Su Azija prekiaujantys Lietuvos verslai suka galvas dėl pabrangusio dolerio

1

Su Azija prekiaujantys Lietuvos verslai suka galvas dėl pabrangusio dolerio

Ženkliai pabrangęs JAV doleris su Azijos šalimis prekiaujančius Lietuvos verslus verčia mažinti pelną bei kelti produktų kainą, mat importo kaštai išaugo net iki 20%, JAV doleriui ir toliau išliekant populiariausia valiuta atsiskaitant su šiuo regionu. Kainų augimui įtaką daro ir logistikos problemos. Tačiau norintys bent kiek sumažinti praradimus verslininkai rado alternatyvą – atsiskaityti vietinėmis valiutomis, kurių kursas euro atžvilgiu išliko palankesnis.

Tarptautinius prekybinius sandorius sudarinėjančioms Lietuvos įmonėms pastarieji metai nepašykštėjo išbandymų. Praėjusių metų gale pablogėjo Lietuvos santykiai su Kinija, netrukus – karas, o galiausiai ir istorinis JAV dolerio sustiprėjimas. Tuo metu kai ši valiuta išgyvena istorinį pakilimą, euro kursas jo atžvilgiu murgdosi 20 metų nematytose žemumose, kai valiutų santykis buvo nukritęs iki 1,00580 JAV dolerio už 1 eurą. Pastarosiomis savaitėmis jis svyruoja apie 1,02 JAV dolerių už 1 eurą.

Prekybinių ryšių, kuriuose atsiskaitoma JAV doleriais, turintiems Lietuvos verslams pastarąjį mėnesį pirkti tapo labai brangu. Brangstant žaliavoms, tiekėjams didinant kainą, įmonėms pabrango įsigyjamų prekių savikaina. Palyginus šių metų laikotarpį kuomet JAV dolerio kursas euro atžvilgiu šoktelėjo nuo 1,20 iki 1,001 už 1 eurą, prekių savikaina vien dėl valiutos kurso svyravimų pakilo 20%.

Juaniais įsigyti prekių galima pigiau

Tad reaguodami į sudėtingą situaciją, iš Kinijos, Honkongo, Vietnamo, Tailando, Taivano, Indijos ar Singapūro importuojantys verslininkai ieško alternatyvų. Valiutų konvertavimo ir tarptautinių mokėjimų verslui bendrovė „ArcaPay“ sulaukia kreipimųsi dėl sandorių apmokėjimo Azijos valiutomis, ypač Kinijos juaniu. Pagal atliekamų tarptautinių mokėjimų skaičių per šią bendrovę būtent Kinija yra pagrindinė Lietuvos prekybos partnerė.

„JAV dolerio vertė euro atžvilgiu augo daugiau nei juanio euro atžvilgiu, tad šiuo metu verslui paranku teirautis tiekėjų kainų ne JAV doleriais, bet dviem valiutomis – ir JAV doleriais, ir juaniais. Tokia mokėjimų metodika yra įprasta ir prekyboje su Lenkija, kur dažnai sąskaitos išrašomos ir zlotais, ir eurais. Kinijos atveju galima palyginti, kuri valiuta yra palankesnė. Mūsų paskaičiavimu juaniais įsigyti prekių galima apie 5% pigiau”, – įžvalgomis dalinosi „ArcaPay“ vadovas Lietuvoje Virginijus Kaušas.

Pasak eksperto, labiausiai laimėjo tos tarptautine prekyba užsiimančios įmonės, kurios metų pradžioje pasinaudojo išankstinių valiutos sandorių fiksavimo galimybe. Nes tuo metu euro vertė JAV dolerio atžvilgiu dar siekė arti 1,15 JAV dolerio už 1 eurą. Tad tie, kurie užsifiksavo sandorius prieš metus, dabar, atėjus atsiskaitymo dienai, jie moka apie 15% mažiau nei dabar mokama rinkoje. Tačiau neužfiksavusiems sandorių anksčiau, bet norintiems sušvelninti importo pabrangimą, siūloma už sandorius su tiekėjais iš Azijos šalių siekti atsiskaityti kitomis valiutomis. Pavyzdžiui, palyginus su prieš metus buvusia situacija Kinijos juanio, Honkongo dolerio bei Indijos rupijos vertės euro atžvilgiu nukrito apie 5-10%.

Dėl pabrangusios logistikos kyla krovinio kaina

Importuojantiems iš Azijos šalių verslininkams kyla ir kitų iššūkių. Vienas jų – ištįstantis logistikos laikas. Su tuo teigė susiduriantis elektronikos prekėmis prekiaujančios įmonės „Krinona“ direktoriaus pavaduotojas Renaldas Pleškys. Pavyzdžiui, iš Kinijos prekės keliauja traukiniu arba laivais, užtrunka apie 30-60 dienų. Gabenant traukiniu už prekes Lietuvos verslininkai turi sumokėti prieš pakraunant krovinį, gabenant jūra – pagal susitarimą: prieš gabenant krovinį arba jau gavus krovinio važtaraštį. Pasitaiko, kad kai kurie tiekėjai vėluoja pagaminti prekes, tuomet iškyla dar didesnių problemų dėl logistikos – krovinys pabrangsta ir pailgėja gabenimas.

„Kai gamintojai vėluoja, turime gabenti greitesniu transportu ir tai kainuoja daugiau. Birželį kainos buvo nukritę ir traukiniu gabenti netgi labiau apsimokėjo, dabar vėl gana stipriai gabenimo traukiniu kainos išaugo. Dėl pabrangusios logistikos krovinys gali pabrangti netgi 20%. Dar papildomai brangimui daro įtaką ir JAV dolerio sustiprėjimas“, – patirtimi pasidalino R. Pleškys. Prekes „Krinona“ importuoja iš Kinijos, Korėjos, Indijos, Vietnamo, Japonijos, JAV, Didžiosios Britanijos ir ES šalių: Italijos, Ispanijos, Vokietijos, Belgijos, Nyderlandų, Čekijos.

Užfiksuoja patinkantį kursą į ateitį

R. Kaušo teigimu, esant sudėtingai logistikai, įmonės rizikuoja valiutos kurso pasikeitimu. Kaip dabartinė situacija rodo, pokytis gali siekti ir 10%. Tad įmonės, susiduriančioms su ilgais logistikos terminais, dažnai fiksuoja valiutos pirkimą ateityje išankstiniais sandoriais. Vis dėlto, siekiant valdyti valiutos kurso riziką dabartinėje situacijoje, pasak V. Kaušo, reikia pasvarstyti, ar verta sandoriuose fiksuoti dabartinį valiutos kursą. „Tarp klientų pastebėjome sprendimų tendenciją, kad vis daugiau verslininkų užfiksuoja patinkantį kursą į ateitį. Nebūtinai renkasi ilgą laikotarpį, kai kurie fiksuoja ir mėnesį į priekį, ir kelis”, – teigė R. Kaušas.

Neskaitant bankų, kurie aptarnauja didžiąją dalį verslo atliekamų tarptautinių mokėjimų, „ArcaPay“ yra viena dominuojančių įmonių verslo mokėjimų tarp Lietuvos ir Kinijos rinkoje. Per šią įmonę atsiskaitoma daugiau nei už 5% viso Lietuvos importo iš Kinijos rinkos. Pasak eksperto, palyginus šių metų antrąjį ketvirtį su pirmuoju, atsiskaitymai už importą iš Kinijos nesumažėjo ir net paaugo 15%. Tiesa, buvo pastebėta tendencija, kad lietuvių įmonės tas pačias prekes iš kinų ėmė pirkti ir per Honkongą, kur mokėjimų kiekis antrąjį šių metų ketvirtį augo net 65%. Padidėjusias importo apimtis gali patvirtinti ir R. Pleškys, kadangi įmonė toliau plečia prekės ženklų asortimentą prekėmis, kurias importuoja.

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2022 m. sausį-gegužę lietuviškos kilmės prekių eksportas į Kiniją sumažėjo 90 proc., lyginant tokiu pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Tuomet į Kiniją lietuviškų prekių išvežta už 72 mln. eurų, šiemet – 7,1 mln. eurų. O importas iš Kinijos lyginant pirmuosius penkis 2021 ir 2022 metų mėnesius, išaugo 41 proc. – nuo 567 iki 803 mln. eurų.

Pranešimą paskelbė: Vykintė Budrytė, We are marketing, UAB

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Vairuotojų išbandymas duobėtais keliais ir gatvėmis: nuostoliai siekia tūkstančius

Vairuotojų išbandymas duobėtais keliais ir gatvėmis: nuostoliai siekia tūkstančius

Atėjus pavasariui vairuotojų gyvenimą kartina duobės mūsų šalies gatvėse ir keliuose. Pataikius į duobę kartais pakanka pakeisti padangą, tačiau dažnai transporto priemonę, deja, tenka gabenti į remonto dirbtuves. Draudikų duomenimis, po tokių įvykių automobilių savininkams yra atlyginami nuo kelis šimtus iki septynis tūkstančius eurų siekiantys nuostoliai. „Šių įvykių padaugėja pavasarį, kai, šylant orui, atsiranda daug […]


Planuojate pirkti elektrinį automobilį? Štai ką turite žinoti apie jo įkrovimą namuose

Planuojate pirkti elektrinį automobilį? Štai ką turite žinoti apie jo įkrovimą namuose

Komentaro autorius: Aurimas Tamašauskas, BMW atstovės Lietuvoje „Krasta Auto“ vadovas Pasauliui bandant prisitaikyti prie klimato pokyčių, elektrinių automobilių paklausa didėja sulig kiekvienais metais. Remiantis duomenimis, vien Jungtinėje Karalystėje praėjusių metų spalio pabaigoje keliuose buvo skaičiuojama beveik 1 mln. elektrinių automobilių. Nors Lietuvos statistika šiandien yra gerokai kuklesnė, tačiau tokių automobilių paklausa taip pat sparčiai auga. […]


Transporto sektoriaus apžvalga: 2023 m. sparčiai augo krovinių vežimas keliais, vežta daugiau keleivių

Transporto sektoriaus apžvalga: 2023 m. sparčiai augo krovinių vežimas keliais, vežta daugiau keleivių

Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 metais išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai taip pat išaugo keleivių vežimas – visų rūšių transportu vežta beveik 7 proc. daugiau keleivių. „Nors 2023-ųjų pradžioje vyravo ekonominio neapibrėžtumo nuotaikos, Lietuvos transporto bei logistikos sektorius išlieka konkurencingas. Labiausiai tam įtakos turėjo padidėję tiek tarptautinių, tiek vidaus […]


Seimo nario A. Bagdono pranešimas: „Pabandom iš naujo – Seimas vėl turės spręsti, ar liberalizuoti techninės apžiūros rinką“

Seimo nario A. Bagdono pranešimas: „Pabandom iš naujo – Seimas vėl turės spręsti, ar liberalizuoti techninės apžiūros rinką“

2024 m. kovo 13 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimo pavasario sesijoje registruotas įstatymų paketas, kuriuo naikinami automobilių techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ir paplitimo šalyje ribojimai. Iš Transporto veiklos pagrindų įstatymo siūloma išbraukti apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ir jų išdėstymo šalies teritorijoje nuostatas. Šį ribojimą […]


5 naudingi patarimai: kaip paruošti automobilį šiltajam sezonui?

5 naudingi patarimai: kaip paruošti automobilį šiltajam sezonui?

Žiema automobilių vairuotojams atneša nemažai iššūkių, todėl jai pasibaigus itin svarbu nuodugniai įvertinti savo automobilio būklę ir paruošti jį artėjantiems šiltesniems orams. Automobilių istorijos ataskaitas teikiančios įmonės „carVertical“ ekspertai dalinasi patarimais, kaip pasirūpinti automobiliu po žiemos ir užtikrinti, kad šiltuoju metų laiku jis veiktų be priekaištų. Dažniau plaunamas automobilis rūdija lėčiau Nors automobilį patariama plauti […]


Gatvėse nuovažos galės būti dažnesnės

Gatvėse nuovažos galės būti dažnesnės

Nuo šiol kai kuriais atvejais B kategorijų gatvėse išvažiavimai ir įvažiavimai dešiniaisiais posūkiais galės būti įrengiami ne kas 150 metrų, kai buvo numatyta iki šiol, o kas 100 metrų. Tai įteisinta statybų techninio reglamento (STR) „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ pataisose. STR numatyta, kad jeigu B kategorijų gatvėse nėra galimybių išlaikyti 150 metrų […]