Saugaus vairavimo ekspertai: Lietuvos vairuotojų kultūra gerėja, bet pasitempti yra kur

1

Saugaus vairavimo ekspertai: Lietuvos vairuotojų kultūra gerėja, bet pasitempti yra kur

Statistika ir ekspertai liudija, kad Lietuvos gyventojų vairavimo kultūra gerėja – tragiškai pasibaigusių įvykių skaičius Lietuvos keliuose per dešimt metų sumažėjo dvigubai. Tačiau erdvės tobulėjimui dar tikrai yra. Kur galėtų pasitempti lietuviai ir kokių priemonių tam reikėtų, pasakoja vairavimo specialistai ir viešojo sektoriaus bei verslo atstovai.

Lietuvos vairuotojai vis dažniau perima Vakarų šalyse įprastus mandagumo keliuose įpročius, pasakoja vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.

„Žmonės daugiau keliauja, mato geruosius pavyzdžius kitose šalyse, tad pokyčių Lietuvos keliuose tikrai yra. Palyginus, kokia vairavimo kultūra mūsų keliuose buvo anksčiau, o kokia yra dabar – matyti nemažas skirtumas“, – sako A. Pakėnas.

Pavyzdžiui, vis daugiau vairuotojų esant intensyviam eismui pagrindinėje gatvėje draugiškai įleidžia kitus eismo dalyvius iš kiemo ar degalinės, kad šie galėtų saugiau įsilieti į eismą. Taip pat tampa vis įprasčiau iš šalutinės greitėjimo juostos „užtrauktuko“ principu įleisti į pagrindinį kelią norinčius įvažiuoti automobilius.

Eglė Kučinskaitė, Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) komunikacijos vadovė, pastebi, kad vairuotojai vis dažniau laikosi ir „nerašytų“ mandagumo keliuose taisyklių.

„Jau tapo įprasta, kad praleidus įsilieti į eismą norintį vairuotoją, šis padėkoja šviesos signalais. To nėra kelių eismo taisyklėse, bet tai tapo savotiška etiško vairuotojo norma. Net vaikai automobilyje laukia ir džiaugiasi, kai kitas vairuotojas padėkoja“, – sako E. Kučinskaitė.

Taisyklės esą galioja tik egzamino metu

Gerėjanti eismo kultūra prisideda prie didesnio saugumo keliuose, pažymi ekspertai. Lietuvos kelių policijos duomenys rodo, kad 2011–2021 m. šalies keliuose žuvusiųjų skaičius 1 mln. gyventojų sumažėjo per pusę, o pernai jis susilygino su pastarųjų metų Europos Sąjungos (ES) vidurkiu (43 žuvusieji 1 mln. šalies gyventojų). Palyginimui, mažiausiai žmonių iš ES šalių keliuose žūsta Maltos, Švedijos, Danijos, Airijos ir Nyderlandų keliuose – milijonui šių šalių gyventojų tenka mažiau nei 30 žuvusiųjų.

Kita vertus, nepaisant gerėjančių tendencijų, Lietuvos vairuotojams dar yra, kur tobulėti. Prieš porą metų „Spinter“ atliktas tyrimas rodo, kad Lietuvos gyventojai vairavimo kultūrą šalyje vertina tik kiek daugiau nei patenkinamai – 6,3 balo iš 10-ies.

A. Pakėnas atkreipia dėmesį, kad kultūros vystymąsi stabdo visuomenėje vis dar vyraujantis gajus įsitikinimas, jog taisyklės privalomos tik „Regitros“ vairavimo egzamino metu.

„Dažnai girdžiu žmones sakant, kad pradžiai reikia išmokti vairuoti taip, kaip reikia „Regitrai“, o po to jau galima vairuoti, kaip nori. Tokį požiūrį besimokantieji vairuoti įgauna dar iki ateidami į vairavimo mokyklą ir mums, vairavimo instruktoriams, pakeisti mokinių mąstyseną jau būna labai sunku. Dėl to reikėtų teisingą požiūrį į vairavimą diegti dar šeimoje“, – sako A. Pakėnas.

Toleruoja pažeidėjus ir neatnaujina žinių

E. Kučinskaitė taip pat pastebi, kad vairavimo kultūrai Lietuvoje kenkia ydingas visuomenės požiūris. Visų pirma, sako ji, Lietuvos vairuotojai linkę užsimiršti, kad vairuodami yra atsakingi už savo ir kitų gyvybę.

„Be to, mūsų atliktos apklausos rodo, kad labai didelė visuomenės dalis vis dar tolerantiškai žiūri į kelių eismo taisyklių pažeidėjus, pavyzdžiui, prie vairo sėdančius neblaivius ar greitį viršijančius vairuotojus“, – sako LTSA atstovė.

A. Pakėnas priduria pastebintis ir dar vieną vairavimo kultūros problemą – Lietuvoje vairuotojai dažnai užmiršta, kad žinias apie taisykles būtina nuolat atnaujinti. 

„Vairavimas yra kaip darbas, kurio įgūdžius privalu vis atšviežinti. Juk gydytojai, pavyzdžiui, nuolat domisi savo srities pakeitimais, atnaujina žinias, tačiau vairuotojai to kažkodėl nedaro. Jie kartą išmoko vairuoti ir galvoja, kad moka visam gyvenimui“, – sako A. Pakėnas.

Eismo saugumo iniciatyvos

Siekdami pakeisti visuomenės požiūrį, įvairių iniciatyvų imasi tiek privatūs verslai, tiek valstybė. Pavyzdžiui, automobilių dalijimosi platforma „CityBee“ ne tik viešojoje erdvėje ir įmonės programėlėje nuosekliai edukuoja vairuotojus, kaip kelyje elgtis saugiau, bet ir taiko papildomas priemones, kurios padeda išvengti eismo įvykių kelyje.

Mūsų statistika rodo, kad absoliuti dauguma „CityBee“ vairuotojų yra kultūringi ir tik labai maža dalis jų patenka į eismo įvykius. Vis dėlto, kadangi mūsų paslaugomis naudojasi reikšminga dalis Lietuvos vairuotojų, jaučiame atsakomybę prisidėti prie pozityvių pokyčių šalies vairavimo kultūroje. Skatindami tik atsakingą vairavimą edukuojame vairuotojus prevenciškai, taikome nulio promilių politiką, o nusižengusiems skiriame net griežtesnes baudas nei reikalauja įstatymai. Jau daugiau nei metus sėkmingai veikia mūsų automatizuotų skambučių sistema greitį viršijantiems – beveik 70 proc. vairuotojų, gavę įspėjimą, sumažina greitį. Taip pat periodiškai informuojame klientus apie sudėtingas eismo sąlygas, kelių eismo taisyklių pasikeitimus“, – sako „CityBee“ komunikacijos vadovė Ugnė Bartašiūtė. 

Tuo metu LTSA kartu su Kelių policija šiemet balandį vykdė akciją „Nevirduliuok“, kurios metu skatino kultūringą ir ramų vairuotojų elgesį bei supratingumą ir pagarbą kitiems eismo dalyviams.

„Daug nekultūringo vairavimo atvejų lemia vairuotojų karščiavimasis kelyje. Dėl to surengėme akciją, kurios metu stabdėme vairuotojus ir dovanojome  jiems arbatos, primindami, kad eisme svarbu neskubėti, nesikarščiuoti, taip sakant, „nevirduliuoti“. Smagu, kad didžioji dalis  vairuotojų priėmė mus džiugiai, bet buvo ir pykčio protrūkių, nepatenkintų, kad yra stabdomi, – pasakoja E. Kučinskaitė. – Saugiam ir kultūringam vairavimui svarbi savitvarda,  geranoriškumas ir pagarba kitam eismo dalyviui. Dėl to raginame vairuotojus išlikti ramiais, vairuojant klausytis atpalaiduojančios muzikos. Tai padeda išvengti nesusipratimų kelyje.“    

Pranešimą paskelbė: Dovilė Strolytė, UAB „coagency”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale įdiegtos visos technologijos: vyksta vidiniai testavimo darbai

Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale įdiegtos visos technologijos: vyksta vidiniai testavimo darbai

Naujajame Vilniaus oro uosto išvykimo terminale jau įdiegtos visos technologijos ir šiuo metu vyksta jų derinimo ir vidinio testavimo darbai. Moderniausia įranga pagrindiniame šalies oro uoste leis dvigubai išplėsti keleivių aptarnavimo pajėgumus, pagreitins procesus bei užtikrins dar geresnę keliavimo patirtį. „Siekdami turėti pažangiausią oro uosto išvykimo terminalą Baltijos šalyse, vykdėme daugiau kaip 15 didesnių ar […]


Kęstutis Grinaveckas. Trys priežastys, kodėl verslas neskubės persėsti į elektromobilį 2025 metais

Kęstutis Grinaveckas. Trys priežastys, kodėl verslas neskubės persėsti į elektromobilį 2025 metais

Klimato neutralumas iki 2050 m., automobilių su vidaus degimo varikliais gamybos ir pardavimo uždraudimas nuo 2035 metų ir t.t. Tai – priemonės, kurios kasmet vis labiau turėtų skatinti perėjimą prie elektromobilių. Vis dėlto, panašu, kad bent jau verslai skubėti nelinkę, mat 2024 m. augant Europos komercinių transporto priemonių pardavimams, elektromobiliai tame tarpe nesudarė itin reikšmingos […]


5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui

5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui

5 programėlės, kurios pravers kiekvienam vairuotojui Šiais laikais galima rasti programėlę kiekvienai gyvenimo sričiai – ne išimtis ir automobilio vairavimas. Rinkoje siūloma daugybė mobiliųjų aplikacijų, kurios ne tik palengvina kasdienę automobilio priežiūrą, bet ir padeda išvengti aibės nepatogumų kelyje. Tačiau kaip išsirinkti vertingiausias? Rinkos ekspertai dalinasi penkiomis naudingomis programėlėmis, kurios pravers tiek pradedantiesiems, tiek ir […]


Ambicinga „Adampolis Group“ plėtra: į naują kompleksą investuoja 33 mln. Eur

Ambicinga „Adampolis Group“ plėtra: į naują kompleksą investuoja 33 mln. Eur

„Adampolis Group“, įtvirtinusi savo pozicijas kaip oficiali „MAN Truck & Bus“ atstovė Lietuvoje ir Suomijoje, pradeda ambicingą plėtros projektą Kaune. Statomame naujame verslo komplekse bus sutelktos visos įmonių grupės paslaugos, o jame įsikursianti „MAN Truck & Bus Lietuva“ atstovybė taps vienu didžiausių MAN aptarnavimo centrų Europoje. „Adampolis Group“ yra viena didžiausių komercinio transporto bei specialiosios […]


Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

Seimas spręs, ar atšaukti pareigą aplinkosaugininkams tikrinti lengvųjų automobilių taršą

2024m. gruodžio 3 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimas pradėjo svarstyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis siūloma aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams panaikinti teisę keliuose stabdyti dalį transporto priemonių ir tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų kiekį bei panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą. […]


„Swiss International Air Lines“ į Vilnių skraidys dažniau

„Swiss International Air Lines“ į Vilnių skraidys dažniau

Šveicarijos tarptautinės oro linijos („Swiss International Air Lines“) nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios padidins skrydžių tarp Vilniaus ir Ciuricho skaičių. Reguliarūs tiesioginiai skrydžiai vasaros mėnesiais bus vykdomi kasdien. „Swiss International Air Lines“ (SWISS) skelbia, kad nuo 2025 m. aviacijos sezono pradžios tarp Vilniaus ir Ciuricho skraidys dažniau. Lyginant su 2024 m. vasaros sezonu, vežėjo […]