Skirstymo operatorius ruošiasi didžiulei elektromobilių infrastruktūros plėtrai

Skirstymo operatorius ruošiasi didžiulei elektromobilių infrastruktūros plėtrai

Abejonių nėra – šalyje numatomas elektromobilumo virsmas ir didžiulė elektromobilių infrastruktūros plėtra: elektromobilių skaičiaus augimas, atitinkamai poreikis jų įkrovimo prieigoms visos šalies mastu. Siekiant pasiruošti šiai transformacijai, bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO), kartu su Energetikos ir Susisiekimo ministerijomis inicijavo išsamią studiją, kurios vienas iš uždavinių buvo įvertinti elektros skirstomojo tinklo pasiruošimą elektromobilumo plėtrai Lietuvoje.

Šiandien susiekimo ministerija pristatė viešosios elektromobilių įkrovimo infrastruktūros žemėlapį, kuriame atvaizduojamos jau esamos ir planuojamos elektromobilių įkrovimo prieigos iki 2030 metų.

Prie šio projekto prisidėjo ir ESO – parengė ir visos šalies savivaldybėms pateikė žemėlapius su skirstomųjų tinklų pajėgumų informacija, kurių dėka, atsižvelgiant į laisvus tinklo pajėgumus buvo galima patogiau įvertinti galimas elektromobilių įkrovimo stotelių vietas.

„Elektromobilumas, kaip dar vienas itin reikšmingas energetikos sektoriaus transformacijos elementas įgauna pagreitį ir per ateinantį dešimtmetį, kartu su atsinaujinančios energetikos plėtra bus vienas kertinių aspektų įgalinsiančių šią transformaciją. Elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros planai artimiausiam dešimtmečiui yra itin ambicingi, tą matome ir iš esamų plėtros projektų ESO tinkle ir patvirtina atlikta analizė“, – teigia ESO vadovas Mindaugas Keizeris.

Pasak jo, natūralu, jog tokie didžiuliai pokyčiai, įgyvendinami su pagreičiu sukurs iššūkius, tačiau jiems ruošiamės ir esame pasiryžę įveikti. Ieškome, bandome ir taikome efektyvesnius sprendimus, aktyviai bendradarbiaujame atsakingomis ministerijomis, savivaldybėmis ir kitomis valstybės institucijomis planuojant viešų įkrovimo prieigų vietas, siekiant optimizuoti investicijas, pabrėžia M. Keizeris.

Studija nulems tolimesnius veiksmus

Bendrovės užsakymu „Smart Continent LT“ atlikta studija identifikavo papildomas infrastruktūros plėtrai reikalingas priemones bei skirstomojo tinklo efektyvumą ir valdymą įgalinančių technologijų ir sprendinių pritaikymą. Šios studijos rezultatai bus naudojami tolimesnių bendrovės veiksmų planavimui bei įgyvendinimui.

Studijos rengėjų nuomone, įgyvendinant skatinimo priemonėmis paremtą scenarijų, iki 2030 m. transporto grynųjų elektromobilių parkas augtų 16,4 kartų ir siektų apie 260 tūkst. elektromobilių arba 16 proc. viso Lietuvos transporto priemonių parko. Prognozuojama, kad elektromobiliai 2030 m. suvartos 7,6 proc. bendro šalies elektros energijos poreikio ir bus viena iš pagrindinių jo augimo priežasčių. Dėl jų atsirastų papildomas 1,09 teravatvalandės (TWh) elektros energijos poreikis.

Pasak analizės, už aštuonerių metų Lietuvoje turėtų būti daugiau nei 85 tūkst. įkrovimo prieigų. Prognozuojama, kad šalyje privačių įkrovimo prieigų skaičius sieks daugiau nei 70 tūkst. Studijos autorių nuomone, infrastruktūra turėtų būti plėtojama atsižvelgiant į galutinio naudotojo poreikį, prognozuojama, kad daugiausia turėtų būti privačių įkrovimo stotelių iki 11 kilovatų (kW) galios. Tokios galios pilnai pakanka pakrauti elektromobilį namų sąlygomis. Didžiausią dalį viešųjų įkrovimo prieigų sudarys prieigos nuo 50 kW iki 150 kW galios.

Svarbus efektyvus galios išnaudojimas

„Svarbus pasirengimas pritaikyti elektros tinklą šių dienų bei ateities poreikiams – ESO pasiruošusi šiai energetikos transformacijai, siekiame ir toliau nuosekliai investuoti į patikimą, pakankamą ir kokybišką tinklo infrastruktūrą, tačiau tuo pačiu reikšmingas bus pačių klientų efektyvus galios išnaudojimas.“, – sako M. Keizeris, pridurdamas, kad 84 proc. visų įkrovimo prieigų priklausys fiziniams asmenims, 54 proc. iš jų prie daugiabučių – tai šiuo metu vienos opiausių vietų dėl nesuformuotų sklypų ir kitų aspektų. Tačiau situacijos yra išsprendžiamos.

Anot ESO vadovo, svarbu diegti sprendimus kurie įgalintų efektyvesnį galios panaudojimą, pvz. įrengiant poreikius atitinkančios galios įkrovimo prieigas, diegti pažangius sprendimus ir skatinant efektyvesnį įkrovimo prieigų galios išnaudojimą. Būtina stiprinti daugiabučių kiemų tvarkymo programas, mažinti administracines kliūtis, kad gyventojai ir bendrijos greičiau galėtų įrengti įkrovimo prieigas nesuformuotuose sklypuose ir įgalinti esamą daugiabučio galią efektyviai išnaudojančių sprendimų taikymą, pvz. dinaminio galios valdymo sprendimą, teigia atstovas.

ESO greta studijos atlieka inovatyvių technologijų praktinius testavimus (dinaminis galios valdymas) ir tokiu būdu išbandomi nauji sprendimai, kurie įgalina efektyviau tiek prijungti krovimo stoteles, tiek užtikrinti racionalų jų išnaudojimą.

Investicijos numatomos tolygios

Elektros skirstomojo tinklo pasiruošimo energetikos transformacijai įvertinimas parodė, kad dėl elektromobilių ir įkrovimo stotelių plėtros, investicijų į elektros energijos tinklus poreikis gali siekti apie 300 mln. eurų. Atlikus preliminarų vertinimą, nustatyta, kad daugiausia iššūkių dėl didesnės galios prieigos taškams kyla skirstymo tinkle, kur atskirais atvejais reikalingos investicijos į prieigos galios didinimą, naujos infrastruktūros statybą, apimant skirstymo tinklą ir transformatorines.

Anot ESO atstovo bendros investicijos skaičius gali keistis, įtaką tam daro, konkrečios stotelių lokacijos, išdėstymas, pajėgumai ir kiti susiję aspektai. Pvz. didžiųjų miestų centre prijungimas gali kainuoti kelias dešimtis tūkst. eurų, o mažesniame miestelyje – vos tūkstantis.

Detalią studijos ataskaitą ir apibendrinimą apie elektromobilio plėtrą rasite nuorodoje.

Pranešimą paskelbė: Paulius Kalmantas, Ignitis grupė, UAB

Rekomenduojame

Greičiausias „BWM M“ serijinis modelis – tokių išleis tik tūkstantį

Greičiausias „BWM M“ serijinis modelis – tokių išleis tik tūkstantį

Sportinių BMW automobilių gamybos padalinys „BMW M GmbH“, šiemet minintis 50 metų jubiliejų, pristatė itin greitą specialaus leidimo automobilį – „BMW M4 CSL“. Tai greičiausią garsiosios Niurburgringo trasos įveikimo laiką pademonstravęs BMW serijinis modelis. Šių sportiškų automobilių visame pasaulyje bus pagaminta tik 1 tūkstantis. Naujojo modelio pavadinime naudojamos raidės CSL žymi žodžius Competition, Sport ir […]

Europos investicijų banko konsultavimo paslaugų tarnyba remia žaliąją krovininę laivybą Lietuvos vidaus vandenyse

Europos investicijų banko konsultavimo paslaugų tarnyba remia žaliąją krovininę laivybą Lietuvos vidaus vandenyse

Projekto tikslas – atnaujinti krovinių gabenimą vandens transportu tarp dviejų didžiųjų Lietuvos miestų: Klaipėdos ir Kauno Per Europos investavimo konsultacijų centrą EIB teikia konsultacinę paramą Lietuvos vidaus vandens kelių direkcijai, kad šalies transporto infrastruktūra būtų tvaresnė Europos investicijų bankas (EIB) ir Lietuvos vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) pasirašė konsultavimo paslaugų sutartį, pagal kurią bus teikiama […]

Dviračių gatvės Lietuvos miestuose: eismo organizavimas palankesnis ne automobiliams, bet dviratininkams

Dviračių gatvės Lietuvos miestuose: eismo organizavimas palankesnis ne automobiliams, bet dviratininkams

Nuo birželio 1 d. Lietuvos miestuose galės atsirasti „Dviračių gatvės“ – tokiu nauju kelio ženklu pažymėtos gatvės bus skirtos mišriam dviračių ir automobilių, kitų ne motorinių ir motorinių transporto priemonių eismui. Jose eismo dalyviams galios specialūs Kelių eismo taisyklių reikalavimai, o dviratininkai galės jaustis gerokai laisviau ir saugiau. „Dviračių gatvių atvėrimas – naujas žingsnis skatinant […]

Vilniuje pristatyta nauja gatvė

Vilniuje pristatyta nauja gatvė

Šnipiškės toliau atsinaujina – tarp Žalgirio iki Lvivo gatvių šiandien šventiškai atidaryta nauja beveik kilometro ilgio Kernavės gatvė.  Gatvė įrengta rūpinantis, kad ji būtų patogi, saugi, žalia, gyva, kaimyniška, tiesiog – jauki.  „Šnipiškės stiebiasi, priimdamos ir naujus verslus, ir naujus gyventojus, o kartu išlaikydamos autentišką dvasią. Kernavės gatvės vietoje prieš kelerius metus buvo tiesiog išvažinėtas molynas, […]

Moterų jūrininkių dienos proga „Stena Line“ praneša apie pirmąją laivo kapitonę

Moterų jūrininkių dienos proga „Stena Line“ praneša apie pirmąją laivo kapitonę

Nedaugelis žino, bet šiandien Tarptautinė jūrininkystės organizacija oficialiai mini Tarptautinę moterų jūrininkių dieną. Pasaulinis laivybos sektorius kasmet pažymi reikšmingą moterų vaidmenį jūrų pramonėje ir atkreipia dėmesį į iššūkius, su kuriais susiduriame norėdami padėti kiekvienai moteriai sėkmingai siekti karjeros jūroje. Švedijos keltų bendrovė „Stena Line“ gegužę taip pat švenčia įvairovės mėnesį, todėl kartu su šia proga […]

„Volkswagen“ ir „Audi“ pirmojo 2022-ųjų trečdalio rezultatai: nors iššūkių nemažėja, rinka pamažu atsigauna

„Volkswagen“ ir „Audi“ pirmojo 2022-ųjų trečdalio rezultatai: nors iššūkių nemažėja, rinka pamažu atsigauna

„Moller Baltic Import“, importuojanti „Volkswagen“ keleivinius bei komercinius automobilius Baltijos šalyse ir „Audi“ automobilius Lietuvoje bei Latvijoje, per pirmąjį 2022 metų trečdalį pagerino savo pardavimų rezultatus. Nors rinka susiduria su vis daugiau naujų iššūkių, naujų automobilių gamybos pajėgumai pamažu stabilizuojasi. „Volkswagen“ keleivinių elektromobilių pardavimai Baltijos šalyse išaugo 41 proc. Vienintelis smuktelėjęs segmentas buvo „Volkswagen“ komerciniai […]