G. Čiužas: profesionalių vairuotojų mokymai gali gerokai pabrangti – mokytis išvažiuos į užsienį

G. Čiužas: profesionalių vairuotojų mokymai gali gerokai pabrangti – mokytis išvažiuos į užsienį

Baltijos transporto profesinės sąjunga „Solidarumas“ baiminasi, jog nauja profesionalių vairuotojų 95 kodo kompetencijos įgijimo ir kėlimo tvarka gali tapti įrankiu, kuris vairuotojo specialybę Lietuvoje padarys dar labiau nepatrauklia, o užsienio vairuotojus išvis atbaidys nuo darbo mūsų šalyje.

Profesionalių vairuotojų mokymo atstovai jau įspėjo, kad pasikeitus profesinio mokymo reglamentavimui, 95 kodo mokymo ir kompetencijos kėlimo profesionaliems vairuotojams mokymų trukmė išauga beveik keturis kartus, o mokymų paslaugos, prognozuojama, pabrangs daugiau kaip du kartus.

Lietuvoje profesionaliais vairuotojais dirba apie 100 tūkst. vairuotojų, kuriems neaiškumai dėl 95 kodo kelia didelį nerimą. Vairuotojus atstovaujančios profsąjungos atstovai sako nežinantys, kokia bus nauja profesionalių vairuotojų parengimo tvarka, nes iš valstybinių institucijų negauna išaiškinimų.

„Tolimųjų reisų vairuotojo specialybė Lietuvoje ir taip nėra itin populiari, vietos darbo rinkoje vairuotojų labai trūksta, dėl ko tenka priimti vairuotojų iš trečiųjų šalių. Šiems mūsų šalyje įgyti 95 kodą išvis sudėtinga dėl kalbos barjero. Panašu, kad permainos gali padaryti didelę meškos paslaugą vairuotojo profesijai Lietuvoje apskritai“, – sako BTPS „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas.

Tokių įtarimų kilo po praėjusią savaitę vykusio Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdžio, kuriame svarstytos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto nuostatos dėl 95 kodo mokymo.

Baiminamasi, jog profesionalių vairuotojų mokymas bus paliktas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o ne Susisiekimo ministerijai, kaip planuota, o pats kodo suteikimas priskirtas formalaus profesinio mokslo sričiai, o ne neformaliam ugdymui, kaip yra likusiose ES valstybėse.

„Praktiškai tai reiškia, kad privačios mokymo įstaigos greičiausiai nebegalės žmonių parengti ir egzaminuoti 95 kodui, o pagal viešumoje matomas tvarkas, pats mokymas pailgės nuo dabar esančių 150 valandų iki 540 valandų. Jaunimui įgyti tolimųjų reisų vairuotojo profesiją ir dabar yra sudėtinga ir brangu – reikia įgyti teisę vairuoti C ir CE kategorijų transporto priemones, Lietuvoje tai kainuoja apie 900 eurų, taip pat 95 kodo pažymėjimą, tai irgi kainuoja iki 500 eurų, o po permainų kainuos dar daugiau ir reikės skirti gerokai daugiau laiko. Tad rinktis šią profesiją bus dar nepatraukliau ir brangiau nei dabar“, – sako G. Čiužas.

Naujoji tvarka gali netikti ir užsienio tolimųjų reisų vairuotojams, kurie norėdami dirbti ES teritorijoje turėjo išsilaikyti 95 kodo egzaminą, nes ruoštis jam teks nebe keturias savaites, o gerokai ilgiau, mokėti už egzaminą dar daugiau, taip pat kainuos gyvenimas Lietuvoje, kol bus mokomasi. G. Čiužas prognozuoja, jog trečiųjų šalių vairuotojai mieliau rinksis važiuoti dirbti į kaimynines šalis, tą pačią Lenkiją, kur 95 kodo kompetenciją įgis gerokai paprasčiau, pigiau ir greičiau, o galios ji visoje ES.

Lietuvos piliečiai taip pat bus priversti vykti mokytis į užsienį, kur reikalavimai daug paprastesni, o jų mokymo baigimo pažymėjimai bus pripažįstami visoje ES.

Pasak BTPS „Solidarumas“ vadovo, kai kurie nauji reikalavimai norint įgyti profesionalaus vairuotojo statusą apskritai stebina visus profesionalius vairuotojus. „Pavyzdžiui, planuojama mokyti vairavimo slidžiame kelyje specifikos. Patikėkite, ne vienerius metus vairavau vilkiką. Ten galima tik pasirinkti saugų greitį arba nuspręsti visai nevažiuoti, nes jei pradės slysti 40 tonų sveriantis vilkikas, vairuotojas jau nieko nepadarys. O dabar ir šiaip negalės nieko padaryti, nes EURO 6 standartus atitinkantys vilkikai turi elektronines sistemas, kurios pačios sprendžia, ką ir kada daryti ir – daug geriau už vairuotojus“, – sako G. Čiužas.

95 kodu vairuotojų vadinamas pagal Europos sąjungos direktyvą privalomas pradinės arba periodinės profesinės kvalifikacijos kursų baigimo diplomas. Šių kursų metu vairuotojai supažindinami su krovinių vežimo taisyklėmis, muitinės procedūromis, darbo ir poilsio režimais, CMR, TIR, tachografo naudojimu, suteikiama kita būtina informacija. Nors Europos parlamento ir tarybos direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai, už kurią atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

Pataisas dėl šio teisės akto dar prieš du metus buvo parengusi Susisiekimo ministerija, beveik du metus jas derino su vežėjų asociacijomis ir kitais socialiniais partneriais. Dokumentas buvo suderintos ir su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

2019 m. lapkričio 21 d. Vyriausybėje įvykusio tarpinstitucinio pasitarimo metu nutarta pasirinkti proporcingą, progresyvų ir veiksnų, tiek švietimo, tiek transporto sektoriaus poreikius ir funkcijas atliepiantį teisinį reguliavimą, suderintą su minimų direktyvų nuostatomis, kad 95 kodo vairuotojų mokymas būtų priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.

Pagal praėjusių metų lapkritį Vyriausybės ir socialinių partnerių pasiektą kompromisą bendrai buvo nuspręsta, kad 95 kodo mokymai Susisiekimo ministerijos kompetencijai turi būti deleguoti iki 2020 metų gegužės 23 dienos, priėmus atitinkamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto pataisas.

Šio įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, susijęs su poreikiu išgryninti profesionalių vairuotojų parengimo institucinę struktūrą, teisinį reguliavimą, priderinant prie Europos Parlamento ir Tarybos direktyvų reikalavimų. Tačiau reikiami teisės aktai iki šiol nepriimti, įstatymo vertinimas perduotas Seimo Švietimo ir mokslo komitetui, o pagal kai kurių jo narių pasisakymus galima daryti prielaidas, jog 95 kodo įgijimą ketinama palikti kaip formalaus profesinio mokslo dalyką bei pasunkinti mokymo programas.

Prieš tokius planus jau pasisakė ne tik BTPS „Solidarumas“, bet ir vežėjų organizacijos, Lietuvos vairuotojų mokymo įstaigų ir transporto sektoriaus verslo atstovai.

Daugiau informacijos:

Gintaras Čiužas,

Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas

Tel.: +370 677 77842

Pranešimą paskelbė: Aidas Žiliukas, UAB „Publicum“

Kiti skelbimai:
 
REIMA Hopper Melange Grey 110
 
REIMA Parvin Melange Grey 110
 
Crocs™ Bayaband Clog Kid's Lemon 28
 
REIMA Hopper Raspberry Pink 110
 
REIMA Puhuri 510306 Navy 6985 98

Rekomenduojame

Sportiškas, praktiškas ir elegantiškas: naujas „Audi Q5 Sportback“

Sportiškas, praktiškas ir elegantiškas: naujas „Audi Q5 Sportback“

Elegantiškas ir praktiškas, progresyvus ir sportiškas – toks yra naujas „Audi Q5 Sportback“. „Audi“ gamintojas pristato trečią CUV krosoverį, kuris papildė „e-tron Sportback“ ir „Q3 Sportback“ modelių šeimą. „Q5 Sportback“ yra dinamiškų linijų kupė, skirtas pirkėjams, kurie vertina ne tik išraiškingą dizainą ir technologines naujoves, bet ir sportišką charakterį, derinamą su kasdieniu praktiškumu. O paprastas […]

Efektyvesnės veiklos siekis: „Kelių priežiūra“ skatina ekovairavimą

Efektyvesnės veiklos siekis: „Kelių priežiūra“ skatina ekovairavimą

AB „Kelių priežiūra“ siekdama kuo efektyvesnės bendrovės veiklos, pradėjo įgyvendinti naują vidinį projektą – ekovairavimą. Remiantis jau atliktais testavimo rezultatais, pradžioje bus siekiama sutaupyti 10 proc. kuro – taip kiekviena iš 21 kelių tarnybos galės sutaupyti net iki 700 litrų kuro kiekvieną mėnesį. „Bendrovė didelį dėmesį skiria priežiūros kokybei ir efektyvumui. Šiuo metu vienas iš […]

„Vitras-S“ pakeitė pavadinimą į „Top Rails“, plės paslaugų spektrą

„Vitras-S“ pakeitė pavadinimą į „Top Rails“, plės paslaugų spektrą

Geležinkelio infrastruktūros ir statybos remonto bendrovė „Vitras-S“ įregistravo naują pavadinimą ir ketina žengti į naujas veiklos sritis. UAB „Top Rails“ ir toliau užsiims geležinkelio statybos darbais, tačiau bendrovės užsakymų portfelyje vis didesnę dalį turėtų užimti didesnę pridėtinę vertę kuriantys inžinerijos projektai. Šią vasarą įvyko pokyčių ir „Top Rails“ akcininkų struktūroje. Anksčiau 84 proc. įmonės akcijų […]

Ką reikia žinoti prieš sėdant prie pakaitinio automobilio vairo?

Ką reikia žinoti prieš sėdant prie pakaitinio automobilio vairo?

Daugelis savo kasdienybės nebeįsivaizduoja be automobilio, todėl net ir kelių dienų pertrauka be asmeninės transporto priemonės tampa rimtu iššūkiu. Pastebima, kad pastaruoju metu šalies vairuotojai vis dažniau renkasi pakaitinio automobilio paslaugą, kurią siūlo jų draudimų bendrovės. Vis tik važinėjant tokiu automobiliu, svarbu įsidėmėti keletą svarbių taisyklių, numatytų daugumoje šios paslaugos sutarčių. Klientams prireikia vis dažniau […]