Pavojingi žiemos reiškiniai reikalauja kelininkų ir vairuotojų atidumo

Pavojingi žiemos reiškiniai reikalauja kelininkų ir vairuotojų atidumo

Itin pavojingi žiemos reiškiniai – „juodas“ ledas, lijundra ir pūga – budrius išlikti ragina ne tik vairuotojus, bet ir kelininkus. Kaip susidaro šios vairuoti nepalankios sąlygos? Kokių veiksmų, esant minėtiems žiemos reiškiniams, turėtų imtis vairuotojai ir kelių priežiūros specialistai?

„Juodas“ ledas – nepastebimas pavojus

Vienas iš pavojingiausių žiemos reiškinių, sukeliančių daug eismo įvykių, yra „juodas“ ledas. Jo susidarymo sąlygas lemia keli veiksniai, vienas iš jų – oro temperatūra, nukritusi žemiau nulio. Ne mažiau svarbus ir eismo intensyvumas – keliu važiuojančių automobilių padangos šildo asfaltą, kelio danga šyla ir šlampa, tačiau ją šaldo žiemos oras ir įšalusi kelio danga,  gairina vėjas. Tokiomis sąlygomis ant kelio formuojasi „juodas“ ledas.

Anot VĮ „Kelių priežiūra“ specialistų, šis reiškinys labai pavojingas, kadangi net jie ne visada gali numatyti jo susidarymą. Greitai susidarančio reiškinio galima išvengti tik prevenciniu barstymu.

„Žinoma, tokios eismo sąlygos reikalauja itin didelio vairuotojų atidumo – „juodas“ nėra matomas, bet itin pavojingas. Vairuotojai pamatę kelio ruožą be sniego, padidina greitį, o tai gali baigtis tragiškai. Jei vairuojant pajaučiate, kad automobilis tarsi „plaukia“, reiškia, jog važiuojate „juodu“ ledu. Svarbiausia yra nepanikuojant iš lėto mažinti greitį ir švelninti vairavimo manevrus“, – sako Paulius Kairiūkštis, VĮ „Kelių priežiūra“ Kelių priežiūros technologijų grupės vadovas.

Lijundrai šalyje palankus klimatas

Kitas ypatingo dėmesio reikalaujantis meteorologinis reiškinys – lijundra – yra ledo sluoksnis, susidarantis lietui, rūko lašeliams ar dulksnai pasiekus žemės paviršių, kurio temperatūra siekia 0 ar mažiau laipsnių. Lietuvos klimatui būdingas didelis santykinis oro drėgnumas, dažni temperatūros svyravimai bei šiltieji atmosferos frontai šaltuoju metų laiku – itin palankios sąlygos šiam pavojingam žiemos reiškiniui susidaryti.

Esant lijundrai, kelius prižiūrintys specialistai didelį dėmesį skiria kelių dangos stebėjimui ir imasi operatyvių veiksmų – ant kelio barsto specialią druską arba smėlio–druskos mišinį, padidinantį padangų sukibimą su kelio danga ir palengvinantį vairavimo sąlygas.

„Nors dažniausiai lijundra neviršija dvylikos valandų, ji gali tęstis ir kelias paras. O tai labai apsunkina kelių priežiūros specialistų darbą – šio reiškinio metu išbarstyta druska dėl skysto pavidalo kritulių greitai nuplaunama nuo kelio ir dangos vėl tampa slidžios, tenka pakartotinai ir skubiai barstyti slidumą mažinančias medžiagas visame kelių tinkle. Prastas matomumas ir slidi kelio danga skatina vairuotojus būti labai atsargius ir laikytis ne tik didesnio nei įprastai atstumo, bet ir mažesnio vairavimo greičio bei vengti staigių judesių“, – teigia P. Kairiūkštis.

Pūgos siaučia sausį ir vasarį

Ne mažiau pavojingas žiemos reiškinys – pūga – vidutiniškai trunka 5-6 valandas. Jos metu stiprus vėjas nešioja krintantį arba jau iškritusį sniegą ir ženkliai mažina kelio matomumą.

VĮ „Kelių priežiūra“ specialistai teigia, kad tik prasidėjus pūgai, į kelius išvažiuoja valymo mašinos. Deja, bet pūgai užsitęsus darbai nevyksta taip sklandžiai, kaip norėtųsi – nuvalius vieną ruožą jis greitai vėl būna užpustytas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad stiprios pūgos metu dažnu atveju druskos barstymas ne pagerina eismo sąlygas, o atvirkščiai – poveikis būna labai trumpalaikis, druska ima tirpdyti ant važiuojamosios kelio dalies esantį sniegą, danga sudrėksta, tačiau tuomet pustomas pažeme sniegas dar labiau ima lipti prie sušlapusios kelio dangos ir daro ją dar slidesne. Susidarius tokioms sąlygoms keliai intensyviai yra valomi, tačiau barstoma saikingai, tik tose vietose, kur nėra intensyvaus pustymo.

Eismo sąlygos, priklausomai nuo vėjo krypties kelio atžvilgiu ir kelio aplinkos, gali būti labai skirtingos – viename ruože gali būti sausa ir švari danga, kitame – susiformavę sniego „liežuviai“, trečiame – susiformavusios  sniego sankaupos, galinčios apsunkinti net pravažiuojamumą. Vairuojant per pūgą ypač atidiems reikia būti įvažiuojant ar išvažiuojant iš miško ar gyvenvietės, kelio ruožuose, kur kelias keičia kryptį, kur kelio pylimą keičia iškasa arba atvirkščiai.  Manevruoti rekomenduojama lėčiau, švelniau ir iš anksto apgalvojant savo veiksmus. Be to, labai svarbu laikytis saugaus greičio, kuris turi būti žymiai mažesnis nei maksimalus leistinas greitis. Taip pat atstumas tarp automobilių privalo būti kelis kartus mažesnis nei vasarą.

VĮ „Kelių priežiūra“ primena, kad Lietuvos valstybinės reikšmės keliai, atsižvelgiant į eismo intensyvumą bei svarbą, yra suskirstyti į magistralinius, krašto ir rajoninius kelius. Kadangi nuo visų prižiūrimų kelių vienu metu nuvalyti sniegą ir juos pabarstyti slidumą mažinančias medžiagas nėra galimybių, žiemos priežiūros darbai skirstomi į priežiūros lygius (I, II ir III) pagal kelių svarbą. Pirmiausia valomi ir barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, t.y. tvarkomi I ir II priežiūros lygių magistraliniai keliai. Baigus darbus šiuose keliuose, tvarkomi I, II ir III priežiūros lygio krašto keliai. Baigus darbus krašto keliuose, tvarkomi I, II ir III priežiūros lygio rajoninės reikšmės keliai.

Interaktyvus kelių priežiūros lygių žemėlapis: kpl.keliupriuziura.lt.

Pranešimą paskelbė: Giedrė Čekavičienė, VĮ „Kelių priežiūra“

Kiti skelbimai:
 
TOMS Plant Dyed Canvas Women's Alpargata Pink 37,5
 
Camper Beetle 36791 Medium Grey 41
 
Birkenstock Arizona SFB Oiled Leather Habana 46
 
TOMS Repreve Melange Knit Women's Alpargata Black 39
 
Camper Wonder K400319 Black 41

Rekomenduojame

Ženeva 2020: „Volkswagen“ pristatė iš tinklo įkraunamą „Touareg R“ hibridą

Ženeva 2020: „Volkswagen“ pristatė iš tinklo įkraunamą „Touareg R“ hibridą

Automobilių gamintoja „Volkswagen“ papildė savo flagmano „Touareg“ šeimą nauju modeliu – „Touareg R“. Tai pirmasis keturiais ratais varomas iš tinklo įkraunamas „Volkswagen“ hibridas. „Touareg R“  komplektuojamas su nuolatine visų varančiųjų ratų sistema „4MOTION“ ir ypač galinga 700 Nm sukimo momentą išvystančia pavara. 340 kW/462 AG galios iš tinklo įkraunamas hibridas yra užvedamas  elektriniu „E-MODE“ režimu, […]

Lietuvos paštas užbaigė projektą – startavo paskutiniai 49 mobilūs laiškininkai

Lietuvos paštas užbaigė projektą – startavo paskutiniai 49 mobilūs laiškininkai

Šiandien, vasario 25 d., darbą pradėjo paskutiniai 49 Mobilaus laiškininko projekto laiškininkai – tai baigiamasis trejus metus trukusio projekto etapas. Nemokamai dėl pašto paslaugų į namus išsikviesti mobilų laiškininką nuo šiol galės Kauno, Trakų, Elektrėnų, Jonavos, Kaišiadorių, Vilniaus ir Šiaulių rajono gyventojai. Kitose Lietuvos kaimiškose vietovėse jau dirba 385 mobilūs laiškininkai, kurie pas gyventojus į namus […]

Naujai kadencijai renkama valstybės įmonės Lietuvos oro uostų valdyba

Naujai kadencijai renkama valstybės įmonės Lietuvos oro uostų valdyba

Susisiekimo ministerija organizuoja nepriklausomų kandidatų į valstybės įmonės Lietuvos oro uostų valdybos narius atranką. Šiandien, vasario 25 d., vyks atrankos komisijos pokalbiai su kandidatais. Susisiekimo ministro įsakymu sudarytoje atrankos komisijoje yra atstovai iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos, Finansų ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Susisiekimo ministerijos ir viešosios įstaigos „Stebėsenos ir prognozių agentūra“. Kandidatai į nepriklausomus […]

Nebus siunčiamos siuntos iš ir į kai kurias Šiaurės Italijos vietoves

Nebus siunčiamos siuntos iš ir į kai kurias Šiaurės Italijos vietoves

Pirmadienį Italijos paštas pranešė, kad dėl koronaviruso Covid-19 yra uždaryti paštų skyrai, todėl iš kai kurių Šiaurės Italijos vietovių (Casalpusterlengo, Bertonico, Castiglione D‘adda, Terranova dei Paserini, Castelgerundo, Codogno, Maleo, San Fiorano, Fombio, Somaglia)  iki atskiro pranešimo nebus siunčiamos siuntos ir korespondencija į Lietuvą arba tose vietovėse gyvenantiems gavėjams iš Lietuvos. Pranešimą paskelbė: Aušra Kurtkutė, AB […]