Krintantys lapai ir prastėjantis matomumas verčia paspirtukininkus ir dviratininkus iš balno

1

Krintantys lapai ir prastėjantis matomumas verčia paspirtukininkus ir dviratininkus iš balno

Į darbus ar mokslus keliaujančiųjų dviračiais kiekvienais metais tik daugėja. Šį būdą aplenkti transporto spūstis skatina ir gerėjanti infrastruktūra. Tiesa, ruduo dviratininkams ir paspirtukininkams gana sudėtingas metų laikas. Ant važiuojamosios dalies krentantys lapai, didelis kritulių kiekis bei ilgėjančios tamsos valandos ne tik apsunkina patį važiavimą, bet ir kuria papildomas rizikas sveikatai.

Dažniausiai pasitaiko rankų ir raktikaulių lūžiai

Lapkritis atėjo kartu su permainingais orais, krituliais ir lapus nuo medžių sparčiau plėšiančiu vėju. Šviesusis paros metas taip pat sparčiai trumpėja – po 4–5 minutes per dieną. Kaip skaičiuoja draudimo bendrovė BTA, rudenį dviratininkų ir paspirtukininkų traumų tikimybė išauga bent 20 proc.

„Į draudimo bendrovę kreipiasi tie mikrojudumo dalyviai, kurie yra apsidraudę Nelaimingų atsitikimų draudimu. Dar didesnė dalis tokių eismo dalyvių patenka į nelaimes neturėdami draudimo apsaugos. Tai reiškia, kad įvykiai nėra fiksuojami nei draudimo bendrovės, nei policijos suvestinėse. Dažnu atveju į nelaimę patekę mikrojudumo eismo dalyviai traumas gydosi patys arba kreipiasi į medikus, traumatologus. Kartais traumos būna sudėtingos ir jų gydymui prireikia nemažai laiko“, – sako BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Nors dažniausiai policijos suvestinėse minimi dviratininkų arba paspirtukininkų susidūrimai su automobiliais, tačiau pastaraisiais metais pasitaiko nelaimių, kai susiduria ir nukenčia kelių mikrojudumo transporto priemonių vairuotojai.

Pavyzdžiui, Vilniuje du paspirtukininkai susidūrė Europos aikštėje. Dažniausiomis tokių incidentų, kurių metu patiriamos traumos, priežastimis įvardinamos ne tik sunkesnės eismo sąlygos, bet ir saugumo priemonių – šviesų ir šviesą atspindinčių liemenių – nenaudojimas. Prasto matomumo problemą pažymi ir dviratininkų iniciatyvos „Imam100“ prezidentas Jonas Pivoriūnas.

„Dalis dviratininkų vis dar vengia naudoti specialias saugumo švieseles, o dabar juk vis vėliau šviesėja ir anksčiau temsta, tad mažesnis dviračio matomumas yra ypač pavojingas. Švieselės yra būtinos tam, kad būtumėte matomi pėsčiųjų, kitų dviratininkų, vairuotojų. Svarbu ir tai, kad prie mažesnės oro temperatūros suprastėja padangų sukibimas, todėl prailgėja stabdymo kelias ir išauga kritimo tikimybė“, – dėsto jis.

J. Pivoriūnas pažymi, rudenį eismo sąlygas papildomai sunkina nukritę lapai, kurie palijus tampa slidūs ir padidina tikimybę nesuvaldyti transporto priemonės.

Nesuvaldžius transporto priemonės kritimas dažniausiai baigiasi sumušimais ir nubrozdinimais. Laimei, šios traumos menkai pavojingos ir ilgalaikių pasekmių nesukelia. Daug sunkesni sužeidimai – raktikaulių ir rankų kaulų lūžiai, patiriami kritimo metu instinktyviai bandant atsiremti į grindinį. Tokias traumas išskiria ir „Antėjos“ sveikatos priežiūros tinklo traumatologas Mykolas Liubauskas.

„Dviračio ar paspirtuko svorio centras yra aukštai, kritimas vyksta „nuo rato“, tad viskas įvyksta katapultos principu – žmogaus viršutinė dalis pradeda judėti dar greičiau nei važiuoja paspirtukas. Dėl to ir dominuoja viršutinės kūno dalies traumos: rankų, krūtinkaulio, veido, žandikaulio. Būtent jos paprastai sugeria visą kinetinę energiją. Kuo jos daugiau, tuo rimtesnė trauma. Esu šešerius metus dirbęs ir priėmimo skyriuje. Per šį laiką mačiau iš esmės viską, ką galite įsivaizduoti“, – sako jis.

Pavojingiausios – galvos traumos

Traumatologas pataria laikytis auksinės taisyklės – vadovautis sveiku protu. Jeigu trauma neatrodo labai rimta, tikriausiai taip ir yra. Kreiptis į medikus reikėtų tuo atveju, jeigu po iš pažiūros nerimtos traumos būklė negerėja 7–10 dienų . Galūnės skausmui per tiek laiko neatlyžus vargu ar galima tikėtis savaiminio pagerėjimo. Tiesa, delsti ir laukti negalima vienu atveju – susitrenkus galvą. Jos traumos gali būti itin klastingos ir pavojingos.

„Mes visada sakome, kad po kritimo žmogų reikia labai atidžiai stebėti. Sąmonės netekimas ar traukuliai jau yra akivaizdūs ženklai, bet iš ne taip greitai pasirodančių simptomų reikėtų išskirti mieguistumą, spaudžiantį galvos skausmą, dvejinimąsi, vangumą. Su galvos trauma negalima juokauti ir delsti. Jeigu tik kyla įtarimas – reikėtų išsitirti“, – teigia M. Liubauskas.

Tinkamas pasiruošimas sezonui

Savo ruožtu, J. Pivoriūnas primena, kad šalmas yra būtina saugumo priemonė, galinti apsaugoti nuo labai skaudžių nelaimių. Jeigu važinėti ketinate iki pat žiemos arba vadovaujatės skandinavišku pavyzdžiu ir dviračiu naudositės ištisus metus, jis ragina pagalvoti ir apie žiemines padangas.

„Sezonas pas mus iš tikrųjų daugeliui baigiasi su sniegu, bet daugėja ir žmonių, kurie važinėja ištisus metus. Vienas vertus, tai mūsų pačių įprotis ir požiūris, bet svarbi ir dviračio takų priežiūra. Pernai Vilniaus savivaldybė juos jau valė visai neblogai. Viskas keisis dar sparčiau, kai atsiras daugiau pavyzdžių. Tada atsiras daugiau supratimo, kad važinėti galima ištisus metus. Tereikia išeiti iš savo komforto zonos“, – teigia „Minam100“ prezidentas.

Apie požiūrio keitimo svarbą kalba ir BTA ekspertas A. Žiukelis. Pasak jo, populiarėjant mikrojudumo priemonėms natūraliai daugiau dėmesio turime skirti saugių eismo sąlygų kūrimui.

„Šiandien jau būtų daugiau nei keista automobilyje nesisegti saugos diržų, neturėti draudimo. Dviračiams toliau populiarėjant mūsų mąstymas pasikeis ir čia. Saugumas ir jį užtikrinančios priemonės neišvengiamai taps mūsų visų prioritetu“, – įsitikinęs jis.

Pašnekovas akcentuoja, kad nelaimių išvengti padeda ir geri įgūdžiai. Juos dviratininkai turėtų ugdyti nuo mažens. Būtent todėl BTA ir pradėjo projektą „BTA Velomaster“. Jo metu skirtinguose Lietuvos miestuose įrengiamos specialios edukacinės dviračių trasos, skirtos įgūdžių tobulinimui. Šiuo metu jos jau veikia Jonavoje ir Šiauliuose.

Apie BTA:               

AAS „BTA Baltic Insurance Company“ (BTA) priklauso Vidurio ir Rytų Europos draudimo rinkos lyderei Austrijos „Vienna Insurance Group AG“ (VIG) ir yra didžiausia VIG bendrovė Baltijos regione. Beveik 200 metų veikianti, per 50 įmonių 25-iose šalyse valdanti VIG pirmauja Baltijos šalyse, kur grupės įmonės 2022 m. užima ketvirtadalį ne gyvybės draudimo rinkos. 2022 m. BTA savo draudimo partneriu Lietuvoje pasirinko apie 400 tūkst. privačių bei verslo klientų, su kuriais pasirašyta apie 1,1 mln. draudimo sutarčių, atlyginta per 80 mln. eurų žalų.

Pranešimą paskelbė: Andrius Baranauskas, Winning Reputation

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Temperatūrai vėstant – lenktynininko R. Baciuškos patarimai vairuotojams, kaip elgtis kelyje atsiradus plikledžiui

Temperatūrai vėstant – lenktynininko R. Baciuškos patarimai vairuotojams, kaip elgtis kelyje atsiradus plikledžiui

Ilgąjį Vėlinių savaitgalį sinoptikams dalyje Lietuvos pranašaujant žemesnę temperatūrą kelyje galime sulaukti sudėtingesnių eismo sąlygų. Profesionalus lenktynininkas Rokas Baciuška sako, kad plikledis – vienas pavojingiausių reiškinių, didelį galvos skausmą keliantis ne tik eiliniams vairuotojams, bet ir profesionalams. Per plikledį pats buvo atsidūręs per plauką nuo nelaimės Lenktynininkas vairavimą ant plikledžio lygina su čiuožimu ant ledo […]


„Balcia“ tapo konkurso „Lietuvos metų automobilis 2025” rėmėju

„Balcia“ tapo konkurso „Lietuvos metų automobilis 2025” rėmėju

Draudimo technologijų bendrovė „Balcia Insurance SE“ tapo vienu pagrindinių konkurso „Lietuvos metų automobilis 2025“ rėmėjų. Projektas, kurį organizuoja Lietuvos žurnalistų autoklubo (LŽA), vyks 28-ąjį kartą. „Lietuvos metų automobilio 2025“ rinkimuose varžysis 32 pretendentai, o konkurso nugalėtojai bus skelbiami lapkričio 29-ąją dieną. Geriausi šių metų automobiliai bus renkami trijose kainų kategorijose bei dešimtyje specializuotų nominacijų. Tarp […]


Lietuvos naudotų automobilių rinkos „perliukai“: 30 savininkų ir 600 tūkst. km pakoreguota rida

Lietuvos naudotų automobilių rinkos „perliukai“: 30 savininkų ir 600 tūkst. km pakoreguota rida

Nors dauguma vairuotojų vengia transporto priemonių su suklastota rida ir praeities apgadinimais, tačiau automobiliai gali slėpti ir daugiau paslapčių. Kai kurių modelių savininkai nepaliaujamai keičiasi, o eismo įvykių skaičius žymimas dešimtimis. Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ apžvelgė pačius ekstremaliausius atvejus naudotų transporto priemonių rinkoje 2024 m. pirmąjį pusmetį Lietuvoje. 5–8 šalis apkeliavę automobiliai nėra retenybė Nuriedėjęs […]


Nuo gruodžio – keletas Kelių eismo taisyklių pokyčių eismo saugumui didinti

Nuo gruodžio – keletas Kelių eismo taisyklių pokyčių eismo saugumui didinti

Nuo gruodžio 1 d. įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, kurie keliuose numato keletą naujovių. Svarbiausios jų – laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat įtraukiami nauji kelio ženklai.  „Siekiame užtikrinti didesnį saugumą mūsų keliuose ir norime, kad būtų daugiau aiškumo vairuotojams. Nustatomas […]


Laura Doraitė-Gudavičienė: kaip lietuvius susodinti į elektromobilius?

Laura Doraitė-Gudavičienė: kaip lietuvius susodinti į elektromobilius?

Pastaraisiais metais elektromobilių populiarumas Lietuvoje auga sparčiausiai šalies istorijoje. Nors tobulėjantys technologiniai sprendimai ir valstybės iniciatyvos gyventojus skatina rinktis aplinkai draugiškas transporto priemones, vis dar susiduriame su iššūkiais, stabdančiais greitesnį perėjimą prie elektromobilių. Kiekvienas vairuotojas elektromobilio privalumus supranta skirtingai. Vienam tai tylus ir komfortiškas važiavimas, kitam – technologiniai aspektai, tokie kaip itin juntama elektromobilio akceleracija […]


Prasidėjus lapkričiui – 7 svarbiausios saugaus vairavimo taisyklės

Prasidėjus lapkričiui – 7 svarbiausios saugaus vairavimo taisyklės

Atėjus paskutiniam rudens mėnesiui ir pamažu artėjant žiemai, vairavimo sąlygos tampa neprognozuojamos: pirmasis sniegas ir ledas gali iškristi bet kada, sušlapę ar apledėję keliai didina avarijų riziką, o dėl klimato pokyčių šiuo metų laiku eismo sąlygų pokyčiai tampa staigūs ir sunkiai prognozuojami. Kaip tinkamai pasiruošti šiam laikui, atsako ekspertai. Neatidėliokite automobilio paruošimo žiemai Vairavimo mokytoja […]