Jaunieji vairuotojai avarijų sukelia dukart daugiau, bet jų žalos mažesnės

Jaunieji vairuotojai avarijų sukelia dukart daugiau, bet jų žalos mažesnės

Lietuvoje asmenų, turinčių galiojantį vairuotojo pažymėjimą, šių metų pradžioje buvo apie 1,5 mln. Apie 4,45 proc. iš jų – pradedantieji vairuotojai, kurių automobiliai yra pažymėti klevo lapais. Oficialioji įskaitinių autoįvykių, kuriuose nukentėjo žmonės, statistika rodo, kad pradedantieji vairuotojai yra apie 8 proc. autoįvykių kaltininkai.

BTA Draudimas, turintis duomenų ne tik apie įvykius, kuriuose nukentėjo žmonės, bet ir apie įvykius, po kurių kreipiamasi dėl žalos atlyginimo, pateikia panašius duomenis. Įmonė nurodo, kad pradedantieji vairuotojai autoįvykius sukelia maždaug 2,5 karto dažniau už ilgesnį vairavimo stažą turinčius vairuotojus.

„Ir policijos pateikiama oficialioji, ir mūsų žalų atlyginimų statistika akivaizdžiai rodo, jog pradedantieji vairuotojai eismo įvykių kaltininkais tampa kur kas dažniau už patyrusius vairuotojus. Kita vertus, analizuodami išmokų dydžius galime padaryti išvadą, kad pradedančiųjų sukelti įvykiai nėra tokie skaudūs“, – sako BTA Draudimo Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius.

Išmokų dydžiai dėl pradedančiųjų ir dėl patyrusių vairuotojų sukeltose avarijose patirtos žalos skiriasi daugiau nei pusantro karto. Po pradedančiųjų vairuotojų sukelto įvykio vidutinė žala yra 1026 eurai, patyrusių vairuotojų sukeltos avarijos vidutinė kaina – 1726 eurai.

„Šis skirtumas tarp išmokų dydžių aiškiai parodo, jog jaunieji vairuotojai dažniau patenka į techninius, mažesnės žalos įvykius, nei patyrusieji: jiems dar stinga atidumo važiuojant mažais greičiais, įgūdžių parkuojantis. Tuo tarpu nuo įvykių su didesniu žalos potencialu juos apsaugo konkrečiai šiai vairuotojų grupei taikomi greičio ribojimai“, – priduria A. Gasparavičius.

Dažniausios jaunų vairuotojų klaidos

Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas teigia, kad dažniausiai jaunų vairuotojų daroma klaida – tai manymas, jog vairavimas yra tiesiog automobilio valdymas. „Iš tiesų vairavimas yra dalyvavimas eisme valdant transporto priemonę. O tai įpareigoja ne tik sukioti vairą, bet ir vertinti situaciją, ir priimti sprendimus, kurie toje situacijoje reikalingi. Dažnas jaunas vairuotojas mažiau įprastoje situacijoje pasimeta ir nežino, ką daryti, o tas pasimetimas gali kainuoti eismo įvykį“, – pasakoja A. Pakėnas.

Instruktoriaus teigimu, vos pirmąsias teises gavę vairuotojai labai greitai užmiršta, kad jie dar nėra pilnaverčiai vairuotojai. „Pirmasis vairuotojo pažymėjimas yra ženklas, kad žmogus pereina į kitą – savarankišką – mokymosi vairuoti etapą. Nes kitaip kam gi būtų reikalingas tas ženklinimas klevo lapu ar greičio ribojimas?“, – svarsto jis.

Vertindamas, dėl ko taip smarkiai skiriasi jaunų ir patyrusių vairuotojų sukeltų avarijų kainos, vairavimo ekspertas spėjo, jog čia galima būtų ieškoti analogijos su tyrimais, kurie parodė, jog moterys į eismo įvykius patenka dažniau, tačiau jų avarijos būna ne tokios pavojingos. „Pagal tuos tyrimus, moterys dažniau sukelia techninius eismo įvykius, o vyrai jau kai plojasi, tai plojasi“, – sako A. Pakėnas.

„Galima numanyti, kad mažiau kainuoja būtent tos pasimetimo klaidos ar techniniai eismo įvykiai judant labai lėtai. Be to, galioja ir elementari fizika: pradedančiųjų vairuotojų judėjimo greitis ribojamas, daugelis jų to ribojimo ir laikosi, o mažesnis greitis reiškia ir mažesnę žalą“, – priduria garsus vairavimo instruktorius.

Gudrauti neapsimoka

Vairuotojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas įprastai apsaugo nuo žalos, kuri sukeliama kitiems įvykio dalyviams tapus autoįvykio kaltininku. Tiesa, su keliomis išlygomis: jeigu vairuotojas buvo neblaivus arba jei jis pasišalino iš įvykio vietos, visas žalos atlyginimo svoris gula ant jo paties pečių.

Yra ir trečia išlyga, kuri gali smarkiai komplikuoti žalos išmokėjimą: jeigu tikrasis transporto priemonės vairuotojas apdraudžia savo automobilį labiau patyrusių vairuotojų – pavyzdžiui, savo tėvų – vardu, nepasirenkant galimybės automobilį valdyti ir kitam asmeniui. Tokį gudravimo būdą jaunieji vairuotojai dažniausiai renkasi norėdami sumažinti draudimo įmokų dydžius. Tačiau, A. Gasparavičiaus teigimu, bandymas sutaupyti šiuo būdu vargiai pasiteisina, o ir yra rizikingas.

„Jeigu per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį įvykių pavyksta išvengti, pačiam jaunajam vairuotojui, kuris važiavo kitų žmonių apdraustu automobiliu iš to mažai naudos: nekaupiama vairuotojo draudimo istorija. Maža naudos ir įvykus draudiminiam įvykiui, kurio kaltininkas buvo jaunasis vairuotojas, vairavęs kito žmogaus apdraustą automobilį: draudimo bendrovė iš tokio įvykio kaltininko gali pareikalauti sugrąžinti dalį žalos atlyginimo“, – aiškina draudimo įmonės atstovas.

Apie BTA:                  

AAS „BTA Baltic Insurance Company“ (BTA) priklauso Vidurio ir Rytų Europos draudimo rinkos lyderei Austrijos „Vienna Insurance Group AG“ (VIG) ir yra didžiausia VIG bendrovė Baltijos regione. Beveik 200 metų veikianti, per 50 įmonių 25-iose šalyse valdanti VIG pirmauja Baltijos šalyse, kur grupės įmonės 2020 m. užima ketvirtadalį ne gyvybės draudimo rinkos. 2020 m. BTA savo draudimo partneriu Lietuvoje pasirinko apie 420 tūkst. privačių bei verslo klientų, su kuriais pasirašyta apie 1 mln. draudimo sutarčių, atlyginta per 58 mln. eurų žalų.

Pranešimą paskelbė: Andrius Baranauskas, Winning Reputation

Rekomenduojame

Ekspertai apie vairuotojų atidumą: ketvirtadalis automobilių apgadinimų padaromi judant atbulomis

Ekspertai apie vairuotojų atidumą: ketvirtadalis automobilių apgadinimų padaromi judant atbulomis

Eismo dalyvių tyrimai rodo, kad vairuotojas, naudodamas atbulinę pavarą, per metus vidutiniškai nuvažiuoja pusantro kilometro. Tačiau, draudikų duomenimis, ne kiekvienam vairuojančiajam šį atstumą pavyksta įveikti sklandžiai – nepadarius žalos kitiems. „Gjensidige“ statistika rodo, kad vienas iš penkių automobilių, kuriam draudimas atlygina žalą, apgadinamas važiuojant atbuline eiga. Vidutinė išmokos suma pastaraisiais metais tokių susidūrimų atvejais išaugo […]

Dėl paskelbto Kinijos sprendimo nutraukti bendradarbiavimą su Lietuva tarptautinio kelių transporto srityje

Dėl paskelbto Kinijos sprendimo nutraukti bendradarbiavimą su Lietuva tarptautinio kelių transporto srityje

Susisiekimo ministerija reiškia apgailestavimą, kad Kinijos Liaudies Respublika penktadienį paskelbė taikysianti sankcijas su verslo misija Taipėjuje viešėjusiai susisiekimo viceministrei Agnei Vaiciukevičiūtei ir nutrauksianti ryšius su Lietuva tarptautinio kelių transporto srityje. Pekinas renkasi ir toliau  tęsti ir stiprinti dar pernai pradėtų neteisėtų veiksmų prieš Europos Sąjungos narę – Lietuvą – kursą. Tai ne tik neprisideda prie […]

Regarding the announced decision of China to suspend cooperation with Lithuania in the field of international road transport

Regarding the announced decision of China to suspend cooperation with Lithuania in the field of international road transport

The Ministry of Transport and Communications expresses its regret that the People’s Republic of China decided to sanction Agnė Vaiciukevičiūtė, the Deputy Minister of Transport and Communications, who has been visiting Taipei with a business mission, and to suspend relations with Lithuania in the field of international road transport. Beijing further continues and fortifies illegal […]

Su Azija prekiaujantys Lietuvos verslai suka galvas dėl pabrangusio dolerio

Su Azija prekiaujantys Lietuvos verslai suka galvas dėl pabrangusio dolerio

Ženkliai pabrangęs JAV doleris su Azijos šalimis prekiaujančius Lietuvos verslus verčia mažinti pelną bei kelti produktų kainą, mat importo kaštai išaugo net iki 20%, JAV doleriui ir toliau išliekant populiariausia valiuta atsiskaitant su šiuo regionu. Kainų augimui įtaką daro ir logistikos problemos. Tačiau norintys bent kiek sumažinti praradimus verslininkai rado alternatyvą – atsiskaityti vietinėmis valiutomis, […]

Lithuania and Taiwan to develop cooperation in transport

Lithuania and Taiwan to develop cooperation in transport

Agnė Vaiciukevičiūtė, Deputy Minister of Transport and Communications, Algis Latakas, CEO of the Klaipėda State Seaport Authority (KVJUD), together with the delegation of Lithuanian business representatives, completed their official visit in Taipei, the capital of Taiwan, Hsinchu, Taichung, Tainan and Kaohsiung. The beginning of strengthening bilateral business relations was marked by the Memorandum of Understanding […]

Pusė lietuvių aumobilių pirmo techninės būklės egzamino neišlaiko

Pusė lietuvių aumobilių pirmo techninės būklės egzamino neišlaiko

Lietuvoje asmeniniai lengvieji automobiliai, kaip ir motociklai bei mopedai, atlikti techninę apžiūrą (TA) vežami po 3 metų nuo pirmosios registracijos, o po to, kas dvejus metus. Tačiau TA stotyse dirbantys specialistai pastebi, kad pirmuoju bandymu teigiamą periodinės techninės apžiūros vertinimą gauna vidutiniškai apie 50-52 proc. transporto priemonių. Galima daryti išvadą, kad pusė Lietuvos automobilių iki […]