Istorinių automobilių pasaulio mįslės: kada ir į ką (ne)verta investuoti?

Istorinių automobilių pasaulio mįslės: kada ir į ką (ne)verta investuoti?

Garsusis prancūzų rašytojas ir romano meistras Onorė de Balzakas kadaise pareiškė, kad „pomėgis kolekcionuoti – pirmoji proto sutrikimo pakopa“. Šiandien galima tik spėlioti, kokiomis aplinkybėmis gimė ši sentencija, tačiau kalbant apie istorinius automobilius tai – šimtaprocentinė teisybė.

Dalį Lietuvos įspūdingiausių „oldtimerių“ – įvairius „Datsun“, „Rolls-Royce“ bei kitus trisdešimties metų ir senesnius modelius – bus galima išvysti „Auto Bazar“ parodoje, gegužės 18-ąją vyksiančioje Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“.

Verslo niša

Kai kuriuos istorinius automobilius paversti muziejiniais eksponatais kainuoja beprotiškai didelius pinigus. Kita vertus, laiku ir teisingai investavus į ratuotą senieną, vėliau galima pačiam tapti pasakiškai turtingam.

Klausimas, kaip atskirti automobilius, vertus brangaus restauravimo, leisiančio ateityje tikėtis dosnaus uždarbio, pralinksmino siauruose automobilių entuziastų sluoksniuose plačiai žinomą Romą Tamulevičių. Prienuose veikiančiose dirbtuvėse retas bei egzotiškas mašinas naujam gyvenimui prikeliantis meistras patikino, kad jei turėtų orakulo dovaną ir sugebėtų numatyti, koks restauravimo – atkuriamojo remonto – projektas atneš didžiausią pelną, jau seniai būtų tapęs milijonieriumi.

„Patys bendriausi principai, kuriais vadovaujantis galima tikėtis restauruoto istorinio automobilio ar youngtimerio vertės augimo: modelis turėtų būti santykinai retas, riboto tiražo ar išskirtinės komplektacijos. Tačiau pastaruoju metu tampa akivaizdūs kiti dalykai. Keturiasdešimtmečiai ar penkiasdešimtmečiai, nusprendę įsigyti kolekcinę mašiną, labai dažnai ieško būtent jam teigiamas emocijas keliančių ir vaikystėje iš plakatų ant miegamojo sienų žvelgusių „kietų“ automobilių. Kai kuriais atvejais tai – paprasčiausia „Volga“ ar dar paprastesnis BMW trečiukas, nuo konvejerio nuriedėjęs maždaug 1980-aisiais.

Tarkim, I kartos „Volkswagen Golf“, atrodytų, neseniai kainavo apie 100 eurų, dabar už GTI serijos pirmuką galima tikėtis 20 tūkst. eurų, o už išskirtinius, geros techninės būklės egzempliorius – net 30 ar 40 tūkst. eurų. Kita vertus, tai labai panašu į savotišką oldtimerių kainų burbulą, todėl tikimybė, kad vieną dieną niekas nesiūlys nė tiek, kiek išleista kapitaliniam automobilio remontui, iš tiesų didžiulė. Šiųmetėse specializuotose parodose Esene ar Štutgarte panašios nuotaikos tvyrojo ore“, – dėsto R. Tamulevičius.

Moralinis pliusas – svarbiau

Pašnekovas pabrėžė, kad perkantys istorinius automobilius, tiesiog norėdami įgyvendinti senas svajones, dažniausiai išlošia daugiau nei kuriantys investicines schemas ir puoselėjantys didelės grąžos viltis.

„Jei žmogus perka oldtimerį, kad juo džiaugtųsi važinėdamas kasdieniais reikalais, net jei po kelerių metų tokios mašinos kaina nekils, vis vien bus galima skaičiuoti moralinį pliusą“, – pastebi Romas, pats pametęs galvą dėl seniai nebegaminamų japoniškų automobilių.

Norint, kad automobilio vertė bent jau nesumažėtų, reikia skirti laiko ir jo priežiūrai. Tai aktualu jį naudojant kiekvieną dieną ir ypač – žiemą, mat seno nuo rūdžių neapsaugoto automobilio kėbulą šaltuoju sezonu kelius nuklojusi druska pragraužia labai greitai.

Be to, naudojant kiekvieną dieną, automobilio kėbulas nori nenori nukenčia – nuo šalikelės akmenų, kitų transporto priemonių durelių prekybos centro aikštelėje ir aplinkos poveikio. Be to, senų automobilių kasko draudimas dažnai yra utopija, tad ir važinėti jais reikia atsargiau.

Ford Model T“ – nebūtinai vertingas

Rekomendacijomis su istorinių automobilių gerbėjais pasidalino vieną įspūdingiausių technikos kolekcijų Lietuvoje turintis Alfredas Eitutis. Jo manymu, į pagaminimo metus nereikėtų kreipti daug dėmesio – senesnis nebūtinai reiškia brangesnis.

„Dažniausiai daroma oldtimerių entuziastų klaida – sureikšmina pagaminimo metus. Tai toli gražu ne visada suteikia papildomos vertės: nors ir koks senas būtų „Ford Model T“, vis dėlto tokių mašinų buvo pagaminta apie 15 mln. egzempliorių. T. y. tikėtis, kad kolekcininkai dėl tegu ir kruopščiai restauruoto pames galvą, tikrai nereikėtų. Gali nutikti taip, kad tokiam automobiliui sutvarkyti išleisti pinigai niekuomet nesugrįš. Ir atvirkščiai“, – teigia A. Eitutis.

Jis, kaip ir R. Tamulevičius, pabrėžė išskirtinumo svarbą. Pavyzdžiui, specialios modifikacijos, kurių sukurta po kelis šimtus vienetų, ilgalaikėje perspektyvoje bus vertingesnės nei eiliniai modeliai, kurių yra tūkstančiai.

„Kuo mažiau kokio nors modelio buvo paleista į gyvenimą, tuo didesnį susidomėjimą automobilis kelia. Ypač vertinami egzemplioriai, pirmųjų šeimininkų valia, kokioje nors kėbulų ateljė gavę išskirtinę išvaizdą ar tam tikrų techninių patobulinimų. Žinoma, nors stebuklų vis dar pasitaiko, absoliuti dauguma vertingų tarpukario laikų automobilių jau yra atrasti, restauruoti ir papildę kolekcijas ar muziejų fondus“, – pasakoja istorinių automobilių žinovas.

Apie „Auto Bazar“

„Auto Bazar“ paroda vyks gegužės 18 d. Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“. Joje žiūrovai išvys gatves puošiančius istorinius, sportui paruoštus ir trasose matomus lenktyninius automobilius bei išskirtinius patobulintus modelius. Speciali ekspozicija bus skirta naujiems automobiliams – juos parodos dalyviai galės ne tik apžiūrėti, bet ir išbandyti, pabendrauti su pardavėjo atstovais.

Pranešimą paskelbė : Andrius Petraitis, Lietuvos parodų centras LITEXPO

Kiti skelbimai:
 
ONE For ALL Wall mount, WM 6211, 13-42 “, Fixed, Maximum weight (capacity) 40 kg, Black
 
Evelatus Case 1 with metal plate Huawei P20 Pro dėklas Black
 
LG Monitor LCD 32GK650F-B 32“, 2560 x 1440, VA, HDMI, DP
 
Electrolux EKC6430AOX elektrinė viryklė
 
SIEMENS Coffee Machine TE655319RW Pump pressure 15 bar, Built-in milk frother, Fully automatic, 1500 W, Black
Automobilių detalių vagystės: į ką nusitaikė ilgapirščiai

Automobilių detalių vagystės: į ką nusitaikė ilgapirščiai

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto priemonių savininkai patiria didesnę žalą. Draudimo bendrovės „Gjensidige“ duomenimis, vagys renkasi naujesnių automobilių brangiau kainuojančias detales ir elektroninę įrangą. Taip pat daugėja atvejų, kai ilgapirščiai neapsiriboja keliomis detalėmis, o pasirinktą transporto priemonę apšvarina labiau. Draudikai pastebi, kad šį rudenį ypač išaugo bagažinės užuolaidėlių vagysčių skaičius. […]

  Straipsniai »
Naujieji troleibusai jau atvyksta į Vilnių – pamatykite pirmojo kelionę

Naujieji troleibusai jau atvyksta į Vilnių – pamatykite pirmojo kelionę

Naujieji troleibusai jau atvyksta į Vilnių – pamatykite pirmojo kelionę Sostinėje vis daugėjant naujųjų autobusų, kurių važiuoja jau 242, pradedamas ir troleibusų parko atnaujinimas. Šiandien į Vilnių atkeliavo pirmas naujasis „Solaris Trollino 12“ žemagrindis troleibusas, kuris jau kitą savaitę išvažiuos į gatves, papildydamas 19 maršrutą. Planuojama, jog per artimiausius 2-3 mėnesius troleibusų parką atnaujins iš […]

  Straipsniai »
Draudikai: viešojo transporto keleiviai pamiršta svarbią taisyklę

Draudikai: viešojo transporto keleiviai pamiršta svarbią taisyklę

Viešajame transporte patirtų traumų žalas administruojantys draudikai teigia pastebintys nerimą keliančias tendencijas. Nors daugiausiai nelaimių vis dar įvyksta autobusų ir troleibusų viduje, tačiau šiemet smarkiai išaugo ir šalia transporto priemonių bei stotelėse keleivių patiriamos traumos. Draudimo bendrovės BTA asmens draudimo specialistas Andrius Žilėnas teigia, kad didžiausia viešuoju transportu besinaudojančių žmonių bėda – skubant tiesiog pamirštama […]

  Straipsniai »
„Uber“ Vilniuje pristato „Uber Select“ paslaugą

„Uber“ Vilniuje pristato „Uber Select“ paslaugą

„Uber“ sostinėje pristato naują paslaugą – „Uber Select“, su kuria bus galima išsikviesti naujesnius ir erdvesnius automobilius. Paslauga Vilniuje pradeda veikti nuo šio pirmadienio 13 val. Nauja paslauga suteiks tas pačias saugias, patikimas ir nebrangias, tik dar komfortiškesnes ir kokybiškesnes keliones. Su „Uber Select“ keleiviai Vilniuje galės užsisakyti kelionę erdvesniuose bei naujesniuose automobiliuose ir su […]

  Straipsniai »
Europos auditoriai atliks „Rail Baltica“ projekto patikrą

Europos auditoriai atliks „Rail Baltica“ projekto patikrą

Europos Sąjungos nepriklausoma išorės audito institucija Europos Audito Rūmai planuoja atlikti didžiųjų Europos Sąjungos finansinę paramą gaunančių transporto infrastruktūros plėtros projektų auditą, įskaitant projektą „Rail Baltica“. Europos auditoriai projekto patikrą ketina pradėti šiais metais, o baigti kitąmet. Audito tikslas – įsitikinti, kad ES paramą gaunantys didieji infrastruktūros plėtros projektai yra tinkamai planuojami.Šiuo metu visų trijų […]

  Straipsniai »
„Lietuvos draudimas“: šeši patarimai vairuotojams, kaip pasirengti šaltojo sezono  iššūkiams

„Lietuvos draudimas“: šeši patarimai vairuotojams, kaip pasirengti šaltojo sezono iššūkiams

„Lietuvos draudimo“ duomenys rodo, kad privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo žalų skaičius spalio–gruodžio mėnesiais būna net trečdaliu didesnis, lyginant su trimis vasaros mėnesiais. Bendrovės Žalų departamento direktorius Artūras Juodeikis pastebi, kad ne visi vairuotojai vienodai greitai prisitaiko prie pablogėjusių aplinkos sąlygų – vis ilgėjantis tamsus paros metas, gausesni krituliai ir pirmieji šalčiai reikalauja didesnio susikaupimo […]

  Straipsniai »