Ekspertai pasakė, kam jau dabar verta įsigyti elektromobilį

1

Ekspertai pasakė, kam jau dabar verta įsigyti elektromobilį

Rinkoje apstu elektromobilių, vienu įkrovimu galinčių nuvažiuoti 400-500 km, kelionės jais kainuoja kur kas pigiau nei įprastais automobiliais, pirkėjai gali gauti subsidijas, juridiniai asmenys – ir pasinaudoti PVM lengvata, o kur dar kiti privalumai, tokie kaip tvarumas ir komfortas. Argumentų persėsti prie elektromobilio vairo netrūksta, tad kaip geriausiai išnaudoti jų privalumus?

Lietuvos keliais šiuo metu važinėja daugiau nei 8 tūkstančiai vien elektra varomų automobilių ir yra apie 600 viešųjų įkrovimo stotelių. Susisiekimo ministerija yra parengusi planą ir numačiusi investicijas viešosios elektromobilių įkrovimo infrastruktūros vystymui, dar šiais metais startuos finansavimo programos, kurių bendra vertė siekia apie 140 mln. eurų.

Viešuosius elektromobilių įkrovimo tinklus vystančios bendrovės „Eleport“ vadovo Lietuvoje ir Baltijos šalyse Kazio Pupinio teigimu, prireiks laiko, kol šie planai virs realybe.

„Lietuvoje elektromobilių įkrovimo infrastruktūra dar nėra tiek išvystyta, kad keliauti jais būtų taip pat patogu, kaip įprastais automobiliais. Po kelerių metų situacija pasikeis – vienas iš mūsų tikslų yra užtikrinti, kad žmonės galėtų greitai ir patogiai įkrauti elektromobilį tada, kai jie to nori. Sparti infrastruktūros plėtra užtikrins ir pačių elektromobilių populiarumo augimą“, – sako „Eleport“ vadovas Kazys Pupinis.

Elektromobilių pirkėjams – subsidijos ir lengvatos

Bene patogiausia elektromobilį turėti tiems, kurie gyvena individualiuose namuose ir turi nuosavą, įprasto ar vidutinio greičio įkrovimo stotelę. Joje elektromobilio baterija pilnai įkraunama vidutiniškai per 6–8 valandas ar ilgiau, taigi palikus krautis pernakt, ryte jis bus pasiruošęs kelionei.

Elektromobilių vairuotojams labai apsimoka namuose įsirengti ir saulės elektrinę bei taip reikšmingai atpiginti savo keliones. Individualių namų savininkai naujas paraiškas dėl saulės elektrinių įsirengimo vėl galės teikti gegužės mėnesį.

Parama tiek įsirengiant įkrovimo stotelę prie namų, tiek saulės jėgainę gali padėti sutaupyti kelis tūkstančius eurų, taigi palaukti naujų šaukimų išties verta. Vis dėlto pagrindinė elektromobilių įsigijimo skatinimo priemonė, Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) subsidijos, galios dar ne vienerius metus. 

Šiuo metu privatūs asmenys įsigydami naują elektromobilį gali atgauti 5 tūkst. eurų, naudotą – 2,5 tūkst. eurų. Subsidijomis gali pasinaudoti ir naują elektromobilį perkantis verslas, tik tokiu atveju ji siekia 4 tūkst. eurų. Be to, nuo šių metų įmonės, įsigyjančios iki 50 tūkst. eurų vertės elektromobilius, gali pasinaudoti PVM lengvata.

„Palankesnės lizingo sąlygos, nemokamas parkavimas didmiesčiuose, galimybė važiuoti viešojo transporto juostomis – šie ir kiti papildomi privalumai dar labiau gundo persėsti prie elektromobilio. Svarbu, kad įvairios lengvatos, įskaitant subsidijas, būtų tęstinės, ir žmonės galėtų būti tikri, jog spės jomis pasinaudoti, nepavėluos, net jei įvyktų kas nors netikėto, pavyzdžiui, automobilio tektų laukti ilgiau nei planuota ar visgi nuspręstų atidėti jo pirkimą“, – sako K. Pupinis.

Elektromobilis taupo ir kelyje, ir autoservise

K. Pupiniui pritaria ir elektromobilių entuziastas, tinklalapio 100procentuelektrinis.lt autorius Dainius Jakas: reikšminga, ilgą laiką galiojanti subsidija suteikia užtikrintumo. Kita vertus, pirkdami naują automobilį žmonės vertina ne tik tai, ką gali sutaupyti ar atgauti čia ir dabar, bet kokią naudą turės ilguoju laikotarpiu.

„Vienas iš elektromobilio privalumų yra tai, kad keliauti juo kainuoja perpus, o kai kuriais atvejais ir dar pigiau. Pavyzdžiui, man nuvažiuoti 100 km šiuo metu vidutiniškai kainuoja 4–5 eurus, tuo tarpu net ekonomiškas automobilis sudegina kuro už 7–10 eurų. Be to, elektromobiliai turi mažiau greitai besidėvinčių detalių – juose nėra žvakių, dirželių, filtrų, tepalų, sankabų, – taigi ir aptarnavimo kaštai gerokai mažesni“, – vardija D. Jakas.

Pasak jo, nors ekonominių paskatų vairuoti elektromobilį netrūksta, kad pokytis įvyktų, pirmiausia turi pasikeisti žmogaus mąstysena, nusiteikimas. Paprastas pavyzdys: galima galvoti, kad elektromobilio įkrovimas trunka ilgai, o pripildyti baką benzino užtenka vos kelių minučių. Arba atvirkščiai – turint įkroviklį darbe ar namie baterijos įkrovimui nereikia papildomai gaišti laiko, įjungei ir užmiršai, tuo tarpu pasibaigus degalams būtina specialiai važiuoti į degalinę.

„Vienintelis racionalus veiksnys, kodėl šiandien žmogui gali netikti elektromobilis, yra būtinybė kasdien įveikti ilgus atstumus, pavyzdžiui, važinėti iš Vilniaus į Kauną, iš Kauno į Klaipėdą ir panašiai. Ilgos kelionės kelis kartus per mėnesį tikrai nesudaro nepatogumų, bet kasdien – gali virsti iššūkiu“, – pastebi D. Jakas.

Pokyčiams dar ne visi pasiruošę

Ne visi elektromobilių pirkėjai supranta, ką reiškia gamintojų deklaruojamas maksimalus įveikiamas atstumas: jis nurodo tai, kiek kilometrų elektromobiliu galima įveikti idealiomis sąlygomis. Tačiau, pavyzdžiui, žiemą energijos suvartojimas padidėja vidutiniškai 20–30 proc., taip pat daugiau elektros suvartojama važiuojant dideliu greičiu.

„Kai kuriais atvejais realus įveikiamas atstumas gali būti net perpus mažesnis. Kaip ir su įprastu automobiliu, viskas priklauso nuo konkretaus modelio, vairavimo sąlygų ir stiliaus. Sakyčiau, dar vienas privalumas tas, kad elektromobilis skatina važiuoti tolygiai, neviršyti greičio“, – pastebi D. Jakas. 

Septynerius metus vien elektra varomas transporto priemones vairuojantis D. Jakas sako suprantantis, kad pokyčiams dar ne visi pasiruošę, tačiau jie anksčiau ar vėliau įvyks. Jei šiandien įtikinimo darbą atlieka skatinamosios programos, ateityje jų vaidmenį perims ribojimai, mokesčiai ir baudos tiems, kas toliau riedės taršiomis transporto priemonėmis.

Pranešimą paskelbė: Monika Tamulaitytė, UAB „Fabula ir partneriai”

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Kaune atidaryta nauja Pietrytinio aplinkkelio atkarpa

Kaune atidaryta nauja Pietrytinio aplinkkelio atkarpa

Amaliuose šią savaitę atverta pusantro kilometro atkarpa su naujais viadukais ir žiedinėmis sankryžomis. Tai ženkli dalis pirmajame Pietrytinio aplinkkelio darbų etape. Įgyvendinus visą projektą, naujoji trasa taps patogia ir greita jungtimi tarp A1 ir „Via Baltica“ magistralių. Maža to, apvažiavimas nukraus tranzitinį eismą nuo Petrašiūnų, taip sumažinant oro bei triukšmo taršą. Naujas transporto mazgas „Šių […]


Kelininkai ragina oponuoti Europos iniciatyvai leisti didesnių ir sunkesnių vilkikų eismą

Kelininkai ragina oponuoti Europos iniciatyvai leisti didesnių ir sunkesnių vilkikų eismą

Europos Sąjunga ruošiasi įteisinti didesnių gabaritų ir gerokai sunkesnių vilkikų eismą. Šiam sprendimui jau yra pritaręs Europos Parlamentas, laukia diskusijos Europos Taryboje. Lietuvos kelių sektoriaus verslo ir mokslo organizacijas vienijančios asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko įspėja, kad šiam pokyčiui tinkamai nepasiruošus mūsų šalies gali laukti didžiuliai finansiniai praradimai. Sukels spartesnę kelių infrastruktūros degradacijąŠiuo metu […]


2024 m. pirmąjį ketvirtį kas antras lietuvis automobilį pirko lizingu, rinkoje – naujas žaidėjas

2024 m. pirmąjį ketvirtį kas antras lietuvis automobilį pirko lizingu, rinkoje – naujas žaidėjas

Transporto rinkos statistikos ir analizės duomenimis, per pirmuosius tris 2024 m. mėnesius Lietuvoje buvo įregistruotas 7401 automobilis, Latvijoje – 4664, o Estijoje 4716. Lietuvoje 56 proc. automobilių įsigyti lizingu. Tiesa, lyginant su praėjusių metų pirmojo ketvirčio duomenimis, lizingu įsigytų automobilių dalis krito apie 3 proc. Pasak bendrovės „Citadele Leasing“ filialo Lietuvoje vadovo Vaidoto Gursko, šis […]


Tyrimas: automobiliai su galingais varikliais į eismo įvykius patenka dažniau

Tyrimas: automobiliai su galingais varikliais į eismo įvykius patenka dažniau

Neseniai vairuotojo pažymėjimą įgijusiems vairuotojams dažnai patariama rinktis automobilį su silpnesniu varikliu, nes jį bus lengviau vairuoti. Visgi tai nėra visiška tiesa, nes galingesni automobiliai yra daug lengviau valdomi ir turi geresnę stabdžių sistemą. Kadangi nemažai automobilių praeityje yra patyrę apgadinimų, transporto priemonių ataskaitas teikianti įmonė „carVertical“ nusprendė išsiaiškinti, ar automobiliai su galingesniais varikliais dažniau […]


2023 metų Lietuvos oro uostų finansiniai rezultatai: į valstybės biudžetą sumokės 5 mln. eurų dividendų

2023 metų Lietuvos oro uostų finansiniai rezultatai: į valstybės biudžetą sumokės 5 mln. eurų dividendų

2023 metų Lietuvos oro uostų (LTOU) finansiniai rodikliai demonstravo teigiamas tendencijas, didžiausią įtaką jiems darė išaugę bendri skrydžių bei keleivių srautai. 2023 metus tris šalies oro uostus valdanti bendrovė baigė pelningai – grynasis pelnas sudarė 5,5 mln. eurų (2022 m. koreguotas grynasis pelnas buvo 6,6 mln. eurų). Svarbu paminėti, kad 2023 metais LTOU iš valstybės […]


Kelionė po Baltijos šalis: paslaugiausi vairuotojai – estai, lietuviai padėti sustoja rečiausiai

Kelionė po Baltijos šalis: paslaugiausi vairuotojai – estai, lietuviai padėti sustoja rečiausiai

Sugedus automobiliui ar kelyje panorus atlikti nenumatytą manevrą, vairuotojas gali itin greitai sulaukti kitų vairuotojų tolerantiškų veiksmų ir pagalbos. Praėjusį mėnesį atlikta gyventojų apklausa parodė, kad Estijoje gyvena paslaugiausi vairuotojai. Lietuvoje esame mažiausiai linkę sustoti pakelėje padėti kitiems, tačiau dažniausiai užleidžiame į kitą eismo juostą persirikiuojančias transporto priemones. Menkiausios galimybės persirikiuojant sulaukti kitų vairuotojų pagalbos […]