Išvėdinti neužtenka: kokie pavojai slypi automobilio salone?

Išvėdinti neužtenka: kokie pavojai slypi automobilio salone?

Galvojate, kad parūkę automobilyje, tačiau vėliau jį išvėdinę jau nebekenkiate savo šeimos nariams ar kitiems kartu važiuojantiems keleiviams? Turime liūdnų žinių. Net ir kelionės metu transporto priemonės salone nerūkant žala sveikatai yra nemaža, jeigu prieš tai automobilyje buvo traukiamas dūmas.

Apie pasyvaus arba kitaip – antrinio rūkymo žalą informacijos yra pakankamai: dauguma žino, kad būdami patalpoje kartu su rūkančiaisiais sau kenkiame ne mažiau nei patys traukdami cigaretę. Tačiau apie tretinio rūkymo pavojus vis dar kalbama mažai. Net ir po to, kai patalpoje ar automobilyje buvo rūkyta, kenksmingos medžiagos išlieka susigėrusios į baldus, kilimus ir drabužius, tad net ir išvėdinus kambarį ar automobilio saloną, pavojus sveikatai išlieka.

Žala – ne tik nemalonus kvapas

Patalpose, kuriose yra rūkoma, tabako dūmai nusėda ant visų paviršių ir į juos įsigeria, dėl ko vėliau vykstant reakcijai su patalpose esančia azoto rūgštimi susidaro pavojingi kancerogenai. Dėl šių priežasčių vien tik išvėdinti patalpą neužtenka. Kauno technologijos universiteto mokslininkų, tyrinėjančių tretinio rūkymo poveikį teigimu, svarbiausias kenksmingų medžiagų šaltinis, į kurį sorbuojasi cigarečių dūmai, yra patalpų, taip pat ir automobilio dulkės. Taip pat šios medžiagos susigeria į visus porėtus paviršius. Įdomu tai, kad rūkantys žmonės gali pernešti nuodingas medžiagas vien liesdamiesi prie paviršių rankomis.

Patalpose, kuriose rūkomos tradicinės cigaretės, yra padidėjusi kietųjų dalelių, nikotino, anglies monoksido, vandens garų ir įvairių organinių junginių koncentracija. Didžiausias kiekis kenksmingų medžiagų patenka jas įkvepiant, mat dieną žmogus įkvepia 11-18 m3 oro, tačiau tam tikra dalis teršalų patenka ir per odą.

„International journal of hygiene and environmental health“ skelbto Vokietijoje atlikto tyrimo apie tradicinių cigarečių ir kaitinamo tabako produktų įtaką automobilyje rūkančiųjų ir jų keleivių sveikatai duomenimis, didžiausia kenksmingų medžiagų koncentracija rasta rūkant įprastas cigaretes, mažiau – vartojant kaitinamo tabako produktus, kadangi didžiausias toksiškų medžiagų kiekis fiksuojamas būtent tabako degimo metu.

Tretinis rūkymas, palyginti su pirminiu – kai cigarečių dūmai iškvepiami tiesiogiai, ar antriniu – kai kvėpuojama jų dūmais užterštu oru, yra palyginti silpniausias teršalų šaltinis, bet jis gali būti reikšmingas jautrios sveikatos grupės žmonėms arba nuolat būnantiems patalpose, kuriose yra rūkoma.

Lietuviams sveikata – ne pirmoje vietoje

Nors tretinio rūkymo poveikis sveikatai juntamas ne tik pačiam rūkančiajam, bet ir kartu su juo važiuojantiems keleiviams, automobilių švaros centro „Švaros meistrai“ ekspertų teigimu, sveikata – vis dar nėra pagrindinis kriterijus, kodėl žmonės užsisakinėja automobilio salono valymą. Dažniausiai priežastys – estetinės.

 „Salono cheminis valymas dažniausiai atliekamas  įsigijus dėvėtą automobilį arba norint jį išvalyti prieš pardavimą, siekiant pašalinti purvą ir nemalonius kvapus“, – sako „Švaros meistrų“ atstovė Giedrė Martinonytė. Vis dėl to, jos teigimu, rūkymo žalą klientai prisimena vis dažniau: „Pasitaiko, kad klientai kreipiasi norėdami turėti švarų automobiliai ne tik vizualiai, dažniausiai tai – naujagimio susilaukusios šeimos, alergiški žmonės arba jaučiant salone nemalonius kvapus – rūkalų, naminių augintinių ir pan.“, – sako. G. Martinonytė.

 „Švaros meistrų“ ekspertų teigimu, automobilį, kurio salone buvo rūkoma  sunkiau parduoti. Vis dėlto, nors kaitinamo tabako gaminiai padėtų sumažinti antrinio ir tretinio rūkymo žalą, pašnekovė išlieka skeptiška: „Kalbant apie tokius gaminius – nors tai ir padėtų išvengti nemalonaus kvapo salone, tačiau sveikatos atžvilgiu geriausia būtų nerūkyti automobilyje arba išvis atsisakyti rūkymo“,  sako G. Martinonytė.

Įpročiai sezoniški

Salono valymo dažnumas priklauso nuo automobilio eksploatacijos – kiek daug juo važinėjama. „Darbui skirti automobiliai, kuriuose vežiojamos tam tikros prekės, produktai valymo reikalauja dažniau. Jeigu yra vežami maži vaikai arba naminiai gyvūnai, saloną taip pat tenka valyti dažniau“ – teigia G. Martinonytė. Vis dėlto, jos teigimu, saloną lietuviai dažniausiai valo kartą kas metus ar keletą metų.

Pašnekovės teigimu, salono cheminis valymo ar sauso valymo dažnumas priklauso nuo automobilio eksploatacijos – tiesiog pastebėjus, kad automobilio salonas yra dėmėtas, nešvarus ar jaučiamas nemalonus kvapas reikėtų jį išvalyti chemiškai. Vėliau galima valyti tiesiog dulkių siurbliu, valant dulkes: „Dažnumas vėlgi individualus dalykas – galima valyti kartą per savaitę arba bent kartą per mėnesį“, – sako ji.

Kalbant apie įpročius, kada lietuviai susirūpina automobilio salono valymu, G. Martinonytės teigimu, vis dar juntamas sezoniškumas: klientų, norinčių atlikti salono cheminį valymą, skaičius stipriai išauga pavasarį, tačiau siekiant labiau rūpintis savo sveikata, automobilio saloną ar patalpose esančius baldus reikėtų valyti  dažniau ir reguliariai.

Pranešimą paskelbė: Monika Mazaliauskaitė, Agentūra 1323 (UAB Trylika-dvidešimt trys)

Kiti skelbimai:
 
Evelatus Apple iPhone 4/4s
 
Rašalas Epson T2633 XL magenta Claria | 9,7 ml | XP-600/700/800
 
Evelatus Samsung A40 Gradient Glass Case 2 Bubble Gum
 
Mocco 3D Silicone Back Case For Mobile Phone Giraffe Samsung A510F Galaxy A5 (2016) Black
 
Blun DIAMOND ultra thin silicone back cover case for Samsung J530F Galaxy J5 (2017) with Rose gold frame
Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą?

Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą?

Dėl itin sparčiai populiarėjančių įvairių buitinių ir pramoninių elektronikos prietaisų Europos ir tuo pačiu Lietuvos keliuose kasdien keliauja vis daugiau įvairių kategorijų pavojingų krovinių (ADR), kurie, nesilaikant reikalavimų, gali sukelti itin skaudžių pasekmių. Todėl tiek draudikai, tiek teisininkai atkreipia įvairius pavojingus krovinius siunčiančių verslų ir siuntų bendrovių dėmesį į kuo atsakingesnį jų vertinimą ir transportavimą, […]

  Straipsniai »
Sostinės Kareivių gatvėje – naujas dviračių takas

Sostinės Kareivių gatvėje – naujas dviračių takas

Palei Kareivių gatvę, tarp Kareivių ir Žirmūnų gatvių sankryžos, nusidriekė naujas beveik kilometro ilgio dviračių takas. Šioje tako atkarpoje paklotas raudonas asfaltas, įrengtas naujas dviračių tako apšvietimas, šaligatviai, atliktas ženklinimas. Naujas raudono asfalto takas tapo taip reikalinga jungtis su Eurovelo taku palei Nerį, kurį jau spėjo pamėgti daugelis dviratininkų. Tako įrengimui savivaldybė skyrė apie 250 […]

  Straipsniai »

Baigta rekonstruoti magistralės „Via Baltica“ dalis – Panevėžio aplinkkelis

Gerinant eismo sąlygas magistralėje „Via Baltica“, baigtas rekonstruoti apie 22 km ilgio Panevėžio aplinkkelis. Jis praplatintas nuo 2 iki 3 eismo juostų, dėl reversinio eismo organizavimo sudarytos greitkeliui artimos eismo sąlygos. „Magistralėje „Via Baltica“ atlikti darbai ypač svarbūs eismo saugai ir važiavimo komfortui. Svarbiausioje šalies magistralėje Šiaurės–Pietų kryptimi sudarytos sąlygos važiuoti greičiau, kartu sumažinant eismo […]

  Straipsniai »
Dar vienas naujas skyrius „Porsche“ istorijoje – atidaryta „Taycan“ gamykla

Dar vienas naujas skyrius „Porsche“ istorijoje – atidaryta „Taycan“ gamykla

Nuo „Mission E“ koncepcijos pristatymo 2015 m. Frankfurto automobilių parodoje iki pirmojo serijinės gamybos elektrinio „Taycan“ modelio praėjo mažiau nei 48 mėnesiai. Šią savaitę daugiau nei trijų šimtų politikos, verslo ir žiniasklaidos atstovų akyse „Porsche“ atvertė dar vieną naują skyrių gamintojo istorijoje – atidarė pirmajam elektromobiliui „Taycan“ skirtą gamybos liniją. „Elektromobilis „Taycan“ yra naujoji „Porsche“ […]

  Straipsniai »