Rūpi ekologija ir vairavimas be rūpesčių? Išsirink teisingą alyvą!

Rūpi ekologija ir vairavimas be rūpesčių? Išsirink teisingą alyvą!

Reguliarus vairuotojų rūpestis – alyvos keitimas – glaudžiai susijęs su važiavimo kokybe, saugumu ir netgi kuro sąnaudomis. Remiantis naujausiais duomenimis, teisingai pasirinkus šiuolaikinio variklio charakteristikas atitinkančią alyvą, kuro sąnaudas galima sumažinti net iki 6 procentų. Tačiau tai, kaip teisingai išsirinkti alyvą, turėtų rūpėti ne tik linkusiems taupyti, bet ir mylintiems ekologiją bei automobilio gedimų netoleruojantiems vairuotojams.

UAB “FUCHS Lubricants Lithuania“ regiono pardavimų vadovas Ramūnas Vaitkus kalba, kad renkantis alyvą, svarbiausia ne kuo daugiau sužinoti apie jos savybes, o tiesiog pasirinkti teisingą, būtent tam automobilio modeliui pritaikytą jos rūšį. Nesuklysti padėtų vienas iš dviejų metodų. Pirmasis –  informaciją apie tinkamą alyvos rūšį susirasti internete, ieškant pagal automobilio modelį bei gamybos metus. Vis tik šis metodas, anot pašnekovo, – ne pats teisingiausias. Norint būti absoliučiai tikram, kad nesuklysi, geriausia žvilgtelėti į automobilio naudotojo vadovą, kuriame yra tiksliai nurodyta reikalinga alyvos specifikacija arba gamintojo patvirtinimai, o kai kuriais atvejais – ir viena, ir kita. Taigi, jei automobilio savininkas parduotuvėje ar autoservise užsisakys teisingą, variklio gamintojo nurodytą  alyvą, vėliau, ne dėl alyvos kaltės  sugedus varikliui, jam bent jau nereikės „atgailauti“ dėl gedimą sukėlusios netinkamai parinktos alyvos.

O kas gresia, jei ne itin rūpestingas vairuotojas nuspręs, kad gali panaudoti ir kitą, jo paties „pataupytą“ alyvą, tarkim, tikusią ankstesniajam automobiliui? R. Vaitkus  patikina, kad greičiausiai iš pradžių nieko baisaus nenutiks. Tačiau vėliau situacija gali keistis ne į gerąją pusę – tikėtina, kad alyvos senėjimo požymių ar kitų nesklandumų, susijusių su normaliu variklio darbu gali atsirasti jau įpusėjus nurodytam alyvos keitimo intervalui  (patvirtinimai ir specifikacijos apibrėžia alyvos tarnavimo laiką pagal maksimalų nuvažiuotų kilometrų intervalą) ar netgi anksčiau. Aišku, gali ir nieko nenutikti iš pirmo žvilgsnio, tačiau dėl netinkamai parinktos alyvos daug greičiau nusidėvės variklyje esančios detalės.

Sintetinė ar mineralinė? Svarbiausia ne tai!

Anot R. Vaitkaus,  alyvos klasifikacija „sintetinė“, „pusiau sintetinė“ ar „mineralinė“ išpopuliarinta nepelnytai, be rimtesnio pagrindo. Šiais terminais daugelis pardavėjų paprasčiausiai manipuliuoja, panaudodami tai sėkmingesnei prekybai. Nors išties didžioji šiuolaikinės alyvos dalis yra sintetinė, tačiau tai anaiptol nėra svarbiausias rodiklis. Dalis pažangiausių šiandienos gamintojų netgi nenurodo, ar tai sintetinė, ar mineralinė alyva, nes ne  alyvos tipas nulemia produkto kokybę bei ekologiškumą. Sumažintą taršą aplinkai lemia vien teisingai, pagal gamintojų nurodymus automobiliui parinkta alyva. Tik taip automobilis  nuvažiuos ilgesnę distanciją,  kuro sąnaudų prireiks santykinai mažiau, mažiau dėvėsis variklio ir dujų išmetimo sistemų detalės. Ko gero visi esame matę didžiulius juodus dūmų kamuolius, kylančius iš kai kurių automobilių išmetimo sistemų. Tai yra senų ir susidėvėjusių detalių pasekmė. 

O ar reikėtų išmanyti apie kitas alyvos savybes, pavyzdžiui, jos klampumą? Pašnekovas aiškina, kad žinoti pakaktų vien tai, jog šiuolaikinė alyva yra gerokai „skystesnė“, taigi, ir ekonomiškesnė. Tačiau pati naujausia alyva (0W-20, 5W-20) tinka tik visai naujiems, maždaug metų senumo automobiliams.

Vaitkus pasakoja, kad reikalavimai automobilių varikliams vis auga, o su jais kartu, be abejo, ir alyvai. Ekologinius rodiklius apibrėžia „Euro“ standartai. Nuo 2020 metų įsigalios „Euro 7“ standartas lengviesiems automobiliams, o nuo 2021 ir sunkiajam transportui. Su kiekvienais metais automobilių išmetamų dujų tarša turi mažėti, tai neišvengiama tendencija. Automobilių gamintojai taiko įvairias išmetamų dujų emisiją mažinančias sistemas, bet visiems yra privaloma ta pati automobilių taršos norma.

Panaudota alyva – pavojinga aplinkai        

Tačiau ir aukščiausius reikalavimus atitinkanti alyva, panaudota tampa ne mažiau pavojinga aplinkai. Tai privalu žinoti kiekvienam vairuotojui, ir nusprendus keisti tepalus, būtina pasielgti atsakingai, laikantis nustatytų normų.

 „Autogamintojų ir importuotojų asociacijos“ direktorė Rita Zdanevičienė pasakoja, kad alyvos atliekas automobilių savininkai turi palikti autoservisuose jei jame keičiasi tepalus, o šie privalo perduoti jas pavojingųjų atliekų tvarkytojams. Jei alyvą vairuotojas keičia pats, jam tenka prisiimti atsakomybę jos likučius pačiam perduoti atliekų tvarkytojui arba i stambių gabaritų ir pavojingų atliekų priėmimo aikšteles. Kitokios panaudojimo alternatyvos yra draudžiamos įstatymų. Taigi, kiekvienas vairuotojas privalo atsakingai rinktis tik legalų autoservisą, nenaudoti alyvos atliekų kurui, dažymui, neišpilti jų į konteinerius ar ant dirvožemio, nenuleisti į kanalizacijos, drenažo sistemas. R. Zdanevičienė tvirtina, kad bet kuris iš šių neleistinų variantų daro žalą aplinkai bei kenkia pačių žmonių sveikatai. Deginant alyvą tam nepritaikytose, specialių filtrų neturinčiose krosnyse, išsiskiriančios kietosios dalelės patenka į atmosferą, nusėda ant paviršių, su vandeniu pakliūva į dirvą ir gruntinius vandenis. O išpylus alyvos atliekas į vandens telkinius, drenažo ir kanalizacijos sistemas, yra užteršiamas dirvožemis, sutrikdomas organizmų ir augalų aprūpinimas deguonimi, pakenkiama vandens gyvūnams. Sunkieji metalai gali pakenkti ir žmonių sveikatai: pažeisti nervų sistemą, inkstus ar net sukelti vėžinius susirgimus. Beje, organizmuose jie kaupiasi palaipsniui, todėl sveikatos problemos paprastai išryškėja tik po kurio laiko.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacija šias pavojingas atliekas iš gyventojų surenka organizuojamų akcijų metu. Daugiau apie organizuojamas akcijas – www.agia.lt

Apie asociaciją: „Autogamintojų ir importuotojų asociacija“ yra licencijuota savanoriška, ne pelno siekianti, visuomeninė organizacija, savo gretose jungianti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, alyvų bei apmokestinamųjų gaminių (įskaitant baterijas ir akumuliatorius) gamintojus ir importuotojus.

Pranešimą paskelbė : Rita Zdanevičienė, Autogamintojų ir importuotojų asociacija

Kiti skelbimai:
 
REIMA Lahti Jungle Green 52-54
 
New Balance ML574 Burgundy 43
 
New Balance ML373 Black CA2 44,5
 
REIMA Haapa Pale Green 48-50
 
Under Eye Complex Paakių kremas, 22,5 ml

Gargždai irgi sieks grąžinti žaliąsias rodykles

Penktadienį neeiliniame posėdyje Klaipėdos rajono savivaldybės Saugaus eismo komisija, kuriai pirmininkauja Administracijos direktoriaus pavaduotojas Justas Ruškys, svarstė žaliųjų rodyklių grąžinimo Gargždų miesto sankryžose klausimą. Kad jas reikia grąžinti, nutarta vienbalsiai, nes nuo nau­jų me­tų prie švie­so­fo­rų ne­li­kus len­te­lių su ža­lio­mis ro­dyk­lė­mis, visuomenėje ki­lo nepasitenkinimas dėl atsiradusių di­de­lių rytinių ir vakarinių eis­mo spūs­čių, ypatingai sankryžoje su […]

  Straipsniai »

Draudikai atkreipia dėmesį: ką reikia žinoti mokant vairuoti šeimos narį?

Kelias iki vairuotojo pažymėjimo gavimo – ilgas ir vingiuotas, todėl neretai norėdami tvirčiau jaustis per praktikos egzaminą, vairavimo įgūdžių lavinimą patikime ne instruktoriams, o artimiesiems. Tačiau „Regitros“ taisyklės nurodo – sėsti su artimuoju prie vairo galima tik išlaikius teorijos žinių egzaminą, be to, toks mokymasis neatleidžia nuo reikalavimo baigti 30 valandų praktinio vairavimo mokymo kursą […]

  Straipsniai »

Paprastesnė persikėlimo į Kuršių neriją tvarka besinaudojantiems bilieto kompensavimu: daugiau alternatyvų moksleiviams

Atsižvelgusi į gyventojų nuogąstavimus, Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) kartu su AB „Smiltynės perkėla“ supaprastina bilieto kainos kompensavimu besinaudojančių moksleivių persikėlimo per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją į Kuršių neriją ir iš Kuršių nerijos tvarką: neturintys asmens tapatybės dokumento galės pateikti moksleivio pažymėjimą. Papildomas sistemos funkcionalumas pradės veikti nuo […]

  Straipsniai »

Įstatyme siūloma reglamentuoti transporto priemonių pripažinimą atliekomis

Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika Seimui pristatė Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimus (projektas Nr. XIIIP-4292), kuriais siūloma nustatyti kriterijus, pagal kuriuos transporto priemonės būtų pripažintos eksploatuoti netinkamomis transporto priemonėmis, tai yra atliekomis. Numatoma, kad transporto priemonės būtų pripažįstamos atliekomis, jeigu transporto priemonės savininkui išduotas eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimas; jeigu transporto priemonė ardoma arba yra išardyta […]

  Straipsniai »