Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą?

1

Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą?

Dėl itin sparčiai populiarėjančių įvairių buitinių ir pramoninių elektronikos prietaisų Europos ir tuo pačiu Lietuvos keliuose kasdien keliauja vis daugiau įvairių kategorijų pavojingų krovinių (ADR), kurie, nesilaikant reikalavimų, gali sukelti itin skaudžių pasekmių. Todėl tiek draudikai, tiek teisininkai atkreipia įvairius pavojingus krovinius siunčiančių verslų ir siuntų bendrovių dėmesį į kuo atsakingesnį jų vertinimą ir transportavimą, mat į reikalavimus numojus ranka gali grėsti net baudžiamoji atsakomybė.

„Neteisingai transportuojamas ADR krovinys gali tapti pavojingu žmonių sveikatai, sukelti gaisrą ar sprogimą, padaryti žalos aplinkai. Todėl labai svarbu vežant tokius krovinius apie juos žinoti, suvokti realią grėsmę ir laikytis visų saugumo priemonių“, – perspėja Valdemaras Jonikas, draudimo bendrovės „If“ Vyriausiasis jūrinių rizikų draudimo produkto vadovas.

Norint geriau suprasti ADR keliamus pavojus, svarbu susipažinti su šiomis medžiagomis, kurios skirstomos net į devynias klases pagal medžiagos ar gaminio keliamą pavojų, o po to išskiriamos pagal klasės numerį. Tai – sprogstamosios, savaime užsidegančios, ėdžios ir kitos įvairios pavojingos medžiagos bei gaminiai, prie kurių priskiriami netgi ličio baterijos. Taip pat – ir agresyvios, tarpusavyje ar su kitomis buitinėmis medžiagomis reaguojančios medžiagos jau yra klasifikuojamos kaip ADR.

Jų pavojingumas buvo suvoktas jau seniai – tai atsispindi įstatymuose ir tarptautinėse sutartyse, kurios apibrėžia net siuntinių įpakavimo taisykles.

Nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės

Taisyklių turi laikytis ne tik pervežimo bendrovės, bet ir krovinio siuntėjas, mat kad ADR siuntos važiuotų saugiai, visa logistikos grandinė turi laikytis nurodytų taisyklių. Visų pirma, siuntėjas turi įsitikinti, kad jo norimas išsiųsti pavojingas krovinys apskritai gali būti gabenamas pasirinkto vežėjo pagalba.

Tik po to jį galima ir būtina tinkamai įpakuoti į patvirtintą tarą, siuntą pažymėti bei deklaruoti visą būtiną informaciją vežėjui – į važtaraštį įrašyti pavojingumo klasę ir numerį, esant poreikiui nurodyti būtinas saugumo priemones. Bent vieno iš šių punkto nesilaikymas sukelia realią grėsmę visai logistikos grandinei, o tai grasina itin didele atsakomybe bei galimais nuostoliais. Mat pavojingas siuntinys atsiduria vienoje vietoje su daugybe kitų siunčiamų prekių, kurios įvykus fiziniam kai kurių produktų sąlyčiui, susimaišius, pavyzdžiui, pavojingiems skysčiams, galima sulaukti įspūdingos cheminės reakcijos. Tad, tikėtina, įvyktų didelis incidentas, o vežėjas turėtų didžiulius nuostolius ir tikrai ieškotų atsakomybės.

„Kitoks informavimo būdas apie ADR – ar žodžiu, ar kažkokia kitokia forma, yra pakankamai rizikingas, mat susiklosčius nepalankioms aplinkybėms vežėjo informavimo faktą gali būti sunku arba net neįmanoma įrodyti“, – tvirtina advokatų kontoros „BSP Legal“ advokatas dr. Edvardas Sinkevičius.

Galimos ir situacijos, kuomet siunčiantis, vežantis ar gaunantis tokį krovinį asmuo žino jo savybes, bet nežino, kad teisiniu reguliavimu jis yra priskirtas pavojingiems. Anot advokato, teisėje tokia situacija sprendžiama taikant taisyklę „įstatymo nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės“. Jei apie ADR yra neinformuojama ar tai padaroma netinkamai, niekiniu gali tapti ir kitų, drauge keliaujančių, kartais ir itin brangiai įvertintų siuntinių draudimas.

„Siuntėjas yra atsakingas, kad jo siunčiamas krovinys būtų gabenamas laikantis visų pavojingiems kroviniams taikomų taisyklių. Jei saugumo priemonių nėra laikomasi, neteisingai arba netiksliai pateikta informacija vežėjui, tokiais atvejais, kilus incidentui, dažniausiai pats siuntėjas atsako už visus nuostolius bei turi padengti išlaidas“, – pasakoja draudimo bendrovės „If“ atstovas.

Gali būti taikoma ir baudžiamoji atsakomybė

Siuntinį perėmęs vežėjas taip pat turi laikytis daugybės taisyklių. Visų pirma, jam reikia įsitikinti, kad pervežimui pateiktas pavojingas krovinys apskritai gali būti transportuojamas jo turimomis priemonėmis.

„Reikia patikrinti siuntėjo jam perduotų dokumentų atitikimą reikalavimams, apžiūrėti perduodamo krovinio išorinę pakuotės būklę, įvertinti galiojimo terminą, įsitikinti, kad transporto priemonė neperkrauta ir tinkamai paženklinta pagal kelių eismo taisykles skaitmenine oranžine lentele“, – vežėjo žingsnius vardina dr. E. Sinkevičius.

Taip pat būtina ir teisingai iškrauti bei sandėliuoti siuntinius, o techninių reikalavimų laikymąsi turi užtikrinti atitinkami saugos konsultantai – už juos ir besirūpinančius logistikos grandine atsako įmonės vadovas. Jei reikalavimų nesilaikoma, bet pažeidimas nesukėlė jokių rimtų padarinių, paprastai taikytina administracinė atsakomybė.

„Tačiau jei pažeidimas sukėlė rimtus padarinius žmogaus gyvybei, sveikatai, turtui ar gamtai, priklausomai nuo pažeidimo pobūdžio ir padarinių galima net baudžiamoji atsakomybė. Tuomet kartu su kaltininku fiziniu asmeniu atsakomybėn gali būti patrauktas ir juridinis asmuo“, – teigia advokatų kontoros „BSP Legal“ atstovas.

Imasi nepamatuotos rizikos

Pasitaiko ir tokių atvejų, kuomet tiek siuntėjas, tiek vežėjas sąmoningai pažeidžia esamas taisykles – pavojingi siuntiniai gabenami tam nepritaikytu transportu, mat daroma prielaida, kad niekada nebuvo bėdų, tai ir šįkart nieko neatsitiks. Tačiau pasaulio istorijoje yra daugybė atvejų, kai neteisingas ADR siuntų transportavimas bent vienoje iš logistikos grandinės dalyje galėjo baigtis ar baigėsi tragiškai.

Tokių atvejų pasitaiko transportuojant pavojingus krovinius tiek oru, tiek jūra, tiek sausuma. Kanados statistikos departamentas suskaičiavo, kad daugiau nei pusė incidentų ir nelaimių įvyksta ADR krovinius transportuojant būtent keliais. O pavyzdžių, kaip viena prekė gali sukelti didžiulius nuostolius, yra išties nemažai – kad ir siunčiant odontologijos priemones, iš kurių viena yra stiklinė talpykla gali būti pripildyta gyvsidabrio. Šis buteliukas gali skilti, o pavojingas skystis nutekėti. Visa laimė, jei niekas nenukentės, tačiau gyvsidabrio išvalymo sąskaita neabejotinai bus didžiulė.

Pavojingos prekės ir kroviniai neteisingai transportuojant gali netgi užsidegti savaime. Pavyzdžiui, deguonies generatorius gali tapti gaisro priežastimi ir dėl intensyvios liepsnos supleškinti visas krovininiame automobilyje esančias prekes. Tokia pat situacija gali nutikti ir nedeklaravus azoto rūgšties butelių ar netinkamai transportuojant ličio baterijas.

Baisiausia, kad neatsakingas elgesys transportuojant ADR siuntas į pavojų įstumia kitus eismo dalyvius, o įvykus incidentui neprofesionalus neapmokyto vežėjo elgesys padėtį tik pablogina.

Deja, su ADR kroviniu vežimu susijusių incidentų yra daugybė – kai kurie baigiasi itin skaudžiai, kai kurie – dar visai sėkmingai. Tačiau aišku viena – tokia nepamatuota rizika sukelia daug pavojų. Netgi padarinių šalinimą apsunkina tai, kad siunčiamos pavojingos prekės nebuvo tinkamai deklaruotos, dėl ko padarinius neutralizuojančios specialiosios tarnybos negauna itin svarbios informacijos. Taigi, sąmoninga abiejų šalių iš anksto prisiimama rizika netinkamai gabenti pavojingus krovinius vėliau gali būti vertinama kaip sunkinanti aplinkybė žalų reguliavimo procese.

Pranešimą paskelbė: Rita Rauluševičiūtė, UAB „Gravitas Partners“

Kiti skelbimai:
 
Camper Oruga K200157 Black 014 38
 
Converse Chuck Taylor All Star Hi White/White 36,5
 
Camper Imar Copa K200929 White Natural 36
 
Vagabond Anni 4937-001 Black 37
 
Crocs™ Funlab Unicorn Charm Sandal Kids Lavender 28

Rekomenduojame

Taisyklės galioja ir dviračių takuose: ką pamiršta eismo dalyviai?

Taisyklės galioja ir dviračių takuose: ką pamiršta eismo dalyviai?

Dviračių sezonui įsibėgėjant, į miestų gatves ir užmiesčio kelius išrieda vis daugiau dviratininkų. Deja, dar ne visi dviračiais važinėja saugiai. Specialistai primena, kad tiek lekiant dviračių takais miestuose, tiek minant pedalus užmiestyje, svarbu atminti dviratininkams galiojančias taisykles ir reikalavimus, o taip pat – žinoti nerašytas taisykles, kurios leis prie vairo jaustis saugiau. Dviračių takas – […]

J. Narkevič: Dengiamos dėl karantino sunkumus patyrusių leidėjų išlaidos

J. Narkevič: Dengiamos dėl karantino sunkumus patyrusių leidėjų išlaidos

Vyriausybei skyrus 597 tūkst. AB Lietuvos pašto teikiamoms periodinių leidinių pristatymo kaimo vietovėse ir miestuose paslaugoms kompensuoti, leidėjams bus padengtos periodinių leidinių pristatymo išlaidos už 2 mėn.  „Mes žinome ir suprantame, kad periodinių leidinių leidėjai prasidėjus karantinui tapo pažeidžiami, susidūrė su nežinomybe, ar sugebės išlikti šiais sudėtingais laikais. Tikime, jog kompensuodami leidinių pristatymo išlaidas prisidėsime […]

Svarbūs Šiaulių regiono projektai sulaukė didžiosios dalies – net 84 Seimo narių palaikymo!

Svarbūs Šiaulių regiono projektai sulaukė didžiosios dalies – net 84 Seimo narių palaikymo!

Šiaulių miesto vadovai pastaruoju metu itin stengėsi, kad į Vyriausybėje rengiamą ekonomikos skatinimo planą, dar vadinamą Ateities ekonomikos DNR planu, patektų ir keletas ne tik miestui, regionui, bet ir visai šaliai svarbių projektų – Šiaulių oro uosto infrastruktūros išvystymo ir geležinkelio vėžės į Šiaulių LEZ teritoriją atstatymo projektai. Dabar Šiaulių iniciatyva sulaukė itin rimto palaikymo […]

Ruošiantis į kelionę lėktuvu: patarimai keliautojams oro uostuose

Ruošiantis į kelionę lėktuvu: patarimai keliautojams oro uostuose

Palengva grįžtanti keleivinė aviacija skrydžių pasiilgusiems keliautojams kelia vis daugiau džiaugsmo. Vis dėlto daugelyje šalių galiojant įvairiems apribojimams ir saugumo priemonėms, keliautojams būtina atsiminti tam tikrus pokyčius oro uostuose ir orlaiviuose. Siekiant palengvinti skrydžio pasiruošimo procesą, Lietuvos oro uostai primena pagrindines kelionių šiuo metu taisykles, padėsiančias užtikrinti jūsų ir aplinkinių saugumą. Namų darbai – atlikti […]