Kelininkams pakelėse tenka rinkti ne tik vienkartinius kavos puodelius, bet ir dulkių siurblius

1

Kelininkams pakelėse tenka rinkti ne tik vienkartinius kavos puodelius, bet ir dulkių siurblius

Jei pirmojo karantino metu kelininkai džiaugėsi augančiu gyventojų sąmoningumu ir mažesniu kelių pakraščiuose surenkamų atliekų kiekiu, tai šiemet vėl pastebimas jų augimas. Vien per šiuos metus AB „Kelių priežiūra“ darbuotojai iš neleistinų vietų pašalino 341 toną atliekų – net 17 kartų daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai ir 3 kartus daugiau nei per visus 2020 metus.

Šiemet daugiausia atliekų kelininkai surinko Rytų regione – daugiau nei 178 tonas. Perpus mažiau – 86 tonas – surinko Vakarų, 45 tonas – Pietų, o 31 – Šiaurės regione. Tuo pačiu laikotarpiu pernai daugiausia atliekų neleistinose vietose kelininkai surinko Pietų (daugiau nei 13 tonų) ir Vakarų (daugiau nei 4 tonas) regionuose.

Šiemet, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, padidėjo ir išmetamų atliekų kiekis automobilių poilsio aikštelėse. Daugiausia jų surinkta Šiaurės ir Rytų regionuose. Tuo metu pernai – Rytų ir Pietų regionuose.

Ankstesnių metų statistika rodo, kad 2019 m., lyginant su 2020 m., kelių pakraščiuose išmestas atliekų skaičius augo apie 20 proc. Užpernai taršiausi buvo Pietų ir Vakarų, o pernai – Pietų ir Šiaurės regionai. Lyginant 2019 ir 2020 metus, iš šiukšliadėžių kelininkai surinko 20 proc. mažiau šiukšlių. Tą lėmė pernai šalyje įvestas karantinas, kuriam laikui apribojęs žmonių judėjimą. 2019 m. daugiausia atliekų kelininkai surinko Pietų ir Rytų, o 2020 m. – Rytų ir Šiaurės regionuose.

Pamiškėse – daugiau pavojingų atliekų

Atšilus orams pakelės užverčiamos padangomis, plastiko vamzdžiais, akumuliatoriais, automobilių detalėmis, statybinėmis atliekomis ir net vaistais.

„Pastebime, kad karantino metu žmonės daugiau tvarkė namus ir aplinką: kelių pakraščiuose surenkame daug drabužių, pagalvių, lovos čiužinių, dulkių siurblių, dujinių viryklių ir kitų buitinių prietaisų. Nors jiems skirtos specialios atliekų surinkimo aikštelės ir seniūnijose įrengti atliekų priėmimo punktai, kur visi šie daiktai iš gyventojų surenkami nemokamai, tačiau žmonės kažkodėl renkasi jas geriau vežti į pakeles“, – sako Karolis Sakalauskas, AB „Kelių priežiūra“ atstovas.

Kelininkai taip pat surenka daug vienkartinių kavos puodelių, plastikinių indų ir greito maisto pakuočių. Nors dėl mažesnio žmonių judėjimo karantino metu jų sumažėjo apie 20 proc., tačiau kiekis vis dar skaičiuojamas tonomis. Visgi kelininkai džiaugiasi, kad įvedus taros surinkimo sistemą ženkliai sumažėjo aplinkos šiukšlinimas plastikinių ir stiklinių gėrimų pakuotėmis, už kurią renkamas depozito mokestis.

„Vienkartinių gėrimų pakuotės buvo vienos dažniausiai gamtoje neatsakingų vartotojų išmetamų atliekų. Įvedus privalomo užstato gėrimų pakuotėms sistemą, šalies pakelėse ir šiukšliadėžėse jų surenkame kur kas mažiau. Be to, kai miškas atrodo vizualiai švaresnis ir patiems žmonėms norisi rečiau čia numesti savo šiukšles“, – pastebi K. Sakalauskas.

Pasekmės gyvūnams ir gamtai

Atkreipiamas dėmesys, kad kelkraščiuose, miško poilsiavietėse ir pakelėse esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse paliktos šiukšlės kelia rimtą žalą gamtai ir gyvūnams. Pastaruosius ypač traukia neleistinose vietose paliktos maisto atliekos ir pakuotės.

„Maisto atliekos keičia paukščių ir laukinių gyvūnų mitybos įpročius – jie greitai tampa priklausomi nuo šių likučių. Pakuotėse taip pat gali įstrigti miško gyventojų galva ir negalėdami jos ištraukti, jie gali uždusti ar išsekti iš bado. Gyvūnai gali susižeisti ir stiklo šuke ar aštria skardinės taros brauna bei taip pasigauti infekciją. Ne ką mažiau jiems pavojingas pats plastikas, kurio prarijus sutrinka žvėries ar paukščio virškinimo traktas ir jis gali nugaišti“, – pasakoja Vytauto Didžiojo universiteto žemės ūkio akademijos Medžioklėtyros laboratorijos vadovas dr. Artūras Kibiša ir pratęsia, kad pamiškėse paliktos atliekos dažnai tampa įvairių ligų, tokių kaip Afrikinis kiaulių maras, platinimo priežastimi.

Irdamos maisto atliekos į aplinką išskiria šiltnamio efektą sukeliančias dujas ir gali užteršti dirvožemį, paviršinį ir požeminį vandenį. Daug žalos gamtai sukelia ir stambių gabaritų šiukšlės. Akumuliatorių irimo proceso metu į aplinką patenka sunkieji metalai, rūgštys, toksinės medžiagos, o padangų sankaupos gali tapti miškų gaisrų priežastimi.

Už šiukšlinimą – administracinės baudos

Atliekos taip pat gali tapti eismo įvykio priežastimi – susidūrus su jomis vairuotojams kyla grėsmė nesuvaldyti savo transporto priemonės arba pradurti padangą. Šie daiktai taip pat gali iššokti iš po ratų ir atskrieti į kito automobilio priekinį stiklą ir jį įskelti.

Kelininkai primena, kad pakelėse suverstos atliekos ne tik teršia aplinką, kelia grėsmę miško gyventojams ir vairuotojams, bet ir užtraukia šiukšlinantiems administracinę baudą nuo 30 iki 90 eurų (už 100 kubinių centimetrų nepavojingų atliekų) arba nuo 60 iki 140 eurų (už 100 kubinių centimetrų pavojingų atliekų).

„Bauda didėja priklausomai nuo atliekų kiekio – už neleistinoje vietoje išmestą 1 kubinį metrą ir didesnį kiekį gali tekti sumokėti 1400–2400 eurų. Už atliekų palikimą šaltiniuotuose vietose, pelkėse, geležinkelių ir valstybinės reikšmės automobilių kelių pakelėse, apsaugos zonose ir pan. pažeidėjai baudžiami gerokai griežčiau. Jie įpareigoti ne tik sumokėti administracinę baudą, bet ir atlyginti padarytą žalą gamtai“, – sako AB „Kelių priežiūra“ atstovas.

Kelininkai prašo pastebėjus eismo dalyvius, mėtančius šiukšles pakelėse, užfiksuoti įvykį ir iškart apie tai pranešti policijos pareigūnams.

Apie įmonę

AB „Kelių priežiūra“ yra modernėjanti, ambicingų tikslų siekianti įmonė. Sujungusi per dešimtmečius sukauptą ekspertinę patirtį ir novatorišką požiūrį, įmonė tapo viena iš didžiausių komandų Lietuvoje, kurioje dirba per 2.300 darbuotojų. AB „Kelių priežiūra“ yra atsakinga už 21.000 km valstybinės reikšmės kelių priežiūrą, t.y. žiemą užtikrina, kad keliai būtų pravažiuojami, pavasarį–rudenį gerina kelių kokybę, atnaujindama susidėvėjusias kelių dangas, profiliuodama žvyrkelius, prižiūrėdama pakelės statinius, želdinius ir kt.

Pranešimą paskelbė: Giedrė Čekavičienė, AB „Kelių priežiūra“

Kiti skelbimai:
 
TOMS Geo Lace Women's Alpargata Black 40
 
GEOX Kilwi Girl J02D5B0MABC Pink C8172 32
 
Camper Peu Cami 17665-014 Black 42
 
Crocs™ Crocband™ Black 44,5
 
BIOMECANICS 212164 Blanco/Multi 27

Rekomenduojame

M. Skuodis: pietinės Klaipėdos uosto dalies plėtra – potencialas naujiems kroviniams ir investicijoms pritraukti

M. Skuodis: pietinės Klaipėdos uosto dalies plėtra – potencialas naujiems kroviniams ir investicijoms pritraukti

Lankydamiesi šiandien Klaipėdoje Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė ir susisiekimo ministras Marius Skuodis apžiūrėjo per pastaruosius metus išplėtotą Malkų įlanką bei perspektyvinę pietinę dalį, kurioje artimiausiais metais planuojama dideli darbai. Sėkmingai atliktos investicijos į Malkų įlanką Klaipėdos uostui jau leidžia užsitikrinti dar tvirtesnes pozicijas laivų remonto rinkoje, didinti krovos pajėgumą, o numatoma pietinės uosto dalies plėtra […]

Klaipėdoje Premjerė ir susisiekimo ministras dalyvaus naujo lietuviško kelto vardo suteikimo ceremonijoje ir apžiūrės plėtojamą pietinę uosto dalį

Klaipėdoje Premjerė ir susisiekimo ministras dalyvaus naujo lietuviško kelto vardo suteikimo ceremonijoje ir apžiūrės plėtojamą pietinę uosto dalį

Penktadienį, liepos 23 d., Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė ir susisiekimo ministras Marius Skuodis lankysis Klaipėdoje, kur dalyvaus naujo „Smiltynės perkėlos“ kelto vardo suteikimo ceremonijoje, laivu plauks ir apžiūrės Malkų įlanką bei Klaipėdos uosto pietinę dalį, kurioje artimiausiais metais planuojama didelė plėtra. „Smiltynės perkėlai“ pastatytas 60 m ilgio, 14 m pločio universalus keleivinis-krovininis keltas „Klaipėda“ išskirtinis […]

Pandemija Lietuvos aviacijoje – kada grįšime į įprastas vėžes?

Pandemija Lietuvos aviacijoje – kada grįšime į įprastas vėžes?

Netikėtai pasaulį užklupęs Covid-19 iš esmės sukrėtė aviacijos industriją. Siekiant suvaldyti virusą, lyg tol klestėjusi sfera kone pernakt smuko į dar neregėtas žemumas. Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA teigimu, prireiks bent dviejų metų, kol sugrįšime į 2019 metais pasiekto aviacijos piko laikus. Asociacijos prielaida remiasi optimistinėmis prognozėmis, laikantis pozicijos, kad pasaulinė pandeminė situacija gerės arba bent […]

Marius Skuodis approved the new Board of Lietuvos geležinkeliai, AB

Marius Skuodis approved the new Board of Lietuvos geležinkeliai, AB

Upon the approval of the Minister of Transport and Communications, the newly formed Board of Lietuvos geležinkeliai, AB (LTG) takes up its duties. It consists of 7 members; i.e. five independent members: Dalia Andrulionienė, Eugenijus Preikša, Bernard Guillelmon, Kęstutis Šliužas, Aurimas Vilkelis; and 2 members delegated by the Ministry of Transport and Communications: Romas Švedas […]

Skelbiami mėgėjiškų vaizdo siužetų saugaus eismo tema konkurso nugalėtojai

Skelbiami mėgėjiškų vaizdo siužetų saugaus eismo tema konkurso nugalėtojai

Paaiškėjo valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos (toliau – Kelių direkcija) skelbto mėgėjiškų vaizdo siužetų saugaus eismo tema konkurso nugalėtojai. I grupėje, kurioje varžėsi 12-18 metų amžiaus autorių sukurti vaizdo siužetai geriausiais pripažinti vaizdo siužetai „Saugok save“ (autorius Lukas Pacevičius iš Vilniaus) ir „Vairuodamas nesinaudok telefonu!“ (autoriai Benas ir Darius Bačkaičiai iš Kauno). III grupėje, […]

M. Skuodis patvirtino naują „Lietuvos geležinkelių“ valdybą

M. Skuodis patvirtino naują „Lietuvos geležinkelių“ valdybą

Susisiekimo ministrui Mariui Skuodžiui patvirtinus, darbą pradeda naujos sudėties AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) valdyba. Ją sudaro 7 nariai: penki nepriklausomi – Dalia Andrulionienė, Eugenijus Preikša, Bernardas Guillelmonas, Kęstutis Šliužas, Aurimas Vilkelis ir du Susisiekimo ministerijos deleguoti nariai – Romas Švedas ir Agnė Amelija Mikalonė. Nauja LTG valdyba buvo renkama po to, kai sausį susisiekimo ministras […]