Pandemija Lietuvos aviacijoje – kada grįšime į įprastas vėžes?

Pandemija Lietuvos aviacijoje – kada grįšime į įprastas vėžes?

Netikėtai pasaulį užklupęs Covid-19 iš esmės sukrėtė aviacijos industriją. Siekiant suvaldyti virusą, lyg tol klestėjusi sfera kone pernakt smuko į dar neregėtas žemumas. Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA teigimu, prireiks bent dviejų metų, kol sugrįšime į 2019 metais pasiekto aviacijos piko laikus. Asociacijos prielaida remiasi optimistinėmis prognozėmis, laikantis pozicijos, kad pasaulinė pandeminė situacija gerės arba bent jau išliks stabili.

Ne pirma krizė aviacijoje

Covid-19 nebuvo pirmoji krizė, sudrebinusi aviacijos industriją. 1991 metų pasaulinė recesija, 2001 Rugsėjo 11-tosios įvykiai, 2003 metų SARS protrūkis, 2009 metų didysis ekonominis nuosmukis, vėliau – kiaulių gripas, Ebola, MERS bei Zika protrūkiai – visi šie globalūs įvykiai turėjo didelės įtakos aviacijai.

Smarkiai sumažėję keleivių srautai, panaikinti maršrutai, išnaudoti finansiniai rezervai, sustabdytas planuotas augimas, sumažėjęs pasitikėjimas kelionėmis oru – visa tai daugiau ar mažiau sekė kiekvieną aviacijos krizę. Nepaisant to, ši industrija yra linkusi atsitiesti.

Anot LAVIA valdybos pirmininko Jorio Gintilo, vidutiniškai aviacijai prireikia apie 12 mėnesių, kad smukę keleivių mastai grįžtų į įprastas vėžes. Tiesa ir atsigavimo tempai beveik visais atvejais viršydavo prognozes. Tačiau ar tiek laiko pakaks atsigauti industrijai po Covid-19 pandemijos, kurios „gylis“ viršijo visas ankstesnes krizes kartu sudėjus?

Keleivių pervežimas oru sumažėjo 70%

Didžiausią smūgį dėl pandemijos gavo keleivinius skrydžius vykdančios oro linijos. Kelionių draudimai lėmė, jog keleivių srautai globaliai sumažėjo apie 70%. Lietuvoje pervežamų keleivių kiekis – ne išimtis.

„Kasmet stabiliai augęs Lietuvoje oru pervežtų keleivių skaičius 2020 sumažėjo itin smarkiai,“ – teigia J. Gintilas. „2019 metais Lietuvos oro uostais keliavo 6,5 mln. keleivių, o 2020 – tik 1,8 mln., tai yra net 72% mažiau keleivių. Kaimyninėje Latvijoje, į Lietuvą panašioje dydžiu, geografine bei ekonomine padėtimi, keleivių kiekiu 2019 metais mus lenkusioje 17%, srautai sumažėjo net 75%.“

Asociacijos pirmininko teigimu, rinkos atsigavimas bus įtemptas: „Iš viso Europoje yra beveik 500 avialinijų ir virš 50 stambių vežėjų. Bendras šių įmonių valdomas orlaivių parkas siekia beveik 5000 keleivinių lėktuvų. Šiuo metu keleivių pervežimo rinka Europoje yra susitraukusi apie 50%., todėl dauguma orlaivių stovi ant žemės. Lėktuvų naudotojai intensyviai ieško galimybių juos grąžinti į maršrutus bei yra pasirengę santykinai nebrangiai juos įdarbinti naujose rinkose. Tai neabejotinai didina įtampą ir konkurenciją atsigaunančioje rinkoje, todėl džiaugtis mažu bankrutavusių aviacijos įmonių skaičiumi dar anksti.

Pandemijos krizės kontekste iš esmės visos „nacionalines avialinijos“ yra techninio bankroto būsenoje – jas gelbėti mokesčių mokėtojų sąskaita skiriamos beprecedentės sumos: Latvija skyrė 250 mln. eurų „AirBaltic“ avialinijoms, Austrija – 600 mln. eurų „Austrian Airlines“, Lenkija – 650 mln. eurų „LOT“, Prancūzija ir Olandija – 3.4 mlrd. eurų „AirFrance-KLM“, Vokietija – 6 mlrd. eurų „Lufthansa“ ir t.t.

Akivaizdu, kad kaip po 2001 Rugsėjo 11-tosios įvykių sąlygotos krizės, taip ir po dabartinės pandemijos Europoje, nacionalinės avialinijos pergyvens konsolidacijos procesą ir išliks tik stambiausi nacionaliniai vežėjai arba susiformuos mažesnių vežėjų aljansai,“ – įžvalgomis dalinosi Joris Gintilas.

Anot jo, Lietuva pandemiją gali panaudoti ir savo naudai. „Dėl Covid-19 pandemijos unikalių miestų jungčių (Vilnius-Ryga, Kaunas-Londonas, ir t.t.) rodiklis smuko beveik penktadaliu (18%). Kol daugelis miestų-porų bandys atstatyti savo susijungimą, kiti stengsis kurti naujas unikalias miestų poras. Tai gali tapti puikia galimybe Lietuvai praplėsti krypčių skaičių ir padidinti jau turimą 85 miestų-porų skaičių.“

Krovinių pervežimui oru – menki nuostoliai

LAVIA duomenimis, lyginant su keleivių pervežimu, krovinių pervežimai nukentėjo ženkliai mažiau, o oro uostai, daug dėmesio skyrę oro kroviniams, sugebėjo net užfiksuoti augimą. „Pandemija turėjo teigiamą įtaką Lietuvos krovinių transporto oru rinkai. 2019 metais Lietuvoje oru pervežta buvo 17 211 tonų krovinių, o 2020 šis skaičius paaugo 15% ir siekė jau 19 820 tonų,“ – komentavo Joris Gintilas. „Tuo tarpu Latvijoje neišvengta nuosmukio – krovinių kiekis sumažėjo 26%, iki 19 247 tonų.“

Rodiklių CTK (Cargo Tonne Kilometers) bei RPK (Revenue Passenger Kilometers) palyginimas, 2020 Sausis = 100

Krovinių gabenimo oru augimą nulėmė sudėtinga pandeminė padėtis. „Greitai išaugo poreikis medicininės įrangos bei prekių gabenimui, vėliau – ir vakcinų transportavimui. O kur dar ir pakitusi vartotojų elgsena, elektroninė prekyba. Pervežimas oru yra greičiausias būdas nugabenti krovinius iš taško a į tašką b, o kai buvo uždarytos valstybių sienos, tai neretai buvo ir vienintelis būdas tai padaryti,“ – komentavo LAVIA valdybos pirmininkas.

Po pandemijos regionai atsigaus ne vienodai

Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA duomenimis, skirtingiems regionams prireiks ne vienodai laiko tam, kad sugrįžtų į buvusias vėžes. Anot asociacijos valdybos pirmininko, atsigavimą skatina išaugęs kelionių troškulys, verslo kelionių skaičiaus didėjimas atsiveriant valstybėms bei pamažu gerėjanti ekonominė valstybių situacija. „Greičiausiai keleivinių skrydžių srautas į prieš pandeminį lygį grįš Kinijos vidaus rinkoje, dar 2021 metais turėtų būti pasiektas 2019 metų lygis. Kiek lėčiau atsigaus Šiaurės Amerikos vidaus, Šiaurės-rytų Azijos vidaus bei Okeanijos vidaus rinkos, kuriose 2019 metų apimtys bus pasiektos 2022 metais. Europa tuo tarpu į buvusį lygį sugrįš tik 2023 metais, kaip ir daugelis kitų regionų.“

Lietuvai sugrįžti į 2019 metų srautus užtruks. „Lietuvoje keleivių srautai per 2020 sumažėjo net 72%, tačiau jau dabar matomas  sistemingas atsigavimas, nuoseklus keleivių srautų augimas. 2019 metų skaičius pasiekti turėtumėme taip pat 2023 metais,” – teigia J. Gintilas.

Apie LAVIA:

2010 metais įkurta Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA dalyvauja kuriant ir vystant Lietuvos aviacijos strategiją nacionaliniu mastu. Asociacija atstovauja visas jai priklausančias aviacijos verslo (komercinio pervežimo oru, infrastruktūros, gamybos ir paslaugų teikimo) bendroves, registruotas Lietuvos Respublikoje. Stiprindama savo narių integraciją šalies susisiekimo, transporto ir visos šalies ekonomikos srityje, LAVIA padeda nariams savarankiškai plėtoti teikiamas paslaugas ir kitas veiklas bei užtikrina nuolatinį sektoriaus augimą bei tobulėjimą.

Pranešimą paskelbė: Vilma Vaitiekunaite, Avia Solutions Group

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Vairuotojų išbandymas duobėtais keliais ir gatvėmis: nuostoliai siekia tūkstančius

Vairuotojų išbandymas duobėtais keliais ir gatvėmis: nuostoliai siekia tūkstančius

Atėjus pavasariui vairuotojų gyvenimą kartina duobės mūsų šalies gatvėse ir keliuose. Pataikius į duobę kartais pakanka pakeisti padangą, tačiau dažnai transporto priemonę, deja, tenka gabenti į remonto dirbtuves. Draudikų duomenimis, po tokių įvykių automobilių savininkams yra atlyginami nuo kelis šimtus iki septynis tūkstančius eurų siekiantys nuostoliai. „Šių įvykių padaugėja pavasarį, kai, šylant orui, atsiranda daug […]


Planuojate pirkti elektrinį automobilį? Štai ką turite žinoti apie jo įkrovimą namuose

Planuojate pirkti elektrinį automobilį? Štai ką turite žinoti apie jo įkrovimą namuose

Komentaro autorius: Aurimas Tamašauskas, BMW atstovės Lietuvoje „Krasta Auto“ vadovas Pasauliui bandant prisitaikyti prie klimato pokyčių, elektrinių automobilių paklausa didėja sulig kiekvienais metais. Remiantis duomenimis, vien Jungtinėje Karalystėje praėjusių metų spalio pabaigoje keliuose buvo skaičiuojama beveik 1 mln. elektrinių automobilių. Nors Lietuvos statistika šiandien yra gerokai kuklesnė, tačiau tokių automobilių paklausa taip pat sparčiai auga. […]


Transporto sektoriaus apžvalga: 2023 m. sparčiai augo krovinių vežimas keliais, vežta daugiau keleivių

Transporto sektoriaus apžvalga: 2023 m. sparčiai augo krovinių vežimas keliais, vežta daugiau keleivių

Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 metais išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai taip pat išaugo keleivių vežimas – visų rūšių transportu vežta beveik 7 proc. daugiau keleivių. „Nors 2023-ųjų pradžioje vyravo ekonominio neapibrėžtumo nuotaikos, Lietuvos transporto bei logistikos sektorius išlieka konkurencingas. Labiausiai tam įtakos turėjo padidėję tiek tarptautinių, tiek vidaus […]


Seimo nario A. Bagdono pranešimas: „Pabandom iš naujo – Seimas vėl turės spręsti, ar liberalizuoti techninės apžiūros rinką“

Seimo nario A. Bagdono pranešimas: „Pabandom iš naujo – Seimas vėl turės spręsti, ar liberalizuoti techninės apžiūros rinką“

2024 m. kovo 13 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimo pavasario sesijoje registruotas įstatymų paketas, kuriuo naikinami automobilių techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ir paplitimo šalyje ribojimai. Iš Transporto veiklos pagrindų įstatymo siūloma išbraukti apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ir jų išdėstymo šalies teritorijoje nuostatas. Šį ribojimą […]


5 naudingi patarimai: kaip paruošti automobilį šiltajam sezonui?

5 naudingi patarimai: kaip paruošti automobilį šiltajam sezonui?

Žiema automobilių vairuotojams atneša nemažai iššūkių, todėl jai pasibaigus itin svarbu nuodugniai įvertinti savo automobilio būklę ir paruošti jį artėjantiems šiltesniems orams. Automobilių istorijos ataskaitas teikiančios įmonės „carVertical“ ekspertai dalinasi patarimais, kaip pasirūpinti automobiliu po žiemos ir užtikrinti, kad šiltuoju metų laiku jis veiktų be priekaištų. Dažniau plaunamas automobilis rūdija lėčiau Nors automobilį patariama plauti […]


Gatvėse nuovažos galės būti dažnesnės

Gatvėse nuovažos galės būti dažnesnės

Nuo šiol kai kuriais atvejais B kategorijų gatvėse išvažiavimai ir įvažiavimai dešiniaisiais posūkiais galės būti įrengiami ne kas 150 metrų, kai buvo numatyta iki šiol, o kas 100 metrų. Tai įteisinta statybų techninio reglamento (STR) „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ pataisose. STR numatyta, kad jeigu B kategorijų gatvėse nėra galimybių išlaikyti 150 metrų […]