Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą

Susisiekimo sektorius siekia mažinti transporto keliamą taršą

Siekdama labiau saugoti aplinką ir mažinti poveikį klimato kaitai, Susisiekimo ministerija ketina kartu su universitetais ieškoti būdų, kaip sumažinti transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus.

„Transporto sektoriaus keliama tarša yra neabejotinai žinoma problema, tačiau ilgą laiką šis klausimas nebuvo sprendžiamas. Siekdami teigiamų pokyčių, numatome inicijuoti gilesnį tyrimą ir parengti konkrečių veiksmų planą transporto keliamai taršai mažinti“, – sako susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius.

Ministro teigimu, siekdama aukščiausios inicijuojamo tyrimo kokybės Susisiekimo ministerija kvies bendradarbiauti universitetus. Be to, pažymėtina, kad jau šiuo metu imamasi įvairių priemonių transporto keliamai taršai mažinti.

Viena iš priemonių mažinti taršą yra taršių automobilių skaičiaus mažinimas, skatinant plačiau naudoti elektromobilius. Jų skaičius Lietuvoje didėja, tačiau vis dar sudaro mažiau nei 1 proc. visų automobilių. Šiemet šalyje įregistruoti 330 elektromobilių, maždaug trečdalis jų – nauji. Jau šiuo metu elektromobilių vairuotojai didžiuosiuose Lietuvos miestuose gali nemokamai statyti automobilį mokamose aikštelėse, Vilniuje – važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis. Nuolat plečiamas tiek viešųjų, tiek privačių elektromobilių įkrovimo prieigų tinklas. Viešosiose prieigose, įrengtose panaudojant Europos Sąjungos fondų investicijas, 5 metus nuo jų įrengimo elektromobilius galima įkrauti nemokamai. Šiuo metu svarstomi ilgalaikiai elektromobilių naudojimo skatinimo tikslai ir galimybės.

Kelių transporto keliamą taršą taip pat siekiama mažinti perkeliant krovinių vežimą į kitas mažiau taršias transporto rūšis – geležinkelių ir vandens transportą. Tai svarbu saugant aplinką, nes šiuo metu Lietuvoje daugiausia krovinių pervežama būtent kelių transportu.

Įvairiais skaičiavimais, geležinkelių transportas į aplinką išmeta nuo 3,5 iki 19 kartų mažiau anglies dioksido už kelių transportą. Šis skirtumas priklauso nuo įvairių faktorių, tačiau mažiausias skirtumas fiksuojamas lyginant vilkikus su dyzeliniais traukiniais, didžiausias – su elektra varomais krovininiais traukiniais. Šiuo atžvilgiu itin svarbus projektas „Rail Baltica“, kurį įgyvendinus didelė dalis per Lietuvą Šiaurės–Pietų kryptimi vežamų krovinių galės būti perkelta iš kelių į geležinkelių transportą. Be to, „Rail Baltica“ geležinkelio liniją numatoma elektrifikuoti, todėl atsiras galimybė pasiekti aplinkai palankiausią rezultatą. Lietuvos teritorijoje projektą „Rail Baltica“ numatoma baigti iki 2025 m. pabaigos.

Dar geresnė alternatyva krovinių vežimui sausumos transportu tiek aplinkosaugos, tiek ekonominiu atžvilgiu yra vandens transportas. Siekiant užtikrinti galimybę verslo įmonėms gerokai pigiau nei sausumos keliais vandens transportu gabenti didelius kiekius krovinių, iki 2023 m. numatoma modernizuoti Nemuno upės ruožą nuo Kauno iki Atmatos upės žiočių, užtikrinant reikiamą jo gylį ir plotį bei pagerinant sąlygas laivybai. Potencialių krovinių vežėjų apklausa rodo, kad jau iškart įgyvendinus projektą krovinių vežimo vandens transportu paklausa per metus sudarys apie 300 tūkst. t per metus.

Pažymėtina, kad 20 šalies savivaldybių jau parengė darnaus judumo mieste planus (DJMP). Tokius planus Susisiekimo ministerija rekomendavo rengti savivaldybėms, turinčioms ne mažiau kaip 25 tūkst. gyventojų ar kurorto statusą. Vienas svarbiausių DJMP aspektų – tai priemonės, kurios padėtų suvaldyti eismo srautus ir mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą, ypač rytinio ir vakarinio piko metu. Siekiama, kad efektyviai veiktų alternatyvūs keliavimo būdai – viešasis transportas, transporto priemonių dalinimosi platformos, keliavimas dviračiu ar pėsčiomis.

Siekdama mažinti transporto keliamą taršą, Lietuva pasisako ir už nuoseklią Europos Sąjungos transporto politiką bei politinę valią netvirtinti šiam tikslui prieštaraujančių nuostatų atskiruose teisės aktuose. Pavyzdžiui, Lietuva kartu su vienmintėmis ES šalimis siekia, kad būtų atmestas siūlomas ES „Mobilumo paketo“ reikalavimas periodiškai grąžinti krovinines transporto priemones į jų registravimo šalį, nes tai gerokai padidintų tuščių transporto priemonių kelionių skaičių ir oro taršą. Svarstant „Mobilumo paketą“ vienmintės ES šalys pabrėžia, kad siekiant ES aplinkosaugos tikslų turi būti išlaikytas nuoseklumas, rengiant ES teisės aktus neturėtų būti taikomi dvigubi standartai.

Pranešimą paskelbė: Dalia Perednienė, LR Susisiekimo ministerija

Kiti skelbimai:
 
Egg Pore Blackhead Steam Balm Valomoji šildanti kaukė nuo inkštirų, 30g
 
Vagabond Sprint 2.0 4829-202 Caribbean Blue Multi 39
 
Columbia Snuggly Bunny Bunting Coll Navy/Pine Green Critter Block 74
 
Happy Socks Sketch Multi 9300 36-40
 
Crocs™ Reviva Flip Women's Melon/White 42,5

„Bolt“ pristato naujieną: nuo šiol į kelionės maršrutą galima įtraukti kelis sustojimus

Europoje pirmaujančios pavėžėjimo paslaugų platformos „Bolt“ kelionės Lietuvos gyventojams nuo šiol tampa dar patogesnės. Keleivių patirtis lengvina mobiliojoje programėlėje „Bolt“ įdiegta nauja funkcija, kuri leidžia į kelionės maršrutą įtraukti keletą papildomų stotelių.  Norint pasinaudoti šia funkcija, programėlėje „Bolt“ esančio kelionės adreso laukelio dešinėje pusėje tereikės paspausti mažą pliuso ženklą: taip keleiviai į savo kelionės maršrutą galės iš anksto įterpti norimas papildomas stoteles. Vienai kelionei bus galima nurodyti iki trijų stotelių, o paskutinis sustojimas – galutinis kelionės tikslas.  „Mūsų siekis – užtikrinti, kad kelionės „Bolt“ taptų dar sklandesnės ir patogesnės. Todėl džiaugiamės galėdami pasiūlyti šią naują funkciją, teikiančią pridėtinės vertės ne tik mūsų keleiviams, bet ir vairuotojams. Atnaujinta programėlė padės vairuotojams lengviau planuoti savo laiką, o […]

  Straipsniai »
Geresnė Kauno jungtis su užmiesčiu: svarstoma apie naują tiltą per Nevėžį

Geresnė Kauno jungtis su užmiesčiu: svarstoma apie naują tiltą per Nevėžį

Vaizdingą Nemuno ir Nevėžio santaką Raudondvario plento gale pėstieji ir dviratininkai netrukus galės pasiekti dar patogiau. Ties Žemaisiais Kaniūkais savavališkus pylimus abipus kelio sulyginus su žeme, jų vietoje bus įrengti platūs šaligatviai. Kitas klausimas – sklandus automobilių judėjimas. Siekiant užtikrinti saugų eismą ir greitą susisiekimą su užmiesčiu, Kaunas svarsto galimybes statyti naują tiltą per Nevėžį […]

  Straipsniai »
Šilta žiema ir Dakaras kaitina aistras – registracija į „Moterų ralį“  įgauna pagreitį

Šilta žiema ir Dakaras kaitina aistras – registracija į „Moterų ralį“ įgauna pagreitį

Didžiausias Lietuvoje ir išskirtinai moteriškai auditorijai skirtas automobilių sporto renginys „Moterų ralis“ skaičiuoja naujus registracijos rekordus. Per pirmas kelias registracijos savaites į renginį užsiregistravo virš 200 komandų ir beveik 700 dalyvių. „Ekranuose šmėkščiojantys įspūdingi Dakaro ralio vaizdai, o gal šilta žiema kursto moterų azartą, tad net trečdalis užsiregistravusių į „Moterų ralį“ yra naujokės. Tik dešimtadalyje […]

  Straipsniai »
ES suteikė Estijos pavėžėjimo paslaugų platformai „Bolt“ 50 mln. Eur vertės kreditą

ES suteikė Estijos pavėžėjimo paslaugų platformai „Bolt“ 50 mln. Eur vertės kreditą

EIB suteikia įmonės „Bolt“ plėtrai bei tyrimams ir naujiems produktams kurti 50 mln. Eur vertės kvazikapitalo kreditą. „Bolt“ investuos šios paskolos lėšas į savo teikiamų pavėžėjimo paslaugų saugos, patikimumo ir tvarumo didinimą, taip pat į naujų paslaugų teikimą, pavyzdžiui, automobilių, dviračių nuomos ir maisto pristatymo į namus paslaugas. Susitarimą remia pagal Junkerio planą įsteigtas Europos strateginių investicijų […]

  Straipsniai »