Eismo saugumo gerinimas Lietuvoje: ko galime pasimokyti iš norvegų?

1

Eismo saugumo gerinimas Lietuvoje: ko galime pasimokyti iš norvegų?

Norvegijoje 18 metų įgyvendinama eismo saugumo gerinimo programa „Vizija – nulis“ pasiteisino ir lėmė spartesnę kelių eismo saugumo plėtrą šalyje. „Nuo programos įgyvendinimo pradžios Norvegijos keliuose eismo įvykių skaičius sumažėjo trigubai ir vidutiniškai siekia 6 proc. mažėjimą per metus“, – sakė Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) lankęsis Norvegijos transporto tyrimų centro vyresnysis mokslo darbuotojas Rune Elvik. Jis atskleidė, kokias eismo saugumo priemones keliuose taiko norvegai ir ko galime iš jų pasimokyti.

Pasiekė trigubai geresnių rezultatų

Eismo saugumo programos įgyvendintojams pavyko sparčiau pajudėti užsibrėžto tikslo link. „Nuo „Vizija – nulis“ programos įgyvendinimo pradžios Norvegijos keliuose eismo įvykių skaičius sumažėjo trigubai ir vidutiniškai siekia 6 proc. mažėjimą per metus. Lyginant rezultatus iki programos pradžios, eismo įvykių skaičiaus mažėjimas per metus siekdavo vos 2,1 proc. Siekiant gerinti kelių eismo saugumo rodiklius, „Vizija – nulis“ buvo vienas iš prioritetinių politinių tikslų, o įgyvendinamą strategiją nuolat palaikė šalies vyriausybė, kuri pastaruoju metu skiria didelį dėmesį eismo saugumo gerinimui“, – teigė R. Elvik.

Jis atkreipė dėmesį, kad prie eismo saugumo gerinimo savo darbais prisideda ir specializuotų tyrimų centrų specialistų komandos, nes, jo nuomone, tik palaikymo iš vyriausybės nepakanka, o ir skiriamų lėšų taip pat niekada nebūna užtektinai.

Kalbėdamas apie gerėjančius rodiklius, R. Elvik pabrėžė, kad tai lėmė, jog eismo saugumo srityje veikla buvo vykdoma kryptingai ir nuosekliai. „Daugelyje šalies kelių atnaujintos ar pertvarkytos kelių konstrukcijos į saugesnes, apgalvotai naudojami apsauginiai atitvarai, taikomi greičio apribojimai, sumažintas greitis nuo 90 iki 80 ir nuo 80 iki 70 km/h avaringuose kelio ruožuose“, – pasakojo R. Elvik .

Saugumui padidinti pasitelks 33 priemones

Daugiau kaip 50 proc. sumažinti mirusių ir sužeistų žmonių skaičių eismo įvykių metu – tokį tikslą iki 2030 metų išsikėlusi Norvegija, siekianti ir toliau išlaikyti aukštą eismo saugumo lygį. Siekiant maksimalaus eismo saugumo įgyvendinimo, Norvegijoje norima pasitelkti 33 saugumo priemones: 7 infrastruktūrai gerinti, 17, susijusių su transporto priemonėmis ir 9 priemones, įtraukiant policijos pareigūnus.

„Nuoseklus saugumo priemonių, tokių kaip modernių greitkelių, kelių apšvietimo įrengimas, greičio kontrolės, sustiprinta policijos apsauga ir spartesnis automobilių parko atnaujinimas, vykdymas gali užtikrinti, kad iki 2030 m. Norvegijos keliuose žuvusių ar sunkiai sužeistų žmonių būtų ne daugiau nei 350“, – teigė Norvegijos transporto tyrimų centro specialistas.

Jis pažymi, kad iki šiol ne visuose Norvegijos keliuose įrengtas tinkamas apšvietimas, todėl planuojama sutvarkyti apšvietimą keliuose, apie 2000 sankryžų pertvarkyti į žiedines, atnaujinti apie 1000 pėsčiųjų perėjų, kurios yra nepakankamai saugios ir kelia grėsmę pažeidžiamiausiems eismo dalyviams – pėstiesiems. Ir toliau bus taikomi greičio apribojimai nuo 80 iki 70 km/h, keliuose, kuriuose galima didžiausia nelaimių rizika.

Didins dėmesį pėstiesiems ir dviratininkams

Programa „Vizija – nulis“ kelių saugumo problemas siūlo spręsti iš esmės. Įprastai tradicinėje keturšalėje sankryžoje eismas reguliuojamas kelio ženklais arba šviesoforo pagalba. „Įvykus avarijai, pasekmės turbūt bus sunki trauma ar net mirtis, nes kažkas visgi drįs pervažiuoti kelią net nesulėtinus greičio ar degant raudonam šviesoforo signalui. Tokias sankryžas pakeitus žiedinėmis, tikėtina, kad padaugės smulkių incidentų, nes eismas žiedu yra sudėtingesnis, tačiau eismo dalyvių patiriama žala bus gerokai mažesnė, nes žiede judėjimas vyksta lėčiau. Žinoma, žiedinės sankryžos nepanaikina eismo dalyvių atsakomybės, tačiau tikrai sumažina sunkių eismo įvykių skaičių“, – įsitikinęs specialistas iš Norvegijos.

Norvegija siekia ne tik transporto priemonių saugumo keliuose, bet skiria dėmesį pėsčiųjų ir dviratininkų saugumui keliuose sustiprinti. Oslo skubiosios medicinos klinikos atlikto tyrimo duomenimis, didžioji dalis pėsčiųjų ir dviratininkų sužeidžiami vykstančio eismo metu.

„Daugelis nelaimingų atsitikimų nutinka žiemos metu. Įvertinus pėsčiųjų ar dviratininkų patiriamus sužalojimus, nustatyta, kad jų galima išvengti gerinant ne tik kelių priežiūrą žiemą, bet skiriant dėmesį ir tinkamam kelių apšvietimui bet kuriuo paros metu. Sunku įvertinti, kiek procentų bus sumažintas pėsčiųjų ir dviratininkų eismo įvykių skaičius, tačiau tikėtina, kad pėsčiųjų traumų sumažėtų apie 23-30, o dviratininkų sužalojimų skaičius mažės apie 5–10 procentų“, – prognozes atskleidžia R. Elvik.

Ir Lietuva sieks nulinės vizijos

Vilniuje vykusioje tarptautinėje saugaus eismo konferencijoje, organizuotoje VGTU drauge su Lietuvos ir Švedijos akademija kalbėta ir apie situaciją Lietuvoje, kur pakankamai sėkmingai įgyvendinamos iš Skandinavijos šalių perimtos eismo saugumo gerinimo priemonės. Pastaraisiais metais tiek užmiesčio keliuose, tiek miestų gatvėse įrengtos skirtingų tipų žiedinės sankryžos, įvairūs greičio mažinimo ir matomumą gerinantys elementai, rekonstruojamos nesaugios pėsčiųjų perėjos.

Be kelių infrastruktūros gerinimo didelis dėmesys skiriamas ir transporto priemonių techninės būklės kontrolei, užtikrinant jų dalyvavimo viešame eisme saugumą. Vis daugiau eismo organizavimo ir kontrolės srityje naudojama intelektinių transporto sistemų: vykdoma transporto priemonių kontrolė, nuskaitant jų valstybinius numerius, mobiliosiose programėlėse teikiama informacija apie meteorologines sąlygas bei kelių būklę ar eismo spūstis, diegiami sektoriniai greičio matuokliai.

Taip pat šalyje ir toliau bus diegiamas inžinerinės eismo saugumo gerinimo priemonės, intensyviai atnaujinamos pėsčiųjų perėjos, vykdoma švietėjiška veikla bei atšvaitų dalinimo akcijos, skatinamas transporto parko amžiaus mažėjimas ir viešojo transporto bei dviračių naudojimas.

Pranešimą paskelbė: Agnė Augustinaitė, Vilniaus Gedimino technikos universitetas

Kiti skelbimai:
 
ALTERCORE 353 Black 44
 
Elements Calming Shampoo Šampūnas jautriai galvos odai, 1000ml
 
ALTERCORE Roca Vegan Black 40
 
Hydration Kit Drėkinamasis plaukų priežiūros rinkinys, 1vnt
 
Crocs™ Classic Bae Clog Womens Lime Zest 42,5

Rekomenduojame

Elektriniai „Bolt“ paspirtukai jau rieda žaliausiu miestu Lietuvoje norinčioje tapti Tauragėje

Elektriniai „Bolt“ paspirtukai jau rieda žaliausiu miestu Lietuvoje norinčioje tapti Tauragėje

Europoje pirmaujanti pavėžėjimo platforma „Bolt“ plečia elektrinių paspirtukų nuomos tinklą Žemaitijoje. Šįkart tvarus transportas išriedėjo į Tauragės gatves. Taip ne tik suteikiama galimybė gyventojams atrasti alternatyvias transporto priemones, bet ir stiprinamos Tauragės vadovų iškeltos ambicijos tapti pirmuoju miestu Lietuvoje, nedarančiu žalos klimatui. Tauragės gyventojai ir miesto svečiai elektrinius paspirtukus per „Bolt“ programėlę gali nuomotis nuo […]

Įpusėjo Lentvario pervažos rekonstrukcija

Įpusėjo Lentvario pervažos rekonstrukcija

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija informuoja, kad įpusėjo Lentvario pervažos rekonstrukcija: sėkmingai užbaigta sudėtingiausia šio projekto dalis – gelžbetoninių tunelio konstrukcijų stūmimas po geležinkelio bėgiais, nestabdant traukinių eismo. Toliau tęsiami infrastruktūros rengimo darbai: tunelyje įrenginėjama pėsčiųjų zona, ties požemine perėja – autobusų ir automobilių aikštelės ir kt. Automobiliams  ir pėstiesiems skirtas tunelis yra 64 m […]

Naujovė Kaune: keleivinis laivas „Žalgiris“ plauks išskirtiniu maršrutu – Nemunu nuo pat arenos

Naujovė Kaune: keleivinis laivas „Žalgiris“ plauks išskirtiniu maršrutu – Nemunu nuo pat arenos

Sėkmingai Nemuno salos akvatoriją išvaliusi ir šalia arenos laivybai skirtą prieplauką įrengusi Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) ketvirtadienį oficialiai pristatė daugiau kaip 70 žmonių talpinantį keleivinį laivą „Žalgiris“. Šis jau birželio 18-ąją pakvies kauniečius ir miesto svečius išbandyti vaizdingą vasaros maršrutą Nemunu nuo „Žalgirio“ arenos iki pat Kulautuvos. Su VVKD generaliniu direktoriumi Vladimiru Vinokurovu laivo […]

Pavežėjams numatoma taikyti nulio promilių reikalavimą

Pavežėjams numatoma taikyti nulio promilių reikalavimą

2021 m. birželio 17 d. pranešimas žiniasklaidai  Seimas po svarstymo bendru sutarimu pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimams (projektai Nr. XIVP-431(2), Nr. XIVP-432(2), kuriais siūloma įvesti griežtesnius reikalavimus dėl neblaivumo normos vairuotojams, kurie lengvaisiais automobiliais veža keleivius už atlygį pagal užsakymą. Tam, kad naujos nuostatos būtų priimtos, Seimas turės balsuoti dar kartą. […]

Lietuvos paštas pristatė naują siuntų iš trečiųjų šalių tvarką: deklaruotinų siuntų skaičius išaugs daugiau kaip 100 kartų

Lietuvos paštas pristatė naują siuntų iš trečiųjų šalių tvarką: deklaruotinų siuntų skaičius išaugs daugiau kaip 100 kartų

Nuo liepos 1 dienos, visoje Europos Sąjungoje (ES) keičiasi mažos vertės siuntų iš trečiųjų šalių tvarka – nuo pasikeitusių skirstymo, naujų išmuitinimo procesų iki siuntos įteikimo gavėjui. Lietuvos paštas pokyčius pasitinka pasirengęs, tačiau įspėja klientus dėl galimų nesklandumų. Jau po dviejų savaičių pridėtinės vertės mokesčiu (PVM) bus apmokestintos visos į ES atvykstančios siuntos, įskaitant ir […]

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija: buitiniai vartotojai išnaudoja tik apie 4 proc. elektros įrenginių leistinosios naudoti galios

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija: buitiniai vartotojai išnaudoja tik apie 4 proc. elektros įrenginių leistinosios naudoti galios

2021 m. birželio 17 d. pranešimas žiniasklaidai    Birželio 16 d. Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija  (EDPK) svarstė elektromobilių naudojimo ir elektromobilių įkrovimo bei degalų stotelių infrastruktūros plėtros klausimus. Svarstymo metu buvo siekiama išsiaiškinti, kokiomis priemonėmis iki 2030 m. bus užtikrinamas 15 proc. atsinaujinančių energijos išteklių suvartojimas transporto sektoriuje, kai 2020 m. jų buvo suvartojama […]