Ar tiesa, kad elektromobiliai ir hibridai dėvisi greičiau nei tradiciniai automobiliai?

Ar tiesa, kad elektromobiliai ir hibridai dėvisi greičiau nei tradiciniai automobiliai?

Lietuvoje daugėjant elektromobilių ir hibridų, diskusijos apie jų patvarumą ir eksploatacinius kaštus tampa vis karštesnės. Ar šie automobiliai išties nusidėvi greičiau nei tradiciniai vidaus degimo varikliais varomi automobiliai? Apie tai kalbamės su elektromobilių ir hibridų techninės priežiūros specialistu, Kauno technologijų mokymo centro (Kautech) profesijos mokytoju metodininku Arvydu Sirtautu.

 

Automobilio pasirinkimas – nuo asmeninių poreikių iki aplinkosaugos

Renkantis automobilį, svarbiausia įvertinti individualius poreikius. Pasak A. Sirtauto,  automobilių pasirinkimas yra svarbus sprendimas, kuris priklauso nuo daugybės veiksnių, tokių kaip asmeniniai poreikiai, biudžetas, vairavimo įpročiai, gyvenimo būdas ir netgi aplinkosaugos klausimai.

Nors šiuolaikinių dyzelinių automobilių deginių šalinimo sistemos turi katalizatorius, lambda zondus ir kietųjų dalelių filtrus (DPF), šie įrengimai taršos pilnai nepašalina. Dalis nematomų kietųjų dalelių patekusios į aplinką, ypač esant sausam ir ramiam orui, padidina oro taršą ir gali sukelti kvėpavimo takų ligas.

„Svarbu ir tai, kad technologijoms sudėtingėjant, naujų modelių katalitinėse sistemose naudojant brangiuosius metalus, kyla dyzelinių automobilių kainos. Be to, vairuotojams tenka mokėti ne tik už brangesnį automobilį, bet ir taršos mokestį“, – pastebi specialistas, pridurdamas, kad pakilusi dyzelino kaina, tikėtina, ir ateityje išliks aukšta.

Nors benzininiai automobiliai taip pat teršia aplinką, jie išmeta mažiau kietųjų dalelių nei dyzeliniai.  O mažiausiai taršūs iš vidaus degimo varikliais varomų automobilių, A. Sirtauto teigimu, yra naudojantys gamtines dujas. Bet daugelis vairuotojų pritartų, kad ši alternatyva ne itin patraukli, nes dujų talpykla automobilyje užima vietos.

Mažiau taršūs, ypač mieste, yra hibridai (HEV) arba vien elektra varomi automobiliai (BEV). Kol kas rūpestį kelia tik nepakankamai išvystytas pakrovimo stotelių tinklas. Vienas iš sprendimų galėtų būti, jeigu tokių stotelių savo darbuotojams prie įmonių ir įstaigų įrengtų darbdaviai. „Mūsų mokymo centro automobilių stovėjimo aikštelėje yra pakrovimo stotelė, todėl kol darbuotojas dirba, elektromobilis gali krautis“, – pasakoja Kautech profesijos mokytojas.

Greitesnis elektromobilių ir hibridų nusidėvėjimas: mitas ar realybė?

Vis dažniau diskutuojama, ar elektromobiliai ir hibridai nusidėvi greičiau nei tradiciniai automobiliai. Pasak A. Sirtauto, šis teiginys yra labiau mitas nei realybė. Elektromobiliuose ir hibriduose yra mažiau judančių dalių nei tradiciniuose automobiliuose, nes jiems nereikia tokių komponentų kaip variklio aušinimo sistema, išmetimo sistema ir pan. Tai reiškia, kad daugelis mechaninių dalių yra mažiau linkusios nusidėvėti. Kitaip tariant, elektromobiliai gali būti ilgaamžiškesni už tradicinius dėl mažesnio variklio nusidėvėjimo ir paprastesnės priežiūros.

„Žinoma, kaip ir benzininio ar dyzelinio automobilio atveju, reikės pasirūpinti stabdžių sistemos priežiūra ir remontu, kas dvejus metus pakeisti stabdžių skystį. Užtat atkrenta alyvos keitimo darbai, neigiamo poveikio nedaro iš nesandarių sistemų į aplinką patekę lašai, nes nėra vidaus degimo variklio“,  – skirtingų tipų automobilių priežiūrą lygina pašnekovas.

Tiesa, tarp automobilių vairuotojų diskusijos verda dėl baterijos eksploatacijos ir ilgaamžiškumo. Skeptikai tvirtina, kad maždaug po 5 metų reikia ją keisti, o finansinės išlaidos sudaro du trečdalius naujo automobilio kainos. Bet tai netiesa, teigia A. Sirtautas: „Svarbiausiaselektromobilių ir hibridų komponentas yra baterija. Šios baterijos paprastai turi ribotą tarnavimo laiką, tačiau šiuolaikinės gaminamos taip, kad tarnautų 8–10 metų (arba 100 000–150 000 km), priklausomai nuo modelio ir naudojimo sąlygų. Tai gali turėti įtakos elektromobilio vertės kritimui ir laikyti jį „nusidėvėjusiu“, tačiau daugelis gamintojų siūlo baterijų garantinius laikotarpius. Naujausi duomenys rodo, kad garantiniu laikotarpiu elektromobilių baterijų gedimai sudaro vos 2,5 proc. – tai labai mažas rodiklis. Suprantama, dažniau kraunant bateriją, jos būklė gali prastėti.“

Vis tik reikia turėti galvoje, kad elektromobiliai ir hibridai gali reikalauti kitokios priežiūros, pavyzdžiui, dėl energijos atgavimo sistemų ir specifinių elektronikos komponentų. Tačiau tai paprastai nėra susiję su greitesniu nusidėvėjimu.

Silpnoji vieta – baterija

Elektra varomų automobilių baterijos sudarytos iš į modulius lygiagrečiai sujungtų celių, kiekvienos jų įtampa siekia 3,7 V (voltų), dėl to didėja modulio talpa. Moduliai sujungti nuosekliai, kad įtampa būtų didesnė.

Kalbėdamas apie elektromobiliuose ir hibriduose naudojamas aukštos įtampos baterijas, A. Sirtautas pasakoja apie jose vykstančius sudėtingus procesus. „Jeigu viena celė išsikrauna daugiau nei kitos, kraunant ji mažiau įsikraus ir bendra baterijos talpa bus mažesnė. Todėl vyksta balansavimo procesai. Reaguodama į skirtingą energijos kiekį celėse, sistema padaro taip, kad visos celės išsikrautų, o po to vienodai įsikrautų“, – detalizuoja specialistas.

Dar viena problema, su kuria gali susidurti elektra varomų automobilių vairuotojai, yra jungčių korozija. Atsiradus tokiam kontaktų pažeidimui viename modulyje, nukenčia ir kiti, nes visi nuosekliai sujungti. „Nereikia nuogąstauti, kad teks keisti visą bateriją. Nustatęs tikslią gedimo vietą, elektromechanikas senąjį modulį pakeis nauju, – teigia Kautech Transporto skyriaus profesijos mokytojas A. Sirtautas. – Žinoma, tai turi atlikti profesionalas, nes reikia turėti leidimą dirbti aukštos įtampos įrenginiais. Neabejoju, kad ši specialybė yra automobilių serviso verslo ateitis.“

Galimas – įtampos nutekėjimas

Negalima atmesti, kad eksploatuojant elektromobilį ar hibridą, neįvyks įtampos nutekėjimas, perspėja specialistas. Pasak jo, valdymo blokas nuolat vykdo aukštos įtampos monitoringą ir jeigu fiksuojamas izoliacijos defektas bei įtampos nutekėjimas, skydelyje užsidega tai signalizuojanti lemputė. Nutekėjusi įtampa sąlyčio su automobilio korpusu neturi, todėl pavojaus žmonėms nėra, tačiau būtina nedelsiant važiuoti į autoservisą. Nutikus rimtesniam gedimui ir įtampai nutekėjus į transporto priemonės masę, pati sistema užblokuoja įtampą ir automobilis nevažiuoja, paaiškina A. Sirtautas.

Hibridai – kompromisinis variantas

„Regitros“ duomenimis, per 2024 m. naudotų elektromobilių daugėjo 54 proc., naujų elektromobilių auto parkas paaugo 10 proc. Be to, fiksuotas mažesnis grynųjų elektromobilių procentas, o hibridinių elektromobilių sąlyginai augo. Pašnekovas pastebi, kad pagrindinis elektromobilių trūkumas tai, kad dabartinėse įkrovimo stotelėse juos tenka įkrauti valandą. Hibridų pranašumas – išseko baterija, automobilis toliau rieda varomas benzinu.

„Dažnas manęs klausia, kodėl važinėju dyzeliniu automobiliu, nors taip gražiai kalbu apie elektra varomus, – atvirauja Kautech profesijos mokytojas. – Taip darau, pirmiausia todėl, kad mano automobilio resursas dar neišnaudotas, bet kai ateis laikas atsisveikinti, galvoju įsigyti tikrąjį hibridą. Plug-in variantas man netinka, nes važinėju ilgus atstumus. Be to, tikrasis hibridas šiek tiek pigesnis.“  

A. Sirtautas atkreipia dėmesį, kad plug-in hibridai turi didesnės talpos bateriją ir gali būti kraunami iš tinklo, todėl mieste gali judėti vien elektra. Tačiau ilgoms kelionėms tikrasis hibridas gali būti praktiškesnis, nes nereikia rūpintis įkrovimo stotelėmis.

Hibridai patrauklūs ir tuo, kad turi start-stop sistemą, todėl sustojus, variklis užgęsta. Tokie automobiliai  greitai  įsibėgėja, nes didelis sukimo momentas (padeda elektrinis variklis), mažesnė lokali tarša. Specialistas dar pastebi, kad važiuodami vidaus degimo varikliu varomu automobiliu vairuotojai stengiasi judėti kuo tolygiau, kad sutaupytų degalų. Elektromobilio ar hibrido savininkams dėl to rūpintis nereikia. Važiavimo būdas įtakos neturi, nes paspaudus akseleratorių reikiamas papildomas energijos kiekis gaunamas iš baterijos.

Dėvėtas elektromobilis arba hibridas – rizikingas pirkinys?

Pirkti padėvėtą elektromobilį arba hibridą gali atrodyti rizikinga, tačiau yra ir daug teigiamų aspektų. „Gamintojai daugelio modelio baterijoms suteikia ilgalaikes garantijas, kurios dažnai trunka nuo 8 iki 10 metų arba 160 000–200 000 km. Tad 5–6 metų amžiaus arba 80 000–120 000 km nuvažiavęs elektromobilis dažnai yra geras pasirinkimas. Jie dar gali turėti garantiją, o baterija turėtų būti išlaikiusi savo našumą, – tvirtina pašnekovas. – Elektromobiliai ir hibridai reikalauja mažesnių priežiūros ir eksploatacijos išlaidų, nes jų varikliai paprastesni.“

Dairantis dėvėto hibridinio automobilio svarbu patikrinti tiek akumuliatorių, tiek variklį. Panašiai kaip ir elektromobiliuose, hibriduose akumuliatorių veikimo trukmė turėtų būti apie 8 metus, tačiau svarbu įsitikinti, kad baterija vis dar veikia gerai. Pasak A. Sirtauto, 3–6 metų (apie 100 000 km) hibridas yra gera alternatyva, nes jo garantinis laikotarpis ilgesnis ir mažiau nusidėvi.

Prieš perkant padėvėtą elektromobilį ar hibridą, specialistas rekomenduoja atlikti nuodugnų patikrinimą, įvertinti baterijos būklę. Verta naudoto automobilio pardavėjo pasiteirauti išsamios ataskaitos apie automobilio istoriją, įskaitant įkrovimo ciklų skaičių, remonto istoriją ir kitus svarbius duomenis.

 

Kauno technologijų mokymo centras

 

Foto:

1. Kautech profesijos mokytojas Arvydas Sirtautas.

2. Kautech Variklinių transporto priemonių remonto sektorinis praktinio mokymo centre būsimieji automechanikai turi galimybę atlikti praktiką, naudodami du elektromobilius ir hibridą.

Pranešimą paskelbė: Rūta Vaitkevičiūtė, Kauno technologijų mokymo centras

Rekomenduojame

NaudotosKnygos.lt
Logistikos ir sandėliavimo įmonių elektrifikacija: kiek leidžia sutaupyti?

Logistikos ir sandėliavimo įmonių elektrifikacija: kiek leidžia sutaupyti?

Elektriniai krautuvai tapo neatsiejama logistikos, sandėliavimo ir gamybos procesų dalimi. Kaip nurodoma tarptautiniame 2024 metų naudotų krautuvų reitinge, šios technikos gamintojų tarpe lyderio pozicijas užsitikrino Vokietijos įmonė „Linde“. Statistika kalba pati už save: šio gamintojo elektriniai krautuvai užėmė beveik 26 proc. naudotų krautuvų rinkos ir gerokai pralenkė konkurentus. Kuo šio gamintojo technika išsiskiria iš kitų […]


Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus numatoma įpareigoti dėvėti šalmus

Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus numatoma įpareigoti dėvėti šalmus

2025 m. kovo 20 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai) Seimas po svarstymo pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis siekiama patikslinti važiavimo su elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis tvarką. Šiuo metu įstatyme nustatyta, kad jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję […]


Ministras E. Sabutis: „Paštomatų tinklas išaugs bene dvigubai, šimtai jų bus statomi kaimuose ir miesteliuose“

Ministras E. Sabutis: „Paštomatų tinklas išaugs bene dvigubai, šimtai jų bus statomi kaimuose ir miesteliuose“

Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis patvirtino Universaliosios pašto paslaugos (UPP) aprašą, kuriuo Lietuvos pašto paštomatų tinklas iki 2029 m. išaugs bene dvigubai ir perkops 700-us. Naujieji paštomatai bus įrengiami kaimuose ir miesteliuose, kuriuose gyvena bent 500 žmonių. Gyventojai jais galės ne tik siųsti bei gauti tarptautines siuntas, bet ir laiškus.  „Sulaukdavome daug prašymų iš atokesnių vietovių […]


Kelių infrastruktūros finansavimo sistemos reforma: kuriamas Kelių fondas

Kelių infrastruktūros finansavimo sistemos reforma: kuriamas Kelių fondas

Sparčiai blogėjant susisiekimo infrastruktūros – kelių, tiltų ir viadukų – būklei bei sprendžiant nepakankamo finansavimo problemą, nuo kitų metų Lietuvoje turėtų pradėti veikti valstybinis Kelių fondas. Fondo lėšos padės mažinti šalies kelių degradaciją ir užtikrins susisiekimo infrastruktūros saugą. Skaičiuojama, kad jau kitąmet finansavimas šalies keliams, įskaitant šio fondo lėšas, turėtų siekti beveik 1 milijardą eurų.  […]


„Via Lietuva“: prasideda darbų keliuose sezonas – tęsiama Krunos tilto rekonstrukcija, įgyvendinami kiti svarbūs projektai

„Via Lietuva“: prasideda darbų keliuose sezonas – tęsiama Krunos tilto rekonstrukcija, įgyvendinami kiti svarbūs projektai

Pirmadienį, kovo 17 dieną, atnaujinamas darbų keliuose sezonas. Tęsiami intensyvūs Kauno ir Kaišiadorių rajonuose esančio Krunos tilto rekonstrukcijos darbai. Renginyje prie Krunos tilto visuomenei buvo pristatyti tiek šio tilto rekonstrukcijos, tiek kiti didžiausi šiemet suplanuoti įgyvendinti projektai. Tarp jų – Tarandės tunelio statybos, tolesnė „Via Baltica“ ir kelio Vilnius–Utena rekonstrukcija, kiti numatyti įgyvendinti svarbūs darbai. […]


E. Sabutis dalyvaus neformaliame ES transporto ministrų susitikime

E. Sabutis dalyvaus neformaliame ES transporto ministrų susitikime

Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis kovo 17–18 dienomis dalyvaus Varšuvoje vyksiančiame neformaliame Europos Sąjungos (ES) transporto ministrų susitikime, kurį rengia šį pusmetį ES Tarybai pirmininkaujanti Lenkija. Susitikimo metu ministrai aptars būtinybę didinti transporto sektoriaus atsparumą, numatant papildomas ES investicijas dvejopos paskirties – civilinės ir karinės – infrastruktūros projektams plėtoti. Taip pat daug dėmesio bus skiriama ES […]