Prof. A. Avižienis: „Boeing 737 MAX“ katastrofas lėmė neįdiegti papildomi jutikliai

1

Prof. A. Avižienis: „Boeing 737 MAX“ katastrofas lėmė neįdiegti papildomi jutikliai

Dviejų naujų lėktuvų „Boeing 737 MAX“ katastrofos, kuriose žuvo 346 žmonės, įvyko todėl, kad nebuvo įdiegti papildomi, dubliuojantys atakos kampo jutikliai (angl. Angle-of-Attack, AoA), kurie būtų papildę du AoA jutiklius, jau esančius ant abiejų „737 MAX“ lėktuvo priekio šonų. Šį teiginį virtualioje konferencijoje Taipėjuje, Taivane birželio 22 dieną pristatė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) ir Kalifornijos universiteto Los Andžele profesorius emeritas, VDU Garbės profesorius, Ilinojaus universiteto daktaras Algirdas Avižienis.

Lėktuvų saugumo problemas ir jų sprendimą, kuris galėjo padėti išvengti nelaimių, prof. Algirdas Avižienis pristatė 51-oje kasmetinėje patikimų sistemų ir tinklų konferencijoje „DSN 2021“, kurią organizavo Elektros ir elektronikos inžinierių institutas bei Tarptautinė informacijos apdorojimo federacija.

Pasak prof. dr. A. Avižienio, JAV Federalinė aviacijos administracija (Federal Aviation Administration, FAA) neatsižvelgė į rekomendaciją, kurią pateikė Tarptautinis komitetas, sudarytas iš JAV, Europos Sąjungos ir dar 8 valstybių ekspertų. Šis komitetas, JATR, veikdamas pagal FAA jam suteiktus įgaliojimus, primygtinai rekomendavo, kad atsparumas gedimams (angl. fault tolerance), diegiamas naudojant dubliuotus komponentus, būtų pritaikytas „Boeing 737 MAX“ lėktuvuose prieš išduodant leidimą jiems vėl skristi po 20 mėnesių trukusio draudimo.

„Galutinio sprendimo dokumente, kuriame nurodoma, kas privalo būti atlikta, kad „Boeing 737 MAX“ lėktuvams vėl būtų leista pakilti, FAA visiškai nepaminėjo JATR ataskaitos ir neiškėlė reikalavimo naudoti dubliuotus atakos kampo jutiklius. Kita didelė klaida, kurią padarė FAA šiame dokumente – teiginys, kad „737 MAX“ skrydžio valdymui nėra reikalingas „papildomas dubliavimas“. Tai leistų daryti išvadą, jog AoA jutiklių dubliavimas jau yra taikomas „737 MAX“ lėktuvuose, tačiau taip nėra. Šiandien skraidantis „737 MAX“ turi du nedubliuojamus AoA jutiklius, visai kaip ir „737-100“ 1960-aisiais“, – teigia prof. A. Avižienis.

Profesorius tikina, jog minėtą FAA galutinio sprendimo dokumentą būtina pataisyti – pašalinti klaidą ir papildyti jį pastabomis, nurodytomis JATR ataskaitoje. Konferencijoje mokslininkas išsamiai pristatė priežastis, lėmusias abi „Boeing 737 MAX“ katastrofas, bei aptarė FAA galutinį sprendimą. Prof. A. Avižienis pakvietė konferencijoje dalyvauti ir „Boeing“ atstovus, suteikdamas jiems galimybę atsakyti į pastabas, tačiau kompanija į jo kvietimą neatsiliepė.

Pridedame prof. A. Avižienio pranešimo konferencijoje skaidres.

***

Algirdas Antanas Avižienis (g. 1932 m. Kaune) yra aktyvus, tarptautiniu mastu pripažintas mokslininkas, kurio patobulinta klaidoms atsparių kompiuterių architektūra šiandien plačiai taikoma visame pasaulyje. Jo koncepciniai brėžiniai padėjo sukurti pirmąjį pasaulyje save pasitaisantį kompiuterį STAR (Self Testing And Repairing), kurio principai iki šiol taikomi NASA erdvėlaiviuose, keleiviniuose lėktuvuose, atominiuose reaktoriuose, Žemės palydovuose ir t. t.

Lietuvoje A. Avižienis ženkliai prisidėjo prie VDU atkūrimo, kuriam jis vadovavo 1990–1993 m. Profesoriaus dėka VDU tapo pirmuoju universitetu šalyje, kuriame įdiegta liberali, vakarietiškais principais grįsta mokslo bei studijų sistema. VDU garbės profesoriaus vardas A. Avižieniui suteiktas 1994 m. Už nuopelnus Lietuvai 1998 m. jis buvo apdovanotas Didžiojo Lietuvos Kunigaikščio Gedimino III-ojo laipsnio ordinu. 2012 m. birželio pabaigoje prof. A. Avižieniui suteiktas Anykščių rajono garbės piliečio vardas.

Gyvendamas JAV, prof. A. Avižienis buvo aktyvus JAV lietuvių bendruomenės ir Lietuvių skautų sąjungos narys, 1967 m. suorganizavo pirmąjį lietuvių Mokslo ir kūrybos simpoziumą Čikagoje. Ilinojaus valstijos universitete jis įgijo bakalauro, magistro bei daktaro (1960 m.) laipsnius. 1972 m. Kalifornijos universitete jam suteiktas profesoriaus vardas. Prof. A. Avižienis yra apdovanotas garbės medaliu ir JAV medaliu „Už ypatingus nuopelnus“, Tarptautinės informatikos federacijos (IFIP) aukščiausiu garbės ženklu – Sidabro šerdimi. Už nuopelnus plėtojant tarptautinius mokslo ryšius Prancūzijos Nacionalinis politechnikos institutas Tulūzoje 1985 m. profesoriui suteikė Garbės daktaro vardą.

Prof. A. Avižienis yra Kalifornijos universiteto Los Andžele (UCLA) ir Vytauto Didžiojo universiteto profesorius emeritas, Lietuvos mokslo akademijos užsienio narys, Tarptautinės informatikos federacijos (IFIP) narys, vienas iš Česlovo Milošo gimtinės fondo steigėjų, Pasaulio lietuvių kultūros, mokslo ir švietimo centro garbės direktorius, VDU Atkūrimo tarybos garbės narys.

2012 m. prof. A. Avižieniui Jungtinėse Amerikos Valstijose buvo įteiktas prestižinis Eckerto-Mauchly prizas už svarų indėlį į klaidoms atsparių kompiuterių architektūrą ir kompiuterių aritmetiką, Jean-Claude Laprie kompiuterinių sistemų patikimumo apdovanojimas. Kaune mokslininkas už viso gyvenimo mokslo nuopelnus buvo apdovanotas pirmojo laipsnio „Santakos“ garbės ženklu.

Pranešimą paskelbė: Martynas Gedvila, Vytauto Didžiojo universitetas

Rekomenduojame

<strong>Kur galima pasikeisti automobilio stiklą Vilniuje?</strong>

Kur galima pasikeisti automobilio stiklą Vilniuje?

Nesvarbu, ar tai nedidelė stiklo įdauža, ar išdaužtas automobilio stiklas, atlikti stiklo remonto arba keitimo darbus reikėtų nedelsiant. Šiandien yra nemažai vietų kur automobilių stiklų keitimas Vilniuje yra atliekamas kokybiškai. Tačiau išsirinkti stiklų keitimo specialistus gali būti nelengva užduotis. Svarbiausia, jog patikėtumėte tai profesionaliems meistrams, kurie greitai ir kokybiškai galėtų atlikti jums šią paslaugą. Prieš […]

Kaip sutaupyti perkant gyvūnų aksesuarus?

Kaip sutaupyti perkant gyvūnų aksesuarus?

                      Naminiai gyvūnai vis labiau tampa mūsų visų šeimos nariais. Jiems mes perkame daiktus, žaislus ir aksesuarus. Rūpinamės jais, kaip tikrais savo vaikais ir už tai jei mus apdovanoja ištikimybe ir meile. Platus ir didelis naminių gyvūnų aksesuarų pasirinkimas leidžia mums rinktis tik kokybiškus ir už priimtiną kainą parduodamus daiktus, tačiau kaip rasti sau priimtiną […]

Kaip išsirinkti kokį automobilį nuomotis Kaune?

Kaip išsirinkti kokį automobilį nuomotis Kaune?

Turbūt nėra nei vieno žmogaus, kuriam nepatinka keliauti, o ypač patogiu komfortišku automobiliu. Todėl automobilių nuoma įgauna vis didesnį pagreitį ne tik keliautojų tarpe, bet ir tarp žmonių, kuriems reikalinga transporto priemonė kasdieninėms kelionėms į darbą ir iš jo. Priklausomai nuo jums reikalingo komforto, galite rinktis bet kurios klasės automobilį. Tad trumpai apžvelgsime galimus automobilių […]

Kada reikia refinansuoti paskolas?

Kada reikia refinansuoti paskolas?

              Asmeninės paskolos refinansavimas leidžia pakeisti esamą paskolą nauja paskola, kuri gali turėti naują palūkanų normą arba patikslintą grąžinimo grafiką. Refinansavimas gali būti geras pasirinkimas, jei palūkanų normos sumažėjo arba yra mažesnės už dabartinę palūkanų normą, arba jei reikia pratęsti grąžinimo terminą. Užsitikrinę mažesnę palūkanų normą refinansavimu sumažinsite skolinimosi išlaidas, todėl apskritai už asmeninę paskolą […]

Kaip sutaupyti perkant miegamojo baldus?

Kaip sutaupyti perkant miegamojo baldus?

Kai jaučiate, kad jums reikia pertvarkyti namus, vis tiek galite pasiekti sėkmės net ir turėdami nedidelį biudžetą. Nesvarbu, ar jūsų erdvė didelė, ar maža, daugelis tinkamai parinktų baldų gali suteikti jums patogumą, apie kurį svajojate. Gerai yra tai, kad su minimalistine išvaizda galite pasirinkti keletą baldų, bet vis tiek turėti tokį žavų ir patogų stilių […]

Atnaujinta bilietų pardavimo sistema palengvina vasaros keliones: prie sprendimo sukūrimo prisidėjo ir lietuviai

Atnaujinta bilietų pardavimo sistema palengvina vasaros keliones: prie sprendimo sukūrimo prisidėjo ir lietuviai

Vasara – kelionių metas. Ypač didelė apkrova šiuo metu tenka traukiniams, vykstantiems į pajūrį. Praėjusių metų liepą traukinius rinkosi 459 tūkst. gyventojų kai įprastai, rudenį ar žiemą, jų skaičius siekia vidutiniškai apie 400 tūkst. Jau šeštą sezoną skaičiuoja ir papildomas reisas „Pajūrio ekspresas“, suteikiantis keliautojams galimybę pasiekti Palangą, Nidą, Pervalką ir Juodkrantę, tad keleivių vežimo […]