Ateityje pastatai pusę savo elektros energijos turės skirti elektromobilių įkrovimui. Ar NT rinka tam pasiruošusi?

2

Ateityje pastatai pusę savo elektros energijos turės skirti elektromobilių įkrovimui. Ar NT rinka tam pasiruošusi?

Prognozuojama, kad iki 2035 m. elektromobilių skaičius pasaulyje išaugs septynis kartus nuo 10,5 mln. (2022 m.) iki 74,5 mln. (2035 m.). Ekspertų skaičiavimu, vien tik elektromobilių įkrovimui elektros poreikis 2030 m. pasaulyje sieks 655 TWh. Apie 45 proc. elektros pastatuose sunaudos elektromobiliai. Specialistai įspėja, kad NT vystytojai ir komercinių pastatų administratoriai jau šiandien turėtų ruoštis energijos suvartojimo šuoliui, kuris taps neišvengiamu, kai nuo 2035 m. Europoje nebebus parduodami automobiliai su vidaus degimo varikliais.

„Jau šiandien palaipsniui keičiasi pastatų paskirtis – jie tampa elektromobilių įkrovimo stotelėmis. Todėl netolimoje ateityje komercinių pastatų energijos poreikis išaugs dvigubai, nes juose kas dieną tūkstančiai darbuotojų norės įsikrauti savo elektromobilius. Galios trūkumas pastatuose taps dideliu iššūkiu, ypač didmiesčių centrinėse dalyse. Užtenka, kad viena įmonė dideliame biurų pastate pareikalautų įrengti 10 -15 įkrovimo stotelių, ir pastato valdytojai gali susidurti su rimtomis problemomis, apie kurias retas NT valdytojas šiandien susimąsto“, – pažymi tarptautinės energijos valdymo kompanijos „Schneider Electric“ inžinierius Arnoldas Minelga.

Kaip pasiruošti didiesiems pokyčiams?

Šiandien projektuojant naujus biuro ir kitos komercinės paskirties pastatus, vystytojai turėtų įvertinti ateities perspektyvas, kurios gerokai skirsis nuo šių dienų teisinių reglamentų.

„Šiandien statybų įstatyme numatyta, jog 20 proc. įrengiamų parkavimo vietų NT objektuose turi būti skirtos elektromobiliams. Akivaizdu, kad 2035 m., kai elektromobilių skaičius išaugs 7 kartus ar dar daugiau, 5-6 įkrovimo stotelių viename objekte gali nepakakti. Tad projektuojant naujus pastatus vertėtų numatyti bent galimybę ateičiai išplėsti įkrovimo stotelių skaičių ir pasirūpinti, kad krovimui pakaktų elektros galios“, – pažymi A. Minelga.

Kiek sudėtingesnė situacija senesnės statybos komerciniuose objektuose, nes ne visuose yra galimybė padidinti elektros galią be didelių investicijų.

„Pastebime, kad pastaruoju metu neretai NT administratoriai sulaukia pasiūlymų nemokamai įrengti elektromobilių stoteles. Susigundę tokiais pasiūlymais ir neišanalizavę savo elektros įvado pajėgumų, pastatų savininkai rizikuoja sutrikdyti visą pastato elektros sistemą. Piko metu tokie pastatai apskritai gali likti be elektros, nes visa energija bus naudojama elektromobilių įkrovimui. Tokie atvejai ypač dažni, kai naudojamos greitojo įkrovimo stotelės. Kad taip nenutiktų, būtina, kad elektros tinklo specialistai įvertintų pastato galimybes padidinti galią ir paskaičiuotų, kiek elektromobilių stotelių pastate galima įrengti bei kaip paskirstyti jų galią. Net jei šiandien įkrovimo stotelių poreikis pastate nėra didelis, jau šiandien valdytojams būtų pravartu pradėti ruošti namų darbus ateičiai ir atlikti savo elektros tinklo galimybių bei pritaikymo e-judumui analizę“, – pažymi „Schneider Electric“ inžinierius A. Minelga.

Problema – įvado galios trūkumas. Ką daryti?

Įvado galios trūkumas – tai skaitmeninio amžiaus problema, su kuria šiandien dažnai susiduria tiek privačių namų, tiek komercinės paskirties objektų savininkai. Pasak, A. Minelgos, šią problemą galima spręsti vienu iš 3 galimų būdų. Vienas jų – kreiptis į ESO, kad padidintų elektros įvado galią. Jei tai techniškai nėra įmanoma arba labai brangu, pastatų savininkams lieka arba įsirengti saulės elektrinę, energijos kaupimo baterijas, arba įsidiegti galios balansavimo sistemą.

„Saulės elektrinės leidžia daugiau energijos skirti elektromobilių krovimui, bet tik tada, kai energija suvartojama vietoje. Įvado galios tai nepadidins. Baterijos – kol kas labai brangus ir didelių investicijų reikalaujantis sprendimas, todėl daugeliui dar sunkiai įkandamas. Balansavimo sistema – optimalus būdas išspręsti galios trūkumo problemą, ypač komerciniuose pastatuose. Jį svarstyti rekomenduojame pirmiausia, nes jis padeda atitolinti kitų, brangesnių priemonių įgyvendinimą. Kalbant paprastai, balansavimo sistema prižiūri, kad piko periodais pastatuose nebūtų suvartojama daugiau energijos, nei leidžia įvado galia, nes ją viršijus pastatų administratoriai iš elektros tiekėjų gali sulaukti baudų ir susidurti su rizika, kai apsaugos sistema atjungs elektrą visose stotelėse ar net pastate“, – atkreipia dėmesį A. Minelga.

Kaip paaiškina specialistas, įdiegus balansavimo sistemą, nustatoma pastato turima galios riba, kurios ji neleidžia viršyti net ir piko metu, kai pastate įjungiama daug skirtingų elektros įrenginių. Tokiais atvejais sistema elektromobilių įkrovimui skiria tik tuo metu laisvą elektros energiją.

Statinis ar dinaminis galios balansavimas. Kuris tinkamesnis dideliems pastatams?

Sprendžiant elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimo projektus, pastatų administratoriams dažnai kyla klausimas – kaip valdyti elektromobilių įkrovimo stoteles ir kaip geriau išnaudoti turimus energijos galios resursus.

„Tam, kad įkrovimo stoteles būtų galima valdyti, administruoti ir stebėti jų darbą nuotoliniu būdu, pirmiausia jos turi būti jungiamos prie interneto tinklo, tai nėra sudėtinga. Kur kas daugiau neaiškumų kyla sprendžiant, kokį įkrovimo būdą pasirinkti. Pavienes įkrovimo stoteles galima valdyti naudojant specialias elektromobilio ar stotelės programėles, tačiau komerciniuose objektuose toks metodas vargu ar pasiteisins, nes biure turės būti už tai atsakingas darbuotojas“, – sako A. Minelga.

Komerciniams objektams šiuo metu rinkoje yra prieinami 2 įkrovimo stotelių valdymo būdai: statinis ir dinaminis apkrovos valdymas.

„Statinio balansavimo atveju tiesiog nustatoma fiksuota galia ir ji skirstoma įkrovimo stotelei ar jų grupei, tačiau bendra energijos galia niekada nesikeičia, nors pastato turimos galios rezervas leistų įkrauti ir daugiau elektromobilių. Pastebime, kad vartotojai kartais apsigauna įrengdami įkrovimo stoteles. Yra sistemų su fiksuota dedikuota reikšme elektromobilių krovimui, kurios vadinamos dinaminėmis. Tiekėjai vartotojams tvirtina, kad sistema galią tarp stotelių skirsto dinamiškai, tačiau nutyli, kad galios maksimali riba yra statinė. Tai yra tas pats, kas sakyti, kad aš gulėdamas lovoj judu labai greitai, nes su Žeme skrendu aplink Saulę. Geriausiu atveju tokias sistemas galima vadinti dinaminėmis su statiniu ribos nustatymu, bet jos neatlieka svarbios funkcijos – neskiria maksimalios galios krovimui, o paskirsto tą pačią nekintamą galią stotelių grupei. Todėl pastato energetiniai resursai nėra išnaudojami maksimaliai,“ – pabrėžia A. Minelga.

Šiandien daugelyje pastatų, kuriuose įrengta vos keletas įkrovimo stotelių, statinio valdymo sistemų funkcijos pakanka, tačiau augant jų skaičiui, pastatams labiau reikės dinaminių sistemų.

„Dinaminis apkrovos valdymas leidžia optimaliai išnaudoti turimą galią, nes pati sistema nuolat stebi pastato energijos suvartojimą ir elektromobilių įkrovimui paskirsto visą tuo metu laisvą elektros energiją. Todėl šis būdas optimalus dideliems komerciniams pastatams“, – paaiškina A. Minelga.

Pasak specialisto, dinaminė galios balansavimo sistema veikia automatiškai: pati analizuoja energijos suvartojimą pastate ir automatizuotai paskirsto energiją taip, kad būtų užtikrintas pastato elektros poreikis tiek biurų apšvietimui, vėdinimui, tiek elektromobilių įkrovimui.

„Kompleksinės sistemos, kaip pavyzdžiui, „Schneider Electric“ galios balansavimo sistema „EV Charging Expert“ (EVCE), gali prisitaikyti net prie sudėtingiausių pastatų bei jų vidaus tinklų struktūros. Šis sprendimas leidžia nuo pirmųjų stotelių padėti kurti tokią sistemą, kuri efektyviausiai paskirstys pastato energiją šiandien ir ją bus galima plėsti ateityje, išaugus įkrovimo stotelių poreikiui“, – pažymi A. Minelga.

Tokią balansavimo sistemą galima diegti ir tuose pastatuose, kuriuose veikia ar planuojama saulės elektrinė, nes ji gali nustatyti energijos vartojimą, generavimą ir į tai atsižvelgti valdant srautus.

„Elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimas nėra sprintas – tai maratonas. Pastatai stovės ilgus dešimtmečius, todėl šiandien juose svarbu projektuoti ir diegti ilgaamžius sprendimus. Elektros tinklas nuolat kinta, prie jo vis prijungiama naujos įrangos, todėl planuojant pastatus, svarbu numatyti augimo galimybes – jei šiandien komerciniame pastate pakanka 2 elektromobilių įkrovimo stotelių, reikėtų įvertinti, ar jų nereikės dešimt kartų daugiau jau po kelerių metų. Po dešimties metų, daugiau kaip pusė visų automobilių keliuose bus varomi elektra, o pastatuose beveik pusę sunaudojamos energijos teks skirti elektromobilių įkrovimui“, – pažymi A. Minelga.

Pranešimą paskelbė: Ieva Šimkūnaitė-Jansonienė, KPMS ir partneriai

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
M. Skuodis su naujai paskirtu Ispanijos transporto ministru aptars oro susisiekimo klausimus, bendrus šalių įgyvendinamus strateginius transporto projektus

M. Skuodis su naujai paskirtu Ispanijos transporto ministru aptars oro susisiekimo klausimus, bendrus šalių įgyvendinamus strateginius transporto projektus

Susisiekimo ministras Marius Skuodis penktadienį susitiks su vizito į Lietuvą atvykstančiu naujuoju Ispanijos transporto ir darnaus judumo ministru Óscaru Puente Santiago. Ministrai aptars Lietuvos ir Ispanijos tiesioginio susisiekimo oru klausimus, strateginių transporto infrastruktūros projektų Baltijos regione įgyvendinimą ir kitus aktualius tarptautinės darbotvarkės punktus. Lietuvos ir Ispanijos transporto ministrai taip pat kalbėsis apie europinės geležinkelio vėžės […]


Minister Skuodis to discuss air connectivity and strategic projects with newly appointed Spanish counterpart

Minister Skuodis to discuss air connectivity and strategic projects with newly appointed Spanish counterpart

On Friday, the Lithuanian Minister of Transport and Communications, Mr Marius Skuodis, will meet the Spanish Minister of Transport and Sustainable Mobility, Mr Óscar Puente Santiago, who is visiting Lithuania. The Ministers will discuss direct flights between Lithuania and Spain, the implementation of strategic transport infrastructure projects in the Baltic region and other topical items […]


Kokie naudoti automobiliai labiausiai domino pirkėjus 2023-aisiais?

Kokie naudoti automobiliai labiausiai domino pirkėjus 2023-aisiais?

Naudotų automobilių rinka nėra vis dar nėra skaidri ir prireiks daug laiko pokyčiams, todėl automobilių defektai vis dar slepiami, o rida ir toliau klastojama. Automobilių istorijos ataskaitas teikiančios įmonės „carVertical“ atliktas tyrimas atskleidė, kad pusė visų platformoje tikrintų „BMW“ markės automobilių praeityje buvo apgadinti. „BMW“ taip pat buvo viena labiausiai vagiamų markių – 17,7 proc. […]


2023 metais Lietuvoje įregistruota daugiausiai naujų automobilių Baltijos šalyse

2023 metais Lietuvoje įregistruota daugiausiai naujų automobilių Baltijos šalyse

Praeitais metais Lietuvoje įregistruota 30,8 tūkst. naujų automobilių, rodo Lietuvos naujų automobilių rinkos analizė. Nors tai didžiausias įregistruotų naujų lengvųjų transporto priemonių skaičius Baltijos šalyse, Lietuvos rinka per metus augo mažiausiai – 6,2 proc. Latvijoje ir Estijoje augimas siekė po 11 proc. Tačiau anot bendrovės „Citadele Leasing“ filialo Lietuvoje vadovo Vaidoto Gursko, šalies rinka pradeda […]


Vilniuje lankysis didžiausių Turkijos įmonių atstovai

Vilniuje lankysis didžiausių Turkijos įmonių atstovai

Vasario 29 – kovo 1 d. Lietuvoje vyks Turkijos ir Lietuvos verslo forumas, kurį organizuoja finansų konsultantų įmonės „iFuture INVESTMENTS“. Renginyje įžvalgomis dalinsis verslininkai iš didžiausio pramonės centro Turkijoje, Bursos regione, Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Vidmantas Janulevičius, Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Andrius Romanovskis, Lietuvos darbdavių konfederacijos prezidentas Danas Arlauskas, Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas […]


Žvyrkelių priežiūrą sunkina permainingi orai

Žvyrkelių priežiūrą sunkina permainingi orai

Dar nesibaigus žiemos sezonui, žvyrkelių būklė kelia rūpesčių tiek kelininkams, tiek gyventojams. Kelininkų teigimu, ši žiema, kaip tampa įprasta, buvo nepalanki dėl vyravusių permainingų oro sąlygų – gausių ir mišrių kritulių, temperatūros pokyčių. Vis dažniau girdint gyventojų skundus dėl prastos žvyrkelių būklės – AB „Kelių priežiūra“ paaiškino, kaip ir kada jie yra prižiūrimi. Kad būtų […]