykių skaičius per pastaruosius 6–7 metus Lietuvos keliuose išsidėsto gana tolygiai, išskyrus pirmuosius tris-keturis metų mėnesius, kai avaringumo rodikliai yra kiek mažesni. Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Automobilių inžinerijos katedros doc. dr. Vido Žuraulio, taip yra dėl to, kad žiemą vairuotojai išsiugdo atsargesnius vairavimo įpročius, dienos šviesėja, gerėja eismo sąlygos, nes po truputį šyla orai, šiek tiek sumažėja keliaujančiųjų skaičius.

„Vasarą ir metų pabaigoje, lapkritį ir gruodį, avaringumas – tolygiai didelis. Šiltuoju metų laiku žmonės dažniau keliauja automobiliais, kartais ir naujais, nepažintais keliais. Vasarą vairuotojai labiau atsipalaiduoja. Puikios oro sąlygos sukelia norą viršyti greitį“, – teigia docentas. 

Būtent ruduo daugeliui vairuotojų asocijuojasi su vis ilgėjančiu tamsiuoju paros metu, kurio metu reikia didelio atidumo, norint laiku pastebėti pėsčiąjį, dviratininką ar kitą automobilį. Spalio pabaigoje, laikrodžių rodykles pasukus viena valanda atgal, temti pradeda dar anksčiau – vos pabaigus darbo dieną, o ilgainiui net ir anksčiau.

„Mūsų akys turi susidoroti su užduotimi – nepasimesti tarp daugybės įvairiausių šviesų ir žibintų miestuose, visiška tamsa užmiesčiuose. Pėstieji, dviratininkai, atvėsus orams linkę dėvėti tamsius drabužius ir ne visada segi atšvaitus, o populiariausios automobilių spalvos – tamsios. Sąlygos vairuotojams iš anksto pastebėti kliūtis kelyje – itin sudėtingos“, – sako VILNIUS TECH ekspertas.

Atėjus rudeniui ypatingai saugotis turėtų ir pėstieji. Ekspertai juos vadina vienais iš pažeidžiamiausių eismo dalyvių. Nedidelis eismo įvykis ar menkas kito automobilio prisilietimas dažniausiai sukelia jiems rimtas traumas. Dėl šios priežasties pėstieji, dalyvaudami eisme, savo saugumu turi rūpintis nuolat.

„Šiems eismo dalyviams svarbiausia pasirūpinti, kad jie būtų kuo geriau matomi, pastebimi vairuotojų. Ryški šviesą atspindinti liemenė, tvarkingi žibintai dviratininkams, paspirtukų vairuotojams, matomoje vietoje prisegtas atšvaitas, žibintas rankoje pėstiesiems – saugumo kelyje užtikrinimo priemonės“, – pataria specialistas.

Anot VILNIUS TECH eksperto, pažeidžiamiems eismo dalyviams, kaip ir visiems kitiems, yra būtinas atidumas ir kitų eismo dalyvių veiksmų  bei situacijos eisme stebėjimas.

Norint tinkamai dėvėti atšvaitą, geriausia jį pritvirtinti ant striukės ar palto – taip gatvėje visada saugos asmens sargybinis. Svarbu, kad atšvaitas būtų matomas: apšviečiamas kuo platesniu kampu, todėl geriausia, kad jis laisvai kabotų prisegtas prie rankovės arba juostų visą ranką, priklausomai nuo atšvaito tipo. Geriausia atšvaitą dėvėti ant dešinės rankos.

„Paskubomis prie rankinės ar kuprinės prisegtas atšvaitas dažnai bus prispaustas prie kūno, jis bus matomas tik iš vienos pusės, todėl ir jo teikiama apsauga bus keletą kartų mažesnė. Atšvaitas neturi būti labai mažas ar įmantrios formos: tai sumažins jo atspindimos šviesos srautą ir tikimybę pėsčiajam būti laiku pastebėtam tamsoje“, – teigia V. Žuraulis.

Važiuojant užmiesčio keliais – svarbiausia atidumas ir saugus važiavimo greitis. Šalikelėje pamačius net menkiausią šviesos blyksnį reikia sumažinti važiavimo greiti, nes tai gali būti laukinio gyvūno akys.

„Pastebėjus laukinį gyvūną arba jam išbėgus į kelią, vairuotojas privalo išlikti budrus, tikėtis dar kelių  ar keliolikos išbėgsiančių gyvūnų, nes jie dažnai migruoja grupėmis“, – primena VILNIUS TECH ekspertas.

Atėjus šaltajam metų sezonui labai svarbu jam paruošti ir savo automobilį. Tinkamai šviečiantys ir sureguliuoti žibintai, gerai veikiantys valytuvai, nerasojantys automobilio langai užtikrina gerą matomumą. Patikimą sukibimą su kelio danga užtikrina tik žieminio tipo padangos: vidutinio arba minkštojo gumos mišinio. Nepatariama, kad jų protektoriaus gylis būtų priartėjęs prie leistino minimalaus, lengviesiems automobiliams – 3 mm.

„Kiti dalykai, tokie kaip įkrauta akumuliatoriaus baterija, kurią rekomenduojama papildomai įkrauti prieš atvėstant orams ir žiemos viduryje, žieminis langų plovimo skystis, ledo gremžiklis, šluotelė sniegui valyti – taip pat ne ką mažiau svarbūs. Kitais automobilio elementais ir eksploataciniais skysčiais reikia rūpintis periodiškai: kaip tą numato gamintojas, nepriklausomai nuo metų laiko“, – pataria docentas.

Prasidėjus pirmosioms šalnoms, kiekvienas transporto priemonės vairuotojas turėtų prisiminti, kad kelio danga dažnai gali būti apgaulinga, ypač ant tiltų viadukų, estakadų. Net geriausios ar brangiausios padangos negali užtikrinti visiško sukibimo užvažiavus ant slidžios kelio dangos.

Pirmosios žiemos dalies metu didesnis avaringumas siejamas su prastomis važiavimo sąlygomis, blogu matomu: tamsa, rūku, lietumi ir sniegu. Taip pat – vasarą užmirštais vairavimo įgūdžiais, dėmesingumo trūkumu ir atsargumu.

Pasak V. Žuraulio, didesnis avaringumas keliuose pastebimas ir penktadieniai. Tai aiškinamas kaip skubotų kelionių, pabaigus darbo savaitę, rezultatas.

„Penktadienio popietę žmonės baigia darbus ir skuba į poilsio, atsipalaidavimo vietas. Pradeda įgyvendinti savaitgalio planus, daugiau laiko praleidžia kelyje, labiau skuba. Kasdienis maršrutas darbas – namai – parduotuvė ar mokykla keičiamas kitu. To pasekmė – didesnis avaringumas“, – teigia VILNIUS TECH ekspertas.

Pranešimą paskelbė: Agnė Augustinaitė, Vilniaus Gedimino technikos universitetas

Kiti skelbimai:
 
REIMA Stemu Black 36
 
Crocs™ Classic Glitter Lined Clog Starry Skies Glitter 39,5
 
REIMA Lampi Candy Pink 140
 
REIMA Passo 569408F Black 23
 
Trilliance Shampoo Žvilgesio suteikiantis šampūnas, 1000 ml

Rekomenduojame

Lietuvoje siūloma įrengti didžiausią Baltijos šalyse sunkiasvorių elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą

Lietuvoje siūloma įrengti didžiausią Baltijos šalyse sunkiasvorių elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą

Per ateinantį dešimtmetį Lietuvoje turėtų būti įrengta didžiausia Baltijos šalyse sunkiasvorių elektromobilių infrastruktūra, apimanti 900 įkrovimo stotelių tinklą.  Tokį tikslą regi Europos automobilių gamintojų asociacija ACEA, Europos Komisiją raginanti skubos tvarka iki 2030 metų įdiegti platų elektrinių sunkiasvorių automobilių infrastruktūros tinklą visoje Bendrijoje. Organizacija remiasi Europos žaliuoju susitarimu dėl klimatui neutralios ir tvarios ekonomikos. Pagal […]

Kvepianti bomba: per karščius automobilių oro gaivikliai gali pridaryti tūkstantinės žalos

Kvepianti bomba: per karščius automobilių oro gaivikliai gali pridaryti tūkstantinės žalos

Lietuvą šiemet aplankė rekordiniai karščiai. Didžiulė kaitra kelia pavojų ne tik gyventojų sveikatai, tačiau ir jų turtui. Visoje šalyje daugėja atvejų, kai dėl didelės oro temperatūros nukenčia automobiliai. Ypatingai stebina sprogstantys oro gaivikliai, kurie pažeidžia automobilių salonus, o didžiausia užfiksuota žala siekia net 6000 eurų. „Susidūrėme su nemažai atvejų, kai dėl karščio išsilydė automobilio salono […]

Akcija „Saugaus eismo stotelės“ – apie saugų mūsų visų eismą keliuose

Akcija „Saugaus eismo stotelės“ – apie saugų mūsų visų eismą keliuose

Valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos (toliau – Kelių direkcija) organizuojamos saugaus eismo stotelės pradeda kelionę po Lietuvos miestus ir miestelius. Š. m. rugpjūčio 2 – rugsėjo 3 dienomis Lietuvos miestuose ir miesteliuose veiks 102 saugaus eismo stotelės, kuriose Kelių direkcijos saugaus eismo specialistai konsultuos lankytojus saugaus eismo temomis. Didžiausias dėmesys bus skirtas labiausiai pažeidžiamiems […]

Savivaldybių vietinės reikšmės keliams papildomai paskirstyta 20 mln. eurų

Savivaldybių vietinės reikšmės keliams papildomai paskirstyta 20 mln. eurų

Susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio įsakymu Lietuvos savivaldybėms papildomai paskirstyta 20 mln. eurų Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų. Vyriausybei pritarus Susisiekimo ministerijos iniciatyvai, šiemet savivaldybės galės pačios spręsti, kokiems jų valdomiems keliams panaudoti šias KPPP lėšas, kurios iki šiol būdavo skiriamos tik žvyrkeliams asfaltuoti. „Pakeitus teisės aktus, savivaldybės neprivalės joms paskirstomų 20 mln. eurų […]

Greičio mėgėjams šalies lenktynininkai siūlo varžytis ne gatvėje, o trasoje

Greičio mėgėjams šalies lenktynininkai siūlo varžytis ne gatvėje, o trasoje

Palangoje vykusios „Aurum 1006 km“ lenktynės kurortą vėl drebino variklių griausmu, o varžybos nestokojo kvapą gniaužiančių ir neretai pavojingų incidentų. Todėl patys besivaržę lenktynininkai pastebi – greičiui ir azartiškam vairavimui skirtos specialios sąlygos, vieta ir laikas. Ne veltui lenktynių, kurias rėmė ir „Volfas Engelman Nealkoholinis“, dalyviai ragina Lietuvos vairuotojus lenktyniauti trasose, bet ne gatvėse, o norintiems […]

Lietuvoje pristatytas naujasis visiškai elektrinis SUV „Audi Q4 e-tron“

Lietuvoje pristatytas naujasis visiškai elektrinis SUV „Audi Q4 e-tron“

Į Lietuvą atvyko „Audi Q4 e-tron“ – pirmasis Keturių Žiedų markės kompaktinis elektrinis SUV, pasižymintis nulinėmis emisijomis, erdviu salonu, progresyviais valdymo, ekranų ir pagalbinių sistemų sprendimais, o papildytos realybės projekcinis ekranas visiškai nauju būdu apjungia virtualų ir realų pasaulius. Naujųjų „Audi Q4 e-tron“ kainos Lietuvoje prasideda nuo 44 700 eurų. „Elektrinis mobilumas plečiasi į vis […]