Lietuvos padangėje ypatingas svečias: atliekami bandymai, užtikrinantys skrydžių saugą

Lietuvos padangėje ypatingas svečias: atliekami bandymai, užtikrinantys skrydžių saugą

Vakar virš Kauno, šiandien virš Palangos bei Klaipėdos, o penktadienį Vilniaus padangėje galima pastebėti specialų orlaivį–laboratoriją, kuris tikrina VĮ „Oro navigacija“ turimų navigacinių priemonių veikimą skrydžių metu.

„Pilotuoti lėktuvą galima žiūrint pro langą ir orientuojantis pagal vizualius ženklus, tačiau tai įmanoma tik skrendant žemai ir esant geroms oro sąlygoms. Dideliame aukštyje jokių orientyrų nėra, tad čia būtinomis tampa įvairios navigacijos priemonės, kurių signalo pagalba yra nustatoma orlaivio padėtis erdvėje“, – sako VĮ „Oro navigacija“ Ryšių, navigacijos ir stebėjimo tarnybos Navigacijos paslaugų vyriausiasis inžinierius Remigijus Malinauskas.

Užtikrina skrydžių saugą

Skrydžių saugai užtikrinti VĮ „Oro navigacija“ turi daug skirtingų navigacijos priemonių, skirtų įvairioms skrydžio fazėms.

„Pavyzdžiui DVOR/DME arba Doplerio visakryptis radijo švyturys su toliamačio įranga yra maršruto navigacijos priemonė, padedanti nustatyti buvimo vietą orlaiviams, kurie Lietuvos oro erdvėje skrenda tranzitu ir šalies oro uostuose nesileidžia. Tokių priemonių Lietuvoje turime tris. Tiksliojo artėjimo tūpti pagal prietaisus sistemos, kitaip dar vadinamos ILS, skirtos sėkmingai nutupdyti orlaivį, esant blogoms oro sąlygoms. Šių sistemų turime penkias“, –  paaiškina specialistas.

Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija įpareigoja tikrinti navigacinius įrenginius tiek ant žemės, tiek ore, norint garantuoti saugias orlaivių keliones. Tokie patikrinimai yra būtina ilgo proceso dalis, užtikrinanti ne tik sklandų navigacijos prietaisų veikimą, bet ir saugias bei sėkmingas orlaivių bei jų keleivių keliones. Orlaivis iš navigacijos priemonių gauna signalą, kurio pagalba nustato savo buvimo vietą. Jei tas signalas bus netikslus, orlaivis klaidingai nustatys savo padėtį, o tai gali grėsti katastrofiškomis pasekmėmis.

VĮ „Oro navigacija“ turimi navigaciniai įrenginiai ir radijo stotys yra išdėstytos per visą Lietuvą taip, kad didžiojoje oro erdvės dalyje jos persidengtų ir net sugedus vienai priemonei, skrydžių saugą užtikrintų kitos. Išlaikyti stabilų įrenginių funkcionavimą padeda kasmet į Lietuvą atskrendantis orlaivis–laboratorija.

„Kai kurias navigacijos priemones būtina tikrinti kartą per metus, kitas – dukart. Vienas iš tokių patikrinimų vyksta jau šiuo metu, o visas šis procesas yra įgyvendinamas pasitelkus orlaivį–laboratoriją, kuris, gavęs visus karantino sąlygomis reikalingus leidimus, į Lietuvą atvyko iš Jungtinės Karalystės. Tai yra nedidelis lėktuvas, kuriame yra sumontuota navigacinė įranga, reikalinga priimti navigacinių priemonių signalus. Anksčiau tokiuose orlaiviuose dirbdavo didžiulės komandos, sudarytos iš dešimties ar daugiau asmenų, tačiau dėl tobulėjančių technologijų, šiandien į orą kyla tik trys žmonės – du pilotai ir vienas navigacinės įrangos inspektorius“, – dalijasi R. Malinauskas.

Patikra – svarbesnė nei atrodo

Specialistas pažymi, kad šiuo metu navigacijos bandymams yra itin palankus metas dėl pasaulinės pandemijos metu sumažėjusių skrydžių, todėl patikra turėtų įvykti greičiau nei įprastai. Anot jo, pats tikrinimo procesas nėra toks komplikuotas, kaip galėtų atrodyti iš pirmo žvilgsnio, tačiau jis yra būtinas.

„Patikrinimo procedūroje yra numatyta, kokius manevrus bei kokiame aukštyje orlaivis turi atlikti. Pavyzdžiui, testuojant DVOR/DME navigacinę sistemą, patikrinimas pradedamas skrendant mažiausiai dvi 10 jūrmylių spindulio orbitas ir tęsiamas radialinių skrydžių metu. Tuo metu orlaivyje–laboratorijoje yra tikrinami įvairūs radijo signalo parametrai – dažnis, moduliacija, jos gylis ir kt. Jų nuokrypiai yra griežtai reglamentuoti, o nustačius, kad visi parametrai atitinka numatytus reikalavimus, išduodamas sertifikatas, patvirtinantis sistemos veikimą ir leidžiantis tolimesnę jos eksploataciją“, – teigia inžinierius.

Kokybišką sistemų darbą kasdien užtikrina inžinieriai

Patikrinimo metu visame procese dalyvauja ir VĮ „Oro navigacija“ specialistai, kurie turi galimybę čia pat koreguoti testo metu pastebėtus netikslumus ar nuokrypius.

„Per beveik trisdešimt mano darbo metų patikrinimo metu pastebėti tam tikri parametrų nuokrypiai niekada neviršijo leistinų ribų ir viską pavyko pataisyti dar orlaiviui esant ore“, – sako R. Malinauskas ir priduria, kad tam įtakos turi kruopštus Ryšių navigacijos ir stebėjimo tarnyboje dirbančių inžinierių darbas, kurie nuolat atlieka antžeminius sistemų patikrinimo darbus.

Apie VĮ „Oro navigacija“:

VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų bei Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.

Pranešimą paskelbė: Rita Rauluševičiūtė, UAB „Gravitas Partners“

Kiti skelbimai:
 
Bio Phyto Mild Facial Cleanser Veido prausiklis, 250 ml
 
TOMMY HILFIGER 15-39-01-5 Black 01 44
 
AUDIMAS Švelnaus mod.polo maršk.ilg.rank. 2021-571 Navy Blazer S
 
Este 83-28-05-8 Black 37
 
Camper Courb K300289 Blue 46

Rekomenduojame

Dėl pandemijos pernai mažėjo eismo įvykių skaičius, tačiau ne vairuotojų patirtos žalos

Dėl pandemijos pernai mažėjo eismo įvykių skaičius, tačiau ne vairuotojų patirtos žalos

Pernai užklupusi koronaviruso pandemija savo pėdsaką paliko daugelyje sričių, tarp jų – ir eismo įvykių statistikoje. Draudimo bendrovės ERGO Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas pastebi, kad 2020 metai išsiskyrė mažesniu nei įprasta fiksuotų eismo įvykių skaičiumi. Tai liudija ir kelių policijos statistika. Visgi, net ir galiojant karantino suvaržymams, smulkesnių eismo įvykių miestų […]

Vairavimas žiemą: svarbi automobilio techninė būklė

Vairavimas žiemą: svarbi automobilio techninė būklė

Besikeičiančios žiemos sąlygos, gausiau iškrentantis sniegas ir žema temperatūra vairuotojus ragina būti atsargesnius kelyje, rinktis saugų, o ne maksimaliai leistiną greitį bei laikytis didesnio nei įprasta saugaus atstumo. Kitas svarbus saugaus dalyvavimo eisme žiemą aspektas – tvarkinga automobilio techninė būklė ir priežiūra. Vienas svarbiausių saugumo reikalavimų – tinkamos naudoti žieminės padangos, kurių protektoriaus gylis turi […]

Kokia bus kuriama ateities susisiekimo sistema

Kokia bus kuriama ateities susisiekimo sistema

Pandemija ir karantinas parodė, koks svarbus ekonomikai ir socialiniam gyvenimui yra susisiekimas. Šiai svarbiai Lietuvos žmonių veiklos sričiai privalo vadovauti Susisiekimo ministerija. Kaip šį darbą ji turi atlikti, išdėstyta Transporto veiklos pagrindų įstatyme ir pačios ministerijos sudarytuose jos veiklos nuostatuose. Visuose šiuose dokumentuose rašoma, kad Susisiekimo ministerija formuoja valstybės transporto politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja […]

Vyriausybės kanceliarija atsisako prabangių automobilių

Vyriausybės kanceliarija atsisako prabangių automobilių

Vyriausybės kanceliarija nutraukia automobilių nuomos sutartį ir atsisako prabangių automobilių naudojimo. „Šiuo metu matome, kad per pandemiją daugiau dirbant nuotoliniu būdu, sumažėjus judėjimui, išvykų ir susitikimų kitose institucijose, galime reikšmingai sutaupyti, taip pat atsisakyti nereikalingos prabangos ir perdėtų, nebūtinų valdžios privilegijų. Todėl nematau poreikio naudotis asmeninio vairuotojo su automobiliu paslaugomis, kas anksčiau buvo įprasta praktika. […]