Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA reiškia paramą universitetams ir nepritaria Švietimo ministerijos sprendimui

1

Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA reiškia paramą universitetams ir nepritaria Švietimo ministerijos sprendimui

Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA reiškia paramą universitetams ir nepritaria Švietimo ministerijos sprendimui

Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA reiškia tvirtą palaikymą Lietuvos universitetų rektorių konferencijos (LURK) išreikštai pozicijai dėl Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) patvirtintos naujos stojančiųjų į aukštąsias mokyklas konkursinių eilių sudarymo tvarkos. Manome, kad buvusios ministerijos vadovybės priimtas sprendimas yra nepagrįstas, neskatina aukštojo mokslo prieinamumo ir gali turėti ilgalaikių neigiamų pasekmių ne tik universitetams, bet ir visai šalies ekonomikai.

Tačiau tikime, kad naujoji ŠMSM vadovybė turi galimybę ištaisyti šią klaidą. Kviesdami ministeriją dialogui, raginame įsiklausyti į aukštojo mokslo bendruomenės, verslo sektoriaus ir socialinių partnerių argumentus bei ieškoti bendrų sprendimų, kurie užtikrintų tiek švietimo kokybę, tiek specialistų rengimo tęstinumą.

Didesnė atskirtis ir diskriminacija B lygį pasirinkusių abiturientų atžvilgiu

Pagal naująją tvarką, nuo 2025 metų abiturientai, pasirinkę matematikos ar lietuvių kalbos bei literatūros valstybinius brandos egzaminus B lygiu, gali susidurti su neproporcingai griežtais ribojimais. LURK pozicijoje teigiama, kad taikomi koeficientai reikš, jog dalis šių abiturientų apskritai neįvykdys minimalių reikalavimų stojant į universitetus. Tai reiškia, kad didelė dalis jaunų žmonių bus išstumti iš aukštojo mokslo sistemos, nors jie laikė valstybinį brandos egzaminą ir turėjo būti vertinami kaip tinkami kandidatai į studijas.

Šis buvusios ministerijos vadovybės sprendimas buvo priimtas nesant objektyvios analizės apie egzaminų sudėtingumo skirtumus. Kaip pažymi LURK, ministerijos atstovai pripažino, kad nėra „matematinių būdų tiksliai pamatuoti“, kiek sudėtingesnis ar lengvesnis bus B kurso egzaminas. Tai kelia pagrįstų abejonių dėl reformos sąžiningumo.

Aviacijos ir inžinerijos sektorius gali susidurti su specialistų trūkumu

Švietimo sistemos priimti sprendimai turi tiesioginę įtaką ir Lietuvos verslui bei strateginėms ūkio šakoms, įskaitant aviaciją. Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA mato aiškią grėsmę kvalifikuotų specialistų ruošimui, nes matematikos B lygio egzamino pasirinkimas, net jei jis išlaikytas geru rezultatu, gali reikšti, kad studentai negalės patekti į inžinerijos ar technologijų krypties universitetines studijas.

Tai ypač svarbu aviacijos sektoriuje, kuris jau dabar susiduria su specialistų trūkumu. Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) prognozuoja, kad aviacijos industrija per artimiausius dešimtmečius patirs didelį pilotų, inžinierių ir kitų techninių specialistų trūkumą, o Lietuva turėtų siekti būti lyderė šiame sektoriuje, užtikrindama kokybišką specialistų rengimą. Tačiau ši naujoji stojimo tvarka gali tapti kliūtimi siekiant šio tikslo. Jei neskatinsime jaunimo rinktis techninių specialybių, Lietuva praras galimybę konkuruoti globalioje rinkoje.

Stojimo tvarkos sudėtingumas mažina skaidrumą ir pasitikėjimą sistema

Be socialinių ir ekonominių pasekmių, LURK atkreipia dėmesį į tai, kad ŠMSM patvirtinta stojimo sistema tampa vis sudėtingesnė ir sunkiai suprantama tiek abiturientams, tiek jų tėvams. Skaičiuojant konkursinį balą naudojami koeficientai, kurie yra abstraktūs ir neaiškiai pagrįsti. Ši painiava gali lemti mažesnį pasitikėjimą visa švietimo sistema ir sukelti dar didesnę atskirtį tarp mokinių iš skirtingų socialinių grupių.

Svarbu pabrėžti, kad aukštojo mokslo prieinamumas turi būti grindžiamas ne administraciniais ribojimais, o realiomis studentų kompetencijomis ir jų noru mokytis. Ši reforma gali atgrasyti dalį gabių, tačiau ne idealių akademinių pasiekimų turinčių moksleivių nuo aukštojo mokslo siekimo, o tai reikš, kad ateityje verslas ir pramonė susidurs su dar didesne darbo jėgos krize.

LAVIA kviečia dialogui ir reikalauja pokyčių

Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA supranta, kad naujoji Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vadovybė perėmė sprendimus, kurie buvo priimti ankstesnės kadencijos metu. Tačiau tikime, kad dabartinė ministerijos komanda gali imtis iniciatyvos ir peržiūrėti šią stojimo tvarką, atsižvelgdama į universitetų, verslo sektoriaus ir visos visuomenės lūkesčius.

„Negalime leisti, kad dirbtiniai barjerai mažintų jaunimo motyvaciją siekti išsilavinimo ir tobulėti. Lietuvos aviacijos sektorius ir visas technologinis verslas privalo turėti kvalifikuotus specialistus, o ši reforma gali tapti rimta kliūtimi mūsų konkurencingumui pasaulinėje rinkoje. Kviečiame naująją ministerijos vadovybę konstruktyviam dialogui, kad rastume sprendimus, kurie užtikrintų sąžiningą ir skaidrią priėmimo į aukštąsias mokyklas sistemą“, – teigia Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA vadovas Aleksandras Nemunaitis.

Tikime, kad naujoji ministerijos komanda įsiklausys į akademinės bendruomenės, verslo atstovų ir socialinių partnerių nuomonę ir kartu su jais ieškos sprendimų, kurie užtikrins Lietuvos ekonomikos konkurencingumą bei jaunimo galimybes siekti aukštojo mokslo.

 

Pranešimą paskelbė: Aleksandras Nemunaitis, Nacionalinė aviacijos asociacija LAVIA

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Logistikos ir sandėliavimo įmonių elektrifikacija: kiek leidžia sutaupyti?

Logistikos ir sandėliavimo įmonių elektrifikacija: kiek leidžia sutaupyti?

Elektriniai krautuvai tapo neatsiejama logistikos, sandėliavimo ir gamybos procesų dalimi. Kaip nurodoma tarptautiniame 2024 metų naudotų krautuvų reitinge, šios technikos gamintojų tarpe lyderio pozicijas užsitikrino Vokietijos įmonė „Linde“. Statistika kalba pati už save: šio gamintojo elektriniai krautuvai užėmė beveik 26 proc. naudotų krautuvų rinkos ir gerokai pralenkė konkurentus. Kuo šio gamintojo technika išsiskiria iš kitų […]


Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus numatoma įpareigoti dėvėti šalmus

Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus numatoma įpareigoti dėvėti šalmus

2025 m. kovo 20 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimas po svarstymo pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis siekiama patikslinti važiavimo su elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis tvarką. Šiuo metu įstatyme nustatyta, kad jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję […]


Ministras E. Sabutis: „Paštomatų tinklas išaugs bene dvigubai, šimtai jų bus statomi kaimuose ir miesteliuose“

Ministras E. Sabutis: „Paštomatų tinklas išaugs bene dvigubai, šimtai jų bus statomi kaimuose ir miesteliuose“

Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis patvirtino Universaliosios pašto paslaugos (UPP) aprašą, kuriuo Lietuvos pašto paštomatų tinklas iki 2029 m. išaugs bene dvigubai ir perkops 700-us. Naujieji paštomatai bus įrengiami kaimuose ir miesteliuose, kuriuose gyvena bent 500 žmonių. Gyventojai jais galės ne tik siųsti bei gauti tarptautines siuntas, bet ir laiškus.  „Sulaukdavome daug prašymų iš atokesnių vietovių […]


Kelių infrastruktūros finansavimo sistemos reforma: kuriamas Kelių fondas

Kelių infrastruktūros finansavimo sistemos reforma: kuriamas Kelių fondas

Sparčiai blogėjant susisiekimo infrastruktūros – kelių, tiltų ir viadukų – būklei bei sprendžiant nepakankamo finansavimo problemą, nuo kitų metų Lietuvoje turėtų pradėti veikti valstybinis Kelių fondas. Fondo lėšos padės mažinti šalies kelių degradaciją ir užtikrins susisiekimo infrastruktūros saugą. Skaičiuojama, kad jau kitąmet finansavimas šalies keliams, įskaitant šio fondo lėšas, turėtų siekti beveik 1 milijardą eurų.  […]


„Via Lietuva“: prasideda darbų keliuose sezonas – tęsiama Krunos tilto rekonstrukcija, įgyvendinami kiti svarbūs projektai

„Via Lietuva“: prasideda darbų keliuose sezonas – tęsiama Krunos tilto rekonstrukcija, įgyvendinami kiti svarbūs projektai

Pirmadienį, kovo 17 dieną, atnaujinamas darbų keliuose sezonas. Tęsiami intensyvūs Kauno ir Kaišiadorių rajonuose esančio Krunos tilto rekonstrukcijos darbai. Renginyje prie Krunos tilto visuomenei buvo pristatyti tiek šio tilto rekonstrukcijos, tiek kiti didžiausi šiemet suplanuoti įgyvendinti projektai. Tarp jų – Tarandės tunelio statybos, tolesnė „Via Baltica“ ir kelio Vilnius–Utena rekonstrukcija, kiti numatyti įgyvendinti svarbūs darbai. […]


E. Sabutis dalyvaus neformaliame ES transporto ministrų susitikime

E. Sabutis dalyvaus neformaliame ES transporto ministrų susitikime

Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis kovo 17–18 dienomis dalyvaus Varšuvoje vyksiančiame neformaliame Europos Sąjungos (ES) transporto ministrų susitikime, kurį rengia šį pusmetį ES Tarybai pirmininkaujanti Lenkija. Susitikimo metu ministrai aptars būtinybę didinti transporto sektoriaus atsparumą, numatant papildomas ES investicijas dvejopos paskirties – civilinės ir karinės – infrastruktūros projektams plėtoti. Taip pat daug dėmesio bus skiriama ES […]